adozona.hu
T/6344. számú törvényjavaslat indokolással - Az egyes törvényeknek a 2010/18/EU irányelv átültetése érdekében a szülői szabadság kötelező megosztásához szükséges módosításáról
T/6344. számú törvényjavaslat indokolással - Az egyes törvényeknek a 2010/18/EU irányelv átültetése érdekében a szülői szabadság kötelező megosztásához szükséges módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény 138. §-a a következő (5b) bekezdéssel egészül ki:
"(5b) Az (5) bekezdés a) pontja szerinti, a gyermek otthoni gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadság egymás közti megosztásáról a szülők szabadon rendelkeznek, azonban a rendelkezés joga nem gyakorolható úgy, hogy a gyermek otthoni gondozását ugyanazon szülő a gyermek születésétől annak hároméves koráig - ha a gyermek gondozására egészségügyi okból a másik szülő nem ...
"(5b) Az (5) bekezdés a) pontja szerinti, a gyermek otthoni gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadság egymás közti megosztásáról a szülők szabadon rendelkeznek, azonban a rendelkezés joga nem gyakorolható úgy, hogy a gyermek otthoni gondozását ugyanazon szülő a gyermek születésétől annak hároméves koráig - ha a gyermek gondozására egészségügyi okból a másik szülő nem alkalmatlan és a szülői felügyeleti joga mindkettőjüknek fennáll - harmincöt hónapnál tovább végzi."
"(3) A gyermek harmadik életévének betöltéséig egy hónap jogosultsági idő tekintetében a gyermekgondozási segély csak abban az esetben vehető igénybe, ha a gyermek születésétől a harmadik életéve betöltéséig terjedő időszakban az (1) bekezdés szerinti feltételeknek - ha szülői felügyeleti joga fennáll és a gyermek gondozására egészségügyi okból nem alkalmatlan - a másik, e feltétel vizsgálatakor a jogosultsági idő fennmaradó részében figyelembe nem vett szülő felel meg."
"128. § (1) A munkavállaló gyermeke harmadik életéve betöltéséig - a gyermek gondozása céljából -fizetés nélküli szabadságra jogosult, amelyet a munkavállaló kérésének megfelelő időpontban kell kiadni. (2) Az (1) bekezdés szerinti fizetés nélküli szabadság egymás közti megosztásáról a szülők szabadon rendelkeznek, azonban a rendelkezés joga nem gyakorolható úgy, hogy a gyermek otthoni gondozását ugyanazon szülő a gyermek születésétől annak hároméves koráig - ha a gyermek gondozására egészségügyi okból a másik szülő nem alkalmatlan és a szülői felügyeleti joga mindkettőjüknek fennáll - harmincöt hónapnál tovább végzi."
Az irányelv mellékletét képező keretmegállapodás 2. szakasza "Szülői szabadság" cím alatt a következőket mondja ki:
"1. Ez a megállapodás gyermek születése, illetve örökbefogadása esetén alanyi jogot keletkeztet a férfi és a női munkavállalóknak szülői szabadság igénybevételére, hogy a gyermeket egy adott életkorig, de legfeljebb 8 éves koráig gondozhassák. A részletes szabályokat a tagállamok és/vagy a szociális partnerek határozzák meg.
2. A szabadság időtartama legalább négy hónap, és a férfiak és nők közötti esélyegyenlőség és egyenlő bánásmód előmozdítása érdekében általában véve át nem ruházható módon kell biztosítani. Annak ösztönzése céljából, hogy a szabadságot a két szülő egyenlőbb mértékben vegye igénybe, a négy hónap közül legalább egy nem ruházható át. Az át nem ruházható időszak alkalmazásának módját jogszabályok és/vagy kollektív szerződések útján nemzeti szinten határozzák meg, figyelembe véve a tagállamokban a szabadságra vonatkozóan jelenleg hatályos szabályozásokat."
A rendelkezés célja, hogy a nők és a férfiak közötti egyenlőbb tehermegosztás érdekében reagáljon arra a helyzetre, hogy azokban az országokban, ahol a szülői szabadság a család egészének jogosultsága vagy (mint Magyarországon) a szülők egyéni joga ugyan, de annak felhasználásáról szabadon állapodhatnak meg, ténylegesen a nők joga és kötelessége a szülői szabadság igénybe vétele. A keretmegállapodás célkitűzése minimális, lényegében csak az apai szülői szabadság intézményének megismertetésére alkalmas előrelépést feltételezne csak a területen: egyetlen hónapnyi olyan szabadságot - az európai minimumban mostantól 2x4, nálunk összesen 36 hónapnyi szabadságból -, amit csak az apa vehet igénybe. Ez elvileg számos módon biztosítható lenne (akár a szülési szabadság apának járó párjának bevezetésével, akár gyermek születésekor járó pótszabadság átalakításával és kiterjesztésével, vagy a fizetés nélküli szabadság és a gyes időtartamának növelésével); ezek többsége azonban vagy a munkáltatóknak vagy a költségvetésnek jelentene jelentős többletterhet. A jelenlegi lehetőségekkel számot vetve javaslom a gyermek hároméves koráig igénybe vehető fizetés nélküli szabadság, illetve az ugyaneddig az időpontig járó gyermekgondozási segély egy-egy hónapjának átruházhatatlanná tételét.