(1) A főállású polgármester évi huszonöt munkanap alapszabadságra és tizennégy munkanap pótszabadságra jogosult.
(2) A polgármester előterjesztésére a képviselő-testület minden év február 28-ig jóváhagyja a polgármester szabadságának ütemezését. A szabadságot az ütemezésben foglaltaknak megfelelően kell kiadni, valamint igénybe venni. A polgármester a szabadság i..." />

T/9458. számú törvényjavaslat indokolással - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvénynek a szabadnapokkal történő visszaélések visszaszorítása érdekében szükséges módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 225/C. § helyébe a következő rendelkezés lép:
"225/C. §
(1) A főállású polgármester évi huszonöt munkanap alapszabadságra és tizennégy munkanap pótszabadságra jogosult.
(2) A polgármester előterjesztésére a képviselő-testület minden év február 28-ig jóváhagyja a polgármester szabadságának ütemezését. A szabadságot az ütemezésben foglaltaknak megfelelően kell kiadni, valamint igénybe venni. A polgármester a szabadság i...

T/9458. számú törvényjavaslat indokolással - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvénynek a szabadnapokkal történő visszaélések visszaszorítása érdekében szükséges módosításáról
2020. évi ... törvény a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvénynek a szabadnapokkal történő visszaélések visszaszorítása érdekében szükséges módosításáról
1. §
A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 225/C. § helyébe a következő rendelkezés lép:
"225/C. §
(1) A főállású polgármester évi huszonöt munkanap alapszabadságra és tizennégy munkanap pótszabadságra jogosult.
(2) A polgármester előterjesztésére a képviselő-testület minden év február 28-ig jóváhagyja a polgármester szabadságának ütemezését. A szabadságot az ütemezésben foglaltaknak megfelelően kell kiadni, valamint igénybe venni. A polgármester a szabadság igénybevételéről a képviselőtestületet a következő ülésen tájékoztatja. A polgármester a szabadságot az ütemezéstől eltérően csak előre nem látható, rendkívüli esetben, vagy az igénybevételt megelőzően legkésőbb tizenöt nappal megtett előzetes bejelentést követően veheti igénybe.
(3) Minden év január 31-ig a jegyző által vezetett nyilvántartás alapján meg kell állapítani a polgármester által előző évben igénybe vett és részére kiadott szabadságának mértékét, és a ki nem adott szabadságot a tárgyévi szabadsághoz hozzá kell számítani.
(4) A polgármesternek a szabadságot az esedékesség évében, de legkésőbb a következő év március 31-ig kell igénybe venni vagy kiadni.
(5) A foglalkoztatási jogviszonyban álló alpolgármester szabadságára az (1)-(4) bekezdésben foglaltak vonatkoznak azzal az eltéréssel, hogy a szabadság ütemezését a polgármester hagyja jóvá, és a szabadságot a polgármester adja ki.
(6) A polgármester a képviselő testület által részére ki nem adott szabadság megváltására jogviszonya megszűnését követően akkor és azon szabadságnapokkal összefüggésben jogosult, melyekkel összefüggésben a (2) bekezdésben foglalt előterjesztési kötelezettségének eleget tett, és a jóváhagyás megtagadása esetén a rendelkezésére álló jogorvoslati lehetőségeket kimerítette. A polgármester jogviszonya megszűnését követően nem jogosult az általa igénybe nem vett szabadság megváltására."
2. §
Ez a törvény a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Az önkormányzati választások után rendszerszintűen fellépett az az anomália, hogy a leköszönő polgármesterek részére az újonnan alakult testületek kötelesek voltak nagyösszegű pénzbeli szabadságmegváltást fizetni adott esetben több ciklus alatt felgyűlt ki nem vett, illetve ki nem adott szabadságok után. Az új testületeknek azzal szembesültek, hogy lényegében az előző testület, mint a polgármester felett a munkáltatói jogkör gyakorlója, nagyon gyakran nem járt el a kellő gondossággal és ennek következtében a leköszönő polgármesterek abban az esetben, ha részükre nem fizetik ki a hivatalosan ki nem vett, illetve ki nem adott szabadságokat alappal tudnak pert indítani az összeg kifizetése iránt. A problémát leginkább az okozza, hogy a polgármester egyszerre alkalmazottja a képviselő testületnek és egyszere vezetője annak, amiből egyenesen következik az, hogy a képviselő-testülettől, mint munkáltatótól elvárható kontroll a polgármester felett nem valósul meg teljes körűen, és adott esetben a polgármestert támogató többség akár szándékos mulasztással - például a polgármester által hivatalosan ki nem vett szabadságok kötelező kiadásának elmulasztásával - is olyan helyzetet tud előidézni, amely az önkormányzatnak komoly kárt okoz.
A javaslat célja, hogy olyan szabályozást alkosson ebben a kérdésben, amely ellehetetleníti az ilyen típusú visszaéléseket.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A törvényjavaslat a polgármesternek a szabadsága kivételével kapcsolatos kötelességeinek megszegése esetére szankcióként jogvesztést köt ki, vagyis nem jogosult a saját felróható magatartása miatt ki nem vett szabadsága pénzbeli megtérítésére jogviszonya megszűnését követően sem.
2. §
Hatálybaléptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.