adozona.hu
T/17301. számú törvényjavaslat indokolással - egyes törvényeknek a közszolgálati tisztviselői, a honvédelmi és a rendvédelmi illetményalap emeléséhez szükséges módosításáról, valamint a kihirdetettől eltérő szöveggel történő hatálybalépéséről
T/17301. számú törvényjavaslat indokolással - egyes törvényeknek a közszolgálati tisztviselői, a honvédelmi és a rendvédelmi illetményalap emeléséhez szükséges módosításáról, valamint a kihirdetettől eltérő szöveggel történő hatálybalépéséről
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (továbbiakban: Kttv.) 132. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"132. §
Az illetményalap összege 60.000 forint. Az állami költségvetésről szóló törvény az illetményalapot ennél magasabb összegben is megállapíthatja azzal, hogy az nem lehet alacsonyabb, mint az illetményalap előző évi összege."
A Kttv.
a) 136. § (1) bekezdésében a "huszonnyolcszorosát" szövegrészek helyébe a "tizennyolcszorosát" szöveg,
b) 1...
"132. §
Az illetményalap összege 60.000 forint. Az állami költségvetésről szóló törvény az illetményalapot ennél magasabb összegben is megállapíthatja azzal, hogy az nem lehet alacsonyabb, mint az illetményalap előző évi összege."
a) 136. § (1) bekezdésében a "huszonnyolcszorosát" szövegrészek helyébe a "tizennyolcszorosát" szöveg,
b) 136. § (3) bekezdés a) pontjában a "huszonkétszeresét" szövegrész helyébe a "tizennégyszeresét" szöveg,
c) 136. § (3) bekezdés b) pontjában a "tizenhétszeresében" szövegrész helyébe a "tizenegyszeresében" szöveg,
d) 253. § (9) bekezdés második mondatában a "huszonnégyszeresét" szövegrész helyébe a "tizenhatszorosát" szöveg lép.
"25/A. §
A miniszterelnök havi illetményének az összege a köztisztviselői illetményalap huszonötszöröse."
"(1) A miniszter alapilletménye a köztisztviselői illetményalap tízszerese."
"(1) Az államtitkár alapilletménye a köztisztviselői illetményalap 7,8-szerese."
(2. § E törvény alkalmazásában)
"(12a) honvédelmi illetményalap: az évente, a központi költségvetésről szóló törvényben megállapított honvédelmi illetményalap, amely nem lehet alacsonyabb összegű 60.000 forintnál és az előző évi honvédelmi illetményalapnál,"
"159. §
A rendvédelmi illetményalap összege 60.000 forint. A rendvédelmi illetményalap összegét évente a központi költségvetésről szóló törvény állapítja meg úgy, hogy az nem lehet alacsonyabb, mint az előző évi rendvédelmi illetményalap."
"(1) Céltartalék szolgál a XV. Pénzügyminisztérium fejezet, 26. cím, 2. alcím, 3. jogcímcsoporton
a) a költségvetési szerveknél és a nevelési-oktatási, szakképző, felsőoktatási, egészségügyi, karitatív, szociális, család-, gyermek- és ifjúságvédelmi, kulturális vagy sporttevékenységet önmaga, vagy intézménye útján ellátó bevett egyháznál, illetve belső egyházi jogi személynél foglalkoztatottak bérkompenzációjára 2022. évben - jogszabály alapján - járó többlet személyi juttatások és az azokhoz kapcsolódó munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó kifizetésére,
b) a közszolgálati tisztviselői illetményalap, a honvédelmi illetményalap és a rendvédelmi illetményalap emelésével összefüggő többlet személyi juttatások és az azokhoz kapcsolódó munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó kifizetésére,
c) az álláshely-gazdálkodásból eredő többlet kifizetésekre,
d) a központi költségvetési szerveknél a feladatok változásával, a szervezetek, szervezetrendszerek korszerűsítésével, a feladatellátás észszerűsítésével megvalósuló, kiadás-és költségvetési támogatás-megtakarítást eredményező létszámcsökkentésekhez kötődő személyi juttatások és az azokhoz kapcsolódó munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó kifizetéseire, valamint
e) a jogszabály vagy kormányhatározat alapján járó többlet személyi juttatásoknak és az azokhoz kapcsolódó munkaadókat terhelő járulékoknak és szociális hozzájárulási adónak a költségvetési szerveknél, a helyi önkormányzatoknál, a nem állami, nem helyi önkormányzati szociális, kulturális, köznevelési, szakképző, felsőoktatási és egészségügyi intézményt fenntartóknál, valamint a megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztató akkreditált munkáltatóknál felmerülő kifizetésekre.
a) 250. §-ában a "huszonhatszorosát" szövegrész helyébe a "tizenhétszeresét" szöveg,
b) 253. §-ában a "huszonnégyszeresét" szövegrész helyébe a "tizenhatszorosát" szöveg,
c) 262. §-ában a "huszonegyszeresében" szövegrész helyébe a a "tizennégyszeresében" szöveg
lép.
Mindebből természetesen kevesebbet, szélsőséges esetben semmit sem vettek észre azok a kedvezményezett csoportok, amelyeknek az illetményét a rugalmassá tett javadalmazási rendszerben törvénnyel vagy egyedi intézkedésekkel emelték fel, ők azonban a közigazgatás teljes személyzetének csak a töredékét teszik ki.
A jelen javaslat az ágazati vagy egy-egy intézményre - a legutóbbi kormánypárti javaslat alapján például éppen az Országgyűlés Hivatalára - kiterjedő emelések helyett az elmúlt évek elmaradásait kompenzálva 60.000 forintra, azaz közel másfélszeresére emelné az alapilletmény összegét, így a közszolgálati bérszintet. Ez egyben ki is kényszerítené a jelenlegi, szinte korlátlan eltérítéseken alapuló egyedi, az illetménytáblán kívüli javadalmazások felülvizsgálatát, ami jórészt éppen azért jött létre párhuzamos, sokszor tényleges teljesítmény helyett személyes kapcsolatokon alapuló rendszerként, mert az általános közszolgálati bérszint alacsony volt. Ezzel párhuzamosan a javaslat a honvédelmi és a rendvédelmi illetményalap összegét is 60.000 forintra emeli.
Természetesen nem cél, hogy az illetményalap emelése a kormánytagok és egyéb állami vezetők juttatásainak emelését eredményezze, ugyanakkor a javaslatnak nem végzi el e juttatásoknak a teljesítményelvű felülvizsgálatát. Ennek megfelelően ezen, juttatásaikat szintén az általános illetményalapból számító tisztségviselők esetében a szorzók olyan módosítására tesz javaslatot, amely a jelenlegi bérszint megtartására irányul.
A javaslat a tényleges bérszint szinten tartása érdekében arányosan csökkenti a szorzókat egyes, szintén az illetményalaphoz kötött javadalmazás esetében, mindenekelőtt a miniszterelnöki, a miniszteri és az államtitkári javadalmazásoknál. Ez természetesen az ezen javadalmazásokhoz kötött más juttatásokra is kihat. Megszűnne az a lehetőség is, amely lehetőséget ad a törvény alapján számított miniszteri javadalmazásnál magasabb miniszteri illetmény miniszterelnöki megállapítására.