T/9364. számú törvényjavaslat indokolással - az egészségügyi dolgozók védelme érdekében szükséges haladéktalan intézkedésekről

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Országgyűlés - felismerve, hogy a mentésirányítás rendszerének hatékonyságnövelésre van szüksége, továbbá, hogy az egészségügyi dolgozók biztonságának növelése érdekében szükség van a Büntető Törvénykönyv módosítására - a következő törvényt alkotja:
Az Országgyűlés felhívja a Kormányt, hogy
a) haladéktalanul végezze el a mentésirányítás rendszerének felülvizsgálatát;
b) a mentéshez szükséges szakemberképzés szervezeti, továbbá pénzügyi feltételeinek folyamatos biztosítása, valamint az e...

T/9364. számú törvényjavaslat indokolással - az egészségügyi dolgozók védelme érdekében szükséges haladéktalan intézkedésekről
2020. évi ... törvény az egészségügyi dolgozók védelme érdekében szükséges haladéktalan intézkedésekről
Az Országgyűlés - felismerve, hogy a mentésirányítás rendszerének hatékonyságnövelésre van szüksége, továbbá, hogy az egészségügyi dolgozók biztonságának növelése érdekében szükség van a Büntető Törvénykönyv módosítására - a következő törvényt alkotja:
1. §
Az Országgyűlés felhívja a Kormányt, hogy
a) haladéktalanul végezze el a mentésirányítás rendszerének felülvizsgálatát;
b) a mentéshez szükséges szakemberképzés szervezeti, továbbá pénzügyi feltételeinek folyamatos biztosítása, valamint az egészségügyi ellátás és oktatás magas szintű folytatása érdekében 2020. május 31-ig dolgozzon ki cselekvési tervet;
c) törekedjen arra, hogy a jogszabályi keretrendszer a mentés folyamatos és megbízható működésére ösztönözzön; ezen belül vizsgálja meg annak lehetőségét, hogy miniszteri rendelet határozza meg a párhuzamos riasztás elrendelésének kötelező eseteit;
d) gondoskodjon róla, hogy az oktatás során nagyobb hangsúly kerüljön azon körülmények értékelésére, amelyek által a mentésirányítást ellátó személynek döntenie kell az egyéb szolgálatok - ideértve a háziorvosi vagy orvosi ügyeleti szolgálatot, tűzoltóságot, rendőrséget - riasztásáról;
e) kerüljön bevezetésre egy külön nyilvántartási rendszer a mentésirányítást érő, vagy a helyszínen történő szóbeli fenyegetésekről, inzultusokról.
2. §
A Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény 310. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"310. §
(1) Aki hivatalos vagy külföldi hivatalos személyt
a) jogszerű eljárásában erőszakkal vagy fenyegetéssel akadályoz,
b) jogszerű eljárásában erőszakkal vagy fenyegetéssel intézkedésre kényszerít, vagy
c) eljárása alatt, illetve emiatt bántalmaz vagy fenyeget,
bűntett miatt két évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
(2) A büntetés öt évtől tíz évig terjedő szabadságvesztés, ha a hivatalos személy elleni erőszakot csoportosan, fegyveresen vagy felfegyverkezve követik el.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott csoport szervezője vagy vezetője öt évtől tizenöt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
(4) Aki hivatalos személy elleni erőszak elkövetésére irányuló csoportban részt vesz, bűntett miatt három évig, a csoport szervezője és vezetője bűntett miatt öt évtől tíz évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
(5) Aki hivatalos személyt vagy külföldi hivatalos személyt az eljárása miatt bántalmaz, az (1)-(4) bekezdés szerint büntetendő akkor is, ha a bántalmazott a bűncselekmény elkövetésekor már nem hivatalos személy vagy nem külföldi hivatalos személy.
(6) A büntetés bűntett miatt öt évtől tíz évig terjedő szabadságvesztés, ha a hivatalos személy elleni erőszak az eljárás lefolytatását késlelteti vagy meghiúsítja, és ezzel jelentős érdeksérelmet okoz.
(7) Aki hivatalos személy elleni erőszakra irányuló előkészületet követ el, vétség miatt két évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
(8) Nem büntethető a (4) bekezdés alapján a csoport résztvevője, ha a csoportot önként vagy a hatóság felhívására elhagyja.
(9) E § alkalmazásában a fenyegetés alatt a telekommunikációs eszköz útján történő fenyegetést is érteni kell."
3. §
Ez a törvény a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Az utóbbi években sajnos egyre többször hallhatunk és olvashatunk olyan esetekről, amikor a kiérkező mentődolgozókat a betegellátás során akár verbális, akár fizikai támadás éri. Elfogadhatatlan az az állapotot, hogy olyan személyt, aki az élet védelmére esküdött fel, ilyen inzultus érjen.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A mentésirányítás hatékonyságának növelése érdekében szükséges a mentésirányítás rendszerének felülvizsgálata, továbbá a szakmaiságot, valamint a biztonságot szem előtt tartó cselekvési terv kidolgozása. Ezen szempontokat az egészségügyi képzés során is érvényesíteni kell.
Az OMSZ főigazgatójától kikért adatok szerint a betegellátás során felmerülő inzultusokról nem készül statisztika. Véleményem szerint a dolgozók védelmében elvárt lenne az őket érintő fenyegetés, ill. bántalmazás rögzítése egy nyilvántartási rendszerben.
2. §
A hivatalos személy elleni erőszak tényállásának módosítása, és a büntetési tételek szigorítása szükséges a jogalkotói szándék megteremtéséhez, tekintettel arra, hogy a közfeladatot ellátó személyek elleni erőszakra a hivatalos személy elleni erőszakra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni (Btk. 310-311. §).
3. §
Hatályba léptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.