adozona.hu
T/5724. számú törvényjavaslat indokolással - a megváltozott munkaképességű személyek ellátásának rendezéséről
T/5724. számú törvényjavaslat indokolással - a megváltozott munkaképességű személyek ellátásának rendezéséről
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Országgyűlés abból felismerésből kiindulva, hogy az állam kötelezettsége a szükséges intézkedések megtétele az itt élők életszínvonala és életkörülményei javítása érdekében, különös tekintettel a társadalom leghátrányosabb csoportjaihoz tartozókra; valamint tekintettel arra, hogy az Alkotmánybíróság a 21/2018. (XI. 14.) AB határozatban megállapította, elmulasztotta a nemzetközi szerződésből származó jogalkotói feladatait azáltal, hogy a megváltozott munkaképességű személyek ellátásáról ren...
/(2) E törvény alkalmazásában:/
"1. állapotjavulás: az érintett egészségi állapotában végbement olyan pozitív változás, amelynek következtében az ellátásra jogosult élethelyzetét érdemben meghatározó fizikai változás következett be, s ennek eredményeképpen a komplex minősítési rendszerben megváltozik a minősítési kategóriája;"
"(1) Megváltozott munkaképességű személyek ellátásaira jogosult az, a kérelem benyújtásakor a 15. életévét betöltött személy, akinek az egészségi állapota a rehabilitációs hatóság komplex minősítése alapján 60 százalékos vagy kisebb mértékű (a továbbiakban: megváltozott munkaképességű személy), feltéve, hogy
a) a kérelem benyújtásakor a Tbj. 5. §-a szerint a biztosításban eltöltött ideje
aa) 22 éves életkorának betöltése előtt legalább 2 év
ab) 22. életkorának betöltésétől 25. életkorának betöltése előtt legalább 4 év,
ac) 25. életkorának betöltésétől 30. életkor betöltése előtti legalább 6 év,
ad) 30. életkorának betöltésétől 35. életkor betöltése előtti napig legalább 8 év,
ae) 35. életkorának betöltésétől 45. életkor betöltése előtti napig legalább 10 év,
af) 45. életkor betöltésétől legalább 12 év,
b) rendszeres keresőtevékenységben a keresete négy hónap átlagában kevesebb annál a keresetnél, mint amelyet munkaképességének megváltozása előtti munkakörében elérhetne,
c) rendszeresen pénzellátásban részesül, azonban annak összege megfelel a b) pontban leírtaknak."
"(5) A rehabilitációs ellátás időtartama meghosszabbítható. A meghosszabbítási eljárás alatt az ellátást tovább kell folyósítani.
(6) A rehabilitációs ellátás időtartamának lejáratakor - hivatalból indított eljárásban - vizsgálni kell a rehabilitációs tervben foglaltak végrehajtásának, különösen a foglalkoztatási rehabilitációnak a sikerességét. A foglalkoztatási rehabilitáció akkor tekinthető sikeresnek, ha az érintett egészségi állapotának, készségeinek, képességeinek megfelelő munkahelyen tudott elhelyezkedni és keresete eléri az általa betöltött munkakörre megállapított átlagos jövedelemszínt 80 százalékát.
(7) Ha a foglalkoztatási rehabilitáció nem vezetett sikerre a rehabilitációs ellátás időtartama elölről kezdődik, kivéve, ha a rehabilitációs eljárás második alkalommal az érintettnek felróható okból volt sikertelen.
(8) Ha a felülvizsgálati eljárásban megállapítják, hogy a rehabilitációs ellátásra jogosult állapotában bekövetkezett romlást a korábbi felülvizsgálat során figyelmen kívül hagyták, az érintett rokkantsági ellátásra válik jogosulttá akkor is, ha állapota alapján rehabilitálhatónak minősül.
(9) Rehabilitációs szolgáltatásra jogosult az, aki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény 4. §-ának a) pontja alapján fogyatékos személynek minősül."
"9. §
(1) A rehabilitációs pénzbeli ellátás havi összege annak a rehabilitációs ellátásban részesülő személynek,
a) akinek foglalkoztathatósága rehabilitációval helyreállítható, a havi átlagjövedelem 50 százaléka, de legalább a jogszabályban meghatározott mértékű alapösszeg (a továbbiakban: alapösszeg) 50 százaléka,
b) aki tartós foglalkozási rehabilitációt igényel, a havi átlagjövedelem 60 százaléka, de legalább az alapösszeg 60 százaléka.
(2) Ha a rehabilitációs ellátásban részesülő személynél nem állapítható meg a havi átlagjövedelem, a rehabilitációs pénzbeli ellátás havi összege annak,
a) akinek foglalkoztathatósága rehabilitációval helyreállítható, legalább az alapösszeg 50 százaléka,
b) aki tartós foglalkozási rehabilitációt igényel, legalább az alapösszeg 60 százaléka.
(3) Az alapösszeg a mindenkori legkisebb kötelező munkabér (minimálbér) összege.
(4) Ha a pénzbeli ellátás az alapösszeg alapján kerül megállapításra, a minimális ellátást meg kell emelni, minden az ellátottal közös háztartásban élő, saját jövedelemmel nem rendelkező személy után, személyenként az alapösszeg 10 százalékával.
(5) A pénzbeli ellátás - mérlegelés alapján - megemelhető, beleértve a (4) bekezdésben meghatározott kötelező emelés további megemelését.
(6) A rehabilitációs pénzbeli ellátást - ha annak összege nem az alapösszeg szerint kerül megállapításra - a Tny. 62. §-ában meghatározott szabályok szerint, a nyugdíjemeléssel megegyező arányban emelni kell."
/A rehabilitációs ellátást meg kell szüntetni, ha a rehabilitációs ellátásban részesülő/
"b) keresőtevékenységet folytat, és jövedelme eléri a 2. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott összeget."
(2) Az Mmtv. 10. §-ának (2a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2a) A (2) bekezdés b) pontjának alkalmazására akkor kerülhet sor, ha a rehabilitációs ellátásban részesülő nem járul hozzá, hogy a túllépéssel arányosan csökkentsék a rehabilitációs ellátását, illetve - ha a túllépés eléri a felső korlát kétszeresét - szüneteltessék annak folyósítását."
"12. §
(1) A rokkantsági ellátás összege
a) a 3. § (2) bekezdés b) pont ba) alpontja és az 5. § (2) bekezdés a) pontja szerinti esetben a havi átlagjövedelem 50 százaléka, de legalább az alapösszeg 50 százaléka,
b) a 3. § (2) bekezdés b) pont bb) alpontja és az 5. § (2) bekezdés b) pontja szerinti esetben a havi átlagjövedelem 60 százaléka, de legalább az alapösszeg 60 százaléka,
c) a 3. § (2) bekezdés b) pont bc) alpontja szerinti esetben a havi átlagjövedelem 70 százaléka, de legalább az alapösszeg 70 százaléka,
d) a 3. § (2) bekezdés b) pont bd) alpontja szerinti esetben a havi átlagjövedelem 80 százaléka, de legalább az alapösszeg százaléka.
(2) Az alapösszeg a mindenkori legkisebb kötelező munkabér (minimálbér) összege.
(3) Ha a pénzbeli ellátás az alapösszeg alapján kerül megállapításra, a minimális ellátást meg kell emelni, minden az ellátottal közös háztartásban élő, saját jövedelemmel nem rendelkező személy után, személyenként az alapösszeg 10 százalékával.
(4) A pénzbeli ellátás - mérlegelés alapján - megemelhető, beleértve a (4) bekezdésben meghatározott kötelező emelés további megemelését.
(5) A rehabilitációs pénzbeli ellátást - ha annak összege nem az alapösszeg szerint kerül megállapításra - a Tny. 62. §-ában meghatározott szabályok szerint, a nyugdíjemeléssel megegyező arányban emelni kell."
"(2a) Állapotváltozás esetén a megváltozott munkaképességű személyek ellátása összegének megállapítása során havi átlagjövedelemként a korábban alapul vett havi átlagjövedelemnek az évente bekövetkezett fogyasztói árnövekedések mértékével növelt összegét kell figyelembe venni."
"19/A. §
(1) A rehabilitációs hatóság - a döntés közlésétől számított három éven belül kérelemre vagy a döntés közlésétől számított öt éven belül hivatalból - a döntés jogerőre emelkedését követően tudomására jutott tények, adatok alapján a jogszerű döntését az ügyfél javára, korlátozás nélkül módosíthatja, azzal a megkötéssel, hogy a magasabb összegű ellátás legfeljebb hat hónapra visszamenőleg jár.
(2) Ha a rehabilitációs hatóság kérelemre vagy hivatalból megállapítja, hogy a fellebbezés elbírálására jogosult hatóság, a felügyeleti szerv vagy a közigazgatási ügyekben eljáró bíróság által még el nem bírált döntése jogszabályt sért, a döntését
a) az ügyfél javára korlátozás nélkül,
b) az ügyfél terhére egy ízben
a döntés közlésétől számított öt éven belül módosítja vagy visszavonja.
(3) Ha a (2) bekezdés b) pontja alapján módosítás vagy visszavonás napja, ha az intézkedés jóhiszeműen szerzett és gyakorolt jogot sért a határozat meghozatalát követő hónap első napja, egyéb esetben a döntéssel érintett ellátásra való jogosultság kezdő napja."
"22. §
A 23-24. § alkalmazásában megváltozott munkaképességű személynek kell tekinteni azt a személyt,
a) akinek az egészségi állapota a rehabilitációs hatóság komplex minősítése alapján 60 százalékos vagy kisebb mértékű,
b) aki legalább 40 százalékos egészségkárosodással rendelkezik, az erről szóló szakvélemény, szakhatósági állásfoglalás, hatósági bizonyítvány, minősítés időbeli hatálya alatt,
c) akinek a munkaképesség-csökkenése 50-100 százalékos mértékű, az erről szóló szakvélemény időbeli hatálya alatt, vagy
d) aki fogyatékossági támogatásban vagy vakok személyi járadékában részesül és a munkaszerződése szerinti napi munkaideje az 5 órát eléri,
e) aki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló törvény alapján fogyatékos személynek minősül, amennyiben a munkaszerződés szerinti napi munkaideje eléri az 5 órát."
"(5) Azok a rokkantsági ellátásban részesülők, akik 201. december 31-én I-II. csoportos rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjra voltak jogosultak, az öregségi nyugdíjkorhatár betöltését követően kérhetik, hogy rokkantsági ellátásukat azonos összegben, öregségi nyugdíjként folyósítsák akkor is, ha 1955-ben vagy azt követően születtek."
"33/B. §
(1) Semmis az a döntés, amellyel komplex felülvizsgálati eljárás eredményeképpen csökkentették a 2011. december 31-én III. csoportos rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíj, rendszeres szociális járadékban részesülők - 2012-tól január 1-jétől rehabilitációs ellátásként folyósított - ellátásának az összegét.
(2) Az érintett részére egy összegben ki kell fizetni az elmaradt ellátás - évenkénti emeléssel és kamatokkal megnövelt - összegét.
(3) Ha e törvény hatályba lépésekor az ellátásban részesülőnek az öregségi nyugdíjkorhatár eléréséhez
a) kevesebb, mint öt esztendeje van hátra, az ellátást öregségi nyugdíjként kell részére továbbfolyósítani,
b) több, mint öt esztendeje van hátra, az ellátását akkor lehet csökkenteni, ha a felülvizsgálat szerint érdemi állapotjavulás következett be és rendelkezik olyan keresettel, amelyik eléri a csökkentés összegét.
(4) A (3) bekezdés b) pontja szerinti döntéshez az eljárást hivatalból kell megindítani. Az eljárást az érintettről készített szakvélemények alapján kell lefolytatni."
(2) A törvény hatályba lépésének napján a szociális hozzájárulási adóról szóló 2018. évi LII. törvény 13. §-a a következő (8) bekezdéssel egészül ki:
"(8) Az (1)-(2) bekezdésben foglaltakat alkalmazni kell azok tekintetében is, akik a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény 4. §-ának a) pontja alapján fogyatékos személynek minősülnek, amennyiben a munkaszerződés szerinti napi munkaidejük eléri az 5 órát."
Figyelembe véve, hogy a Kormánynak kellett volna beterjeszteni a szükséges törvénymódosítást, azonban a Kormány nem tartotta fontosnak ennek megtételét a Demokratikus Koalíció elkészítette a szükséges törvényjavaslatot. Ennek során figyelembe vette az érdekelt szakmai szervezetek által készített, illetve támogatott megoldási javaslatokban foglaltakat.
A törvényjavaslat a hatályos rendelkezésekkel ellentétben nem zártja ki a jogosultságból azt, aki kereső tevékenységet végez, vagy rendszeres pénzellátásban részesül. Meghatározza azonban azt a korlátot, amelynek túllépése esetén megszűnik az ellátásra való jogosultság.
A törvényjavaslat eltörli a hatályos szövegben található felső korlátot és megemeli a minimális összegeket. Ugyanakkor megállapítja azokat a szabályokat, amelyek alapján a minimális összegek megemelésre kerülhetnek.
A törvényjavaslat módosítja a szociális hozzájárulási adó szabályait annak érdekében, hogy ösztönözze a munkáltatókat a fogyatékos személyek foglalkoztatására.