adozona.hu
T/9364. számú törvényjavaslat indokolással - az egészségügyi dolgozók védelme érdekében szükséges haladéktalan intézkedésekről
T/9364. számú törvényjavaslat indokolással - az egészségügyi dolgozók védelme érdekében szükséges haladéktalan intézkedésekről
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Országgyűlés - felismerve, hogy a mentésirányítás rendszerének hatékonyságnövelésre van szüksége, továbbá, hogy az egészségügyi dolgozók biztonságának növelése érdekében szükség van a Büntető Törvénykönyv módosítására - a következő törvényt alkotja:
Az Országgyűlés felhívja a Kormányt, hogy
a) haladéktalanul végezze el a mentésirányítás rendszerének felülvizsgálatát;
b) a mentéshez szükséges szakemberképzés szervezeti, továbbá pénzügyi feltételeinek folyamatos biztosítása, valamint az e...
a) haladéktalanul végezze el a mentésirányítás rendszerének felülvizsgálatát;
b) a mentéshez szükséges szakemberképzés szervezeti, továbbá pénzügyi feltételeinek folyamatos biztosítása, valamint az egészségügyi ellátás és oktatás magas szintű folytatása érdekében 2020. május 31-ig dolgozzon ki cselekvési tervet;
c) törekedjen arra, hogy a jogszabályi keretrendszer a mentés folyamatos és megbízható működésére ösztönözzön; ezen belül vizsgálja meg annak lehetőségét, hogy miniszteri rendelet határozza meg a párhuzamos riasztás elrendelésének kötelező eseteit;
d) gondoskodjon róla, hogy az oktatás során nagyobb hangsúly kerüljön azon körülmények értékelésére, amelyek által a mentésirányítást ellátó személynek döntenie kell az egyéb szolgálatok - ideértve a háziorvosi vagy orvosi ügyeleti szolgálatot, tűzoltóságot, rendőrséget - riasztásáról;
e) kerüljön bevezetésre egy külön nyilvántartási rendszer a mentésirányítást érő, vagy a helyszínen történő szóbeli fenyegetésekről, inzultusokról.
"310. §
(1) Aki hivatalos vagy külföldi hivatalos személyt
a) jogszerű eljárásában erőszakkal vagy fenyegetéssel akadályoz,
b) jogszerű eljárásában erőszakkal vagy fenyegetéssel intézkedésre kényszerít, vagy
c) eljárása alatt, illetve emiatt bántalmaz vagy fenyeget,
bűntett miatt két évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
(2) A büntetés öt évtől tíz évig terjedő szabadságvesztés, ha a hivatalos személy elleni erőszakot csoportosan, fegyveresen vagy felfegyverkezve követik el.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott csoport szervezője vagy vezetője öt évtől tizenöt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
(4) Aki hivatalos személy elleni erőszak elkövetésére irányuló csoportban részt vesz, bűntett miatt három évig, a csoport szervezője és vezetője bűntett miatt öt évtől tíz évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
(5) Aki hivatalos személyt vagy külföldi hivatalos személyt az eljárása miatt bántalmaz, az (1)-(4) bekezdés szerint büntetendő akkor is, ha a bántalmazott a bűncselekmény elkövetésekor már nem hivatalos személy vagy nem külföldi hivatalos személy.
(6) A büntetés bűntett miatt öt évtől tíz évig terjedő szabadságvesztés, ha a hivatalos személy elleni erőszak az eljárás lefolytatását késlelteti vagy meghiúsítja, és ezzel jelentős érdeksérelmet okoz.
(7) Aki hivatalos személy elleni erőszakra irányuló előkészületet követ el, vétség miatt két évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
(8) Nem büntethető a (4) bekezdés alapján a csoport résztvevője, ha a csoportot önként vagy a hatóság felhívására elhagyja.
(9) E § alkalmazásában a fenyegetés alatt a telekommunikációs eszköz útján történő fenyegetést is érteni kell."
Az OMSZ főigazgatójától kikért adatok szerint a betegellátás során felmerülő inzultusokról nem készül statisztika. Véleményem szerint a dolgozók védelmében elvárt lenne az őket érintő fenyegetés, ill. bántalmazás rögzítése egy nyilvántartási rendszerben.