A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény
a) 3. § (9) bekezdésében és 136. § (1) és (2) bekezdésében a "huszonhats..." />

T/4313. számú törvényjavaslat indokolással - a közszolgálati tisztviselői illetményalap emeléséhez szükséges törvénymódosításokról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 132. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: "132. § Az illetményalap összege 60.000 forint. Az állami költségvetésről szóló törvény az illetményalapot ennél magasabb összegben is megállapíthatja azzal, hogy az nem lehet alacsonyabb, mint az illetményalap előző évi összege."
A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény
a) 3. § (9) bekezdésében és 136. § (1) és (2) bekezdésében a "huszonhats...

T/4313. számú törvényjavaslat indokolással - a közszolgálati tisztviselői illetményalap emeléséhez szükséges törvénymódosításokról
2019. évi.....törvény a közszolgálati tisztviselői illetményalap emeléséhez szükséges törvénymódosításokról
1. §
A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 132. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: "132. § Az illetményalap összege 60.000 forint. Az állami költségvetésről szóló törvény az illetményalapot ennél magasabb összegben is megállapíthatja azzal, hogy az nem lehet alacsonyabb, mint az illetményalap előző évi összege."
2. §
A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény
a) 3. § (9) bekezdésében és 136. § (1) és (2) bekezdésében a "huszonhatszorosát" szövegrészek helyébe a "tizenhétszeresét" szöveg,
b) 136. § (2) bekezdésében a "huszonnégyszeresét" szövegrész helyébe a "tizenhatszorosát" szöveg,
c) 136. § (3) bekezdés a) pontjában a "huszonkétszeresében" szövegrész helyébe a "tizenhatszorosában" szöveg, b) pontjában a "tizenhétszeresében" szöveg helyébe a "tizenegyszeresében" szöveg,
d) 253. § (9) bekezdésében a "huszonnégyszeresét" szövegrész helyébe a "tizenhatszorosát" szövege lép.
3. §
A központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény 25/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: "25/A. § A miniszterelnök havi illetményének az összege a köztisztviselői illetményalap huszonötszöröse."
4. §
A központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény 39. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: "(1) A miniszter alapilletménye a köztisztviselői illetményalap tízszerese."
5. §
A központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény 51. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: " (1) Az államtitkár alapilletménye a köztisztviselői illetményalap 7,8-szerese."
6. §
A központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény 39/A. §-a hatályát veszti.
7. §
A honvédek jogállásáról szóló 2012. évi CCV. törvény 2. § 12a. pontja helyébe a következő rendelkezés lép: (2. § E törvény alkalmazásában) "12a. honvédelmi illetményalap: az évente, a központi költségvetésről szóló törvényben megállapított honvédelmi illetményalap, amely nem lehet alacsonyabb összegű 60.000 forintnál és az előző évi honvédelmi illetményalapnál,"
8. §
A rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló 2015. évi XLII. törvény 159. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: "159. § A rendvédelmi illetményalap összege 60.000 forint. A rendvédelmi illetményalap összegét évente a központi költségvetésről szóló törvény állapítja meg úgy, hogy az nem lehet alacsonyabb, mint az előző évi rendvédelmi illetményalap."
9. §
A kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény
a) 250. §-ában a "huszonhatszorosát" szövegrész helyébe a "tizenhétszeresét" szöveg,
b) 253. §-ában a "huszonnégyszeresét" szövegrész helyébe a "tizenhatszorosát" szöveg,
c) 262. §-ában a "huszonegyszeresében" szövegrész helyébe a a "tizennégyszeresében" szöveg
lép.
10. §
Ez a törvény a kihirdetését követő harmadik hónap első napján lép hatályba.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Az LMP súlyos, az állami működés feltételeit hosszú távon romboló hibának tartja a köztisztviselői illetményalap tíz éve tartó befagyasztását a 38.650 forintos szinten, ami ténylegesen a közszolgálati bérek jelentős mértékű elinflálódásához vezetett, és a közigazgatást a hátukon cipelő beosztott tisztviselők számára egyre kevésbé biztosít hivatásukhoz méltó megélhetést. Az ehhez kapcsolódó másik negatív folyamat az, hogy a legkevesebbet kereső tisztviselők bérét már hosszabb ideje nem a bértábla, hanem a minimálbér, illetve a garantált bérminimum alapján kellett megállapítani, ami a fokozatos előrelépés lehetőségét felszámolta, és hosszú időre arra a bérre korlátozta az érintettet, amit adott végzettséggel a magánszférában is meg kellett volna kapnia.
Mindebből természetesen kevesebbet, szélsőséges esetben semmit sem vettek észre azok a kedvezményezett csoportok, amelyeknek az illetményét a rugalmassá tett javadalmazási rendszerben törvénnyel vagy egyedi intézkedésekkel emelték fel, ők azonban a közigazgatás teljes személyzetének csak a töredékét teszik ki.
A törvényjavaslat az ágazati vagy egy-egy intézményre - a legutóbbi kormánypárti javaslat alapján például éppen az Országgyűlés Hivatalára - kiterjedő emelések helyett az elmúlt évek elmaradásait kompenzálva 60.000 forintra, azaz közel másfélszeresére emelné az alapilletmény összegét, így a közszolgálati bérszintet. Ez egyben ki is kényszerítené a jelenlegi, szinte korlátlan eltérítéseken alapuló egyedi, az illetménytáblán kívüli javadalmazások felülvizsgálatát, ami jórészt éppen azért jött létre párhuzamos, sokszor tényleges teljesítmény helyett személyes kapcsolatokon alapuló rendszerként, mert az általános közszolgálati bérszint alacsony volt. Ezzel párhuzamosan a javaslat a honvédelmi és a rendvédelmi illetményalap összegét is 60.000 forintra emeli.
Természetesen nem célunk, hogy az illetményalap emelése a kormánytagok és egyéb állami vezetők juttatásainak emelését eredményezze, ugyanakkor a javaslatnak nem végzi el e juttatásoknak a teljesítményelvű felülvizsgálatát. Ennek megfelelően ezen, juttatásaikat szintén az általános illetményalapból számító tisztségviselők esetében a szorzók olyan módosítására teszünk javaslatot, amely a jelenlegi bérszint megtartására irányul.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A törvényjavaslat a közszolgálati tisztviselői törvényben rögzíti a megemelt illetményalap 60 ezer forintos mértékét, ugyanakkor a költségvetési törvényben továbbra is módot ad magasabb összeg megállapítására, illetve továbbra is rögzíti a csökkentés tilalmát.
2-9. §
A törvényjavaslat a tényleges bérszint szinten tartása érdekében arányosan csökkenti a szorzókat egyes, szintén az illetményalaphoz kötött juttatások esetében, mindenekelőtt a miniszterelnöki, miniszteri, államtitkári és helyettes államtitkári juttatásoknál. Ez természetesen az ezen javadalmazásokhoz kötött más juttatásokra is kihat. Természetesen megszűnne az a lehetőség is, amely lehetőséget ad a törvény alapján számított miniszteri javadalmazásnál magasabb illetmény miniszterelnöki megállapítására.
10. §
Hatálybaléptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.