A munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény (a továbbiakban: Met.) 3. § (1) bekezdés t) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(..." />

T/6153. számú törvényjavaslat indokolással - Az elvárt béremelés végrehajtásával és a foglalkoztatással összefüggő egyes törvények módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2012. évi XXI. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 39. § (12) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:
(A Nemzeti Foglakoztatási Alap költségvetésében külön előirányzat tartalmazza:)
"e) az adórendszer átalakítása miatt kiegészítő munkáltatói támogatásra fordítható pályázati pénzeszközöket,"
A munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény (a továbbiakban: Met.) 3. § (1) bekezdés t) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(...

T/6153. számú törvényjavaslat indokolással - Az elvárt béremelés végrehajtásával és a foglalkoztatással összefüggő egyes törvények módosításáról
2012. évi XXI. törvény az elvárt béremelés végrehajtásával és a foglalkoztatással összefüggő egyes törvények módosításáról
1. A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény módosítása
1. §
A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 39. § (12) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:
(A Nemzeti Foglakoztatási Alap költségvetésében külön előirányzat tartalmazza:)
"e) az adórendszer átalakítása miatt kiegészítő munkáltatói támogatásra fordítható pályázati pénzeszközöket,"
2. A munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény módosítása
2. §
A munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény (a továbbiakban: Met.) 3. § (1) bekezdés t) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A munkaügyi ellenőrzés kiterjed:)
"t) a költségvetési szervek, valamint az egyházi fenntartású közfeladatot ellátó egészségügyi, oktatási, szociális, közgyűjteményi és közművelődési szolgáltatást nyújtó munkáltató kivételével, a bruttó 300 000 forint alatti munkabérek nettó értékének megőrzéséhez szükséges munkabéremelés - kormányrendeletben meghatározott - elvárt mértéke megfelelő végrehajtásának"
(megtartására.)
3. §
A Met. 6/B. § (2) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Nincs helye az (1) bekezdés szerinti megállapításnak, ha a munkáltató a munkaügyi ellenőrzés megkezdéséig az érintett munkavállalók legalább kétharmada esetében eleget tett az elvárt mértékű munkabéremelésnek, amely létszám szempontjából a kölcsönbeadónál figyelmen kívül kell hagyni azt a kölcsönzött munkavállalót, aki olyan kölcsönvevőhöz került kikölcsönzésre, ahol a kölcsönvevő - az általa tett nyilatkozat szerint - saját munkavállalói tekintetében nem tett eleget az érintett munkavállalók legalább kétharmada esetében az elvárt béremelésnek."
4. §
A Met. 8. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki:
"(2) A munkaügyi hatóság a szükséges intézkedések megtétele céljából megkeresi az illetékes hatóságot, ha a harmadik országbeli állampolgár foglalkoztatására érvényes tartózkodási engedély vagy kereső tevékenység folytatására jogosító engedély hiányában került sor, és az ellenőrzés során megállapítja annak valószínűségét, hogy a harmadik országbeli állampolgár foglalkoztatása vagy magyarországi tartózkodása a közrendet, a közbiztonságot, a nemzetbiztonságot veszélyeztetheti, vagy közegészségügyi, járványügyi szempontból veszéllyel járhat."
5. §
(1) A Met. 8/C. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A munkaügyi hatóság - az (5) és (6) bekezdésben foglalt eltéréssel - az általa vezetett nyilvántartás adataiból a rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményével kapcsolatos jogsértést elkövetett, jogerős és végrehajtható közigazgatási vagy - a közigazgatási határozat bírósági felülvizsgálata esetén - bírósági határozattal munkaügyi bírsággal sújtott foglalkoztatókra vonatkozó, az (1) bekezdés a)-d) pontjában meghatározott adatokat, valamint a közigazgatási határozat bírósági felülvizsgálata esetén az (1) bekezdés e) pontjában foglalt adatokat abban az esetben, ha a bíróság a keresetet elutasító vagy a közigazgatási határozatot megváltoztató döntést hozott, a honlapján történő közzététel útján nyilvánosságra hozza."
(2) A Met. 8/C. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(8) A munkaügyi hatóság a 6/B. § (1) bekezdése szerinti határozat esetében a munkáltatóra vonatkozó adatokat a határozat jogerőssé válásának napján hozza nyilvánosságra a honlapján történő közzététel útján, és a határozat jogerőre emelkedésének napjától számított két év elteltével törli. E határozatok esetében a (6) bekezdés nem alkalmazható."
6. §
Hatályát veszti a Met. 3. § (5) bekezdése.
3. Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény módosítása
7. §
Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: EBH tv.) V. Fejezete helyébe a következő rendelkezés lép:
"V. FEJEZET
EGYES TÁMOGATÁSOKRA VONATKOZÓ RENDELKEZÉSEK
32. § (1) A társadalmi felzárkózást szolgáló európai uniós társfinanszírozású projektek keretében a projektgazda vagy konzorciumi partner (a továbbiakban együtt: támogatást nyújtó) - ha az a képzési programban való részvételt segíti elő és annak nyújtása az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. cikkébe vagy közvetlenül alkalmazandó európai uniós jogi aktusba nem ütközik - felzárkózást elősegítő megélhetési támogatást (a továbbiakban: támogatás) nyújthat a támogatások bizonyos fajtáinak a közös piaccal összeegyeztethetőnek nyilvánításáról szóló, 2008. augusztus 6-i 800/2008/EK bizottsági rendelet 2. cikk 18. pontjában meghatározott hátrányos helyzetű személyek számára szervezett, legalább heti 20 órát meghaladó képzésben részt vevő olyan személy számára, aki
a) a képzésbe történő bevonás időpontjában keresetpótló juttatásban nem részesül,
b) az alkalmi foglalkoztatásnak minősülő munkaviszony kivételével munkaviszonyban nem áll, egyéb kereső tevékenységet nem folytat, és
c) a képzés időtartama alatt további támogatott képzésben és munkaerő-piaci programban nem vesz részt.
(2) A támogatás nyújtásáról a támogatást nyújtó a képzésben részt vevő személlyel felnőttképzési szerződést köt, és a felzárkózást elősegítő megélhetési támogatás nyújtásáról az állami foglalkoztatási szervet értesíti.
32/A. § (1) A támogatás mértéke - ha a képzés időtartama eléri a heti 40 órát - megegyezik a felnőttképzési szerződés megkötésének időpontjában irányadó közfoglalkoztatási bér összegével, az ennél rövidebb idejű képzés esetén annak a képzés időtartama szerinti arányos részével.
(2) A képzésben részt vevő személyt a képzés időtartama alatt az (1) bekezdés szerinti összeg 80%-a időarányosan illeti meg, a fennmaradó rész a képzés befejezését igazoló tanúsítvány megszerzésével egyidejűleg egy összegben kerül számára kifizetésre.
(3) A támogatást a képzés - ideértve a gyakorlati képzést is - időtartamára, a képzés befejezését követő záróvizsgára történő felkészülés időtartamára, továbbá az első vizsga napjára a képzés jellegétől függően hetente vagy havonta utólag kell biztosítani. A záróvizsga sikertelensége esetén az ismétlő vizsgára történő felkészülés időtartamára támogatás nem nyújtható.
(4) Nem nyújtható támogatás arra a napra, amelyen a képzésben részt vevő személy a képzésben való részvételi kötelezettségének nem tett eleget és távollétét nem igazolta. Ebben az esetben a támogatást a mulasztás napjára járó támogatás összegével csökkentett összegben kell biztosítani.
(5) Ha az adott képzési szakasz befejezését igazoló tanúsítványt a képzésben részt vevő személy neki felróható okból nem szerzi meg, a képzési szakaszra nyújtott támogatási összeget vissza kell követelni."
8. §
Az EBH tv. a következő 66. §-sal egészül ki:
"66. § A 32. § és a 32/A. § a Szerződés 87. és 88. cikke alkalmazásában a támogatások bizonyos fajtáinak a közös piaccal összeegyeztethetőnek nyilvánításáról szóló 2008. augusztus 6-i 800/2008/EK bizottsági rendelet 38. és 39. cikkének hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz."
9. §
Az EBH tv. 14. § (1) bekezdés e) pontjában az "a Kormányt" szövegrész helyébe az "az Országgyűlést" szöveg lép.
10. §
Hatályát veszti
a) az EBH tv. 64. §-ában a "jelölje ki a hatóságot vagy hatóságokat, valamint rendeletben" szövegrész,
b) az EBH tv. 14. § (1) bekezdés j) pontja és 64/B. § (5) bekezdése.
4. Az alacsony keresetű munkavállalók bérének emelését ösztönző egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi XCIX. törvény módosítása
11. §
(1) Az alacsony keresetű munkavállalók bérének emelését ösztönző egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi XCIX. törvény (a továbbiakban: Etv.) 6. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"6. § (1) A költségvetési szervek, valamint az egyházi fenntartású, közfeladatot ellátó egészségügyi, oktatási, szociális, közgyűjteményi és közművelődési szolgáltatást nyújtó intézmények kivételével azon munkáltató számára, aki a bruttó 300 000 forint alatti munkabérek nettó értékének megőrzéséhez szükséges munkabéremelést nem teljesíti, a jogsértést megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított két évig nem állapítható meg az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 2. § (1) bekezdés n) pontja szerinti költségvetési támogatás.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltakat nem kell alkalmazni
a) a Nemzeti Foglalkoztatási Alapnak az adórendszer átalakítása miatt kiegészítő munkáltatói támogatásra fordítható előirányzatából nyújtott támogatásra,
b) a nem állami intézmény fenntartójának biztosított normatív és egyéb hozzájárulásra, valamint
c) a mezőgazdasági, agrár-vidékfejlesztési, valamint halászati támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez kapcsolódó eljárás egyes kérdéseiről szóló 2007. évi XVII. törvény szerinti támogatásokra.
(3) Az (1) bekezdés szerinti jogkövetkezmény nem alkalmazható, ha a megállapító határozattal érintett munkáltató a támogatást nyújtó szerv részére igazolja, hogy a munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény (a továbbiakban: Met.) 6/B. § (1) bekezdése szerinti emeléssel érintett munkavállalók kétharmada vonatkozásában a munkabéremelést - a munkaügyi ellenőrzés megkezdésének napjára visszamenőleg - teljesítette.
(4) A (3) bekezdésben meghatározott létszám szempontjából a kölcsönbeadónál figyelmen kívül kell hagyni azon kölcsönzött munkavállalót, aki olyan kölcsönvevőhöz került kikölcsönzésre, ahol a kölcsönvevő - az általa tett nyilatkozat szerint - saját munkavállalói tekintetében nem tett eleget az érintett munkavállalók legalább kétharmada esetében az elvárt béremelésnek."
12. §
Az Etv. 7. §-a a következő szöveggel lép hatályba:
"7. § Hatályát veszti a Met.
a) 3. § (1) bekezdés t) pontja,
b) 6/B. §-a,
c) 8/C. § (8) bekezdése, valamint
d) 9/A. §-a."
13. §
Hatályát veszti az Etv. 8. § (3) bekezdése.
5. Az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CLVI. törvény módosítása
14. §
(1) Az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CLVI. törvény (a továbbiakban: Adótv.) 460. §-a a következő (2a)-(2f) bekezdéssel egészül ki:
"(2a) Munkaerő-kölcsönzési tevékenységet jogszerűen folytató munkáltató esetén az (1) bekezdés szerinti feltétel megvalósulását külön kell vizsgálni
a) a vele nem munkaerő-kölcsönzés céljából és
b) a vele munkaerő-kölcsönzés céljából munkaviszonyban álló munkavállalók tekintetében.
(2b) Ha a (2a) bekezdés a) pontja szerinti munkavállalók tekintetében az (1) bekezdés szerinti feltétel teljesül, e munkavállalókra tekintettel az adókedvezmény igénybe vehető. (2c) A (2a) bekezdés b) pontja szerinti munkavállalók esetében az adókedvezmény azon munkavállaló tekintetében és azon időszakokra vehető igénybe, amely munkavállaló esetében és amely időszakra a kölcsönbeadó munkáltató a kölcsönvevő munkáltató nyilatkozatával igazolja, hogy a kölcsönvevő az (1) bekezdés szerinti feltételnek - ha az adókedvezmény érvényesítéséhez esetében kapcsolódott feltétel - megfelel és a kölcsönzött munkavállalók tekintetében a kölcsönbeadó a kölcsönvevőnél azonos vagy hasonló munkakörben foglalkoztatottak számára az elvárt béremelés végrehajtását követően megillető munkabért állapítja meg.
(2d) Ha a nyilatkozatot tevő kölcsönvevő nem foglalkoztat azonos vagy hasonló munkakörben a (2a) bekezdés b) pontja szerinti munkavállalót, a munkaerő-kölcsönzési tevékenységet jogszerűen folytató munkáltató az adókedvezményt az ilyen kölcsönzött munkavállalók tekintetében csak akkor veheti igénybe, ha az elvárt béremelést végrehajtotta és a kölcsönbeadó munkáltató a (2a) bekezdés a) pontja szerinti munkavállalók tekintetében az (1) bekezdés szerinti feltételt teljesíti.
(2e) Külföldi székhelyű munkaerő-kölcsönzési tevékenységet folytató munkáltató esetében a vele nem munkaerő-kölcsönzés céljából munkaviszonyban álló munkavállaló tekintetében az (1) bekezdés szerinti feltétel teljesülését csak akkor kell vizsgálni, ha a munkaviszony e törvény szerint adófizetési kötelezettséget eredményező munkaviszonynak minősül.
(2f) A (2a) bekezdés b) pontja szerinti munkavállalók esetében az adókedvezmény azon munkavállaló tekintetében és azon időszakokra is igénybe vehető, amely munkavállaló esetében és amely időszakra a kölcsönbeadó munkáltató a kölcsönzött munkavállalóra nézve az elvárt béremelést végrehajtotta, tekintet nélkül arra, hogy a kölcsönvevő az (1) bekezdés szerinti feltételnek - ha az adókedvezmény érvényesítéséhez esetében kapcsolódott feltétel - megfelel-e."
(2) Az Adótv. 460. §-a a következő (5a) bekezdéssel egészül ki:
"(5a) Ha a kifizetőt terhelő adó alapja a munkavállaló kiküldetését megelőző évi havi átlagos alapbér, a részkedvezmény alapja - az (5) bekezdéstől eltérően - a kifizetővel munkaviszonyban álló munkavállalót az adómegállapítási időszakra megillető, a munkavállalót terhelő közterhekkel és más levonásokkal nem csökkentett (bruttó) munkabér."
(3) Az Adótv. 460. §-a a következő (6a) és (6b) bekezdéssel egészül ki:
"(6a) A (4)-(6) bekezdéstől eltérően, ha a munkavállaló adófizetési kötelezettséget eredményező munkaviszonya nem áll fenn az adott hónap egészében, a részkedvezmény alapja az az összeg, amely a munkavállalót teljes havi munkaviszony esetén megilletné. Az igénybe vehető részkedvezményt úgy kell meghatározni, hogy az e bekezdés szerinti kedvezményalapra a (6) bekezdés szerint kiszámított összeget meg kell szorozni a kifizetőnél a munkavállalóval fennálló jogviszonyára tekintettel keletkező adott havi adóalap és a részkedvezmény-alap hányadosával.
(6b) Munkaerő-kölcsönzési tevékenységet jogszerűen folytató munkáltató esetén, ha egy adott munkavállaló tekintetében az adómegállapítási időszakban több kölcsönzés történt, az egyes kölcsönzések esetében a részkedvezményre (tört időszaki részkedvezmény) jogosultságot - a kölcsönvevők nyilatkozatai alapján - külön-külön kell megállapítani. A tört időszaki részkedvezmény megállapítására a (6a) bekezdés rendelkezéseit kell alkalmazni. Az adott havi részkedvezmény a törtidőszaki részkedvezmények összege."
(4) Az Adótv. 460. §-a a következő (9)-(12) bekezdéssel egészül ki:
"(9) Az (1) bekezdés szerinti kifizető az (1) bekezdésben meghatározott adókedvezményt akkor is igénybe veheti, ha a feltételeket visszamenőlegesen, de legkésőbb a munkavállalót a naptári évben megillető munkabérek tekintetében ugyanazon naptári év végéig végrehajtott béremeléssel teljesíti. Ebben az esetben a munkavállalót megillető béremelést úgy kell tekinteni, mintha annak kifizetése azokban a hónapokban megtörtént volna, amely adómegállapítási időszakra az a munkavállalót megilleti.
(10) A kifizető a visszamenőleges elvárt béremeléssel érintett hónap tekintetében a szociális hozzájárulási adó alapját, a szociális hozzájárulási adót és a részkedvezmények összegét az állami adóhatóság által rendszeresített nyomtatványon az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.) önellenőrzésre vonatkozó szabályai szerint helyesbítheti.
(11) A (10) bekezdés szerinti helyesbítés során, az érintett hónapok tekintetében a már bevallott szociális hozzájárulási adó alapját, a szociális hozzájárulási adót és a részkedvezmények összegét nullára kell módosítani, ezzel egyidejűleg a munkabéremelésnek megfelelően megállapított szociális hozzájárulási adó alapot, szociális hozzájárulási adót és a részkedvezmények összegét a tárgyhavi bevallásban eltérő időszak feltüntetésével kell bevallani.
(12) Az adókedvezmény érvényesítése szempontjából nem minősül az (1) bekezdés szerinti folyamatosan foglalkoztatott munkavállalónak az, akit a kifizető a visszamenőlegesen végrehajtott béremelésre vonatkozó döntés meghozatalának tárgyhónapjában nem foglalkoztat. Az a kifizető, aki az (1) bekezdés szerinti feltételeket már teljesítette, további visszamenőleges béremelésre vonatkozóan a (9)-(11) bekezdés rendelkezéseit nem alkalmazhatja."
15. §
Az Adótv. 462. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) Felhatalmazást kap a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter, hogy
a) a Karrier Híd Programban való részvétel további, e törvényben meg nem határozott feltételeit,
b) a Karrier Híd Programban való részvételre jogosult, e törvényben meg nem határozott személyek körét,
c) a Karrier Híd Programba történő belépésre vonatkozó eljárási szabályokat,
d) a Karrier Híd Programban való részvétel megszűnésének eseteit, továbbá
e) a Karrier Híd Program megvalósítását szolgáló adókedvezmény igénybevételének alapjául szolgáló hatósági bizonyítvány kibocsátására vonatkozó eljárási szabályokat
az adópolitikáért felelős miniszterrel egyetértésben rendeletben állapítsa meg."
16. §
Az Adótv. 463. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A szociális hozzájárulási adóból törvény alapján érvényesíthető kedvezmény kiszámításánál a munkavállalót a munkaviszonyára tekintettel megillető (bruttó) munkabért a számviteli törvényben foglaltak alkalmazásával kell meghatározni."
17. §
Az Adótv. a következő 464/C. §-sal egészül ki:
"464/C. § (1) Az a kölcsönvevő, aki a munkavállalót e § hatálybalépésének időpontjában hatályos munkaerő-kölcsönzési szerződés alapján foglalkoztatja, a 460. § (2c) bekezdésében meghatározott nyilatkozatot a munkaerő-kölcsönzési tevékenységet jogszerűen folytató munkáltató részére, az erre irányuló kérelem kézhezvételét követő 10 munkanapon belül teszi meg. E § hatálybalépését követően létrejött munkaerő-kölcsönzési szerződés alapján történő foglalkoztatás esetén, a munkaerő-kölcsönzési tevékenységet jogszerűen folytató munkáltató kérelmére a kölcsönvevő a foglalkoztatás megkezdése előtt nyilatkozik.
(2) A kölcsönvevő nyilatkozata a következőket tartalmazza:
a) ha a 460. § szerinti adókedvezmény érvényesítéséhez a kölcsönvevő esetében kapcsolódott feltétel, akkor a feltétel szerinti elvárt béremelést megvalósította-e, és ha igen, mikor,
b) saját munkavállalóknak a kölcsönzött munkavállalókéhoz hasonló vagy azonos munkakörben történő foglalkoztatása esetén, az ilyen saját munkavállalót az elvárt béremelés végrehajtását követően megillető személyi alapbér.
(3) Az adóhatóság az adóhiányt, az adóhiány után az adóbírságot, valamint a késedelmi pótlékot a munkavállalót kölcsönvevő munkáltató terhére állapítja meg, ha a 460. § (1) bekezdésben meghatározott kedvezménynek a munkaerő-kölcsönzési tevékenységet jogszerűen folytató munkáltató által történő igénybevétele a munkavállalót kölcsönvevő munkáltató nem jogszerű nyilatkozata, vagy a nyilatkozattétel elmulasztása miatt jogszerűtlen. Nem minősül a nyilatkozattétel elmulasztásának, ha a nyilatkozattételre való felszólításnak a kölcsönvevő munkáltató részére való igazolt kézbesítése és a 460. § (1) bekezdésben meghatározott kedvezmény igénybevétele között kevesebb, mint 15 nap telt el."
18. §
Az Adótv. 467. §-a a következő (3) és (4) bekezdéssel egészül ki:
"(3) A 460. § az elvárt béremelés végrehajtásával és a foglalkoztatással összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2012. évi ... törvénnyel megállapított (5a), (6a), (6b) és (9)-(12) bekezdésének rendelkezését a kifizető 2012. január 1-től alkalmazhatja.
(4) A 460. § az elvárt béremelés végrehajtásával és a foglalkoztatással összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2012. évi .... törvénnyel megállapított (2a)-(2f) bekezdésének rendelkezését első alkalommal a 2012. április 1-jén kezdődő adómegállapítási időszakra lehet alkalmazni."
6. A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény módosítása
19. §
A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény (a továbbiakban: Mmtv.) a következő 29/A. §-sal egészül ki:
"29/A. § A foglalkoztatás bővítése és rugalmasabbá tétele érdekében szükséges intézkedésekről szóló törvény által szabályozott járulékkedvezmény igénybevételéhez 2012. január 1-jét megelőzően, a munkaügyi központtal kötött megállapodás esetében a járulékkedvezmény érvényesítésére a megállapodás megkötésének időpontjában hatályos szabályokat kell alkalmazni."
20. §
Az Mmtv. 30. §-a a következő (9) és (10) bekezdésekkel egészül ki:
"(9) A megváltozott munkaképességű személy e törvény szerinti ellátásokra való jogosultságát nem érinti az a keresetnövekedés, amellyel foglalkoztatója a munkabérek nettó értékének megőrzéséhez szükséges munkabéremelés 2012. évi elvárt mértékének megfelelően növelte a megváltozott munkaképességű személy keresetét, ha e törvény szerint a megváltozott munkaképességű személy keresőtevékenységet végezhet és közfoglalkoztatásban részt vehet.
(10) A megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásához nyújtható költségvetési támogatások változatlanul megilletik azt a foglalkoztatót, aki a megváltozott munkaképességű személyek keresetét a munkabérek nettó értékének megőrzéséhez szükséges munkabéremelés 2012. évi elvárt mértékének megfelelően növelte."
7. Záró rendelkezések
21. §
Ez a törvény a kihirdetését követő napon lép hatályba és 2014. január 2-án hatályát veszti.
22. §
E törvény 4. §-a az illegálisan tartózkodó harmadik országbeli állampolgárokat foglalkoztató munkáltatókkal szembeni szankciókra és intézkedésekre vonatkozó minimumszabályokról szóló 2009. június 18-i 2009/52/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.
Indokolás
Általános indokolás
1. A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény
Az adóváltozásoknak a munkavállalók helyzetére gyakorolt hátrányos következményei kiküszöbölése érdekében az elvárt béremelést végrehajtani szándékozó munkáltatók számára új támogatás bevezetésére kerül sor. A támogatáshoz szükséges pénzeszközöket a Nemzeti Foglalkoztatási Alapban külön előirányzat fogja tartalmazni. Ehhez pedig a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény módosítására van szükség.
2. A munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény módosítása
A munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény módosítására egyrészt a törvény egyes rendelkezései közötti összhang megteremtése, másrészt az illegálisan tartózkodó harmadik országbeli állampolgárokat foglalkoztató munkáltatókkal szembeni szankciókra és intézkedésekre vonatkozó minimumszabályokról szóló 2009/52/EK irányelv rendelkezésének átültetése miatt van szükség.
3. Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény módosítása
A Javaslat az államháztartásról szóló törvény és az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló törvény közötti összhang biztosítására irányul.
4. Az alacsony keresetű munkavállalók bérének emelését ösztönző egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi XCIX. törvény módosítása
A gyakorlati tapasztalatok alapján szükséges az alacsony keresetű munkavállalók munkabérének emelését ösztönző egyes törvények módosításáról szóló 2001. évi XCIX. törvény módosítása. A bérkompenzáció végrehajtása a munkavállalók számára a költségvetési területen automatikusan történik, ezért a végrehajtás elmulasztásához fűződő jogkövetkezmény ezt a területet nem érinti. Pontosan meg kell határozni azt is, hogy milyen költségvetési támogatásban nem részesülhet az a munkáltató, amely az elvárt béremelést nem hajtja végre. Ez alól indokolt kizárni azt a költségvetési támogatást, amelynek nyújtására éppen az elvárt béremelés végrehajtásának elősegítése érdekében kerül sor, a nem állami intézmény fenntartójának nyújtott normatív, és egyéb hozzájárulást, valamint a 2007. évi XVII. törvény szerinti támogatásokat. A munkavállalók kétharmadának megfelelő létszám számítása szempontjából indokolt figyelmen kívül hagyni azt a kölcsönzött munkavállalót, aki olyan kölcsönvevőhöz került kikölcsönzésre, ahol a kölcsönvevő - az általa tett nyilatkozat szerint - saját munkavállalói tekintetében nem tett eleget az érintett munkavállalók legalább kétharmada esetében az elvárt béremelésnek.
5. Az egyes adótörvények és az azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CLVI. törvény módosítása
A Javaslat a munkaerő-kölcsönző cégek sajátos jogviszonyára tekintettel pontosítja, kiegészíti a bérkompenzációs rendszer általános szabályait.
A Javaslat szintén megoldást kínál azokra az esetekre is, amikor a munkavállaló munkaviszonya nem áll fenn az adott hónap egészében.
A Javaslat lehetővé teszi, hogy a munkabérek nettó értékének megőrzését célzó szociális hozzájárulási adókedvezményre jogosulttá váljon az a kifizető is, aki visszamenőlegesen hajtja végre az elvárt béremelést. A Javaslat részletesen rendelkezik az ehhez kapcsolódó eljárási szabályokról.
6. A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény módosítása
A Javaslat a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvényt a foglalkoztatás bővítése és rugalmasabbá tétele érdekében szükséges intézkedésekről szóló 2005. évi CLXXX. törvény hatályon kívül helyezésével kapcsolatos átmeneti szabállyal egészíti ki.
A Javaslat továbbá arról az átmeneti időszakról rendelkezik, amíg a korábbi ellátások felülvizsgálata és az egyéni jogosultságok megállapításra kerülnek. Ezen időszakra rendezi az elvárt béremelésre vonatkozó szabályokat és az átmenetileg folyósított ellátások összehangolását.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény módosítása
Az adóváltozásoknak a munkavállalók helyzetére gyakorolt hátrányos következmények kiküszöbölése érdekében bevezetendő támogatáshoz szolgáló pénzeszközöket a nemzeti Foglalkoztatási Alapban egy új előirányzat fogja tartalmazni. A Javaslat az új előirányzatra vonatkozó szabállyal egészíti ki az 1991. évi IV. törvényt.
A 2-6. §-hoz
A munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény módosítása
A Javaslat átülteti az illegálisan tartózkodó harmadik országbeli állampolgárokat foglalkoztató munkáltatókkal szembeni szankciókra és intézkedésekre vonatkozó minimumszabályokról szóló 2009/52/EK irányelv 7. cikk (1) bekezdés d) pontjának szabályát a munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvénybe. Ha a harmadik országbeli állampolgár foglakoztatására érvényes tartózkodási engedély, vagy kereső tevékenység folytatására jogosító engedély hiányában kerül sor, és ez egyben veszélyezteti a közrendet, a közbiztonságot vagy nemzetbiztonsági, illetőleg közegészségügyi járványügyi szempontból is veszéllyel járhat, ennek megfelelően előírja munkaügyi hatóság számára a megfelelő hatóságok megkeresését a szükséges intézkedések megtétele céljából.
Az alacsony keresetű munkavállalók bérének emelését ösztönző egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi XCIX. törvény módosítására figyelemmel, a törvények közötti összhang megteremtése érdekében a Javaslat módosítja a Met. egyes szabályait. A Javaslat pontosító rendelkezéseket is tartalmaz, így az Áht. 109. § (4) bekezdése szerint a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter állapítja meg rendeletben a rendezett munkaügyi kapcsolatok feltételeit, másrészt a Met. 8/C. § (8) bekezdését összhangba hozza a Met. 8/C. § (2) bekezdésével.
A 7-10. §-hoz
Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény módosítása
A Javaslat az államháztartásról szóló törvényben a fejezeti kezelésű előirányzatokkal kapcsolatos generálisan meghatározott szabályozási jogkörnek a fejezetet irányító szerv vezetője mint a felhatalmazás jogosultja részére történő biztosítása mellett a közigazgatási és igazságügyi miniszter részére biztosított, nem az irányítása alá tartozó költségvetési fejezetbe sorolt előirányzat feletti rendelkezési jog megszüntetésével megteremti az EBH tv. és az államháztartásról szóló törvény közötti államháztartási szempontú koherenciát, a párhuzamos felhatalmazásokat megszünteti, ugyanakkor a felzárkózást elősegítő megélhetési támogatás szabályainak törvényi szinten történő meghatározásával biztosítja a közigazgatási és igazságügyi miniszternek az egyenlő bánásmód biztosításáért és társadalmi felzárkózásért való felelősségi körében az ezen támogatások mögöttes szakpolitikai tartalma kialakítására vonatkozó ráhatását.
A 11-13. §-hoz
az alacsony keresetű munkavállalók bérének emelését ösztönző egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi XCIX. törvény módosítása
A bérkompenzáció végrehajtása a munkavállalók számára a költségvetési területen automatikusan történik, ezért a végrehajtás elmulasztásához fűződő jogkövetkezmény ezt a területet nem érinti. A Javaslat pontosítja, hogy milyen költségvetési támogatásban nem részesülhet az a munkáltató, amely az elvárt béremelést nem hajtja végre. Ennek megfelelően a Javaslat kizárja azt a költségvetési támogatást, amelynek nyújtására éppen az elvárt béremelés végrehajtásának elősegítése érdekében kerül sor, a nem állami intézmény fenntartójának nyújtott normatív, és egyéb hozzájárulást, valamint a 2007. évi XVII. törvény szerinti támogatásokat. A Javaslat a munkavállalók kétharmadának megfelelő létszám számítását úgy pontosítja, hogy figyelmen kívül hagyni azt a kölcsönzött munkavállalót, aki olyan kölcsönvevőhöz került kikölcsönzésre, ahol a kölcsönvevő - az általa tett nyilatkozat szerint - saját munkavállalói tekintetében nem tett eleget az érintett munkavállalók legalább kétharmada esetében az elvárt béremelésnek.
A hatályos szabályozás alapján az elvárt béremelés nem teljesítésének egyik jogkövetkezménye a központi költségvetési támogatások igénybevételéből történő két évre szóló kizárás. Az agrárium területén ez az uniós támogatások nemzeti társfinanszírozását és az agrár- és vidékfejlesztési állami támogatások központi költségvetésből finanszírozott összességét érinti. A támogatási konstrukciókkal kapcsolatosan az uniós szabályozásban és az Európai Bizottság jóváhagyó határozataiban foglaltakhoz képest eltérő tagállami támogatási jogosultsági és kizárási szabályok aggályokat vethetnek fel. Az Európai Unió Bírósága által C-115/10. számú ügyben (Bábolna Zrt.) hozott döntés szerint például a nemzeti kiegészítő támogatások (top-up) esetében a mezőgazdasági termelők utólagos nemzeti szempontok alapján történő kizárása az uniós joggal nem összeegyeztethető.
Tekintettel arra, hogy az agrárágazatban jellemző bérek szezonalitása, a mezőgazdaság valós működése (vis maior helyzetek) és a mezőgazdaságban alkalmazott bérrendszerek figyelmen kívül hagyása miatt az elvárt béremelés gyakorlati végrehajthatósága az agrárágazatban aránytalan nehézségeket jelent, a Javaslat mentesíti a törvény jogkövetkezményei alól a 2007. évi XVII. törvény szerinti agrár- és vidékfejlesztési támogatásokat.
A 14-18. §-hoz
Az egyes adótörvények és az azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CLVI. törvény módosítása
A Javaslat a munkaerő-kölcsönző cégek sajátos jogviszonyára tekintettel pontosítja, kiegészíti a bérkompenzációs rendszer általános szabályait, így mivel a munkaerő-kölcsönző cégek a szociális hozzájárulási adó alanyai, és a bérkompenzációs adókedvezmény potenciális haszonélvezői, addig a bérek meghatározásának joga több esetben a munkaerőt bérbe vevő vállalkozásnál van. A fentiek miatt esetükben a valamennyi folyamatosan foglalkoztatottra előírt béremelési feltétel nem életszerű, célszerű azt valamilyen módon úgy átalakítani, hogy megfelelő rugalmasságot biztosítson oly módon, hogy a béremelési ösztönzést fenntartsa.
A Javaslat szerint a kölcsönbeadó akkor és azon munkavállalóival kapcsolatban érvényesítheti az adókedvezményt, akik vele nem munkaerő-kölcsönzés céljából vannak munkaviszonyban, illetve azon kölcsönbeadott munkavállalói viszonylatában, akiknek a bérét a kölcsönbeadó cég hasonló munkakört betöltő olyan saját munkavállalóinak béréhez igazították, akik esetében az elvárt béremelést a kölcsönvevő végrehajtotta.
A munkabérek nettó értékének megőrzését célzó adókedvezmény esetében - a hatályos szabályok szerint - a részkedvezmény alapja a munkavállalót az adómegállapítási időszakra megillető, az adó megállapításánál figyelembe vett bruttó munkabér. Azoknál az eseteknél azonban, amelyeknél a munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adó alapja az általa külföldre kiküldött munkavállaló kiküldetést megelőző egy évben elért alapbérének havi átlaga, e szabály nem alkalmazható egyértelműen. A Javaslat új rendelkezést tartalmaz arra a speciális esetre nézve, amely - az adókedvezmény céljával összhangban - előírja, hogy a részkedvezmény alapja a munkavállalót az adómegállapítási időszakra megillető bruttó munkabér (és nem pedig egy korábbi egyéves időszakban elért keresetátlag).
A Javaslat szintén megoldást kínál azokra az esetekre is, amikor a munkavállaló munkaviszonya nem áll fenn az adott hónap egészében.
A Javaslat lehetővé teszi, hogy a munkabérek nettó értékének megőrzését célzó szociális hozzájárulási adókedvezményre jogosulttá váljon az a kifizető is, aki visszamenőlegesen hajtja végre az elvárt béremelést. A Javaslat részletesen rendelkezik az ehhez kapcsolódó eljárási szabályokról. Nem élhet ezzel a lehetőséggel az a kifizető, aki már a tárgyévben vagy visszamenőlegesen végrehajtotta az elvárt béremelést.
Továbbiakban a módosítás pontosító jellegű a jogalkotásról szóló 2010. CXXX. törvény 5. § (1) bekezdésének megfelelően.
A 19-20. §-hoz
A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény módosítása
A Javaslat a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvényt a foglalkoztatás bővítése és rugalmasabbá tétele érdekében szükséges intézkedésekről szóló 2005. évi CLXXX. törvény hatályon kívül helyezésével kapcsolatos átmeneti szabállyal egészíti ki. A hatályos törvény ugyanis nem tartalmaz rendelkezéseket a járulékkedvezmény érvényesítésére vonatkozóan, ha a járulékkedvezménnyel kapcsolatos megállapodás megkötésére 2012. január 1-jét megelőzően már sor került. E Javaslat a törvényt erre vonatkozó szabállyal egészíti ki.
A megváltozott munkaképességű személyek ellátása tekintetében jelentős törvénymódosítások kerültek bevezetésre 2012. január 1-jét követően. A 2011. december 31-ét megelőzően, illetve a törvény hatályba lépésével létrejött új ellátási rendszer megfelelően illeszkedik a jogrendszerhez, így az elvárt béremelésre vonatkozó jogszabályi előírásokhoz.
A Javaslat arról az átmeneti időszakról rendelkezik, amíg a korábbi ellátások felülvizsgálata és az egyéni jogosultságok megállapításra kerülnek. Ezen időszakra rendezi az elvárt béremelésre vonatkozó szabályokat és az átmenetileg folyósított ellátások összehangolását.
Ehhez kapcsolódóan a Javaslat szabályozza, hogy az elvárt béremelést teljesítő, megváltozott munkaképességű személyt foglalkoztató továbbra is jogosult legyen a megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásához nyújtható költségvetési támogatásáról szóló 177/2005. (IX. 2.) Korm. rendelet szerinti támogatásra.
A 21. §-hoz
E § a törvény hatálybalépéséről szóló rendelkezést tartalmazza.
A 22. §-hoz
E § jogharmonizációs záradékot tartalmaz.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.