adozona.hu
Végső előterjesztői indokolás az egyes törvényeknek a honvédelemmel, a gazdaságfejlesztéssel, valamint a kormányzati igazgatással összefüggő módosításáról szóló 2022. évi VII. törvényhez - Indokolások Tára 2022/64.
Végső előterjesztői indokolás az egyes törvényeknek a honvédelemmel, a gazdaságfejlesztéssel, valamint a kormányzati igazgatással összefüggő módosításáról szóló 2022. évi VII. törvényhez - Indokolások Tára 2022/64.
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2022. évi VII. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
Az Alaptörvény kilencedik módosítása, valamint a védelmi és biztonsági tevékenysé...
Az Alaptörvény kilencedik módosítása, valamint a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Vbö.) új alkotmányos alapokra helyezte a különleges jogrendi helyzeteket, továbbá a védelmi és biztonsági célú állami feladatellátás rendjét övező jogi szabályozást. Az új jogi környezet a 21. századi kihívásokhoz alkalmazkodóan szabályozza a válságkezelési és különleges jogrendi intézkedéseket, bevezetve az összehangolt védelmi tevékenység új jogintézményét.
Ez az új szabályozás szükségessé teszi az ágazati törvényi szintű joganyag megfelelő módosítását, ezért a törvényjavaslat elsődleges célja egyrészt a 2022. november 1-jén hatályba lépő, válságkezeléssel és különleges jogrenddel, másrészt a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásával kapcsolatos alaptörvényi és törvényi szintű jogszabály-változások nyomán szükséges jogrendszeri koherencia megteremtése. E célokhoz igazodva a törvényjavaslat többek között a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2021. évi CXL. törvény (a továbbiakban: új Hvt.) fogalomrendszerének megfeleltetését is elvégzi ezen szabályozási kérdésekhez igazodva.
A törvényjavaslat emellett a gazdaságfejlesztéssel összefüggésben szükséges technikai módosítások átvezetését, és a kormányzati igazgatást érintő törvények módosítását is biztosítja a 2022. április 3-ai választást követően kialakult új kormányzati struktúrához kapcsolódóan. Ezen túlmenően a törvényjavaslat kitér a telekadó szabályozásának módosítására a kereskedelmi áruk ki- és berakodási céljából használt szabad kikötők vonatkozásában. A törvényjavaslat rendezi továbbá a Konstantinápolyi Egyetemes Patriarchátus - Magyarországi Ortodox Exarchátus részére korábban átadott ingatlanon létrejövő ingó és ingatlan vagyonelemek jogi helyzetét.
A Kjt. 44/A. §-ában szereplő sajátos honvédségi szabályokat a honvédelmi alkalmazottak jogállásáról szóló 2018. évi CXIV. törvény 51. § (3)-(7) bekezdése már tartalmazza, ezért ott emiatt módosítás nem szükséges.
A védelmi-biztonsági szabályozás reformjára tekintettel szintén célszerű kiegészíteni azokat az előírásokat, amelyek az építési tilalmak esetén a tömeges bevándorlás okozta válsághelyzetre vonatkoznak, illetve az építésügyi hatósági eljárásban ehhez a jogintézményhez kapcsolódnak.
Mindezek miatt indokolt az Étv.-ben a tömeges bevándorlás okozta válsághelyzetre történő utalás kiegészítése az összehangolt védelmi tevékenységre történő utalással.
Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény szerint egészségügyi válsághelyzetben - bizonyos kivételekkel -bármely egészségügyi dolgozó más egészségügyi tevékenység ellátására kirendelhető, amelyről az egészségügyi államigazgatási szerv, több megye érintettsége esetén az Operatív Törzs dönt. Ezt a szabályt egészíti ki a módosítás azzal, hogy e döntést Kormány által rendeletben kijelölt más szervezet is meghozhatja.
Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 229. § (3) bekezdését érintően a 15. §-ban előirányzott szövegmódosítás szerint az egészségügyi dolgozó kirendeléséről az egészségügyi államigazgatási szerv, több megye érintettsége esetén pedig már a Kormány rendeletében kijelölt más szervezet is dönthet. Az új szabályozás bevezetésére tekintettel a felhatalmazó rendelkezés pontosítása is szükséges.
Ahhoz, hogy megállapítható legyen, hogy a kiemelt időszakokban mely felhasználók hírközlési szolgáltatással való ellátása kiemelt fontosságú, illetve hogy a Kormány a módosítás szerinti feladatnak eleget tudjon tenni, az Eht. definiálja az alapvető felhasználó fogalmát.
A Vbö. bevezette az összehangolt védelmi tevékenység jogintézményét, amely széles körben biztosít békeidejű válságkezelési lehetőségeket. Erre támaszkodva szükséges, hogy az Eht. megjelenítse az elektronikus hírközlés területén az összehangolt védelmi tevékenység idejére és a váratlan támadás esetére irányuló felkészülési és együttműködési szabályokat. Ezen rendelkezések az Eht. 4. § (1) bekezdés g) pontjában, 86. § (1) bekezdés d) pontjában, 92. § (8a)-(9) bekezdésében, 182. § (1) bekezdés b) és i) pontjában kerültek meghatározásra.
A Vbö.-re tekintettel a javaslat több helyen [a 4. § (1) bekezdés h) pontjában, a 37/B. § (2) bekezdésében, a 92. § (10) bekezdésében, valamint a 136. § (1) bekezdés c) pontjában] bevezeti az Eht.-ba a védelmi és biztonsági érdek fogalmát, tekintettel arra, hogy a többi kiemelt nemzeti érdek, úgy mind honvédelmi, nemzetbiztonsági, közbiztonsági mellett ezt is szükséges a jogszabályban külön kezelni.
A javaslat a "minősített időszak" helyett a "különleges jogrend" kifejezést is átvezeti az Alaptörvény szövegezésére való tekintettel. A javaslat a válságkezeléssel és a különleges jogrenddel kapcsolatos alaptörvényi és törvényi szintű jogszabályokkal összhangban kiegészíti a hatósági intézkedés közrendvédelmi eseteit. A javaslat ugyanakkor nem érinti a hatósági intézkedés garanciális eljárási alapjait és szabályait, amelyek alapján a hatósági intézkedés hírközlési igazgatási jogszerűségéért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság felel. A hatósági intézkedéssel szemben hatékony jogorvoslati jog biztosított.
Az Alaptörvény kilencedik módosításával a Honvédelmi Tanács jogintézménye megszűnik, a köztársasági elnök szükségállapoti és további kapcsolódó jogkörei módosulnak, ezért ezekre tekintettel szükséges a kapcsolódó rendelkezések hatályon kívül helyezése.
Tekintettel ugyanakkor arra, hogy a helyszíni szemlének az érintettek tiltakozása vagy távolléte miatti késedelmet nem tűrő, halaszthatatlan lefolytatása a Vbö.-ben meghatározott védelmi és biztonsági érdek védelmének a céljából is hasonlóképpen szükségessé válhat, az Ftv. 4/D. §-ában, valamint 18/F. §-ában biztosított különleges hatósági fellépés lehetőségét ezen további esetkörre is indokolt megfelelően kiterjeszteni.
Összehangolt védelmi tevékenység elrendelése esetén az engedélyesek és a felhasználók védelme indokolttá teheti egyes feladatok ideiglenes felfüggesztését. A Hivatal ilyen esetekben mentesítheti az érintett földgázipari vállalkozásokat egyes feladataik elvégzése alól. A földgázipari vállalkozások engedély szerinti kötelezettsége alóli mentesítése olyan következménnyel járhat, hogy az más engedélyes földgázipari vállalkozás joggyakorlását korlátozza, ami az egyenlő elbánás elvét sértené. Ezért szükséges a Hivatal felhatalmazásában kifejezett rendelkezés az ilyen esetek rendezésére vonatkozó utalással.
A módosítás a 2022. november 1-jén hatályba lépő új Hvt.-vel való összhang megteremtését szolgálja.
Ezen túlmenően a javaslat kimondja, hogy összehangolt védelmi tevékenység esetén nem automatikusan állnak be a jogkövetkezmények, hanem azokról a Kormány rendeletben dönt.
Ezen túlmenően a javaslat kimondja, hogy összehangolt védelmi tevékenység esetén nem automatikusan állnak be a jogkövetkezmények, hanem azokról a Kormány rendeletben dönt.
Az (1a) bekezdés a hadiállapot elrendelésének a kezdeményezését követő - legfeljebb 60 napos - időszakra tartalmaz szabályozást, szankcionálva a katonai szolgálat elkerülésére irányuló cselekedeteket.
A járványügyi veszélyhelyzet idején a jogalkalmazók nem használták ki teljesen az Ákr. biztosította rugalmasságot arra nézve, amit az Ákr. a kapcsolattartás, a döntés tartalma, formája, közlése és az azonnali végrehajthatósága területén biztosít. Habár az Ákr. békeidőkre készült, az életveszéllyel és a súlyos kárral fenyegető helyzetek esetén lehetővé teszi a hatóság számára, hogy a hatékonyság érdekében a garanciális szabályokat "lazítsa". Jelen módosítások célja, hogy ráirányítsa a jogalkalmazók figyelmét azokra a jogintézményekre, amik a rendkívüli jogrend vagy összehangolt védelmi tevékenység (a továbbiakban: megelőző védelmi helyzet) idején (is) alkalmazhatóak az azok alapjául szolgáló váratlan helyzetek kezelésére. Ez azért is kiemelten fontos, mert a mindenkori Kormány válsághelyzetre történő reagálása bármilyen gyors és hatékony, az időben mindig lassabb, mint ha már a hatóságok számára az általános szabályok biztosítanak olyan eljárási kereteket, amelyekkel proaktív jogalkalmazással a kialakult helyzetet a központi államigazgatás intézkedéséig képesek kezelni. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a javaslat - szemben a Kormány számára a rendkívüli jogrendben és az összehangolt védelmi tevékenység idején biztosított jogkörökkel - nem általános jellegű felhatalmazás a hatóságoknak, azaz az Ákr. speciális szabályai önmagában a védelmi helyzet idején nem válnak alkalmazhatóvá. Az e módosítással érintett új rendelkezések csak akkor alkalmazhatóak, ha az adott ügy tekintetében a védelmi helyzet alapjául szolgáló ok miatt kell intézkednie a hatóságnak. Tehát önmagában például egy egészségügyi válsághelyzet még nem ok arra, hogy az eljáró hatóság minden eljárásban telefonon közölje a döntését. Ezzel szemben, egy másik példával élve, a javaslat a népegészségügyi szervek számára a járványügyi zárlattal vagy hatósági karanténnal kapcsolatos döntések egyszerűsítése és közlése terén olyan rugalmas eljárási környezetet teremt, amellyel a járvány miatt kialakult egészségügyi válsághelyzetek egyszerűbben és gyorsabban kezelhetőek (praktikusan a példánál maradva, a járványügyi szerv telefonon "közli" a konkrét döntés tartalmát, majd ezt követően formális, írásba foglalt döntést is közöl az ügyféllel, amely utóbbi közléstől számítódnak a jogorvoslati határidők).
A személyes kapcsolattartás rugalmasabbá tételét, egyszerűsítését szolgálja az Ákr. 26. § (1) bekezdésének azon módosítása, amelynek értelmében a személyes kapcsolattartás alatt az összeköttetés közvetlenségét, kölcsönösségét, folyamatos kép- és hangkapcsolatot biztosító telekommunikációs eszköz alkalmazását is érteni szükséges. E módosításnak megfelelően, amennyiben a technikai feltételek adottak, és az eljárási cselekmény maga is olyan jellegű, ahol ez a kapcsolattartási mód értelmezhető, lehetőség lesz arra, hogy a hatóság ilyesfajta telekommunikációs eszközt alkalmazzon. Példának okáért, egy nyilatkozat megtételére sor kerülhet a meghatározott telekommunikációs eszközön keresztül, de egy ujjlenyomat levételére, az útlevél készítésekor már nem.
A kapcsolattartásra irányadó rendelkezések módosítása egyértelműsíti továbbá a jogalkalmazás számára, hogy a védelmi helyzet elrendelésének alapjául szolgáló ok által érintett ügyben, mivel ezek mögött valamilyen életveszéllyel vagy súlyos kárral fenyegető helyzet húzódik, a hatóság választhatja meg a kapcsolattartási módot. Fontos hangsúlyozni, hogy ez csupán az olyan ügyek tekintetében értelmezhető, ahol a védelmi helyzetet kiváltó ok is releváns. Például a forgalmi engedély kiadása iránti ügyben a hatóság nem térhet át a személyesen megjelenő ügyfél esetében írásbeli kapcsolattartásra menekültügyi válsághelyzetre tekintettel, viszont járványhelyzetben a járványgócpontban a járványügyi hatóság az ügyeiben áttérhet írásbeli kapcsolattartásra az Ákr. e rendelkezése alapján.
Az Ákr. 85. § (6) bekezdésének módosítása egyértelműsíti a jogalkalmazás számára, hogy a védelmi helyzet alapjául szolgáló ok által érintett ügyben, a hatóság a döntését az Ákr. formai és tartalmi kötöttségei nélkül, bármilyen alkalmas módon (telefon, SMS, email, applikáció, QR-kód stb.) közölheti. Fontos hangsúlyozni, hogy ez csupán az olyan ügyek tekintetében értelmezhető, ahol a védelmi helyzetet kiváltó ok is releváns. Például a hatóság építési engedélyt nem adhat ki szóban, telefonon közölve egy családi házra járványhelyzetben, viszont a járványügyi hatóság járványügyi zárlatot ily módon az Ákr. rendelkezése alapján elrendelhet. Garanciális okból az ilyen jellegű döntésekről és közlésről szükséges a hatóságnak feljegyzést készítenie, hogy utólag igazolható legyen a nem szabályszerű közlés ténye és ideje.
Az Ákr. 84. §-ának módosítása egyrészt egyértelműsíti a jogalkalmazás számára, hogy a védelmi helyzet alapjául szolgáló ok által érintett ügyben, a hatóság a döntését azonnal végrehajthatónak nyilvánítja. Fontos hangsúlyozni, hogy ez nem általános felhatalmazás, tehát a védelmi helyzet nem ok arra, hogy az elrendelés alapjául szolgáló okkal nem érintett ügyben a hatóság elrendelhesse az azonnali végrehajthatóságot. Másrészt tekintettel arra, hogy a Vbö. "a honvédelmi érdek" kifejezés helyett a tágabb, "a védelmi és biztonsági érdek" fogalmat használja, szükséges a terminológiai pontosítás. Továbbá, a Vbö.-re tekintettel, az Ákr. 104. § (3) bekezdés b) pontját is pontosítani szükséges.
A javaslat egyértelműsíti a jogalkalmazás számára, hogy a hatóság döntését, amennyiben azt a hatóság személyek széles vagy pontosan meg nem határozható köre számára életveszéllyel vagy súlyos kárral fenyegető, illetve védelmi helyzet elrendelésének alapjául szolgáló ok következtében kialakuló helyzet megelőzése, elhárítása vagy káros következményeinek enyhítése érdekében hozta, közhírré kell tenni.
A Vbö.-vel összhangban a javaslat felhatalmazást ad a Kormány számára, hogy a megjelölt tárgykörökben az Ákr.-től eltérő szabályokat állapítson meg. A tárgykörök alkalmasak arra, hogy az Ákr. vonatkozó szabályozásának felülírásával a hatóságok hatékonysága javítható legyen oly módon, hogy az Ákr. szempontjából legfontosabb alapjogok, mint a tisztességes eljáráshoz és a jogorvoslathoz való jog ne sérüljenek.
Továbbá az Ákr. 60. § (3) bekezdésének módosítása a 2022. november 1-jén hatályba lépő új Hvt.-vel való összhang megteremtését szolgálja, valamint a szabályozás módosítása szükséges a Magyarország minisztériumainak felsorolásáról szóló törvény és a 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet változása miatt.
Az állam a Budapest VIII. kerület, 36563 helyrajzi számú ingatlanon a Konstantinápolyi Egyetemes Patriarchátus - Magyarországi Ortodox Exarchátus (a továbbiakban: Exarchátus) által ellátott oktatási, szociális közfeladatok és hitéleti feladatok elősegítése érdekében az Exarchátus Dialógus Központ, Lelkiségi, Kulturális és Tudományos Akadémiája megvalósítása céljából beruházást hajt végre az Exarchátussal együttműködésben. A beruházás keretében létrejött ingó és ingatlan vagyonelemek a módosítás következtében az Exarchátust illetik meg térítésmentesen, azzal, hogy azok könyv szerinti értéken, befejezetlen beruházásként kerülnek az Exarchátus tulajdonába.
Ezen túlmenően a javaslat kimondja, hogy összehangolt védelmi tevékenység esetén nem automatikusan állnak be a jogkövetkezmények, hanem azokról a Kormány rendeletben dönt.
A javaslat pontosítja a védelmi és biztonsági adatkezelési szervek adatszolgáltatására vonatkozó szabályozást.
A védelmi és biztonsági igazgatás központi szerve mellett a védelmi és biztonsági célú adatkezelés szerveinek is szükséges kiértesítési és riasztási nyilvántartást vezetnie a védelmi és biztonsági feladatainak ellátása céljából.
Kiértesítési és riasztási nyilvántartás esetén a védelmi és biztonsági célú adatkezelés szerveinél foglalkoztatott természetes személyek - Vbö. 2. melléklete szerinti - adatainak kezeléséről van szó, akik munkakörük, beosztásuk alapján ellátják a védelmi és biztonsági tevékenységgel kapcsolatos feladatokat.
A helyi védelmi bizottság nyilvántartást vezet a polgármesterek, védekezéssel összefüggő feladatokban közreműködő referensek, valamint a védelmi és biztonsági feladatok ellátásában részt vevő helyi és települési szervek foglalkoztatottjainak a Vbö. 2. melléklete szerinti adatai tekintetében.
A gazdasági és anyagi szolgáltatási kötelezettséggel összefüggő területi, helyi és települési szintű feladatok teljesítése érdekében a területi védelmi bizottság, a helyi védelmi bizottság és a polgármester mellett a hivatásos katasztrófavédelmi szerv és a katonai igazgatás területi szerv is nyilvántartást vezet.
A gazdasági és anyagi szolgáltatással kapcsolatos adatnyilvántartás tekintetében a javaslat meghatározza, hogy a területi védelmi bizottság, a helyi védelmi bizottság, a polgármester, a hivatásos katasztrófavédelmi szerv és a katonai igazgatás területi szerve a Vbö.-ben meghatározott adatokat melyik nyilvántartásokból gyűjtheti.
A javaslat pontosítja a gazdasági és anyagi szolgáltatásokról szóló nyilvántartás megismerhetőségének szabályait, és a korábbi betekintési jog helyett a szükségletekhez jobban igazodó adat megismerési jogot határozza meg a rendelkezésben szereplő ágazati vezetők és igazgatási szervek számára.
A védelmi és biztonsági igazgatás központi szervének személyes adatkezelése során a védekezés eredményessége érdekében szükséges rugalmasságot a szabályozás olyan módon biztosítja, hogy a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2016. április 27-i (EU) 2016/679 európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: általános adatvédelmi rendelet) 23. cikkében megengedett korlátozásokra figyelemmel, indokolt esetben, az állam külső és belső biztonsága hatékony és eredményes védelme érdekében, az érintetti jogok érvényesítésére irányuló kérelemről érdemben legkésőbb 90 napon belül kell nyilatkoznia az adatkezelőnek.
Ez a rendelkezés az európai uniós jog által megengedett eltérést jelent az érintetti jogok érvényesítése szempontjából a védelmi és biztonsági igazgatás központi szervének mind az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény (a továbbiakban: Infotv.), mind az általános adatvédelmi rendelet hatálya alá tartozó adatkezelése esetében.
Az érintett jogainak védelme érdekében - az Infotv.-ben meghatározott gyakorlattal egyezően - garanciális rendelkezésként tartalmazza a javaslat, hogy a fenti szabályozás felhívása, továbbá bármely más korlátozás sérelmezése esetén a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság vizsgálata kezdeményezhető annak megállapítása céljából, hogy az adatkezelő az általános adatvédelmi rendelet vagy az Infotv. szerinti határidőtől való eltérést jogszerűen alkalmazta-e, a kérelmet jogszerűen utasította-e el, avagy az érintetti jogokat más módon jogszerűen korlátozta-e.
Az állam alapvető érdeke, hogy a védelem és biztonság garantálásával legszorosabban összefüggő, Vbö. 66/B. § (1) bekezdésében tételesen megjelölt adatok iránti megismerési igény korlátozható legyen, amennyiben az állam külső és belső biztonságának hatékony és eredményes védelme szükségessé teszi; a rendelkezés az erre vonatkozó szabályokat állapítja meg.
Az adattovábbítás garanciái a Vbö. szerinti valamennyi nyilvántartás tekintetében szabályozásra kerülnek, amely azt jelenti, hogy az adatkezelő szerv az adattovábbítások jogszerűségének ellenőrzése, valamint az érintett tájékoztatása céljából külön adattovábbítási nyilvántartást vezet. A Vbö. meghatározza továbbá a nyilvántartásban kezelhető adatok pontos körét, valamint a betekintésre jogosult szerveket.
A javaslat biztosítja továbbá a védelmi és biztonsági igazgatás központi szerve számára a felhatalmazást, hogy ellenőrzési tevékenysége során a minősített adatot, az üzleti titkot és egyéb titokfajtákat megismerhesse, valamint az ellenőrzési célból szolgáltatott személyes adatokat kezelhesse.
A védelmi és biztonsági események kezelésének összetettségére és szakmai jellegére figyelemmel a módosítás pontosítja azt, hogy mely személy vagy szerv hangolja össze az összehangolt védelmi tevékenységgel összefüggő intézkedéseket, illetve tehet javaslatot a Kormánynak egyes intézkedések megtételére. A módosítás meghatározza ennek a személynek vagy szervnek az azonnali jelentéstételi kötelezettségét a különleges jogrend kihirdetése érdekében.
A Vbö.-ben meghatározott felhatalmazó rendelkezések pontosítása a Vbö. elfogadása óta bekövetkezett jogszabályi változásokra, valamint a Vbö. hatálybalépésének 2022. november 1-jei előrehozatalára tekintettel szükséges. A felhatalmazó rendelkezések tekintetében a nemzetgazdaság védelmi és biztonsági célú felkészítése és mozgósításának rendszerének része a nemzetgazdaság védelmi és biztonsági célú tartalékolás szabályozása. A védelmi és biztonsági igazgatás központi szervre, a védelmi és biztonsági igazgatási feladatokat ellátó szervek és személyek feladataira és működési rendjére vonatkozó szabályozás tartalmazza a képzési rendszer, a kormányzati igazgatás működési folytonosságát szolgáló létesítmények, eljárások, valamint a védelmi és biztonsági célú gyakorlatokra vonatkozó rendelkezéseket is.
A Kormány különleges jogrendben az Alaptörvény szerint eredeti jogalkotói hatáskörben rendeletet alkothat, amelyben a sarkalatos törvényben meghatározott keretek között szabályokat állapíthat meg. A Vbö. törvény kiindulópontja az, hogy a Kormány különleges jogrendi jogalkotásának keretrendszerét állapítsa meg, továbbá az intézkedések tekintetében a Kormány felelőssége legyen az - a kezelendő helyzetek eltérősége miatt -, hogy mely intézkedéseket vezeti be. Ehhez a célkitűzéshez kapcsolódva a Vbö. 80. § (5) bekezdése szerinti automatizmus deregulációjára tesz javaslatot a javaslat, azzal, hogy ilyen jellegű intézkedést - az erre való szükség esetén -különleges jogrendben a Kormány egyébként bevezethet.
Az összehangolt védelmi tevékenység elrendelése esetén az ország erőforrásait a védelmi és biztonsági esemény elhárítására kell fordítani. Erre tekintettel az ingatlan-nyilvántartáshoz való korlátozások nélküli hozzáférés egyértelmű követelménnyé válik.
Ezen túlmenően a javaslat kimondja, hogy összehangolt védelmi tevékenység esetén nem automatikusan állnak be a jogkövetkezmények, hanem azokról a Kormány rendeletben dönt.
A javaslat a honvédelmi szervezetek személyi állományára vonatkozó adatok megismerésére vonatkozó szabályok tekintetében technikai pontosításokat tartalmaz, továbbá a Honvédség feladataira vonatkozó rendelkezéseket pontosítja.
A javaslat a meghagyással érintett munkakörök nyilvántartásának egyszerűsítését szolgálja azáltal, hogy a honvédelemért felelős miniszter és az ágazati irányító miniszter megállapodhat arról, hogy az irányító miniszter egységes adatszolgáltatást nyújt a hadkiegészítő központ számára az irányítása alá tartozó államigazgatási szervek meghagyással érintett munkakörei, foglalkoztatottjai tekintetében. Ezzel ágazatonként megteremthető az egycsatornás kapcsolattartás a meghagyásra vonatkozó adatszolgáltatás tekintetében.