adozona.hu
Végső előterjesztői indokolás a szociális szolgáltatásokkal kapcsolatos egyes kormányrendeletek módosításról szóló 312/2019. (XII. 18.) Korm. rendelethez - Indokolások Tára 2020/7.
Végső előterjesztői indokolás a szociális szolgáltatásokkal kapcsolatos egyes kormányrendeletek módosításról szóló 312/2019. (XII. 18.) Korm. rendelethez - Indokolások Tára 2020/7.
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 312/2019. (XII. 18.) Korm. rendelet
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A kormányrendelet-tervezet - az Országgyűlés 2019. december 11-i ülésnapján elfogadott, de ki nem hirdetett -a családvédelmi akciótervvel összefüggő egyes törvények módosításáról szóló törvényben (T/8013.) foglaltak végrehajtása érdekében szükséges szociális és gyermekvédelmi szolgáltatásokra vonatkozó szabályokat, a jogalkalmazás során felmerült pontosítási igényeket tartalmazza.
A kormányrendelet a következő rendeleteket módosítja:
- a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások tér...
A kormányrendelet a következő rendeleteket módosítja:
- a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelet;
- a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvénynek a szociális, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi ágazatban történő végrehajtásáról szóló 257/2000. (XII. 26.) Korm. rendelet;
- a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények és hálózatok hatósági nyilvántartásáról és ellenőrzéséről szóló 369/2013. (X. 24.) Korm. rendelet;
- az egyházi és nem állami fenntartású szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények és hálózatok állami támogatásáról szóló 489/2013. (XII. 18.) Korm. rendelet;
- a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi igénybevevői nyilvántartásról és az országos jelentési rendszerről szóló 415/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelet módosítása körében a hajléktalan személyek átmeneti szállásához kapcsolódó külső férőhelyekre vonatkozó egyes szabályok kerülnek pontosításra, valamint a bentlakásos intézmények vonatkozásában arra irányul a módosítás, hogy a térítési díj pontosabban igazodjon a valós igénybevételhez.
A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvénynek (a továbbiakban: Kjt.) a szociális, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi ágazatban történő végrehajtásáról szóló 257/2000. (XII. 26.) Korm. rendelet módosítása pontosítást tartalmaz arra vonatkozóan, hogy amennyiben a Kjt. általános szabályai alapján a közalkalmazott "B" vagy ennél magasabb fizetési kategóriába kerül besorolásra, akkor számára szükséges megadni a garantált bérminimumot.
A család- és gyermekjóléti központokban 2018. szeptember 1-jétől kötelező alkalmazni 1000 fő köznevelési intézményben nyilvántartott gyermekre vetítve 1 fő óvodai és iskolai szociális segítőt, ezért az óvodai és iskolai szociális segítő munkakört indokolt feltüntetni a rendelet mellékletében, "F"-"J" fizetési fokozattal. A gyermekfelügyelő fizetési fokozata jelenleg "C"-"D" lehet. A gyermekfelügyelők többsége magasabb végzettséggel rendelkezik, és előfordul az "E" kategóriába tartozó végzettséggel rendelkező alkalmazottak foglalkoztatása is, ezért a módosítás tartalmazza az "E" kategóriába való besorolás lehetőségének megteremtését.
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények és hálózatok hatósági nyilvántartásáról és ellenőrzéséről szóló 369/2013. (X. 24.) Korm. rendelet módosítása szerint a szociális és gyermekjóléti szolgáltatások finanszírozási rendszerében az év közben rendelkezésre álló szabad kapacitást a továbbiakban nem kell havonta közzétenni akkor, ha az nem módosult. Erre csak akkor lesz szükség, ha a szabad kapacitás változik.
A tervezet továbbá a működést engedélyező szervek bírságbevételeinek központi befizetése körében megteremti az összhangot az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvénnyel.
Az egyházi és nem állami fenntartású szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények és hálózatok állami támogatásáról szóló 489/2013. (XII. 18.) Korm. rendelet pontosítja a kincstári ellenőrzés kiterjesztésének szabályait, és a joggyakorlatot megerősítve egyértelművé teszi, hogy azoknak a fenntartóknak, amelyek már nem működtetnek szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatót, a tartozás részletekben történő kifizetése nem engedélyezhető.
Az szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi igénybevevői nyilvántartásról és az országos jelentési rendszerről szóló 415/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet módosítása meghatározza az óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység, valamint a szociális diagnózis esetében alkalmazandó adatszolgáltatási szabályokat, továbbá néhány, a jogalkalmazás során felmerült pontosítást tartalmaz.
A jogszabály indokolásának az Indokolások Tárában történő közzététele - a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján - szükséges.