adozona.hu
T/13481. számú törvényjavaslat indokolással - a foglalkoztatást elősegítő szolgáltatásokról és támogatásokról, valamint a foglalkoztatás felügyeletéről
T/13481. számú törvényjavaslat indokolással - a foglalkoztatást elősegítő szolgáltatásokról és támogatásokról, valamint a foglalkoztatás felügyeletéről
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Országgyűlés a munkához jutás, a munkahelykeresés, a munkahely megtartása, valamint a megfelelő munkaerőhöz jutás elősegítése érdekében, valamint a jogszabálysértő foglalkoztatásból származó gazdasági előnyök kiküszöbölésére, a foglalkoztatásra irányuló jogviszonyra vonatkozó szabályok foglalkoztatók általi megtartása állami felügyeletének és a foglalkoztatottakat megillető jogok érvényesülésének biztosítására, a foglalkoztatás elősegítésével kapcsolatos nemzetközi kötelezettségek teljesít...
a) ellenérték: a foglalkoztatásra irányuló jogviszony megállapíthatósága szempontjából minden olyan pénzbeli és természetbeli juttatás, amelyet a foglalkoztatásra tekintettel nyújtottak, vagy amelyben megállapodtak;
b) foglalkoztatásra irányuló jogviszony: minden olyan jogviszony, amelyben a foglalkoztatott a foglalkoztató részére és annak irányítása alatt ellenérték fejében tevékenységet végez vagy önmaga foglalkoztatását végzi;
c) foglalkoztató: aki természetes személyt foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében foglalkoztat;
d) foglalkoztatott: az a természetes személy, aki a foglalkoztató számára és annak irányítása alatt foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében, ellenérték fejében tevékenységet végez, vagy önmaga foglalkoztatását végzi.
(2) A foglalkoztatás elősegítése érdekében a Kormány, a helyi önkormányzatok, továbbá a foglalkoztatók és a foglalkoztatottak, valamint ezek érdekképviseleti szervezetei együttműködnek.
(3) A foglalkoztatást elősegítő szolgáltatások és támogatások tekintetében az e törvényben nem szabályozott kérdésekben a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvény szabályait kell alkalmazni.
(2) Foglalkoztatást elősegítő szolgáltatást - a Kormány rendeletében meghatározottak szerint -nyilvántartásba vett foglalkoztatást elősegítő szolgáltatást nyújtó szervezet is nyújthat.
(3) A foglalkoztatás elősegítése érdekében a foglalkoztató segíti az állami foglalkoztatási szerv munkáját, ennek keretében a munkaerőigényéről és annak megszűnéséről folyamatosan, de legkésőbb a betöltés esedékességekor tájékoztatja az állami foglalkoztatási szervet.
(4) Magyarország részt vesz az Európai Foglalkoztatási Szolgálat (a továbbiakban: EURES) tevékenységében.
(5) Foglalkoztatást elősegítő szolgáltatás - az állami foglalkoztatási szerv által nyújtott foglalkoztatást elősegítő szolgáltatás kivételével - a Gazdaságvédelmi Foglalkoztatási Alapból vagy európai uniós forrásból nyújtható.
a) nyújt a Szerződés 107. és 108. cikke alkalmazásában bizonyos támogatási kategóriáknak a belső piaccal összeegyeztethetővé nyilvánításáról szóló 2014. június 17-i, 651/2014/EU bizottsági rendelet (a továbbiakban: 651/2014/EU rendelet) szerinti súlyosan hátrányos helyzetű munkavállaló foglalkoztatása elősegítése érdekében, és
b) nyújthat a csoportos létszámleépítés elkerülése vagy annak hátrányos következményeinek enyhítése érdekében.
(2) Az állami foglalkoztatási szerv munkaerő-piaci program keretében foglalkoztatást elősegítő támogatást nyújthat a 651/2014/EU rendeletben meghatározott hátrányos helyzetű munkavállaló foglalkoztatása elősegítése érdekében.
(3) A foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter által meghirdetett munkaerő-piaci program keretében az állami foglalkoztatási szerv foglalkoztatást elősegítő támogatást nyújthat.
(2) Foglalkoztatást elősegítő támogatás a Gazdaságvédelmi Foglalkoztatási Alapból vagy európai uniós forrásból nyújtható.
(3) Ha a Gazdaságvédelmi Foglalkoztatási Alapból nyújtott támogatást vissza kell követelni, a támogatást a kötelezettségszegés napjától a visszakövetelésről rendelkező határozat meghozatala napjáig számított ügyleti kamattal növelt összegben kell visszafizetni. Amennyiben a kötelezett a visszafizetési kötelezettségének a visszakövetelő határozatban megállapított határidőig nem tesz eleget, e határidő elmulasztásának napjától az állami foglalkoztatási szerv a teljesítés napjáig késedelmi kamatot is felszámít, kivéve a késedelem azon időszakát, amikortól a végrehajtásra az állami adó és vámhatóság megkeresése megtörtént. Az állami adó- és vámhatóság az előtte folyó végrehajtási eljárásban a követelés összege után késedelmi pótlékot számít fel.
(4) Az ügyleti kamat, valamint a késedelmi kamat mértékére a jogosulatlanul igénybe vett költségvetési támogatások esetén fizetendő ügyleti kamatra és késedelmi kamatra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. A kötelezett az állami adó- és vámhatóság végrehajtás foganatosítása érdekében történő megkeresését követően az adóhatóság által foganatosítandó végrehajtási eljárásokról szóló törvény szerinti késedelmi pótlékot is köteles megfizetni. A késedelmesen megfizetett ügyleti kamat után nem számítható fel késedelmi kamat vagy késedelmi pótlék.
(5) A támogatások tekintetében az állami foglalkoztatási szerv vezetője, erre irányuló kérelem esetén, különös méltánylást érdemlő esetben határozatában
a) eltekinthet az ügyleti kamat vagy a késedelmi kamat felszámításától,
b) dönthet a már felszámított ügyleti kamat vagy késedelmi kamat részben vagy egészben történő elengedéséről, valamint a foglalkoztatónak nem minősülő természetes személy részére nyújtott támogatás esetén a visszakövetelt támogatás visszafizetésének részben vagy egészben történő elengedéséről, kivéve, ha a végrehajtásra az állami adó és vámhatóság megkeresése megtörtént.
(6) Az (5) bekezdésben meghatározott méltányosság szempontjából természetes személy esetében figyelembe vehető különösen kedvezőtlen szociális helyzete, valamint az, hogy a támogatás visszafizetése a kötelezett és a háztartásában élők megélhetését súlyosan veszélyeztetné, foglalkoztató esetében pedig figyelembe vehető különösen a foglalkoztató kedvezőtlen vagyoni helyzete, a hatósági eljárások során tanúsított együttműködő magatartása, valamint a visszakövetelés alapjául szolgáló körülmények.
(2) Általános hatáskörű foglalkoztatás-felügyeleti hatóság a Kormány rendeletében kijelölt hatóság. Az általános hatáskörű foglalkoztatás-felügyeleti hatóság jogosult eljárni minden olyan ügyben, amely nem tartozik a Kormány rendeletében meghatározott más hatóság hatáskörébe.
(3) Különös hatáskörű foglalkoztatás-felügyeleti hatóság a bányászati ügyekért és a honvédelemért felelős miniszter irányítása és felügyelete alá tartozó foglalkoztató foglalkoztatás-felügyeletét, a rendvédelmi szerv foglalkoztatás-felügyeletét, vagy a büntetés-végrehajtási intézetekben fogvatartottak büntetés-végrehajtási jogviszony keretében történő munkáltatásának foglalkoztatásfelügyeletét ellátó, a Kormány rendeletében kijelölt hatóság.
(4) A foglalkoztatás-felügyeleti hatóság jogosult
a) a foglalkoztató és a foglalkoztatott közötti, valamint a foglalkoztatottnak munkavégzés céljából történő átengedése alapjául szolgáló jogviszony és a tényleges foglalkoztatás alapján létrejött kapcsolat minősítésére,
b) a tényleges foglalkoztató azonosíthatatlansága esetén - ellenkező bizonyításig - a foglalkoztató személyének vélelem alapján történő megállapítására, amely szerint a foglalkoztató - a következő sorrend szerint - az,
ba) aki a munkahelyen tevékenységet folytató felek közötti szerződésben (megállapodásban) foglaltak szerint a tevékenység összehangolásáért felelős,
bb) aki a tevékenységet a munkahelyen ténylegesen irányítja,
bc) akinek a területén a munkavégzés folyik,
c) az a) és b) pont alapján a foglalkoztatásra irányuló jogviszony meghatározott felek közötti fennállásának megállapítására,
d) a foglalkoztatást elősegítő támogatás tekintetében a vállalt kötelezettségek teljesítésének ellenőrzésére.
(2) A foglalkoztatás-felügyeleti hatósági ellenőrzés kizárólag hivatalból indul, az ügyfél saját hatósági ellenőrzését nem kérheti.
(3) A foglalkoztatás-felügyeleti hatóság valamennyi foglalkoztatási helyszínen külön engedély és előzetes értesítési kötelezettség nélkül helyszíni ellenőrzést tarthat.
(4) A foglalkoztatás-felügyeleti hatóság hatósági ellenőrzése és eljárása során az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény szabályain túl jogosult
a) az ellenőrzés helyszínén található biztonsági berendezések által rögzített felvételek megtekintésére, a foglalkoztatás területére való be- és kilépést rögzítő berendezések adatainak megtekintésére, azokról másolat készítésére,
b) az ellenőrzéssel érintett személyek személyazonosságának igazoltatással történő megállapítására, adóazonosító jelének és Társadalombiztosítási Azonosító Jelének (a továbbiakban: TAJ szám) használatára, valamint e személyektől az ellenőrzéshez szükséges felvilágosítás kérésére, e személyek tanúként történő meghallgatására.
(5) A foglalkoztatás-felügyeleti hatóság ellenőrzése és eljárása során hivatalból zártan kezeli az ügyfél és az eljárás egyéb résztvevőjének természetes személyazonosító adatait és lakcímét, kivéve, ha az érintett kéri a zárt adatkezelés mellőzését.
(6) Az eljárás során vélelmezni kell a tanúként meghallgatott foglalkoztatottnak, valamint a panaszt, közérdekű bejelentést benyújtó természetes személynek az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvénynek az adatok zárt kezelésére vonatkozó szabályai szerinti olyan helyzetét, amely alapján őt nyilatkozata miatt súlyosan hátrányos következmény érheti. E személyeknek tanúként történő első meghallgatása során a zárt adatkezelés szabályai szerint kell eljárni akkor is, ha a meghallgatott személy a zárt adatkezelést nem kéri.
a) további foglalkoztatás megtiltása,
b) munkaügyi bírság.
(2) A foglalkoztatás-felügyeleti hatóság munkaügyi bírságot alkalmazhat, ha a hatáskörét érintő jogszabályszegést tár fel, és törvény vagy kormányrendelet szerint egyéb szankció nem alkalmazható. Kormányrendelet a munkaügyi bírság kötelező alkalmazását írhatja elő.
(3) A foglalkoztatás-felügyeleti hatóság az eljárás során feltárt jogszabálysértés esetén a jogszabálysértés megszüntetése, következményeinek elhárítása, valamint a további jogsértés megelőzése érdekében kötelezi a foglalkoztatót a jogszabálysértés megszüntetésére, vagy a jogszabálysértés tényét megállapító határozatot hoz.
(4) Figyelmeztetés nem alkalmazható, ha a munkaügyi bírság kiszabása kötelező.
(5) Nem alkalmazható közigazgatási szankció, ha a jogsértő magatartásnak a foglalkoztatásfelügyeleti hatóság tudomására jutásától számított egy év eltelt.
(6) Az elkövetéstől számított három év elteltével is alkalmazható közigazgatási szankció, ha
a) a három évnél korábban megkezdett jogszabálysértés a hatósági ellenőrzés megkezdésekor folyamatosan fennáll, vagy
b) a közigazgatási ügyekben eljáró bíróság vagy a felügyeleti szerv a foglalkoztatás-felügyeleti hatóságot új eljárás lefolytatására kötelezte.
(2) Ha a foglalkoztató a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítésével kapcsolatos bejelentési kötelezettségének nem tett eleget, a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság a foglalkoztatásra irányuló jogviszony fennállását - az általános teljes napi munkaidő figyelembevételével - a szabályszegés megkezdésétől visszamenőleg számított harmincadik naptól állapítja meg, kivéve ha a hatósági eljárás során megállapítható, hogy a bejelentés nélküli foglalkoztatás a harminc napot meghaladta.
a) a foglalkoztatott személy
aa) természetes személyazonosító adatait, állampolgárságát,
ab) bevándorolt, letelepedett, menekült vagy oltalmazott jogállását,
ac) lakóhelyét, tartózkodási helyét és értesítési címét,
ad) foglalkozását, munkahelyét, munkakörét (tevékenységét),
ae) heti munkaidejét,
af) iskolai végzettségét, szakképzettségét,
ag) jövedelmére vonatkozó adatokat,
ah) TAJ számát, adóazonosító jelét,
ai) iskolaszövetkezeti tagi jogviszonya esetén diákigazolványa számát,
aj) közérdekű nyugdíjas szövetkezeti tagsága esetén a nyugdíjfolyósítási törzsszámát;
b) a foglalkoztató
ba) azonosító adatait,
bb) gazdálkodási formáját,
bc) adószámát,
bd) pénzforgalmi jelzőszámát;
c) adószámmal nem rendelkező természetes személy foglalkoztató
ca) természetes személyazonosító adatait,
cb) lakcímét,
cc) adóazonosító jelét.
(2) A foglalkoztatás állami felügyeletének hatékony működése biztosítása céljából az állami adóhatóság az (1) bekezdés szerinti adatokat - az ab), ac), ad), af) és ag) alpontok szerinti adatok kivételével - átadja a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság részére.
(3) A foglalkoztatás-felügyeleti hatóság - azon adat kivételével, amelyet jogszabály más nyilvántartás részeként közhitelesnek minősít - közhiteles hatósági nyilvántartást vezet, a foglalkoztatók munkaügyi kapcsolatai rendezettségével kapcsolatos adatoknak más szervek eljárásában történő felhasználása céljából.
(4) A hatósági nyilvántartás tartalmazza - az (1) bekezdés b) pont bd) alpontja kivételével - a foglalkoztató (1) bekezdés b) és c) pontja szerinti adatait, a jogsértést megállapító határozat keltét és számát, véglegessé és végrehajthatóvá válásának időpontját, a jogsértés megjelölését, az alkalmazott jogkövetkezményt és mértékét az annak alapjául szolgáló jogszabályhelyre történő utalással, közigazgatási per esetén a jogerős bírósági határozat keltét és számát, jogerőssé és végrehajthatóvá válásának időpontját, valamint azt, hogy a bíróság milyen döntést hozott.
(5) A foglalkoztatás-felügyeleti hatóság a (4) bekezdés szerinti adatokat a (3) bekezdés esetében a Kormány rendeletében foglalt módon nyilvánosságra hozza, valamint az ügyfél kérelmére hatósági bizonyítványt ad ki.
(6) A foglalkoztatás-felügyeleti hatóság más szerv és természetes személy részére adatot csak törvényben meghatározott módon szolgáltathat.
(7) A bíróság, az ügyészség, a bűnüldözési és a büntetés-végrehajtási szerv, valamint a nemzetbiztonsági szolgálat - feladata ellátása érdekében, a rá vonatkozó törvényekben meghatározott célok és feltételek teljesülése esetén - e törvény felhatalmazása alapján a nyilvántartásba felvett adatok teljes körének igénylésére jogosult.
(8) A munkavédelmi hatóság az (1) bekezdés szerinti nyilvántartásba - az ellenőrzéséhez szükséges mértékben - betekinthet.
(9) A foglalkoztatás-felügyeleti hatóság a nyilvántartott adatokat a részére történt átadástól számított ötven év elteltével törli a nyilvántartásból.
a) a foglalkoztatást elősegítő szolgáltatások fajtáit és a szolgáltatások nyújtására vonatkozó feltételeket, a szolgáltatások igénybevételének részletes szabályait;
b) az állami foglalkoztatási szerv és más szervezetek által, az EURES tevékenységében történő részvétel keretében nyújtott munkaerő-piaci szolgáltatásokat, az állami foglalkoztatási szervnek az EURES keretében folytatott tevékenységével kapcsolatos feladatait, valamint az állami foglalkoztatási szervnek nem minősülő szervezeteknek az EURES tevékenységében történő részvétele feltételeit és módját;
c) a foglalkoztatást elősegítő támogatások fajtáit és a támogatások nyújtására vonatkozó feltételeket, odaítélésének és megszüntetésének részletes szabályait, valamint az állami foglalkoztatási szerv által nyújtható foglalkoztatást elősegítő támogatásokat;
d) az általános hatáskörű foglalkoztatás-felügyeleti hatóságot, a hatóság eljárására vonatkozó részletes szabályokat, és ennek keretében
da) a foglalkoztatás-felügyeleti tevékenység tárgyának, a foglalkoztatási minimumkövetelményeknek, a személyi és szervezeti kereteinek, hatáskörének és illetékességnek, a hatósági ellenőrzés és hatósági eljárás rendjének részletes szabályait,
db) a közigazgatási szankciók és egyéb intézkedések részletes szabályait, a szankciók mértékét és alkalmazásának feltételeit,
dc) a hatósági nyilvántartás vezetésére és a nyilvántartásban szereplő adatok nyilvánosságra hozatalára, hozzáférésére, felhasználására, valamint a hatósági bizonyítvány kiadására vonatkozó részletes szabályokat,
dd) a foglalkoztatás-felügyeleti hatósági ellenőrzésre jogosító képzés és vizsga részletes szabályait,
de) a foglalkoztatás elősegítő támogatás tekintetében a vállalt kötelezettségek ellenőrzésének szabályait;
e) a különös hatáskörű foglalkoztatás-felügyeleti hatóságot, a hatóság eljárására vonatkozó részletes szabályokat.
a) az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2013. december 18-i 1407/2013/EU bizottsági rendelet,
b) az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a mezőgazdasági ágazatban nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2013. december 18-i 1408/2013/EU bizottsági rendelet,
c) a Szerződés 107. és 108. cikke alkalmazásában bizonyos támogatási kategóriáknak a belső piaccal összeegyeztethetővé nyilvánításáról szóló 2014. június 17-i, 651/2014/EU bizottsági rendelet,
d) a foglalkoztatási szolgálatok európai hálózatáról (EURES), a munkavállalók mobilitási szolgáltatásokhoz való hozzáféréséről és a munkaerőpiacok további integrációjáról, valamint a 492/2011/EU és az 1296/2013/EU rendeletek módosításáról szóló, 2016. április 13-i (EU) 2016/589 európai parlamenti és tanácsi rendelet
végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
(2) Ez a törvény
a) a munkaadónak a munkavállalóval szembeni, a szerződés, illetve a munkaviszony feltételeire vonatkozó tájékoztatási kötelezettségéről szóló, 1991. október 14-i 91/533/EGK tanácsi irányelvnek,
b) a várandós, a gyermekágyas vagy szoptató munkavállalók munkahelyi biztonságának és egészségvédelmének javítását ösztönző intézkedések bevezetéséről szóló, 1992. október 19-i 92/85/EGK tanácsi irányelvnek,
c) a fiatal személyek munkahelyi védelméről szóló, 1994. június 22-i 94/33/EK tanácsi irányelvnek,
d) a munkavállalók szolgáltatások nyújtása keretében történő kiküldetéséről szóló, 1996. december 16-i 96/71/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,
e) az Európai Közösség munkavállalóinak tájékoztatása és a velük folytatott konzultáció általános keretének létrehozásáról szóló, 2002. március 11-i 2002/14/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,
f) a munkaidő-szervezés egyes szempontjairól szóló, 2003. november 4-i 2003/88/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,
g) a munkaerő-kölcsönzés keretében történő munkavégzésről szóló, 2008. november 19-i 2008/104/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,
h) az illegálisan tartózkodó harmadik országbeli állampolgárokat foglalkoztató munkáltatókkal szembeni szankciókra és intézkedésekre vonatkozó minimumszabályokról szóló, 2009. június 18-i 2009/52/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,
i) a harmadik országbeli állampolgárok valamely tagállam területén való tartózkodására és munkavállalására vonatkozó összevont engedélyre irányuló összevont kérelmezési eljárásról, valamint a harmadik országból származó, valamely tagállam területén jogszerűen tartózkodó munkavállalók közös jogairól szóló, 2011. december 13-i 2011/98/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,
j) a harmadik országbeli állampolgárok idénymunkásként való munkavállalás céljából való belépésének és tartózkodásának feltételeiről szóló, 2014. február 26-i 2014/36/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,
k) a harmadik országbeli állampolgárok vállalaton belüli áthelyezés keretében történő belépésének és tartózkodásának feltételeiről szóló, 2014. május 15-i 2014/66/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,
l) a munkavállalók szolgáltatások nyújtása keretében történő kiküldetéséről szóló 96/71/EK irányelv érvényesítéséről és a belső piaci információs rendszer keretében történő igazgatási együttműködésről szóló 1024/2012/EU rendelet (az IMI-rendelet) módosításáról szóló, 2014. május 15-i 2014/67/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,
m) a munkavállalók szolgáltatások nyújtása keretében történő kiküldetéséről szóló 96/71/EK irányelv módosításáról szóló, 2018. június 28-i (EU) 2018/957 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek
való megfelelést szolgálja.
(3) A 41. § a) pontja a munkaidő-szervezés egyes szempontjairól szóló, 2003. november 4-i 2003/88/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.
a) 9. § (5) bekezdésében, 20. § (2) bekezdésében, 20. § (11) bekezdés c) pont cb) alpontjában, valamint 20. § (11) bekezdés záró szövegrészében a "munkaügyi hatóság" szövegrész helyébe a "foglalkoztatás-felügyeleti hatóság" szöveg,
b) 49. § (2) bekezdés b) pontjában a "munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvénnyel" szövegrész helyébe a "foglalkoztatást elősegítő szolgáltatásokról és támogatásokról, valamint a foglalkoztatás felügyeletéről szóló törvénnyel" szöveg
lép.
1. 2. § (1) bekezdésében az "A foglalkoztatás elősegítése és az" szövegrész helyébe az "Az" szöveg,
2. 5. § (1) bekezdésében a "munkaerő-piaci szolgáltatásokat" szövegrész helyébe a "foglalkoztatást elősegítő szolgáltatásokat" szöveg,
3. 37. § (7) bekezdésében az "a 21. § (6) bekezdésében foglaltakat kell figyelembe venni" szövegrész helyébe a "természetes személy esetében figyelembe vehető különösen kedvezőtlen szociális helyzete, valamint az, hogy az ellátás visszafizetése a kötelezett és a háztartásában élők megélhetését súlyosan veszélyeztetné" szöveg,
4. 39. § (3) bekezdés c) pontjában a "munkaerőpiaci szolgáltatások" szövegrész helyébe a "foglalkoztatást elősegítő szolgáltatások" szöveg,
5. 40. § (2) bekezdés b) pontjában a "18. §-ban meghatározott munkahely-teremtési" szövegrész helyébe a "foglalkoztatást elősegítő" szöveg,
6. 40. § (2) bekezdés c) pontjában a "munkaerő-piaci" szövegrész helyébe a "foglalkoztatást elősegítő" szöveg,
7. 41/A. § (9) bekezdésében az "Az e törvényben, valamint a felhatalmazása alapján kiadott miniszteri rendeletben meghatározott" szövegrész helyébe az "A" szövegrész,
8. 42. § (1) bekezdésében az "Az e törvény, valamint a felhatalmazása alapján kiadott rendeletben meghatározott" szövegrész helyébe az "A" szöveg,
9. 54. § (8) bekezdésében az "a munkaügyi ellenőrzésről szóló törvény" szövegrész helyébe az "a foglalkoztatást elősegítő szolgáltatásokról és támogatásokról, valamint a foglalkoztatás felügyeletéről szóló törvény" szöveg,
10. 54. § (9) bekezdés e) pontjában a "munkaerő-piaci szolgáltatást" szövegrész helyébe a "foglalkoztatást elősegítő szolgáltatást" szöveg,
11. 54. § (9c) bekezdésében az "A 13/A. §-ban foglalt munkaerőpiaci szolgáltatások" szövegrész helyébe az "A foglalkoztatást elősegítő szolgáltatások" szöveg,
12. 54. § (10a) bekezdésében a "munkaerő-piaci szolgáltatásban" szövegrész helyébe a "foglalkoztatást elősegítő szolgáltatásban" szöveg,
13. 57/A. § (1) bekezdés e) pontjában a "munkaerő-piaci szolgáltatás" szövegrész helyébe a "foglalkoztatást elősegítő szolgáltatás" szöveg,
14. 57/A. § (1) bekezdés l) és r) pontjában, valamint 57/A. § (2c) bekezdés c) pontjában a "munkaerő-piaci szolgáltatások" szövegrész helyébe a "foglalkoztatást elősegítő szolgáltatások" szöveg,
15. 57/A. § (2c) bekezdés d) pontjában, valamint 57/A. § (2d) bekezdés a) és c) pontjában a "munkaerő-piaci szolgáltatásokkal" szövegrész helyébe a "foglalkoztatást elősegítő szolgáltatásokkal" szöveg,
16. 57/A. § (12) bekezdésében a "munkaerő-piaci szolgáltatást a 13/A. § (2) bekezdése szerinti" szövegrész helyébe a "foglalkoztatást elősegítő szolgáltatást" szöveg, a "nyilvántartásba vett munkaerő-piaci szolgáltatást" szövegrész helyébe a "nyilvántartásba vett foglalkoztatást elősegítő szolgáltatást" szöveg
lép.
a) 1. §-ában a "foglalkoztatás elősegítése a" szövegrész,
b) 4. § (1) bekezdése,
c) 5. § (1) bekezdésében a "III. fejezetben, valamint más jogszabályokban meghatározott" szövegrész,
d) III. és IV. Fejezete,
e) 29. § (1) bekezdés e) pontja,
f) 40. § (4) és (5) bekezdése,
g) 41/A. § (10) bekezdés a)-c) pontja,
h) 42. § (2) bekezdése,
i) 54. § (13) bekezdésében a " , 14. § (1) bekezdése szerinti" szövegrész,
j) 57/A. § (14) bekezdése,
k) 57/B. § (1) bekezdés 1. pont b) alpontja,
l) 59/G. §-a,
m) 60. § (2) bekezdés d) pontja,
n) 60. § (3) bekezdése.
a) 18/A. § k) pontja,
b) 34. § (2) bekezdés d) pontja és (4) bekezdése.
(Az e törvényben szabályozott gyermekvédelmi rendszerhez kapcsolódó feladatot látnak el - a gyermek családban történő nevelkedésének elősegítése, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzése és megszüntetése érdekében - a törvényben meghatározott alaptevékenység keretében)
"k) a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság,"
(A Nyilvántartáshoz az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény szerinti automatikus információelérési felületen keresztül hozzáfér)
"b) a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság és munkavédelmi hatóság a foglalkoztatás-felügyeleti és munkavédelmi ellenőrzések végrehajtása céljából."
a) 81. § (1) és (2) bekezdésében a "munkaügyi hatóság" szövegrész helyébe a "foglalkoztatásfelügyeleti hatóság" szöveg,
b) 82. § (1a) bekezdés e) pontjában a "munkaügyi" szövegrész helyébe a "foglalkoztatásfelügyeleti" szöveg
lép.
(Az idegenrendészeti hatóság az idegenrendészeti résznyilvántartásokból jogszabályban meghatározott feladataik ellátása céljából - törvényben meghatározott adatkörben -)
"j) a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság," (részére továbbíthat adatot.)
(A menekültügyi hatóság eljárása során az ügyfél által előadottak, illetve a jogszabályban foglalt feltételek fennállásának ellenőrzésére adatot igényelhet:)
"e) a foglalkoztatás-felügyeleti hatóságtól;"
(Az e fejezetben meghatározott nyilvántartásokból jogszabályban meghatározott feladataik ellátása céljából - törvényben meghatározott adatkörben -)
"j) a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság,"
(igényelhetnek adatot.)
a) 99. § (3) bekezdés záró szövegrészében az "A megállapodás felmondása esetén a munkavállalót - a 6. és 7. §-ban foglaltakra figyelemmel - jogellenesen hátrány nem érheti." szövegrész helyébe az "A munkavállalót hátrány nem érheti, ha nem egyezik bele az e bekezdés szerinti megállapodás megkötésébe, illetve a megállapodás felmondása esetén." szöveg,
b) 295. § (6) bekezdésében a "munkaügyi hatóság" szövegrész helyébe a "foglalkoztatásfelügyeleti hatóság" szöveg,
c) 297. § (4) bekezdésében
ca) a "munkaügyi hatósággal" szövegrész helyébe a "foglalkoztatás-felügyeleti hatósággal" szöveg,
cb) a "munkaügyi hatóságot" szövegrész helyébe a "foglalkoztatás-felügyeleti hatóságot" szöveg
lép.
a) a "munkaügyi hatóság" szövegrész helyébe a "foglalkoztatás-felügyeleti hatóság" szöveg,
b) a "munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény 7/A. §-a alapján" szövegrész helyébe a "foglalkoztatást elősegítő szolgáltatásokról és támogatásokról, valamint a foglalkoztatás felügyeletéről szóló törvény alapján" szöveg
lép.
a) a "munkaügyi hatóság" szövegrész helyébe a "foglalkoztatás-felügyeleti hatóság" szöveg,
b) a "munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény 7/A. §-a alapján" szövegrész helyébe a "foglalkoztatást elősegítő szolgáltatásokról és támogatásokról, valamint a foglalkoztatás felügyeletéről szóló törvény alapján" szöveg
lép.
a) 131. § (1) bekezdés a) pontjában, valamint a (2) bekezdés c) pontjában és (7) bekezdésében a "munkaügyi hatóság" szövegrész helyébe a "foglalkoztatás-felügyeleti hatóság" szöveg,
b) 131. § (19) bekezdésében a "munkaügyi hatóságot" szövegrész helyébe a "foglalkoztatásfelügyeleti hatóságot" szöveg,
c) 131. § (19) bekezdésében és 1. melléklet 8. pontjában a "munkaügyi hatóságnak" szövegrész helyébe a "foglalkoztatás-felügyeleti hatóságnak" szöveg,
d) 1. melléklet 8. pontjában a "munkaügyi hatósággal" szövegrész helyébe a "foglalkoztatásfelügyeleti hatósággal" szöveg
lép.
A javaslat célja a munkáltatók, a munkavállalók, valamint az álláskeresők intenzívebb támogatása, a munkaerőpiac igényeire való gyorsabb reagálás, a költségvetési és európai uniós források hatékonyabb felhasználása az új törvényi szintű szabályozási környezet megteremtésével. A törvényjavaslat támogatja az új munkahelyek teremtését, valamint elősegíti az álláskeresők munkaviszony-létesítését és a munkaviszonyban történő képzését.
A javaslat célja a foglalkoztatás felügyelete tekintetében, hogy az Alaptörvényben megfogalmazott elvek alapján a foglalkoztatásra vonatkozó jogszabályokban megállapított alapvető kötelezettségek megtartása állami felügyeletének tárgyát, az eljárás rendjét, valamit e kötelességek megszegésének jogkövetkezményeit meghatározza. A foglalkoztatás-felügyeleti hatósági ellenőrzés során kiemelt jelentőségű annak garantálása, hogy a munkaerő-piaci támogatásban részesülők támogassák a gazdaságfehérítés célját és biztosítsák a foglalkoztatásuk során az alapvető munkajogi szabályok érvényesülését. A foglalkoztatás-felügyeleti eljárás a munkavállaló számára is előnyös és kiszámítható jogkövetkezményeket teremt, mivel a bejelentés rendezi a munkavállaló jogviszonyát, és így jogosulttá válik a szolgálati időre és a társadalombiztosítási ellátásra is.
A törvényi keretszabályozás mellett a foglalkoztatást elősegítő szolgáltatások és támogatások, valamint foglalkoztatás-felügyeleti hatóság ellenőrzésére, végrehajtására vonatkozó részletes szabályozást kormányrendelet tartalmazza.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A szakasz rendelkezik arról, hogy a foglalkoztatás elősegítése érdekében az érdekelt felek kötelesek együttműködni.
A (3) bekezdésben foglalt rendelkezés egy kisegítő szabály, miszerint a foglalkoztatást elősegítő szolgáltatások és támogatások tekintetében az e törvényben nem szabályozott kérdésekben a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény szabályait kell alkalmazni.
A szakasz a munkaerőigény kapcsán folyamatos tájékoztatási kötelezettséget ír elő a foglalkoztató számára.
Rögzíti a foglalkoztatási szolgálatok európai hálózatáról (EURES), a munkavállalók mobilitási szolgáltatásokhoz való hozzáféréséről és a munkaerőpiacok további integrációjáról, valamint a 492/2011/EU és az 1296/2013/EU rendeletek módosításáról szóló, 2016. április 13-i (EU) 2016/589 európai parlamenti és tanácsi rendeletnek való megfelelés érdekében Magyarország részvételét az Európai Foglalkoztatási Szolgálatban.
Emellett támogatás nyújtható a csoportos létszámleépítés elkerülése vagy annak hátrányos következményeinek enyhítése érdekében.
A 651/2014/EU rendeletben meghatározott hátrányos helyzetű munkavállaló számára az állami foglalkoztatási szerv munkaerő-piaci program keretében nyújthat támogatást.
Ezen túl a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter munkaerő-piaci programot határozhat meg, melynek keretében az állami foglalkoztatási szerv foglalkoztatást elősegítő támogatást nyújthat.
A támogatás a Gazdaságvédelmi Foglalkoztatási Alapból vagy európai uniós forrásból megvalósuló munkaerő-piaci program keretében nyújtható.
Az ellenőrzés során a hatóság jogosult vizsgálni és meghatározott szempontrendszer szerint minősíteni és ennek megfelelően megállapítani a foglalkoztató és a foglalkoztatott közti jogviszonyt. A hatóság jogviszony-minősítési és megállapítási jogköre azt a célt szolgája, hogy a rendezett jogviszony hiányában foglalkoztatott munkavállaló és a munkáltató között - hatósági eszközével élve - pótolja a jogviszony rendezését, ezzel támogatva a munkavállaló jogviszonyának bejelentését is. A foglalkoztatás-felügyeleti hatóság jogviszony minősítésére vonatkozó hatásköre ebből következően eltér az adóhatóság minősítési jogkörétől: az adóhatóság minősítése kizárólag adóügyi szempontból releváns és harmadik személyre (személyekre, azaz például a munkavállalókra) kihatással nincs.
A hatóság a jogviszony minősítésekor többek között azt is vizsgálja, hogy a munkavégzés kinek az érdekében áll. Ha más nem állapítható meg, a munkavégzés területén a tevékenységet irányító vállalkozás (fővállalkozó) érdeke egyértelműen fennáll. A tevékenységet irányító vállalkozásnak tudnia kell, hogy a területén milyen vállalkozás melyik munkafolyamatot végzi. A tevékenységet irányító vállalkozó felelősségének, foglalkoztatói minősítésének vélelmezését a törvény kisegítő szabályként fogalmazza meg azokban az esetekben, amikor a tényleges foglalkoztató kiléte nem deríthető ki. A vélelmezett foglalkoztatónak érdekében áll, hogy ehhez segítséget nyújtson, hiszen csak akkor mentesül a felelősség alól, ha a tényleges foglalkoztató az eljárás során megállapítható. A törvényi vélelem megdönthető.
A hatósági ellenőrzéssel kapcsolatos speciális jogosultságok szabályozása az Ákr. szemlére, eljárási cselekmények rögzítésére vonatkozó rendelkezéseire figyelemmel szükséges, mivel az Ákr. e bizonyítási szabályaiból következik, hogy a hatóság a vizsgálattal összefüggésben beléphet valamennyi munkahelyre, az ellenőrzéshez szükséges iratokról, nyilvántartásokról másolatot vagy képfelvételt készíthet, így ezek megismétlése szükségtelen.
Külön szükséges kiemelni a hatósági ellenőrzés és eljárás keretében az ügyfél fogalmát, aki kizárólag a foglalkoztató, akivel, amellyel szemben az ellenőrzést, eljárást a hatóság lefolytatja. Az ellenőrzés, illetve az eljárás további résztvevői (pl. munkavállaló, panaszos, közérdekű bejelentő, érdekképviseleti szerv képviselője stb.) nem minősülnek ügyfélnek, mivel a hatóság az eljárása alapján keletkező közjogi jogviszonyból származó kötelezettséget csak az ügyféllel, azaz a foglalkoztatóval szemben állapíthat meg. A munkáltatóval szembeni ellenőrzés és eljárás alapján hozott döntés tartalma a munkavállalók számára nem keletkeztet közvetlenül érvényesíthető jogot, nem lesz közvetlen és nyilvánvaló érdekeltségük, ami az ügyféli minőséghez elengedhetetlen (KGD 2018.98, KGD 2011.159, KGD 2007.20). Jellemzően a közvetlenség hiányának jeleként értékeli a bírói gyakorlat, ha az igényérvényesítésnek van más törvényes útja (Kúria Kfv.III.37.455/2012/5., Kfv. III. 37.458/2012/5., Kfv.III.37.463/2012/5., Kfv.III.37.583/2013/6.). Amennyiben a munkavállaló jogviszonyát, azaz jogos érdekét érintően tartalmaz a hatósági döntés megállapítást, akkor e tekintetben a további érvényesíthető joga csak közvetett, mivel a döntés rá vonatkozó részében már nem közigazgatási bírósági eljárást, hanem kizárólag őt érintően munkaügyi pert kezdeményezhet és szerezhet érvényt - további -munkaügyi jogosultságainak.
A határozat szerinti kötelezések és azok végrehajtása kizárólag a munkáltató és az ellenőrző hatóság között keletkező jogviszonyban értelmezhetőek, ahogy erre az Alkotmánybíróság a 23/1998. (VI. 17) AB határozatával is rámutatott. A hatósági ellenőrzés az AB döntés - azóta is érvényes - joghatásának megfelelő jogalkalmazói gyakorlatot követte és követi.
Ebből következően a hatóság a döntést is csak az ügyféllel közli és vita esetén a foglalkoztató gyakorolhatja jogorvoslati jogát.
A fentieken túl ügyfélnek minősül az a külföldi vagy Magyarországon letelepedett foglalkoztató is, aki a közösségi jogszabályon alapuló adatszolgáltatásra kötelezett [az Európai Parlament és a
Tanács a munkavállalók szolgáltatások nyújtása keretében történő kiküldetéséről szóló 96/71/EK irányelv érvényesítéséről és a belső piaci információs rendszer keretében történő igazgatási együttműködésről szóló 1024/2012/EU rendelet (az IMI-rendelet) módosításáról szóló 2014/67/EU irányelvének (2014. május 15.) átültetése].
A hosszabb időtartamú bejelentés nélküli foglalkoztatás jogviszony fennállásának megállapítása és bejelentésre kötelezés változatlanul a ténylegesen bizonyított időtartamra teljesül a jövőben is.
A jogviszony fennállásának megállapítása esetén előírt bejelentési kötelezettség elmulasztása miatt változatlanul irányadó, hogy ebben az esetben a mulasztást a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság pótolja és szerez érvényt a határozatban foglaltaknak.
A foglalkoztatást elősegítő szolgáltatásokról és támogatásokról, valamint a foglalkoztatás felügyeletéről szóló törvény hatálybalépésével összefüggő technikai módosításokat is tartalmaz e §.