(2) Szaztv. 23. § o) pontja ..." />

T/8032. számú törvényjavaslat indokolással - a tudományos kutatásról, fejlesztésről és innovációról szóló 2014. évi LXXVI. törvény és egyes kapcsolódó törvényi rendelkezések módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2019. évi CXXIII. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

(1) A személyazonosító jel helyébe lépő azonosítási módokról és az azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvény (a továbbiakban: Szaztv.) 20. § (2) bekezdése a következő r) ponttal egészül ki:
(Az adóazonosító jel kezelésére törvényben meghatározott feladatkörében eljárva jogosult)
"r) a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal az általa finanszírozott hazai közfinanszírozású támogatásban részesített projekttel összefüggésben."
(2) Szaztv. 23. § o) pontja ...

T/8032. számú törvényjavaslat indokolással - a tudományos kutatásról, fejlesztésről és innovációról szóló 2014. évi LXXVI. törvény és egyes kapcsolódó törvényi rendelkezések módosításáról
2019. évi CXXIII. törvény a tudományos kutatásról, fejlesztésről és innovációról szóló 2014. évi LXXVI. törvény és egyes kapcsolódó törvényi rendelkezések módosításáról
1. A személyazonosító jel helyébe lépő azonosítási módokról és az azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvény módosítása
1. §
(1) A személyazonosító jel helyébe lépő azonosítási módokról és az azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvény (a továbbiakban: Szaztv.) 20. § (2) bekezdése a következő r) ponttal egészül ki:
(Az adóazonosító jel kezelésére törvényben meghatározott feladatkörében eljárva jogosult)
"r) a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal az általa finanszírozott hazai közfinanszírozású támogatásban részesített projekttel összefüggésben."
(2) Szaztv. 23. § o) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A TAJ számot a következő szervek az alábbiakban meghatározott célból kezelhetik:)
"o) statisztikai célra a Központi Statisztikai Hivatal;"
2. A tudományos kutatásról, fejlesztésről és innovációról szóló 2014. évi LXXVI. törvény módosítása
2. §
(1) A tudományos kutatásról, fejlesztésről és az innovációról szóló 2014. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: KFItv.) 3. § 1. és 2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E törvény alkalmazásában)
"1. alapkutatás: kísérleti vagy elméleti munka, amelyet elsősorban a jelenségek vagy megfigyelhető tények hátterével kapcsolatos új ismeretek megszerzésének érdekében folytatnak, anélkül, hogy kilátásba helyeznék azok közvetlen üzleti alkalmazását vagy felhasználását,
2. alkalmazott kutatás: tervezett kutatás vagy kritikus vizsgálat, amelynek célja új ismeretek és szakértelem megszerzése új termékek, eljárások vagy szolgáltatások kifejlesztéséhez vagy a létező termékek, eljárások vagy szolgáltatások jelentős mértékű fejlesztésének elősegítéséhez, amely magában foglalja komplex rendszerek összetevőinek létrehozását, és beletartozhat a prototípusok laboratóriumi környezetben vagy létező rendszerekhez szimulált interfésszel rendelkező környezetben történő megépítése, valamint kísérleti sorozatok gyártása, amennyiben ez az alkalmazott kutatáshoz és különösen a generikus technológiák ellenőrzéséhez szükséges,"
(2) A KFItv. 3. §-a a következő 2a. ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában)
"2a. Egyszerűsített elszámolási módok: az Európai Regionális Fejlesztési Alapra, az Európai Szociális Alapra, a Kohéziós Alapra, az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapra és az Európai Tengerügyi és Halászati Alapra vonatkozó közös rendelkezések megállapításáról, az Európai Regionális Fejlesztési Alapra, az Európai Szociális Alapra és a Kohéziós Alapra és az Európai Tengerügyi és Halászati Alapra vonatkozó általános rendelkezések megállapításáról és az 1083/2006/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2013. december 17-i 1303/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet 67. cikk (1) bekezdés b)-d) pontjai szerinti támogatási formák,"
(3) A KFItv. 3. § 6. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E törvény alkalmazásában)
"6. innováció: egy új vagy továbbfejlesztett termék vagy folyamat, vagy ezek kombinációja, amely jelentősen különbözik a jogi formájától vagy finanszírozási módjától függetlenül az adott szervezet korábbi termékeitől vagy folyamataitól, és amelyet termék esetén a potenciális felhasználók számára elérhetővé tettek, vagy amelyeket folyamat esetén a szervezet használatba vett, továbbá amely lehet
a) termék innováció: egy új vagy továbbfejlesztett termék vagy szolgáltatás, amely jelentősen különbözik a vállalkozás olyan termékeitől, szolgáltatásaitól, amelyet már bevezetett a piacra,
b) üzleti folyamat innováció: egy vagy több üzleti tevékenységéhez - így különösen a termelés, disztribúció és logisztika, marketing és értékesítés, információs és kommunikációs technológia, az adminisztráció és a menedzsment, termék-, és folyamat fejlesztés -kapcsolódó új vagy továbbfejlesztett üzleti folyamat, amely jelentősen különbözik a vállalkozás korábbi üzleti folyamataitól, és amelyeket a vállalkozás használatba vett,"
(4) A KFItv. 3. §-a a következő 6a. ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában)
"6a. innovatív tevékenység: jogi formájától vagy finanszírozási módjától függetlenül bármely szervezet azon fejlesztési, pénzügyi és kereskedelmi tevékenysége, amelynek célja, hogy innovációt eredményezzen az adott szervezetszámára,"
(5) A KFItv. 3. § 7. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E törvény alkalmazásában)
"7. kísérleti fejlesztés: a meglévő tudományos, technológiai, üzleti és egyéb vonatkozó ismeretek és szakértelem megszerzése, összesítése, alakítása és felhasználása új vagy javított termékek, eljárások vagy szolgáltatások kidolgozása céljából, különösen:
a) az új termékek, eljárások vagy szolgáltatások fogalmi meghatározását, megtervezését és dokumentálását célzó tevékenységek;
b) az új vagy javított termékek, eljárások és szolgáltatások prototípusainak és kísérleti modelljeinek kidolgozása, illetve kiállítása, az ilyen termékeknek a tényleges működési körülményeket reprezentáló környezetben történő tesztelése és jóváhagyása abban az esetben, ha e tevékenységek elsődleges célja a véglegesnek még nem tekinthető termék, eljárás vagy szolgáltatás továbbfejlesztése;
c) a kereskedelmileg felhasználható olyan prototípusok és kísérleti projektek kifejlesztése, amelyek kereskedelmi végterméknek minősülnek, mert előállításuk túlságosan költséges ahhoz, hogy az kizárólag demonstrációs és hitelesítési céllal történjen, és amelyek egyidejűleg megfelelnek a kutatás alapvető ismérveinek (újszerűség, bizonytalanság, kreativitás), valamint amelyek módszeresen folytatott és megismételhető tevékenységnek tekinthetők. Ide nem értve azokat a szokásos vagy időszakos változtatásokat, amelyeket meglévő termékeken, gyártósorokon, előállítási eljárásokon, szolgáltatásokon és egyéb folyamatban lévő műveleteken végeznek, ha e változtatások fejlesztésnek minősülnek."
(6) A KFItv. 3. § 13. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E törvény alkalmazásában)
"13. kutatás-fejlesztési és innovációs program: a közfinanszírozású támogatási forrás céljának elérését szolgáló, vagy meghatározott témakörbe csoportosítható kutatás-fejlesztési vagy innovációs projektek megvalósításának támogatására kiírt pályázatok időben megismételt sorozata, illetve támogatási intézkedés,"
(7) A KFItv. 3. §-a a következő 14a. ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában)
"14a. kutatási infrastruktúra: olyan létesítmények, erőforrások és kapcsolódó szolgáltatások, amelyeket a tudományos közösség az adott területtel kapcsolatos élvonalbeli kutatásához használ; ideértve a tudományos berendezéseket és eszközöket, a tudásalapú erőforrásokat - így különösen gyűjteményeket, archívumokat vagy strukturált tudományos információkat -, az infokommunikációs technológiai infrastruktúrákat - így különösen adat- és számítástechnikai rendszereket, szoftvereket, kommunikációs hálózatokat -, valamint a kutatás kiválóságának eléréséhez szükséges bármilyen más egyedi eszközöket, amelyek lehet egy helyszínre telepítettek vagy megosztottak, hálózatba szervezett erőforrások az európai kutatási infrastruktúráért felelős konzorcium (ERIC) közösségi jogi keretéről szóló, 2009. június 25-i 723/2009/EK tanácsi rendelet 2. cikke a) pontjának megfelelően,"
(8) A KFItv. 3. §-a a következő 16a. ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában)
"16a. kutató-tudásközvetítő szervezet: jogi formájától vagy finanszírozási módjától függetlenül olyan szervezet, így különösen egyetem vagy kutatóintézet, technológiatranszfer-ügynökség, innovációs közvetítő, valós vagy virtuális együttműködést kínáló kutatásorientált szervezet, amelynek elsődleges célja a független tevékenységként végzett alapkutatás, alkalmazott kutatás vagy kísérleti fejlesztés, vagy e tevékenységek eredményeinek oktatása, közzététele vagy tudástranszfer útján széles körben történő terjesztése, azzal, hogy amennyiben gazdasági tevékenységet is végez, úgy a gazdasági tevékenységek finanszírozását, a gazdasági tevékenységekkel járó költségek és az abból származó bevételek elszámolását elkülönítve végzi,"
(9) A KFItv. 3. § 18. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E törvény alkalmazásában)
"18. nonprofit közhasznú kutatóhely: az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló törvény szerinti közhasznú szervezetté minősített kutatóhely,"
(10) A KFItv. 3. §-a a következő 19b. ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában)
"19b. prototípus: olyan eredeti modell, amelyet úgy alakítanak ki, hogy magán hordozza egy új termék minden műszaki jellemzőjét és teljesítményét,"
(11) A KFItv. 3. §-a a következő 21a. és 21b. ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában)
"21a. technológia transzfer: a technológia átadásának folyamata, amely során a technológia a terjesztési csoportoktól és helyektől több emberhez és helyhez kerül elosztásra,
21b. tudástranszfer: a tudás megosztása vagy terjesztése és a problémamegoldás új ismeretekkel történő támogatása a tudás maximális hasznosulása érdekében,"
3. §
A KFItv. 4. § (2) bekezdése helyébe következő rendelkezés lép:
"(2) A Kormány a kutatási-fejlesztés és az innováció közfinanszírozású támogatásával kapcsolatos feladatokat a tudománypolitika koordinációjáért felelős miniszter útján látja el, aki e feladatait elsődlegesen a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatalon (a továbbiakban: NKFI Hivatal) keresztül valósítja meg, így biztosítva a kutatás-fejlesztés és innováció egységes joggyakorlaton alapuló felügyeletét és a rendelkezésre álló források kutatás-fejlesztésre és innovációra történő hatékony felhasználását."
4. §
A KFItv. 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"5. §
(1) A tudománypolitika koordinációjáért felelős miniszter koordinálásával az NKFI Hivatal elnöke, a miniszterek, a Magyar Tudományos Akadémia (a továbbiakban: MTA) elnöke és az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Titkárságának (a továbbiakban: ELKH Titkárság) elnöke feladatkörükben részt vesznek a kormányzati KFI stratégia és eszközrendszere kidolgozásában, valamint megvalósításában.
(2) A miniszterek, az NKFI Hivatal elnöke, az MTA elnöke és az ELKH Titkárság elnöke feladatkörükben együttműködve
a) irányítják, felügyelik az általuk irányított fejezetbe sorolt költségvetési kutatóhelyeket,
b) gondoskodnak az általuk irányított fejezetbe sorolt előirányzatok terhére támogatott kutatásfejlesztési és innovációs programok értékeléséről,
c) ellátják a nemzetközi szerződésekből rájuk háruló kutatás-fejlesztési és innovációs feladatokat,
d) elősegítik a kutatás-fejlesztési és innovációs eredmények hasznosítását, kutatás-fejlesztési célú szakmai együttműködések és innovációs hálózatok kialakítását, működését,
e) a szakterületükre irányuló támogatott kutatás-fejlesztési és innovációs programok tekintetében részt vesznek a tartalmi követelmények, a támogatási feltételek és az értékelési mutatók meghatározásában.
(3) A miniszterek, az MTA elnöke és az ELKH Titkárság elnöke feladatkörükben együttműködve az NKFI Hivatal elnöke véleményének kikérésével gondoskodnak a felelősségi körükbe tartozó kutatás-fejlesztési és innovációs feladatok ellátásához szükséges források tervezéséről, rendelkezésre bocsátásáról, kezeléséről és felhasználásáról, valamint annak ellenőrzéséről."
5. §
(1) A KFItv. 10. § (1) bekezdés f)-i) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az NKFI Hivatal a tudománypolitika koordinációjáért felelős miniszter felügyelete és szakpolitikai irányítása mellett ellátja az alábbi feladatokat)
"f) az operatív programok innovációval összefüggő célkitűzéseit szolgáló költségvetési támogatásokkal kapcsolatos, a szakpolitikai felelős hatáskörébe tartozó azon feladatokat, amelyeket a tudománypolitika koordinációjáért felelős miniszter, mint szakpolitikai felelős ráruház,
g) a kutatás-fejlesztés és az innováció területén folyó nemzetközi, illetve európai integrációs együttműködés szakmai feladatait,
h) részt vesz a Magyarországnak nyújtott külföldi támogatások kutatás-fejlesztési és innovációs célú felhasználásában és koordinálásában,
i) közreműködik az Európai Unió kutatás-fejlesztési és innovációs céljainak elérésében, így különösen a kutatás-fejlesztési és innovációs keretprogram hazai feladatainak ellátásában,"
(2) A KFItv. 10. § (1) bekezdése a következő o) ponttal egészül ki:
(Az NKFI Hivatal a tudománypolitika koordinációjáért felelős miniszter felügyelete és szakpolitikai irányítása mellett ellátja az alábbi feladatokat)
"o) közreműködik a hallgatói kiválóság, a tehetséggondozás, valamint az oktatói és kutatói kiválóság támogatása és ösztönzése kormányzati feladatainak ellátásában, ehhez kapcsolódóan működteti a nemzeti felsőoktatásról szóló törvény szerinti Országos Tudományos Diákköri Tanács titkárságát."
(3) A KFItv. 10. § (4)-(6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) Az NKFI Hivatal a kutatás-fejlesztési és az innovációs politika területén folyó nemzetközi, illetve európai integrációs együttműködés kialakítása és erősítése keretében a Kormány feladatkörében érintett tagjával együttműködve
a) szakmailag segíti a Kormány nemzetközi tudomány- és technológiapolitikai tevékenységét,
b) részt vesz a kormányközi tudományos és technológiai egyezmények megkötésének előkészítésében és koordinálja végrehajtásukat,
c) közreműködik a tudományos és technológiai diplomáciai tevékenységek szakmai irányításában,
d) közreműködik az Európai Kutatási Térség fejlesztésében végzett magyar kormányzati tevékenységben,
e) az európai uniós tagságból eredő jogok és kötelezettségek keretében közreműködik a kutatásfejlesztést és innovációt érintő kormányzati feladatok körében,
f) képviseletet lát el a nemzetközi tudományos és technológiai szervezetekben, kezdeményezésekben,
g) feladatkörében együttműködik Magyarország külképviseleteivel, kapcsolatot tart a Magyarországon működő külképviseletekkel, valamint a Magyarországon, illetve külföldön működő partnerintézményekkel, különös tekintettel az Európai Unió hivatalos intézményeire.
(5) Az NKFI Hivatal elnöke a (4) bekezdésben meghatározott feladatok végrehajtásának részletes szabályairól a Kormány feladatkörében érintett tagjával kötött megállapodásban rendelkezhet.
(6) Feladatai ellátása során az NKFI Hivatal együttműködik az ágazati kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységet illetően a feladatkörében eljáró érintett miniszterrel, államigazgatási szervvel, az MTA-val, az ELKH Titkársággal és más kutatás-fejlesztéssel és innovációval foglalkozó szervezetekkel és intézményekkel."
(4) A KFItv. 10. §-a a következő (8) bekezdéssel egészül ki:
"(8) Az NKFI Hivatal, illetve annak elnöke az (2)-(7) bekezdésben meghatározott feladatai végrehajtását a tudománypolitika koordinációjáért felelős miniszter egyetértésével végzi."
6. §
A KFItv. 12. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép és a § a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(2) Az NKFI Alap éves részletes programstratégiáját - az NKFI Hivatal elnökének előterjesztésére - a tudománypolitika koordinációjáért felelős miniszter terjeszti az NTT elé. Az NKFI Alap éves részletes programstratégiáját a tudománypolitika koordinációjáért felelős miniszter - az NTT véleményének kikérését követően - a Kormány elé terjeszti jóváhagyás céljából. Az NKFI Hivatal elnöke a jóváhagyott programstratégiának megfelelően gondoskodik az NKFI Alap előirányzatfelhasználási tervének elkészítéséről, és módosításáról.
(3) Az NKFI Alap tárgyévi kiadási előirányzatának 10 %-át meghaladó mértékű módosítása esetén a (2) bekezdésben meghatározottak szerint kell eljárni."
7. §
A KFItv. 13. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"13. §
(1) Az NKFI Alap terhére visszatérítendő és vissza nem térítendő közfinanszírozású támogatás
a) pályázat útján;
b) a (3) bekezdés szerinti egyedi támogatási kérelem alapján;
c) jogszabály, kormányhatározat, nemzetközi szerződésből fakadó kötelezettség alapján, valamint
d) a (4) bekezdésben határozott jogcímeken
nyújtható.
(2) A pályázatokat az e törvényben meghatározottak szerint kell értékelni. A pályázat támogatására - amennyiben e törvény másként nem rendelkezik - az NKFI Hivatal elnöke által összehívott - a 25. § (2) bekezdés szerinti - testület tesz javaslatot. A támogatási döntést - a 12. § (2) bekezdése szerint jóváhagyott programstratégiában foglaltakra figyelemmel - az NKFI Hivatal elnöke hozza meg.
(3) Az NKFI Alap terhére közfinanszírozású támogatás nyújtásáról egyedi támogatási kérelem alapján az NKFI Hivatal elnöke saját hatáskörben dönthet az NKFI Alap tárgyévi kiadási előirányzatának 3 %-át meg nem haladó mértékben.
(4) Az NKFI Alap terhére biztosítható
a) a Kormány kutatás-fejlesztéssel és innovációval foglalkozó intézkedéseinek - ideértve nagy kutatás-fejlesztési és innovációs infrastruktúrák fejlesztését célzó beruházásokat - finanszírozása,
b) újdonságtartalommal rendelkező - a Kormány által jóváhagyott - kutatás-fejlesztési és innovációs infrastrukturális fejlesztések támogatása,
c) európai uniós vagy egyéb nemzetközi együttműködés keretében megvalósuló - a Kormány által jóváhagyott - kutatás-fejlesztési és innovációs projektek és infrastrukturális beruházások, valamint működtetésük támogatása,
d) a Kormány által jóváhagyott, az NKFI Alap forrásai terhére megvalósítandóként nevesített, nemzetgazdasági növekedést és a kutatás-fejlesztési és innovációs kapacitásnövekedést elősegítő projektek, programok és ösztöndíjak támogatása,
e) a kutatás-fejlesztés és innováció területén működő nemzetközi szervezetekben, valamint a nemzetközi kutatás-fejlesztési és innovációs infrastruktúrákban és konzorciumokban való magyar részvétel tagdíjának és egyéb tagdíj jellegű befizetéseinek a finanszírozása,
f) a tudomány-, a kutatás-fejlesztési és az innovációpolitika megalapozását szolgáló elemzések és adatbázisok létrehozása és kezelése,
g) az országos kutatás-fejlesztési és innovációs támogatási programok tervezésének megalapozását szolgáló elemzések, tanulmányok, módszertanok, értékelések, koncepciók és stratégiák elkészítése, valamint a támogatási programok monitorozása és értékelése,
h) az Elektronikus Információszolgáltatás Nemzeti Program keretében beszerzett tudományos tartalmak, folyóiratok, leíró és egyéb adatbázisok előfizetési díja, valamint az Elektronikus Információszolgáltatás Nemzeti Program működési költsége.
(5) Az NKFI Hivatal a nemzetközi tagdíjakkal kapcsolatos fizetési kötelezettségét az NKFI Hivatal fejezeti kezelésű előirányzatából vagy az NKFI Alapból teljesíti, az NKFI Alapból megvalósuló kifizetés esetén közvetlen utalással vagy az NKFI Hivatal fejezeti kezelésű előirányzatán keresztül, az NKFI Alapból történő pénzeszközátadás végrehajtásával."
8. §
A KFItv. 21. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A kutatás-fejlesztési és innovációs támogatási programokban kitűzött célok megvalósítását rendszeresen értékelni kell. Az értékelést a támogató és a jogszabályban, támogatási szerződésben, támogatói okiratban meghatározott személy végzi. Az értékelés során figyelembe kell venni, hogy
a) a 11. alcím szerint nyújtott támogatások esetén az alapkutatási tevékenység finanszírozási modelljét a bizalmi elvre épülő, a bevont egyéni kutatói kiválósághoz, az elért teljesítményhez és a kutatás-fejlesztési eredmények minőségi és mennyiségi jellemzőihez, ezek társadalmi, gazdasági hatásához kötött értékeknek megfelelő, a kutatási programok finanszírozását hosszú távra, fenntartható módon, átfogó minőségbiztosítási rendszer keretében érvényesített támogatás határozza meg;
b) a 12. alcím szerint nyújtott támogatások esetén az alkalmazott kutatás és a kísérleti fejlesztés eredményeinek piaci, kereskedelmi hasznosítását tükröző értékelési szempontokat is szükséges alkalmazni;
c) a kutatás-fejlesztési infrastruktúrák értékelési szempontjait külön erre vonatkozó fogalmi rendszer és értékelési módszertan alapján az NKFI Hivatal által koordinált külön értékelő testület határozza meg."
9. §
A KFItv. 25. § (2)-(6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A pályázatokat formailag az NKFI Hivatal ellenőrzi, tartalmilag az NKFI Hivatal által felkért értékelő testületek, így különösen szakterületi kollégiumok értékelik. Az értékelő testületek tevékenységének támogatására a testület javaslata alapján az NKFI Hivatal által megbízott szakértői csoportok működhetnek. Az értékelésben - az NKFI Hivatal elnöke, az értékelő testület vagy a szakértői csoport felkérése alapján - közreműködhetnek továbbá a pályázók számára nem megismerhető személyazonosságú szakértők (a továbbiakban: anonim szakértők).
(3) Az NKFI Hivatal elnöke egy adott pályázati kiírás vonatkozásában dönthet úgy, hogy a pályázatok a (2) bekezdésben meghatározott rendtől eltérően kerülnek értékelésre.
(4) Az NKFI Hivatal elnöke az NKFI Alapból meghirdetett kutatás-fejlesztési pályázatok és finanszírozott támogatások kezelésének eljárásrendjéről normatív utasításban határoz.
(5) A szakértői csoportok számát és összetételét úgy kell meghatározni, hogy a benyújtott pályázatok elfogulatlan, szakszerű és a pályázati kiírásban megadott határidőn belüli értékelése elvégezhető legyen. A kutatás-fejlesztési pályázatok értékelésében közreműködő értékelő testületek elnökei és tagjai, a szakértői csoportok tagjai és az anonim szakértők munkájukért díjazásban részesülhetnek. A díjazás feltételeit és összegét az NKFI Hivatal elnöke normatív utasításban állapítja meg.
(6) A támogatási döntést az NKFI Hivatal elnöke hozza meg. A nyertes pályázóval az NKFI Hivatal köt támogatási szerződést vagy ad ki támogatói okiratot."
10. §
(1) A KFItv. 28. § a)-i) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az NKFI Alap terhére a következő célokra nyújtható innovációs támogatás:)
"a) országos kutatás-fejlesztési és innovációs programokra,
b) a kutatás-fejlesztés és innováció eredményeinek hasznosításával kapcsolatos költségek fedezetének biztosítására,
c) a kutatás-fejlesztés és innováció eredményeként született új tudományos és technológiai eredmények alkalmazásának elterjesztésére,
d) a kutatás-fejlesztés és innováció infrastrukturális feltételeinek biztosítására és fejlesztésére, ideértve a nemzetközi kutatás-fejlesztési hálózatokhoz, infrastruktúrához való kapcsolódás megteremtésében és működtetésében történő részvételt,
e) a kutatás-fejlesztést és innovációt erősítő szolgáltatások, innovációs hídképző és hálózatépítő tevékenységek, innovációs inkubátorházak létrehozásának támogatására,
f) az innovációhoz kapcsolódó, az innovációt ösztönző kapcsolatok kialakulásának elősegítését célzó, az innovációs eredmények ismertetésére szolgáló konferenciák és rendezvények tartásának, szakkiállítások rendezésének, kiadványok készítésének költségeire,
g) az innováció ösztönzésére, valamint kutatás-fejlesztésre és innovációra irányuló tevékenységek folyó ráfordításaira,
h) a nemzetközi innovációs, tudományos és technológiai együttműködés támogatására, ideértve a nemzetközi pályázatoknál érvényesülő utófinanszírozással összefüggő likviditási problémák áthidalásának támogatását,
i) kutatás-fejlesztési és innovációs munkahelyek létrehozására, a kutatás-fejlesztés és az innováció emberi erőforrásainak biztosítására és fejlesztésére, a kutató-fejlesztői utánpótlás és képzés, tehetséggondozás, a kutató-fejlesztői, oktatói továbbképzés támogatására, a kutatófejlesztők hazai és nemzetközi mobilitásának, tapasztalatcseréjének, valamint az elismert hazatérő kutatók magyarországi innovációs területen történő szakmai beilleszkedésének támogatására,"
(2) A KFItv. 28. § n) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az NKFI Alap terhére a következő célokra nyújtható innovációs támogatás:)
"n) a Kormány döntése alapján nemzetközi együttműködés keretében kutatási infrastruktúra magyarországi létesítésére, valamint Magyarországon létrehozott kutatási infrastruktúra működtetésére, fejlesztésére."
11. §
A KFItv. 29. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"29. §
(1) Az NKFI Alap terhére finanszírozott innovációs pályázatok kiírására, azok értékelésére, a támogatási döntés meghozatalára az NKFI Alap terhére finanszírozott kutatás-fejlesztési pályázatokra vonatkozó 25. §-ban meghatározott rendelkezések megfelelően alkalmazandók.
(2) Az NKFI Hivatal az innovációs pályázatok értékelésében közreműködő értékelő testületek elnökei és tagjai, a szakértői csoportok elnökei és tagjai, valamint az anonim szakértők e törvény szerinti feladatai ellátásával összefüggésben megismert személyes adatait az adatkezelés céljának megvalósulásáig, de legkésőbb az érintettel létrejött jogviszonnyal kapcsolatos ügyiratok selejtezéséig vagy levéltárba adásáig kezeli."
12. §
A KFItv. 42. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Más hatóság vagy bíróság általi kirendelés, továbbá harmadik személy megkeresése alapján az SZTNH szakértői véleményt ad a kirendelésben vagy a megkeresésben megjelölt tevékenységek kutatás-fejlesztési szempontú minősítésével összefüggő kérdésben, ideértve a kutatás-fejlesztési tevékenységnek minősített projektben az alapkutatási, alkalmazott kutatási vagy kísérleti fejlesztési tevékenységek arányát, valamint annak meghatározását is, hogy az adott tevékenységet az érintett személy a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 4. § 32. pontja szerinti saját tevékenységi körében végzi-e.
(3) Az (1) és (2) bekezdés szerinti eljárásban az SZTNH a feltett kérdések és benyújtott iratok alapján alakítja ki a szakértői véleményt, a tények megállapítására nem végez külön bizonyítást és nem tart helyszíni szemlét. Szükség esetén azonban az SZTNH további adatok szolgáltatását kérheti a megkereső bíróságtól, hatóságtól vagy harmadik személytől."
13. §
(1) A KFItv. 42/C. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az Irányító Testület 13 főből áll, az elnökön felüli tagjai közül hat főt a tudománypolitika koordinációjáért felelős miniszter, hat főt az MTA elnöke javasol azzal, hogy az Irányító Testület tagjainak legalább kétharmada a tudomány művelői közül kerüljön kiválasztásra. Az Irányító Testület tagjait a miniszterelnök nevezi ki. Az Irányító Testület tagjai tiszteletdíjra jogosultak."
(2) A KFItv. 42/C. § (3) bekezdésének 3-5. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az Irányító Testület)
"3. dönt a kutatóhelyek megalapításáról, átszervezéséről, megszüntetéséről és előzetesen jóváhagyja a kutatóhelyek alapító okiratát;
4. jóváhagyja a kutatóhelyek céljait, feladatait és munkatervét;
5. meghatározza az önálló jogi személy kutatóhelyek vezetői munkaköre betöltését szolgáló nyilvános pályázati felhívás tartalmát és megválasztja ezen kutatóhelyek vezetőit;"
14. §
A KFItv. 50. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A főtitkár és a főtitkárhelyettes 42/C. § (3) bekezdés 1. pontja szerinti megválasztásáig az Irányító Testület által megbízott személy az ügyviteli feladatok tekintetében átmeneti jelleggel gyakorolja a főtitkár és a főtitkárhelyettes hatáskörét."
15. §
A KFItv.
1. 2. §-ában az "EURÓPA 2020 Stratégia "Innovatív Unió" dokumentumban" szövegrész helyébe az "Európai Unió kutatás-fejlesztést és innovációt érintő stratégiai dokumentumaiban" szöveg;
2. 8. § (2) bekezdésében a "javaslatára a miniszterelnök" szövegrész helyébe a "javaslatára a tudománypolitika koordinációjáért felelős miniszter"szöveg;
3. 10. § (1) bekezdés j) pontjában a "tudományos és technológiai" szövegrész helyébe a "tudományos, technológiai és innovációs" szöveg;
4. 10. § (1) bekezdés m) pontjában a "konferenciák, szakkiállítások" szövegrész helyébe a "konferenciákat, szakkiállításokat" szöveg;
5. 11. § (2) bekezdésében a "hasznosítását" szövegrész helyébe a "hasznosítását, erősíteni a nemzetközi kutatás-fejlesztési és innovációs együttműködéseket" szöveg;
6. 18. §-ában az "Az NKFI Alap terhére nyújtott támogatások során a hazai" szövegrész helyébe az "A hazai" szöveg;
7. 20. § (2) bekezdésében és 35. § (1) bekezdésében a "nonprofit kutatóhely" szövegrész helyébe a "nonprofit közhasznú kutatóhely" szöveg;
8. 22. § (1) bekezdésében a "hasznosulását az" szövegrész helyébe a "hasznosulását -amennyiben azt be kellett nyújtani - az" szöveg;
9. 22. § (3) bekezdésében a "pályázó" szövegrész helyébe a "kedvezményezett" szöveg;
10. 24. § (1) bekezdés a) pontjában a "témákkal" szövegrész helyébe a "témákkal, területekkel" szöveg;
11. 24. § (1) bekezdés f) pontjában a "biztosítására, személyi" szövegrész helyébe a "biztosítására - ideértve a nemzetközi kutatási infrastruktúrákhoz való hozzáférés díját és költségeit is -, személyi" szöveg;
12. 24. § (1) bekezdés j) pontjában a "hozzáférés" szövegrész helyébe a "hozzáférés költségeire" szöveg;
13. 26. § (1) bekezdésében a "pályázó" szövegrész helyébe a "kedvezményezett" szöveg;
14. 27. § (1) bekezdésében a "pályázónak" szövegrész helyébe a "kedvezményezettnek" szöveg;
15. 32. § (3) bekezdésében a "pályázó" szövegrész helyébe a "kedvezményezett" szöveg;
16. 42/A. §-ában az "Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Titkárságából (a továbbiakban: ELKH Titkárság)" szövegrész helyébe az "ELKH Titkárságából" szöveg;
17. 42/C. § (3) bekezdés 7. pontjában az "ELKH Titkárság" szövegrész helyébe az "ELKH" szöveg;
18. 42/D. § (1) bekezdésében az "Irányító Testület vezetője" szövegrész helyébe az "Irányító Testület és az ELKH Titkárság vezetője" szöveg;
19. 42/I. § (1) bekezdésében a "főtitkárhelyettesek" szövegrész helyébe a "főtitkárhelyettes" szöveg
lép.
16. §
Hatályát veszti a KFItv.
a) 3. § 12. pontjában a "vállalkozás keretében,"szövegrész;
b) 8. § (3) és (4) bekezdése;
c) 10. § (1) bekezdés e) pontja;
d) 23. § (1) bekezdésében a "kutatás-fejlesztési és innovációs" szövegrész;
e) 23. § (2) bekezdésében az ", és egyedi kutatás-fejlesztési támogatásban vagy ilyen megrendelésben részesülő, az ilyen forrásból támogatott kutatásokról a támogató szervezet" szövegrész;
f) 23. § (3) bekezdésében az "A nyilvánosan kezelt adatokat a projekt lezárását követő tíz évig kell megőrizni." szövegrész;
g) 24. § (4) bekezdése;
h) 27. § (1) bekezdésében az "Az értékelés az első teljes kutatási év munkájának minősítésével kezdődik." szövegrész;
i) 27. § (4) és (5) bekezdése;
j) 28. § l) pontjában a "pályázati úton" szövegrész.
17. §
(1) Ez a törvény - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Az 1-12. §, a 15. § 1-15. pontjai, valamint a 16. § 2020. január 1-jén lép hatályba.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontjában foglaltak alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
Magyarország versenyképessége növelésének elengedhetetlen feltétele, hogy a kutatásfejlesztési és innovációs források hatékonyabban, tervezettebben, stratégiai célokkal erősebb összhangban kerüljenek felhasználásra.
A javaslatban pontosításra kerülnek a tudományos kutatásról, fejlesztésről és innovációról szóló 2014. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: KFItv.) kutatás-fejlesztési és az innovációs szakpolitikát alakító állami szereplőinek feladat- és hatáskörei, együttműködésük keretei. A javaslat racionalizálja és egyszerűsíti a kutatás-fejlesztés és az innováció hazai közfinanszírozású támogatásának rendszerét.
A KFItv. jelen módosítása hozzájárul a kutatás-fejlesztési és innovációs források hatékonyabb és a társadalmi célok elérését jobban segítő felhasználásához, a rendszer szereplői közötti együttműködések erősítésével a hazai KFI tevékenységek fókuszálásához, és ezáltal Magyarország versenyképességének növeléséhez.
A javaslat - illeszkedve a kormányzati struktúraváltáshoz - törvényi szinten jeleníti meg a tudománypolitika koordinációjáért felelős miniszter, valamint a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal elnökének kutatási, fejlesztési és innovációs ügyekben való felelősségét, feladat- és hatáskörét.
A módosítás - a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal és a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap több mint 4 éves működési tapasztalatai alapján - egyszerűsíti és racionalizálja a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap terhére finanszírozott kutatásfejlesztési és innovációs pályázatokkal, azok értékelésével összefüggő szabályokat, pontosítja a kutatás-fejlesztési és innovációs projektekkel és támogatásokkal összefüggésben alkalmazott szabályokat. Az értelmező rendelkezések módosításával a javaslat megteremti az egységet az Európai Unió és OECD dokumentumokban, különösen a Frascati kézkönyvben használt fogalomrendszer és a törvényben rögzítettek között.
Javaslatot tesz a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala által végzett kutatás-fejlesztési minősítési rendszer hatályos jogi szabályozásának finomhangolására. A gyakorlatban felmerült igények alapján célszerűnek tűnik a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala által végzett szakértői tevékenységre vonatkozó szabályok megfelelő kiegészítése, hogy a közvetlen és a közvetett kutatás-fejlesztési ösztönzők felhasználását jobban tudja támogatni. A módosítással a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala szakértői tevékenységét nem csak az adóhatóság, bíróság vagy egyéb hatóság, hanem a kutatás-fejlesztést végző vállalkozások is igénybe tudják venni.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A javaslat a személyazonosító jel helyébe lépő azonosítási módokról és az azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvény módosításával megteremti az összhangot az adatkezelés tekintetében a Kfitv.-ben foglaltakkal.
2. §
Az értelmező rendelkezések módosítása egyrészt a kutatás-fejlesztés és innováció szereplői, így különösen a szakpolitikai alakítói körében használt fogalom meghatározások jogszabályba történő beépítését célozza, másrészt megteremti az egységet az EU és OECD dokumentumokban használt fogalomrendszer és a törvény értelmező rendelkezései között. Egyes kiegészítések mindemellett azt a célt is szolgálják, hogy a szakpolitika szereplői a jogszabályban korábban nem szereplő fogalmakat egységes értelmezéssel használják, segítve ezzel a pályázókat és a pályázatok értékelésében közreműködő szakembereket. Az alkalmazott kutatás fogalom meghatározásának a törvényjavaslatban szereplő módosítása alapvetően technikai jellegű és kizárólag a pályázatokkal kapcsolatos értelmezési célokat szolgálja.
3. §
A módosítással pontosításra kerülnek a kutatás-fejlesztési és az innovációs politikát alakító állami szereplők feladat- és hatáskörei, az együttműködésük keretei. Illeszkedve a kormányzati struktúraváltáshoz, törvényi szinten jelenik meg a tudománypolitika koordinációjáért felelős miniszter, valamint a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal elnökének kutatási, fejlesztési és innovációs ügyekben való felelőssége, feladat- és hatásköre.
4. §
A módosítással a kutatás-fejlesztési és az innovációs szakpolitikát alakító állami szereplők között feltüntetésre kerül az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat elnöke.
5-6. §
A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal feladatai a kormányzati struktúrának megfelelően kerülnek kialakításra, racionalizálva ezzel a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal és a Kormány tagjai közötti feladatmegosztást, valamint megteremtve a hatékony együttműködés feltételeit.
7. §
A módosítás jogtechnikai, illetve értelmezést segítő egyszerűsítési változtatásokra irányul, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap terhére történő közfinanszírozású támogatás szabályait érdemben nem érinti.
8. §
A módosítás meghatározza a kutatás-fejlesztési és innovációs támogatási programok értékelésének alapelveit és célrendszerét, kiemelve az értékelés során figyelembe veendő szakpolitikai szempontokat.
9. §
A törvényjavaslat szerint nem feltétlenül szükséges, hogy az értékelő szakértői csoportok véleménye alapján rangsor készüljön a pályázatokról. Ennek oka, hogy nem minden pályázati konstrukciónál alkalmazható ez a megoldás, hiszen számos olyan típusú pályázat létezik, amelyeknél a döntés jogosultsági alapon történik és nem szakértői értékelés és rangsor alapján. Ugyanakkor ez nem zárja ki, hogy olyan pályázatoknál, ahol ennek az átláthatóság biztosítása érdekében jelentősége van, ott megmaradjon az eddigi rendszer. A törvényjavaslatban szereplő megoldás mindazonáltal lehetővé teszi a rugalmasabb és gyorsabb támogatási konstrukciók alkalmazását.
10. §
A módosítás pontosítja azon célokat, amelyekre a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap terhére innovációs támogatás nyújtható.
11. §
A módosítás a kutatás-fejlesztési pályázatokra vonatkozó szabályok szerint határozza meg a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap terhére finanszírozott innovációs pályázatokkal összefüggő, törvényi szintre tartozó szabályokat. A rendelkezés továbbá a GDPR-nek való megfelelés érdekében rögzíti az innovációs pályázatok értékelésében közreműködő természetes személyek személyes adatkezelésének jogalapját, törvényi felhatalmazást biztosítva a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatalnak az adatkezelésre.
12. §
A kutatás-fejlesztési minősítési eljárás gyakorlatában felmerült tapasztalatok és igények alapján célszerűnek tűnik a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala által végzett szakértői tevékenységre vonatkozó szabályok megfelelő kiegészítése, hogy a közvetlen és a közvetett kutatás-fejlesztési ösztönzők felhasználását jobban tudja támogatni. A módosítással lehetőség nyílik arra, hogy a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala szakértői tevékenységét szélesebb ügyfélkör vehesse igénybe a jelenlegi gyakorlatnak megfelelően, amely ügyfélbarát módon, az adminisztratív terheket nem növelve küszöböli ki a hivatali szakértői vélemények visszaélésszerű igénybevételét.
13. §
A javaslatban az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat működésével összefüggő pontosító, technikai jellegű módosítások kerülnek megfogalmazásra. Ennek keretében meghatározásra kerül, hogy Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Irányító Testületének tagjai - az elnököt is beleértve - tiszteletdíjra jogosultak. Ennek mértékéről az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat javadalmazási szabályzata rendelkezik majd. A javaslat szerint az Irányító Testület előzetesen jóváhagyja a kutatóhelyek alapító okiratát. A módosítással az Irányító Testület kizárólag a jogi személyként működő kutatóhelyek esetén határozza meg a vezetői pályázatok tartalmát, illetve választja meg azok vezetőit.
14. §
A javaslatban átmeneti szabály kerül megfogalmazásra, mely szerint az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat főtitkára és főtitkárhelyettese nyilvános pályázat útján történt megválasztásáig az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Irányító Testülete által e feladatokkal megbízott személy gyakorolja a főtitkár és a főtitkárhelyettes hatáskörét.
15-16. §
A szövegcserés módosítások és a hatályon kívül helyező rendelkezések egyrészt az értelmező rendelkezésekben bevezetett fogalmak alkalmazásához igazodnak, valamint a jogszabály szövegét egyszerűsítve, pontosítva a jogértelmezést könnyítik, másrészt a kormányzati struktúrának megfelelően biztosítják és racionalizálják a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal és a Kormány tagjai közötti feladatmegosztást, megteremtve a hatékony együttműködés feltételeit. Mindemellett a módosítások egy további csoportja a pályázatokkal kapcsolatos jelenlegi hivatali gyakorlat szükséges lekövetését is szolgálja.
17. §
A törvény hatálybalépéséhez szükséges rendelkezést állapítja meg.
Az eltérő hatálybalépési időpont az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat működését elősegítő gyakorlati szempontok miatt indokolt.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.