adozona.hu
T/13144. számú törvényjavaslat indokolással - A koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklése, a magyar munkavállalók és vállalkozások megsegítése érdekében szükséges egyes törvények módosításáról
T/13144. számú törvényjavaslat indokolással - A koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklése, a magyar munkavállalók és vállalkozások megsegítése érdekében szükséges egyes törvények módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Elbocsátási tilalom elrendelése a kormányzati szférában
A Kormány irányítása alatt álló költségvetési szerveknél munkavégzésre irányuló jogviszonyt munkáltatói részről az Országgyűlés által később meghatározott időpontig felmondással megszüntetni nem lehet.
Ez a törvény a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(1) A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény (a továbbiakban Flt.) 26. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
...
"(5) Az álláskeresési járadék napi összege a (4) bekezdés alapján meghatározott járadékalap 60 százaléka, legfeljebb a jogosultság kezdő napján hatályos kötelező legkisebb munkabér kétszerese, de legalább havi 150 000 forint napi összegének megfelelő összeg."
(2) Az Flt. 27. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Az álláskeresési járadék folyósításának leghosszabb időtartama 270 nap."
(3) Az Flt. 39. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
"(1a) A Nemzeti Foglalkoztatási Alap bevételeit a koronavírus-járvánnyal összefüggésben elrendelt járványügyi karanténra tekintettel kiesett munkajövedelmek pótlására is fel lehet használni."
"66. §
(1) A kutató-fejlesztő tevékenységet végző munkavállalók veszélyhelyzet idején megvalósuló foglalkoztatásának a Gazdaságvédelmi Akcióterv keretében történő támogatásáról szóló 103/2020. (IV. 10.) Korm. rendeletben, valamint a veszélyhelyzet idején történő csökkentett munkaidős foglalkoztatásnak a Gazdaságvédelmi Akcióterv keretében történő támogatásáról szóló 105/2020. (IV. 10.) Korm. rendeletben foglaltakat - a (2) bekezdésben meghatározott eltéréssel - az Országgyűlés által később meghatározott időpontig folyamatosan lehet alkalmazni, a kérelmeket folyamatosan lehet benyújtani.
(2) A veszélyhelyzet idején történő csökkentett munkaidős foglalkoztatásnak a Gazdaságvédelmi Akcióterv keretében történő támogatásáról szóló 105/2020. (IV. 10.) Korm. rendeletben foglalt támogatás mértéke a havi munkabér általános szabályok szerint megállapított személyi jövedelemadó-előleggel, járulékokkal csökkentett összegének a harminc, negyven vagy ötven százalékban kieső munkaidőre járó arányos részének nyolcvan százaléka.
(3) Az (1) bekezdésben foglalt támogatás az Mt. 53. §-a alapján történő foglalkoztatás esetén kizárólag akkor nyújtható, ha a munkavállaló munkaadó általi foglalkoztatása otthoni munkavégzés vagy távmunka keretében, vagy ugyanazon a telephelyen történik.
(4) Az (1) bekezdésben foglalt, csökkentett munkaidős foglalkoztatás támogatása esetében az ugyanazon telephely tekintetében egy időben benyújtott kérelmekre megállapított támogatás különböző időszakokra is szólhat."
A bajba jutott családok megsegítése csak erősebb szociális háló mellett biztosítható. Ezért a Javaslat biztosítja, hogy a jelenlegi 3 hónap helyett 9 hónapig járjon az álláskeresési támogatás, mert az elhelyezkedéshez szükséges idő jelentősen megnőtt.
Ahhoz, hogy a munkahelyek megtartását az állam jobban támogassa, biztosítani szükséges, hogy a bérek 80%-át fedezze a költségvetési támogatás.
Emellett az Országgyűlésnek kell biztosítania, hogy a kormányzati szférából senkit nem fognak elbocsájtani, mert gazdasági válság idején nem lehet létszámleépítést végrehajtani.
Karantén elrendelése esetén a munkavállaló jelentős jövedelemkiesést szenved: csupán munkabérének 50-60%-át kaphatja meg az alatt az idő alatt, amíg egészségügyi okokból elkülönítették. A Javaslat biztosítja, hogy a Nemzeti Foglalkoztatási Alap forrásait e munkavállalók jövedelempótló ellátásaira is lehessen fordítani, ezzel garantálva, hogy a dolgozó jövedelemkiesését az állam lehetőségéhez mérten minimalizálni tudja.
A Javaslat 80%-os bértámogatási szintet kíván rögzíteni, ezzel nagyobb segítséghez juttatva az érintett vállalkozókat.