A Csődtörvény a követke..." />

T/13965. számú törvényjavaslat indokolással - A bértartozások felszámolási eljárásban történő érvényesítsének egyes kérdéseiről

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény (a továbbiakban: Csődtörvény) 58. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki:
"(2) Ha a vagyon az 57. § (2) bekezdés a) pont, aa), ab) és ac) alpontjában felsorolt követelések kielégítésére nem elegendő, a jogosultakat - figyelemmel az összes érintett jogviszonya megszüntetésének időbeni ütemezésére, az esedékesség időpontjától függetlenül - követeléseik arányában kell kielégíteni."
A Csődtörvény a követke...

T/13965. számú törvényjavaslat indokolással - A bértartozások felszámolási eljárásban történő érvényesítsének egyes kérdéseiről
2014. évi ... törvény a bértartozások felszámolási eljárásban történő érvényesítésének egyes kérdéseiről
1. §
A csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény (a továbbiakban: Csődtörvény) 58. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki:
"(2) Ha a vagyon az 57. § (2) bekezdés a) pont, aa), ab) és ac) alpontjában felsorolt követelések kielégítésére nem elegendő, a jogosultakat - figyelemmel az összes érintett jogviszonya megszüntetésének időbeni ütemezésére, az esedékesség időpontjától függetlenül - követeléseik arányában kell kielégíteni."
2. §
A Csődtörvény a következő 83/H §-sal egészül ki:
"83/H. § E törvénynek a bértartozások felszámolási eljárásban történő érvényesítésének egyes kérdéseiről szóló 2014. évi... törvénnyel (a továbbiakban: Módtv.) megállapított 58. § (2) bekezdését a Módtv. hatálybalépésekor folyamatban lévő felszámolási eljárások tekintetében is alkalmazni kell."
3. §
A Bérgarancia Alapról szóló 1994. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: Bgtv.) 7. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"7. § (1) A felszámoló a támogatási igény meghatározása során a támogatásra jogosult gazdálkodó szervezetnek a jogosultakkal szemben, a bérfizetési napon fennálló bértartozását, de egy felszámolási eljáráson belül jogosultanként legfeljebb a tárgyévet megelőző második év - Központi Statisztikai Hivatal által közzétett - nemzetgazdasági havi bruttó átlagkeresetének (a továbbiakban: bruttó átlagkereset) tizenkétszeresét veheti figyelembe. Ha a gazdálkodó szervezet a támogatást ugyanazon jogosult tekintetében egy felszámolási eljáráson belül több részletben veszi igénybe, és a felszámolási eljárás egyes naptári éveiben a bruttó átlagkereset mértéke eltérő, - a támogatás következő évben történő igénybevétele esetén - a jogosultság szempontjából a magasabb bruttó átlagkereset alapján számított támogatási mértéket kell figyelembe venni.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően,
a) ha a felszámolási eljárás kezdetétől egy év eltelt,
b) azon jogosultak esetében, akikre vonatkozóan az addig igénybe vett összeg kimerítette az (1) bekezdésben meghatározott tizenkétszeres mértéket,
jogosultanként további, legfeljebb öt havi bruttó átlagkeresetnek megfelelő támogatást igényelhet a felszámoló, ha annak e törvényben meghatározott egyéb feltételei fennállnak.
(3) A Nemzeti Foglalkoztatási Alap bérgarancia alaprészéből - a (4) bekezdésben foglalt kivétellel -legfeljebb olyan mértékű támogatás igényelhető, amennyivel a gazdálkodó szervezetnek a munkavállalóval szemben a bérfizetés napján fennálló bértartozása meghaladja a gazdálkodó szervezetnél a bérfizetés napjáig és azt követően - a kérelem benyújtásáig - keletkezett forrás együttes összegét.
(4) Azon munkavállalókkal szembeni bértartozást, akiknek a munkaviszonya az Mt. 63. § (1) bekezdés b) pontja alapján a munkáltató jogutód nélküli megszűnése miatt szűnik meg, továbbá azt a bértartozást, amely a gazdálkodó szervezet jogutód nélküli megszűnésének időpontjában válik esedékessé, a felszámoló köteles rendelkezésre álló fedezet hiányában - a munkavállaló külön igénybejelentése nélkül - a felszámolási zárómérleg elkészítését megelőzően a Nemzeti Foglalkoztatási Alap bérgarancia alaprészéből megigényelni. A bértartozás kifizetésére az 5. §-ban foglaltakat megfelelően alkalmazni kell."
4. §
A Bgtv. 15. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) E törvénynek a bértartozások felszámolási eljárásban történő érvényesítésének egyes kérdéseiről szóló 2014. évi ... törvénnyel (a továbbiakban: Módtv.) megállapított 7. §-át a Módtv. hatálybalépésekor folyamatban lévő felszámolási eljárások tekintetében is alkalmazni kell."
5. §
Ez a törvény a kihirdetését követő 30. napon lép hatályba.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
Az Orbán-kormány elhibázott gazdaságpolitikája kihúzta a talajt a munkavállalók lába alól, tette ezt úgy, hogy az állam mindeközben egyre kevésbé tekinti feladatának a munkavállalók szociális biztonságát. Pedig egy valóban jobban teljesítő Magyarországot szociális biztonságban élő állampolgárok, nem pedig a rekordszámban bedőlt cégek évek óta kifizetetlen juttatásokra váró munkavállalói, így például a lassan két éve cserbenhagyott Malév dolgozók jellemeznének. A törvényjavaslat célja a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezetek bérkifizetéseire vonatkozó állami bérgarancia-támogatás legmagasabb mértékének megemelésével, illetve az adóst terhelő munkabér és egyéb bérjellegű juttatásokkal kapcsolatos arányossági szempontok erősítésével a szociális biztonság növelése.
Részletes indokolás
Az 1-2. §-okhoz
Az adóst terhelő munkabér és egyéb bérjellegű juttatásokkal kapcsolatos arányossági szempontok hiányában előfordulhat, hogy ha nem minden jogviszony egy időpontban szűnik meg, fedezet híján a sor elején lévő munkavállalók megkapják a teljes juttatást, a hátrébb lévők azonban már (egyáltalán) nem.
A 3-4. §-okhoz
Az egy fő munkavállaló részére megállapítható támogatás maximális összege főszabályként a nemzetgazdasági havi bruttó átlagkereset tizenkétszereséhez igazodna a hatályos szabályok szerinti ötszörös összeg helyett, emellett emelkedne a bizonyos körülmények között igényelhető kiegészítő támogatás összege is; mindkettő folyamatban lévő eljárásokban is.
Az 5. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.