adozona.hu
A politikai álláshalmozás tiltása érdekében a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény, a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi LXXVII. törvény, valamint egyes jogállási törvények módosításáról szóló T/615. számú törvényjavaslat indokolása
A politikai álláshalmozás tiltása érdekében a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény, a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi LXXVII. törvény, valamint egyes jogállási törvények módosításáról szóló T/615. számú törvényjavaslat indokolása
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
(1) Az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény 9. §-a a következő g) ponttal egészül ki:
[9. § A képviselő - az Alkotmány 20. §-ának (5) bekezdésében foglalt eseteken túlmenően - nem lehet]
"g) polgármester, alpolgármester, főpolgármester, főpolgármester-helyettes, megyei közgyűlés elnöke, megyei közgyűlés alelnöke, megyei közgyűlés tagja, fővárosi közgyűlés tagja, helyi önkormányzati képviselő, települési kisebbségi önkormányzati képviselő, önkormán...
[9. § A képviselő - az Alkotmány 20. §-ának (5) bekezdésében foglalt eseteken túlmenően - nem lehet]
"g) polgármester, alpolgármester, főpolgármester, főpolgármester-helyettes, megyei közgyűlés elnöke, megyei közgyűlés alelnöke, megyei közgyűlés tagja, fővárosi közgyűlés tagja, helyi önkormányzati képviselő, települési kisebbségi önkormányzati képviselő, önkormányzati bizottság tagja"
(2) A helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló 2000. évi XCVI. törvény 5. §-a a következő a) ponttal egészül ki, ezzel egyidejűleg a § a)-j) pontjainak számozása b)-j) pontra módosul:
[5. § Az önkormányzati képviselő nem lehet:]
"a) országgyűlési képviselő,"
(3) A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) 33/A. § (1) bekezdése a következő a) ponttal egészül ki, ezzel egyidejűleg a bekezdés a)-s) pontjainak számozása b)-t) pontra módosul:
[33/A. § (1) A polgármester nem lehet:]
"a) országgyűlési képviselő,"
(4) Az Ötv. 24. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
24. § (1) A bizottság elnökét és tagjainak több, mint a felét a települési képviselők közül kell választani. A polgármester, az alpolgármester, a települési kisebbségi önkormányzat elnöke, a képviselő-testület hivatalának dolgozója nem lehet a bizottság elnöke vagy tagja. Ugyancsak nem lehet bizottság tagja az országgyűlési képviselő.
(5) a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi LXXVII. törvény 30/O. § (1) bekezdése helyébe a következő szöveg lép:
"30/O. § (1) Nem lehet a települési kisebbségi önkormányzat elnöke: a köztársasági elnök, az Alkotmánybíróság tagja, az országgyűlési képviselő, az országgyűlési biztos, az Állami Számvevőszék elnöke, alelnöke és számvevője, a Kormány tagja, az államtitkár, a közigazgatási államtitkár, a helyettes államtitkár, a központi államigazgatási szerv köztisztviselője, a közigazgatási hivatal vezetője és köztisztviselője, a területi, helyi államigazgatási szervnek az a köztisztviselője, akinek feladatkörébe az adott települési kisebbségi önkormányzatot érintő ügyek tartoznak, és illetékessége a települési (területi) kisebbségi önkormányzatra kiterjed, a területileg illetékes helyi önkormányzat jegyzője (főjegyzője, körjegyzője), a polgármesteri hivatalának köztisztviselője, a bíró, ügyész, közjegyző, bírósági végrehajtó, a Magyar Honvédség és a rendvédelmi szervek hivatásos állományú tagja, a területileg illetékes területfejlesztési tanács munkaszervezetének tagja, az, aki ugyanannál a települési kisebbségi önkormányzatnál a települési kisebbségi önkormányzat által létesített vagy fenntartott intézmény, gazdasági társaság vezetője, vezető tisztségviselője, aki a vezetői megbízást a települési kisebbségi önkormányzattól kapta."
Ennek érdekében a program szerint az országgyűlési képviselők számára meg kell tiltani annak a jelenlegi, csupán a minél több helyről való tiszteletdíj-szerzést célzó állapotnak a fenntartását, hogy országgyűlési képviselőségük mellett önkormányzati és megyei közgyűlési tisztségeket, egyéb állásokat vállaljanak, hiszen ezek ellátása az országgyűlési képviselői munkájuk mellett könnyen ellehetetlenülhet, illetve veszélybe kerülhet.
Tekintettel arra, hogy az országgyűlési működés a hét nagyobb részében budapesti, ezen belül is parlamenti vagy irodaházi jelenlétet igényel, az önkormányzati és megyei közgyűlési munka ellátása ilyen fajta leterheltség mellett lehetetlenné válik. Ennek kárvallottja pedig az a megye, illetve település - ezen túl végső esetben ennek lakossága - lesz, amelynek képviselőjét az országgyűlési munka elvonja a helyben fennálló feladatainak ellátásától.
Tekintettel arra, hogy e rendszerben az érintett helyi jelenléte tehát nem biztosítható, így pedig a személyes feladatellátás sem valósulhat meg, méltánytalan is lenne, ha a helyi feladatok ellátásáért járó tiszteletdíj felvételére effektív munkavégzés nélkül kerülne sor. A javaslat megvalósulása esetén a megye vagy a település képviseletével kapcsolatos feladatokat olyan vezető, illetve képviselő láthatná el, aki teljes mértékben e feladatára tud összpontosítani és helyben mindenkor jelen van.
A javaslat szerint, aki polgármester, alpolgármester, főpolgármester, főpolgármester-helyettes, megyei közgyűlés elnöke, megyei közgyűlés alelnöke, megyei közgyűlési képviselő, önkormányzati képviselő, települési kisebbségi önkormányzati képviselő, illetve önkormányzati bizottság tagja, az nem lehet országgyűlési képviselő, illetve az ebből adódó összeférhetetlenségi helyzetet a jelenleg hatályos szabályozás alapján köteles megszüntetni.
Ezt szükséges kimondani mind a megyei, fővárosi, helyi és települési kisebbségi önkormányzati tisztségviselők jogállását szabályozó törvények, mind pedig ennek fordítottjaként az országgyűlési képviselők jogállását szabályozó törvény szempontjából.