Végső előterjesztői indokolás a Kormányzati Személyügyi Döntéstámogató Rendszerről szóló 2020. évi CLXII. törvény végrehajtásáról szóló 673/2020. (XII. 28.) Korm. rendelet módosításáról szóló 159/2021. (III. 31.) Korm. rendelethez - Indokolások Tára 2021/44.

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 159/2021. (III. 31.) Korm. rendelet

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A jelen tervezet tárgyát képező jogszabályhoz fűzött végső előterjesztői indokolást a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (1) bekezdése alapján indokolt közzétenni az Indokolások Tárában.
A Kormányzati Személyügyi Döntéstámogató Rendszerről szóló 2020. évi CLXII. törvény (a továbbiakban: Tv.) szerinti kormányzati személyügyi i...

Végső előterjesztői indokolás a Kormányzati Személyügyi Döntéstámogató Rendszerről szóló 2020. évi CLXII. törvény végrehajtásáról szóló 673/2020. (XII. 28.) Korm. rendelet módosításáról szóló 159/2021. (III. 31.) Korm. rendelethez - Indokolások Tára 2021/44.
A jelen tervezet tárgyát képező jogszabályhoz fűzött végső előterjesztői indokolást a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (1) bekezdése alapján indokolt közzétenni az Indokolások Tárában.
A Kormányzati Személyügyi Döntéstámogató Rendszerről szóló 2020. évi CLXII. törvény (a továbbiakban: Tv.) szerinti kormányzati személyügyi információs rendszer végrehajtási kormányrendeletének, a Kormányzati Személyügyi Döntéstámogató Rendszerről szóló 2020. évi CLXII. törvény végrehajtásáról szóló 673/2020. (XII. 28.) Korm. rendeletnek (a továbbiakban: Korm. rendelet) módosítását tartalmazza az alábbi két rendszerelem tekintetében:
a) az Álláshely Nyilvántartó Rendszer Kormányzati Személyügyi Döntéstámogató Rendszer (a továbbiakban: KSZDR) integrációja beépítésre kerül a KSZDR felépítésének és működésének alapvető szabályait tartalmazó 2. alcímébe,
b) a Személyügyi Támogató és Nyilvántartó Rendszer kötelező alkalmazását is előírja a tervezet.
A KSZDR egységes informatikai rendszer, amely magában foglalja
1. a Tv. 3. § (1) bekezdése szerinti rendszerelemeket,
2. a funkcionalitást biztosító modulokat,
3. a hozzáférési jogosultság jogszabályban meghatározottak szerinti biztosítása érdekében önálló jogosultságkezelési modult,
4. a technikai működést biztosító modulokat.
A rendszerelemek a következők:
1. az adatfeltöltés teljesítésének informatikai eszközeként az adatgyűjtő modul, azaz a közszolgálati személyügyi interfész (KÖSZI),
2. a statisztikai modul, azaz a Döntéstámogató Központ (DTK),
3. az Álláshely Nyilvántartó Rendszer (ÁNYR),
4. a személyügyi nyilvántartás vezetésére szolgáló Személyügyi Támogató és Nyilvántartó Rendszer (SZTNYR).
Az ÁNYR és az SZTNYR szabályai specifikusak, csak egyes jogállások tekintetében kerülnek alkalmazásra, ennek szabályai kerülnek beépítésre a szabályozásba.
Az új személyügyi alapnyilvántartó és ügyviteli rendszer egyrészt a központi kormányzati igazgatási szerveknél, másrészt (néhány kivétellel) a rendvédelmi feladatokat ellátó szerveknél kerül bevezetésre a személyügyi nyilvántartások kezelésére. A módosítás rögzíti az érintett szervek részére a Tv. által kötelezően használandó új személyügyi alapnyilvántartó és ügyviteli rendszer megnevezését, továbbá annak rögzítését, hogy a munkáltatói intézkedéseket e rendszerben kell elkészíteni.
Az ÁNYR csak a kormányzati igazgatási szerveknél értelmezhető. Meghatározásra kerül az ÁNYR-ből a KSZDR-be történő adattovábbítás rendje: az új személyügyi alapnyilvántartó és ügyviteli rendszer, valamint az ÁNYR adatai a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: Kit.) szerinti álláshely-azonosító mentén kerülnek összekapcsolásra. Igazgatási rendelkezés, hogy az SZTNYR-be csak olyan központi kormányzati igazgatási szervnél foglalkoztatott adata rögzíthető, aki számára az álláshely-azonosító rendelkezésre áll; ez biztosítja a két rendszer összekapcsolásának alapját.
Az álláshelyi adatoknak és az SZTNYR-ben rögzített személyes adatoknak valós idejű megfeleltetésére kerül sor, azaz nem adatmozgásra kerül sor, az adatkapcsolat folyamatos a két rendszer között.
A költségvetési szervekről és a költségvetési körben gazdálkodó szervekről szóló közhiteles hatósági törzskönyvi nyilvántartásból (KTÖRZS) történő adatszolgáltatást a Korm. rendelet jelenleg is szabályozza (18. §).
A szervezetek adatai a Magyar Államkincstár közhiteles hatósági nyilvántartásából kerülnek átvételre, az abban használt törzskönyvi azonosító szám, a PIR szám alapján. A rendelkezés pontosítására kerül sor annak érdekében, hogy ne csak az új szervezet létrejöttére, változására, megszűnésére vonatkozó eljárásrend szerepeljen a szabályozásban, hanem a már létező szervek esetében is egyértelmű legyen, hogy milyen szervezeti adatokat kell megadni, továbbá rögzítésre kerüljenek a szervezetet képviselő személyek (vezető, szervezeti adminisztrátor) személyében bekövetkező változások.
Ennek megfelelően a jogosultságkezelésre (Korm. rendelet 10. §), valamint a szervezeti adatok szolgáltatásának rendjére (Korm. rendelet 18. §) vonatkozó rendelkezések kiegészítésre kerülnek az alábbi esetkörökkel:
1. a KSZDR szervezet megszűnése esetén a KSZDR adminisztrátor törli a KSZDR szervezet jogosultságát,
2. ha a KSZDR szervezet vezetőjének személyében változás következik be, a szervezeti adminisztrátor bejelenti a változást,
3. ha a szervezeti adminisztrátor személyében következik be a változás, akkor a KSZDR szervezet vezetője jelenti be a változást,
4. ha a KTÖRZS-ben nem szerepelő adatokban történik változás, akkor ezt rögzíteni kell annak érdekében, hogy a szervezeti adatok naprakészek legyenek.
A Korm. rendelet 5. alcíme tartalmazza az adatszolgáltatás, az adatnyilvántartás, az adatátvétel rendjét.
Közös szabály, hogy a KSZDR-ben történő adatnyilvántartás, a KSZDR-be és az onnan történő adatszolgáltatás technikai feltételeit, az információbiztonsághoz szükséges és elégséges feltételeit dokumentáció tartalmazza, e körbe tartozik különösen a rendszer műszaki specifikációja, a logikai rendszerterv. E dokumentáció határozza meg a végrehajtáshoz szükséges információkat, ennek megfelelően az érintettek részére elérhetővé kell tenni.
A módosítással kiegészítésre kerül a Központosított Illetmény-számfejtési Rendszer Alkalmazással (a továbbiakban: KIRA) való kapcsolat, ennek megfelelően rögzítésre kerül, hogy a KSZDR szervek milyen módon biztosítják az illetményszámfejtéshez szükséges adatokat a KIRA részére.
A KSZDR részét képező SZTNYR tartalmazza az illetményszámfejtéshez szükséges személyügyi és munkaügyi adatokat. Figyelemmel azonban arra, hogy az ún. mozgóbéradatok (úgymint túlszolgálat, túlóra, betegállomány) az SZTNYR-ben nem kerülnek rögzítésre, így ezeknek az adatoknak az illetményszámfejtő rendszerben történő manuális rögzítésére a jövőben is lehetőséget kell biztosítani.
A Kit. előírásának megfelelően az álláshely-nyilvántartás a kormányzati személyügyi információs rendszer részeként összekapcsolásra kerül a központosított illetményszámfejtő rendszerrel is, ennek érdekében az ÁNYR meghatározott adatai átadásra kerülnek a KIRA részére.
Az új személyügyi nyilvántartó és ügyviteli rendszer bevezetése kapcsán indokolt az adatkapcsolatot a rendvédelmi szerveknél alkalmazott egyes szakrendszerekkel is megteremteni, amelyre tekintettel a tervezet módosítja a Korm. rendelet 1. mellékletét. Az adatkapcsolat kiépítéséhez szükséges fejlesztés elvégzésének időigényére tekintettel ezen rendelkezések 2022. január 1-jével lépnek hatályba.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.