T/12971. számú törvényjavaslat indokolással - A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2013. évi CCXXV. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény (a továbbiakban: Mmtv.) 1. § (2) bekezdés 10. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E törvény alkalmazásában:)
"10. rendszeres pénzellátás: a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény által rendszeres pénzellátásként felsorolt ellátások, valamint a szociális biztonsági tárgyú nemzetközi egyezmények, továbbá az uniós rendeletek alapján külföldi ...

T/12971. számú törvényjavaslat indokolással - A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény módosításáról
1. §
A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény (a továbbiakban: Mmtv.) 1. § (2) bekezdés 10. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E törvény alkalmazásában:)
"10. rendszeres pénzellátás: a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény által rendszeres pénzellátásként felsorolt ellátások, valamint a szociális biztonsági tárgyú nemzetközi egyezmények, továbbá az uniós rendeletek alapján külföldi szerv által folyósított, ezekkel azonos típusú ellátások, ide nem értve a hadigondozottak és nemzeti gondozottak ellátásait, a nemzeti helytállásért elnevezésű pótlékot, az ápolási díjat, a Tny. szerinti hozzátartozói nyugellátásokat és a gyermekgondozási segélyt."
2. §
Az Mmtv. 2. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Megváltozott munkaképességű személyek ellátásaira jogosult az, akinek az egészségi állapota a rehabilitációs hatóság komplex minősítése alapján 60 százalékos vagy kisebb mértékű (a továbbiakban: megváltozott munkaképességű személy), és aki]
"a) a kérelem benyújtását megelőző
aa) 5 éven belül legalább 1095 napon át,
ab) 10 éven belül legalább 2555 napon át vagy
ac) 15 éven belül legalább 3650 napon át
a Tbj. 5. §-a szerinti biztosított volt;"
3. §
(1) Az Mmtv. 13. § (2) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A rokkantsági ellátást meg kell szüntetni, ha az ellátásban részesülő)
"d) keresőtevékenységet folytat, és jövedelme 3 egymást követő hónapon keresztül meghaladja a minimálbér 150 százalékát,"
(2) Az Mmtv. 13. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:
"(2a) A (2) bekezdés d) pontjának alkalmazása során, a biztosított egyéni és társas vállalkozó esetén minimálbér alatt a Tbj. 4. § s) pont 2. alpontjában foglaltakat kell érteni."
4. §
Az Mmtv. 20. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"20. § (1) A jogosulatlanul felvett rehabilitációs pénzbeli ellátás és rokkantsági ellátás visszafizetésére, a megtérítési kötelezettségre, az ellátások késedelmes kifizetésére, a követelés érvényesítésére, a tartozás elengedésére, mérséklésére és a részletfizetés engedélyezésére - ha e törvény vagy jogszabály másként nem rendelkezik - az Ebtv. rendelkezéseit kell alkalmazni azzal, hogy az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai alatt a megváltozott munkaképességű személyek ellátásait, az egészségbiztosító alatt a rehabilitációs hatóságot kell érteni.
(2) A jogalap nélkül felvett rehabilitációs pénzbeli ellátást és rokkantsági ellátást - a felróhatóságtól függetlenül - akkor is vissza kell fizetni, ha a felvételtől számított kilencven nap eltelt, és a jogalap nélküli felvételre azért került sor, mert az ellátott EGT-államból ugyanazon időszakra azonos típusú ellátásban részesült."
5. §
Az Mmtv. "5. A megváltozott munkaképességű személyek ellátásaival kapcsolatos eljárási szabályok" alcíme a következő 20/B. §-sal egészül ki:
"20/B. (1) A foglalkoztatónak az Ebtv. 67. § (1) bekezdése szerinti megtérítési kötelezettsége olyan arányban áll fenn, amilyen az üzemi balesetből vagy foglalkozási megbetegedésből eredő egészségkárosodás és az össz-szervezeti egészségkárosodás mértékének egymáshoz viszonyított aránya.
(2) Ha a rehabilitációs pénzbeli ellátás vagy rokkantsági ellátás több foglalkoztatónál elszenvedett üzemi baleset, foglalkozási megbetegedés együttes következménye alapján került megállapításra, a foglalkoztatókat olyan arányban kell kötelezni az ellátás megtérítésére, amilyen az egyes üzemi balesetekből, foglalkozási megbetegedésekből eredő egészségkárosodások mértékének egymáshoz viszonyított aránya.
(3) Az Ebtv. 67. § (1) bekezdésében foglaltak szerinti megtérítésre egy összegben kerül sor, ha
a) a megtérítésre kötelezett azt kéri, vagy
b) a megtérítésre kötelezett gazdálkodó szervezet (foglalkoztató vagy egyéb szerv) felszámolással vagy végelszámolással jogutód nélkül megszűnik.
(4) Az egyösszegű megtérítés esetén a megtérítési kötelezettség alapjául szolgáló összeg meghatározásakor
a) rehabilitációs pénzbeli ellátás esetén azt az időtartamot kell alapul venni, amelyre az ellátást megállapították,
b) rokkantsági ellátás esetén azt az időtartamot kell alapul venni, amely az ellátás megállapítása alapjául szolgáló minősítésben, komplex minősítésben megjelölt felülvizsgálat időpontjáig, végleges minősítés esetén az öregségi nyugdíjkorhatár betöltéséig tart.
(5) Az egyösszegű megtérítés összegét a megtérítendő ellátásnak
a) a (3) bekezdés a) pontja szerinti esetben a kérelem benyújtását megelőző hónapban,
b) a (3) bekezdés b) pontja szerinti esetben a felszámolást, végelszámolást elrendelő végzés közzétételét megelőző hónapban
érvényes összege alapulvételével kell meghatározni.
(6) A kötelezett az egyösszegű megtérítési kötelezettségnek a határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül köteles eleget tenni."
6. §
Az Mmtv. "5. A megváltozott munkaképességű személyek ellátásaival kapcsolatos eljárási szabályok" alcíme a következő 20/C. §-sal egészül ki:
"20/C. §; Az Ebtv. 68. § (1) bekezdése szerinti megtérítési kötelezettség esetén az, aki a megváltozott munkaképességű személyek ellátására jogosult egészségkárosodásáért felelős, olyan arányban köteles az ellátást megtéríteni, amilyen az ebből eredő egészségkárosodás és az össz-szervezeti egészségkárosodás mértékének egymáshoz viszonyított aránya."
7. §
Az Mmtv. "5. A megváltozott munkaképességű személyek ellátásaival kapcsolatos eljárási szabályok" alcíme a következő 2G7D. §-sal egészül ki:
"20/D. §; Az Ebtv. 70. § (1) bekezdésében foglaltakat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a rehabilitációs hatóság a követelését
a) az Ebtv. 66. §-a szerinti visszafizetésre kötelező határozattal vagy megtérítésre kötelező határozattal, továbbá
b) az Ebtv. 67. és 68. §-a szerinti megtérítésre kötelező határozattal
érvényesíti."
8. §
Az Mmtv. 23. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
"(1a) Az (1) bekezdésben foglaltak alkalmazásakor a több munkáltató által létesített munkaviszonnyal érintett
a) munkavállalót az adózás rendjéről szóló törvény szerint az adókötelezettségek teljesítésére kijelölt munkáltatónál foglalkoztatottak létszámánál,
b) megváltozott munkaképességű személyt az adózás rendjéről szóló törvény szerint az adókötelezettségek teljesítésére kijelölt munkáltatónál foglalkoztatott megváltozott munkaképességű személyek számának megállapítása során
kell figyelembe venni."
9. §
Az Mmtv. 38. § (3) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:
(A 25. § alkalmazásában megváltozott munkaképességűnek kell tekintem)
"e) a rehabilitációs járadékban részesülő személyt is."
10. §
Az Mmtv.
a) 7. § (3) bekezdésében a "kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló törvényben" szövegrész helyébe a "kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvényben (a továbbiakban: Ebtv.)" szöveg,
b) 25. § (1) bekezdésében a "megváltozott munkaképességű személy" szövegrész helyébe a "megváltozott munkaképességű személy vagy fogyatékossági támogatásban részesülő személy" szöveg,
c) 25. § (3) bekezdésében a "megváltozott munkaképességű személy" szövegrész helyébe a "megváltozott munkaképességű személy, illetve a fogyatékossági támogatásban részesülő személy" szöveg,
d) 28. § (1) bekezdés a) pontjában a "szüneteltetésével, megszüntetésével" szövegrész helyébe a "szüneteltetésével, felülvizsgálatával, megszüntetésével, továbbá a jogosulatlanul felvett ellátás visszafizetésével és a megtérítéssel" szöveg,
e) 38. § (3) bekezdésének nyitó szövegrészében a "megváltozott munkaképességűnek" szövegrész helyébe a "rehabilitációs hatóság komplex minősítése szerinti megváltozott munkaképességű személynek" szöveg
lép.
11. §
Hatályát veszti az Mmtv.
a) 2. § (3) bekezdés felvezető szövegében az "1095 nap" szövegrész,
b) 7. § (4) bekezdés a) pontjában a "munkaszerződés szerinti" szövegrész,
c) 14. § (5) bekezdés a) pontjában a "biztosítás megszűnését követő" szövegrész,
d) 14. § (5) bekezdés b) pontja,
e) 28. § (1) bekezdésének f) pontja.
12. §
Ez a törvény 2014. január 1-jén lép hatályba.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény (Mmtv.) 2012. január 1-jei hatálybalépéssel szabályozza a megváltozott munkaképességű személyek ellátásait. A törvény hatálybalépésével meghatározásra kerültek a komplex minősítésre, a megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatásának támogatására vonatkozó rendelkezések, és 2012. július 1-jétől megkezdték működésüket a rehabilitációs szakigazgatási szervek. A Javaslat az Mmtv. hatálybalépését követően eltelt időszakban a gyakorlatban felmerült módosítási javaslatokat tartalmazza.
A Javaslat érinti a rokkantsági ellátásban részesülők keresőtevékenységére vonatkozó szabályozást, a rokkantsági/rehabilitációs ellátás megállapításához szükséges előzetes biztosítási idő újraszabályozását, valamint kitér a megváltozott munkaképességű személyek ellátásaival kapcsolatos felelősségi szabályokra, a külföldi szerv által folyósított azonos célú ellátások rendszeres pénzellátásként való figyelembe vételére. Pontosítja ezen túl a rehabilitációs hozzájárulás fizetési kötelezettséggel érintett munkáltatói és személyi kört.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
Az Mmtv. 1. § (2) bekezdés 10. pontjának módosításával egyértelművé tehető az a jogalkotói szándék, hogy rendszeres pénzellátásként kell figyelembe venni a szociális biztonsági tárgyú nemzetközi egyezmények, továbbá az uniós rendeletek alapján külföldi szerv által folyósított azonos típusú ellátásokat.
A 2. §-hoz
A megváltozott munkaképességű személyek ellátásaira való jogosultság megállapításához -egyéb feltételek teljesülése mellett - öt éven belül 1095 nap biztosítási idő megléte szükséges. Ugyanakkor előfordul, hogy a kérelmező hosszú, esetenként több évtizedes biztosítási előzménnyel rendelkezik, azonban a kérelem benyújtását megelőző öt éven belül nem rendelkezik 1095 nap előzetes biztosítási idővel. A probléma legnagyobb arányban a 45-60 év közötti személyek esetén jelentkezik, ugyanakkor esetükben feltételezhető az, hogy a korábbi időszakokban rendelkeznek előzetes biztosítási idővel. Annak biztosítása érdekében, hogy a megváltozott munkaképességű személyek ne maradjanak rendszeres ellátás nélkül, javasoljuk az előzetes biztosítási időre vonatkozó szabályozás módosítását, mely igazságosabbá teszi az ellátórendszert.
A 3. §-hoz
A rehabilitációra nem javasolt megváltozott munkaképességű személyek számára biztosított rokkantsági ellátás mellett végzett kereső tevékenység esetén a folyósítás megszüntetésre kerül, ha a kereső tevékenységből származó jövedelem három havi átlagában meghaladja a minimálbér havi összegének 150%-át, 2013-ban 147 000 Ft-ot. Abban az esetben, ha az ellátásban részesülő, kereső tevékenységet folytató személy egy évben egyszer a minimálbér másfélszeresét lényegesen meghaladó többletjuttatásban részesül, például jubileumi jutalmat, végkielégítést, vagy egyéb rendkívüli juttatást kap, megszűnik az ellátásra való jogosultsága, azonban a rendes havi jövedelme nem változik.
Ennek elkerülése érdekében azt javasoljuk, hogy a rokkantsági ellátás melletti kereső tevékenység folytatása esetén az ellátásra való jogosultság csak akkor szűnjön meg, ha a kereső tevékenységből származó jövedelem három hónapon keresztül meghaladja a minimálbér 150%-át. A javaslat pontosítja az egyéni vállalkozókra vonatkozó szabályozást is.
A 4-7. §-okhoz
A megváltozott munkaképességű személyek ellátásai az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai, ugyanakkor magukon hordozzák a folyamatosan, de legalábbis hosszú távon folyósított ellátások, mint a nyugellátások sajátosságait is. Az ellátás jogalap nélküli igénybe vételére, a felelősségre, az ellátások visszakövetelésére, megtérítésére vonatkozóan a jelenleg hatályos szabályozás a kőtelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény (Ebtv.) vonatozó rendelkezéseit rendeli alkalmazni. Ugyanakkor a gyakorlati tapasztalat igazolta az Ebtv.-től való eltérések szükségességét. A Javaslat ezen szükséges eltérések meghatározását tartalmazza.
A 8. §-hoz
A szakasz a rehabilitációs hozzájárulás fizetésével kapcsolatos pontosító jellegű rendelkezést tartalmaz. Rendezi a rehabilitációs hozzájárulás teljesítésére vonatkozó rendelkezéseket azon megváltozott munkaképességű munkavállalók vonatkozásában is, akik többes munkaviszonyban állnak.
A 9. §-hoz
A foglalkozási rehabilitáció sikeressége érdekében szükséges biztosítani a támogatott foglalkoztatásban való részvételét azoknak is, akik rehabilitációs járadékban részesülnek. Tekintettel arra, hogy a rehabilitációs járadék egy kifutó ellátás, a javaslat az Mmtv. - a támogatott foglalkoztatásban résztvevők tekintetében átmeneti szabályozást tartalmazó - 38. § (3) bekezdését módosítja.
A 10-11. §-okhoz
A gyakorlati tapasztalatok alapján indokolt biztosítani annak a lehetőségét, hogy a fogyatékossági támogatásban részesülő személy, függetlenül attól, hogy a komplex minősítés alapján nem minősül megváltozott munkaképességű személynek, részt tudjon venni a támogatott foglalkoztatásban. E személyi kör egy része jelenleg is részt vesz a rehabilitációs foglalkoztatásban az Mmtv. 38. § (3) bekezdés d) pontja alapján, azonban ez az átmeneti rendelkezés 2013. december 31-ig biztosítja ezt a lehetőséget. Tekintettel arra, hogy a fogyatékossági támogatásban részesülő személyi körnek a támogatási rendszerbe történő befogadása nem átmeneti szabályozást igényel, a javaslat az Mmtv. 25. §-át módosítja, amely a támogatott foglalkoztatás általános szabályait tartalmazza.
A szakaszok ezen túlmenően hatályon kívül helyező és pontosító rendelkezéseket tartalmaznak.
A 12. §-hoz
A szakasz a törvényjavaslat 2014. január 1-jével történő hatálybalépését határozza meg.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.