adozona.hu
T/13534. számú törvényjavaslat indokolással - az egészségügyi szolgálati jogviszonyról szóló 2020. évi C. törvény hatálybalépés előtti módosításáról
T/13534. számú törvényjavaslat indokolással - az egészségügyi szolgálati jogviszonyról szóló 2020. évi C. törvény hatálybalépés előtti módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
(1) Az egészségügyi szolgálati jogviszonyról szóló 2020. évi C. törvény (a továbbiakban: Eüsz. tv.) 1. §-a a következő (9) bekezdéssel egészül ki:
"(9) Az alapítványok, közhasznú társaságok és más magánszolgáltatók (3) bekezdés szerinti foglalkoztatottainak jogviszonyára - a döntésre jogosultak erre irányuló döntése esetén - e törvény rendelkezéseit kell alkalmazni."
(2) Az Eüsz. tv. 1. §-a a következő (13) bekezdéssel egészül ki:
"(13) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy célzott ...
"(9) Az alapítványok, közhasznú társaságok és más magánszolgáltatók (3) bekezdés szerinti foglalkoztatottainak jogviszonyára - a döntésre jogosultak erre irányuló döntése esetén - e törvény rendelkezéseit kell alkalmazni."
(2) Az Eüsz. tv. 1. §-a a következő (13) bekezdéssel egészül ki:
"(13) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy célzott támogatással gondoskodjon az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény 5. § (1) bekezdés szerinti feladatokat ellátó egészségügyi dolgozók és egészségügyben dolgozók esetén az e törvény szerinti bérezés biztosításáról."
"(3) Egészségügyi szolgálati jogviszony olyan büntetlen előéletű és cselekvőképes személlyel létesíthető, aki megfelel az egészségügyi szolgálati munkaszerződés szerinti egészségügyi tevékenység végzésére jogszabályban előírt feltételeknek, és aki - a figyelmeztetés büntetését kivéve - nem áll kamarai kizárás etikai vagy fegyelmi büntetés hatálya alatt."
"(1) Az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személy további egészségügyi tevékenység végzésre irányuló jogviszonyt a munkáltató előzetes engedélyével létesíthet. Az engedély kiadása kizárólag abban az esetben tagadható meg, ha az az ellátás minőségét veszélyezteti. A foglalkoztatás, illetve az engedélyezés feltételeit és részletes szabályait a Kormány - a Magyar Orvosi Kamarával egyeztetett - rendeletben határozza meg."
(2) Az Eüsz. tv. 4. § (5) bekezdése a következő szöveggel lép hatályba:
"(5) Az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személy az egészségügyi szolgálati jogviszonykeretében - az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény (a továbbiakban: Eütv.) 3. § i) pontja szerinti sürgős szükség esetét és a Kormány rendeletében meghatározott eseteket kivéve -nem nyújthat egészségügyi szolgáltatást ugyanazon személy számára, akinek más - e törvény hatálya alá nem tartozó - jogviszonyban már ugyanazon betegség tekintetében - 30 napon belül - egészségügyi szolgáltatást nyújtott."
(3) Az Eüsz. tv. 4. §-a a következő (11) bekezdéssel egészül ki:
"(11) E § rendelkezései nem alkalmazhatók a 8. § (3) bekezdés hatálya alá nem tartozó egészségügyi dolgozók és egészségügyben dolgozók egészségügyi szolgálati jogviszonyára."
"(13) A szabadság nem halmozódhat, a tárgyévi szabadságot tárgyévben ki kell adni, az a következő évre nem vihető át. A szabadságot pénzben megváltani - a jogviszony megszűnésének kivételével -nem lehet."
"(4) A 8. § (3) bekezdése szerinti egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személy minősítésének részletes szabályait a Kormány - a Magyar Orvosi Kamara által kidolgozott teljesítmény-mérhetőségi javaslaton alapuló - rendeletben határozza meg."
"(5) Az Eüsz. tv. 8. § (3) bekezdése hatálya alá nem tartozó egészségügyi dolgozó és az e törvény hatálya alá tartozó egészségügyben dolgozó az egészségügyi ágazati előmeneteli szabályok szerinti - törvényben és a Kormány rendeletében meghatározott - illetményre, valamint illetménypótlékra jogosult. Az illetmény és az illetménypótlék együttes összege el kell hogy érje e törvény 1. mellékletében szereplő összeg 35%-át A fizetési osztály, 40%-át B fizetési osztály, 45%-át C fizetési osztály, 47%-át D fizetési osztály, 55%-át E fizetési osztály, 70%-át F fizetési osztály, 75%-át G fizetési osztály, 80%-át H fizetési osztály, 85%-át I fizetési osztály, valamint 90%-át J fizetési osztály esetén."
(2) Az Eüsz. tv. 8. § (12) bekezdése a következő szöveggel lép hatályba:
"(12) Az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személy fizetési fokozatán belül illetményére a munkáltató az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személy minősítésének eredménye alapján tesz javaslatot. Ha a javaslatot az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személy nem fogadja el, a munkáltató az egészségügyi szolgálati szerződést felmondja. A munkáltató döntése ellen jogorvoslatnak van helye."
(3) Az Eüsz. tv. 8. §-a a következő (15)-(17) bekezdéssel egészül ki:
"(15) Az (5) bekezdésben meghatározott bértáblát a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény hatálya alá tartozó dolgozó, ideértve az önkormányzati fenntartású szociális intézményben dolgozó tekintetében is alkalmazni kell.
(16) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy célzott támogatással gondoskodjon a (15) bekezdésben foglalt bértábla önkormányzatok által történő megvalósításáról.
(17) Az 1. melléklet szerinti bértáblát az önkormányzattal közfeladat ellátására szerződött egészségügyi szolgáltató tekintetében is alkalmazni kell."
"(1) Az egészségügyi szolgáltató fenntartója döntése alapján - az érintett egészségügyi szolgáltató vezetője véleményének kikérését követően - egészségügyi közfeladat ellátása érdekében az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személy határozott időre kirendelhető egy másik - ugyanazon fenntartóhoz tartozó - egészségügyi szolgáltatóhoz. A kirendelésre kizárólag egészségügyi válsághelyzetben, megfelelő kompenzáció mellett kerülhet sor. A kirendelés feltételeit és részletes szabályait, illetve a kirendelés során felmerült igazolt költségek megtérítésének szabályait a Kormány - a Magyar Orvosi Kamarával egyeztetett - rendeletben határozza meg.
(2) A kirendelés időtartama nem haladhatja meg az egy évet. Az így történő foglalkoztatás tartama naptári évenként összesen a negyvennégy beosztás szerinti munkanapot vagy háromszázötvenkét órát nem haladhatja meg. Ezt arányosan kell alkalmazni, ha a munkaviszony évközben kezdődött, határozott időre vagy az általánostól eltérő teljes napi vagy részmunkaidőre jött létre. A kirendelés lejártát követően az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személyt az egészségügyi szolgálati munkaszerződése szerinti egészségügyi szolgáltató köteles eredeti munkakörében továbbfoglalkoztatni."
(2) Az Eüsz. tv. 11. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:
"(6) Az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személy hozzájárulása nélkül nem kötelezhető más helységben végzendő munkára
a) a várandóssága megállapításától gyermeke hároméves koráig,
b) gyermeke tizenhat éves koráig, ha gyermekét egyedül neveli, valamint
c) hozzátartozójának tartós, személyes gondozása esetén, továbbá, ha
d) a rehabilitációs szakértői szerv legalább ötven százalékos mértékű egészségkárosodását megállapította."
"(2) Az áthelyezés során meg kell állapodni az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személlyel az új munkakörében, munkahelyében, illetményében és az áthelyezés időpontjában."
/A munkáltatónál vezetett alapnyilvántartásba - az érintetten kívül - a következők jogosultak betekinteni, illetve abból adatot átvenni a rájuk vonatkozó jogszabályban meghatározott feladataik ellátása céljából:/
"h) a Magyar Orvosi Kamara."
/Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy rendeletben határozza meg/
"p) a 4. § (15) bekezdésében meghatározott szociális ágazatban dolgozók béremelésének részletes szabályait."
(2) Az Eüsz. tv. 17. § (2) bekezdése a következő szöveggel lép hatályba:
"(2) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben jelölje ki az állami fenntartású egészségügyi szolgáltató esetén a munkáltató szervet."
"(1) Ez a törvény - a (2) és (3) bekezdésben meghatározott kivétellel - 2021. március 30. napján lép hatályba.
(2) A 4. § 2023. január 1. napján lép hatályba.
(3) Az 1. melléklet első táblázatában meghatározott illetményt visszamenőlegesen 2020. július 1. napjától számítva kell folyósítani."
"(4) Ha az egészségügyi szolgálati munkaszerződés a (3) bekezdés szerinti határidőben nem kerül megkötésre, az érintett közalkalmazotti jogviszonya 2021. január 1-jével megszűnik. Ebben az esetben az érintett a Kjt. 37. § (6) bekezdésében meghatározott összegű végkielégítésre jogosult."
a) 2. § (7) bekezdése,
b) 4. § (3) és (10) bekezdése, valamint
c) 15. § (10) bekezdése.
(Ft/hó, bruttó)
2020. július 1-től
2021. január 1. - 2021. december 31.
2022. január 1-től
"
Az ellenzéki frakciók már a parlamenti vitában is kifogásolták, hogy a törvényjavaslat áttanulmányozására, a módosító javaslatok elkészítésére rendkívül kevés időt biztosított mind a Magyar Orvosi Kamarának (MOK), mind az országgyűlési képviselőknek a Kormány. A kapkodás, a sietség és a látszategyeztetés vezethetett oda, hogy az elfogadott törvényből fontos dolgok maradtak ki, melyek miatt a törvény utólagos - hatálybalépés előtti - korrekciója mindenképpen szükségessé vált.
A Magyar Orvosi Kamara elnöksége a területei szervezetekkel és a tagsággal folytatott konzultációt követően megjelentette véleményét. Álláspontjuk szerint a törvény jelen formájában számos elfogadhatatlan sérelmet okoz az orvostársadalomnak és a beterjesztett formában és ütemezésben súlyos működési zavarokat okoz a betegellátás folyamatosságában és a járvány elleni védekezésben. Emellett számos alkotmányossági és nemzetközi jogba ütköző problémát is felvet.
Mindezek miatt az ellenzéki frakciók összefogva, együttesen nyújtják be jobbító szándékú törvénymódosításukat. Ezek egy része a Magyar Orvosi Kamara azon javaslatain alapulnak, melyek jelentős részét a Kormány egyszerűen lesöpörte az asztalról, a másik részük a MOK utólagos észrevételeit tükrözik, mivel az egyeztetések során számos kérdés fel sem merült, melyek végül bekerültek a törvény szövegébe, így ezek előzetes megismerésére nem is volt mód.
A módosítások ezen felül a Demokratikus Koalíció frakciója által korábban benyújtott - szintén nem támogatott - T/13174/3. számú módosító javaslatban foglaltak alapján az ellenzéki pártok javaslatait vezetik át a törvény szövegében.
Ezek közül a legfontosabbak:
1. A béremelésnek 100%-os béremelésnek kell lennie.
2. A bérek megduplázását a Magyar Orvosi Kamara javaslata alapján kell meghatározni.
3. A megemelt bér járjon mindenkinek visszamenőlegesen idén július elsejétől.
4. A megemelt bérnek minden egészségügyi dolgozónak járnia kell: orvosnak, háziorvosnak, szakdolgozónak, ápolónak és a teljes szakszemélyzetnek.
5. Az összeférhetetlenségre vonatkozó szabályokat legkorábban 2023. január 1. napjától lehessen alkalmazni a megfelelő felkészülési idő biztosítása, és az ellátórendszer zavartalan működése érdekében.
6. A béremelést ki kell terjeszteni minden szociális dolgozóra, beleértve az önkormányzati fenntartású szociális intézmények dolgozóit is.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján kerül közzétételre.
Az (5) bekezdés a sürgős szükség kivételével kizárja azt, hogy az orvos az e törvény alapján létrehozott jogviszonyában olyan beteget lásson el, akit nem közszolgálati jogviszonyában ugyanazon betegsége miatt már kezelt. Ez mindenképpen pontosításra szorul, ezért 30 napos időkorlát került be a törvény szövegébe.
A Javaslat továbbá egyértelművé teszi, hogy az összeférhetetlenségi szabályok nem alkalmazhatóak azon egészségügyi dolgozó és egészségügyben dolgozó esetén, akiknek bértáblája eltér az Eüsz. tv. 1. mellékletétől. Ennek oka, hogy az összeférhetetlenségi szabályokat a Kormány a béremelésre tekintettel kívánta bevezetni. Az Eüsz. tv. saját logikájából is következik, hogy az egészségügyi szakdolgozókra az összeférhetetlenségi szabályok addig nem alkalmazhatóak, míg bérük el nem éri az Eüsz. tv. 1 mellékletében meghatározott bért.
Az ellenzéki frakciók álláspontja szerint a béremelésből a szociális szféra dolgozóinak is részesülniük kell, hiszen ebben a szférában is nagyon alacsonyak a fizetések, ezért azt javasoljuk, hogy a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény hatálya alá tartozó dolgozó, ideértve az önkormányzati fenntartású szociális intézményben dolgozó tekintetében is alkalmazni kelljen a törvényjavaslat 1. melléklete szerinti bérszámítást. A javaslat emellett a háziorvosokra is kiterjeszti a béremelés hatályát. A módosítás szerint, amennyiben a munkáltató az egészségügyi szolgálati szerződést felmondja, a munkáltató döntése ellen jogorvoslatnak van helye.
Bár a törvényben szerepel, hogy a kirendelés a dolgozó korára, egészségi állapotára, egyéb körülményeire tekintettel aránytalan sérelemmel nem járhat, de ennél szigorúbb és egyértelműbb szabályokra van szükség, ezért beemelésre kerülnek a Munka Törvénykönyve 53.§ (3) bekezdésében meghatározott nagyon konkrét kivételek. A javaslat rendelkezik továbbá a kirendeléssel járó költség- és egyéb térítések, kompenzációk kérdésével is.
Aggályos és nemzetközi jogba ütköző a törvény 15.§ (10) bekezdése, amely szerint az e törvény hatálya alá tartozó egészségügyi szolgáltatónál kollektív szerződés nem köthető, ezért annak elhagyására tesz javaslatot a módosítás.