adozona.hu
Egyes szociális és munkaügyi tárgyú törvényeknek az új Polgári Törvénykönyv hatálybalépésével összefüggő módosításáról szóló T/11310. számú törvényjavaslat indokolása
Egyes szociális és munkaügyi tárgyú törvényeknek az új Polgári Törvénykönyv hatálybalépésével összefüggő módosításáról szóló T/11310. számú törvényjavaslat indokolása
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2010. évi XXXIX. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
(1) A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 5. §-ának f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[E törvény alkalmazásában]
"f) a gyermek tartására köteles személy: a Ptk.-ban meghatározott feltételek és sorrend szerint a szülő, más felmenő egyenesági rokon, a nagykorú testvér, a szülő házastársa, a gyermeket nevelő más személy,"
(2) A Gyvt. 5. §-ának o) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[E törvény alkalmazásába...
[E törvény alkalmazásában]
"f) a gyermek tartására köteles személy: a Ptk.-ban meghatározott feltételek és sorrend szerint a szülő, más felmenő egyenesági rokon, a nagykorú testvér, a szülő házastársa, a gyermeket nevelő más személy,"
(2) A Gyvt. 5. §-ának o) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[E törvény alkalmazásában]
"o) várandós anya válsághelyzete: olyan családi, környezeti, szociális, társadalmi helyzet vagy ezek következtében kialakult állapot, amely a várandós anya testi vagy lelki megrendülését, társadalmi ellehetetlenülését okozza, és ezáltal veszélyezteti a gyermek egészséges megszületését,"
(3) A Gyvt. 5. §-a s) pontjának se) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[E törvény alkalmazásában fenntartó:]
"se) az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes valamely államban (a továbbiakban: EGT-állam), valamint - ha az Európai Közösséggel és tagállamaival létrejött nemzetközi szerződés alapján az adott állam szolgáltatói a letelepedés szabadsága tekintetében az EGT-államok szolgáltatóival azonos jogállást élveznek - az EGT-államoktól eltérő más államban honos vállalkozás belföldön bejegyzett fióktelepe [az sc)-se) pontokban foglaltak a továbbiakban együtt: nem állami fenntartó],"
"12/A. § A gyermek jogainak biztosítása érdekében a gyermek szülei - akkor is, ha külön élnek - kötelesek egymással együttműködni a gyermek sorsát érintő, a Ptk. 3:179. §-ának (2) bekezdése szerinti lényeges kérdésekben, a gyermek tartós vagy végleges letelepedés szándékával történő külföldre vitelének kérdésében és a különélő szülővel való kapcsolattartás kérdésében. Ennek előmozdítása érdekében a gyámhivatal tájékoztatja a szülőket a Ptk. 3:181. §-a szerinti közvetítői eljárás (e törvény alkalmazásában a továbbiakban: gyermekvédelmi közvetítői eljárás) igénybevételének lehetőségéről és - kérelemre vagy a gyermek érdekében hivatalból - a különélő szülők számára gyermekvédelmi közvetítői eljárás igénybevételét rendelheti el."
[Az átmeneti nevelésbe vett gyermek szülője jogosult arra, hogy]
"d) a gyermeke sorsát érintő egyes lényeges kérdésekben - gyermeke nevének meghatározása és megváltoztatása, iskolájának, életpályájának megválasztása - meghallgassák, továbbá hogy véleményt nyilváníthasson a gyermeke számára kijelölt gondozási helyről, feltéve, hogy szülői felügyeleti jogát e tekintetben nem korlátozták vagy nem vonták meg, illetve cselekvőképességét a szülői felügyelettel kapcsolatos jognyilatkozat megtételében nem korlátozták."
[A személyes gondoskodást nyújtó ellátás esetén az ellátás megkezdésekor az ellátásra jogosult gyermeket és törvényes képviselőjét, illetve a fiatal felnőttet tájékoztatni kell]
"c) az ellátásra jogosult gyermek, fiatal felnőtt és hozzátartozói közötti kapcsolattartásról, különösen a látogatás, a távozás és a visszatérés rendjéről
ca) a gyermekek átmeneti otthonában biztosított személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásnál, ha a gyermek kapcsolattartásra jogosult hozzátartozói külön élnek,
cb) a családok átmeneti otthonában biztosított személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásnál, ha a gyermeknek van különélő, kapcsolattartásra jogosult hozzátartozója,
cc) a gyermekotthonban biztosított személyes gondoskodást nyújtó gyermekvédelmi szakellátásnál (a ca)-cc) alpontokban szereplő intézmények a továbbiakban együtt: bentlakásos gyermekintézmény),
cd) a helyettes szülőnél biztosított személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásnál és
ce) a nevelőszülőnél biztosított személyes gondoskodást nyújtó gyermekvédelmi szakellátásnál,"
"34. § (1) A bentlakásos gyermekintézményben, a helyettes szülőnél és a nevelőszülőnél biztosított személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásnál és gyermekvédelmi szakellátásnál a gyermek és szülője vagy más kapcsolattartásra jogosult hozzátartozója (a továbbiakban együtt: kapcsolattartásra jogosult) közötti kapcsolattartás formái
a) a folyamatos és időszakos kapcsolattartás
aa) a gyermek tartózkodási helyén történő meglátogatásával, illetve
ab) a gyermek elvitelének jogával és visszaadásának kötelezettségével,
b) a felügyelt kapcsolattartás, továbbá
c) a levelezés, elektronikus levelezés, telefonkapcsolat, ajándékozás, csomagküldés.
(2) A bentlakásos gyermekintézményben, a helyettes szülőnél és a nevelőszülőnél biztosított személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátás és gyermekvédelmi szakellátás során elő kell segíteni, hogy a kapcsolattartásra jogosult a gyermekkel kapcsolatot tartson fenn, feltéve, hogy a szülő nem áll a gyermek vagy a gyermeket nevelő személy sérelmére elkövetett cselekmény miatt ideiglenes megelőző távoltartás, illetve megelőző távoltartás, továbbá a büntetőeljárásban elrendelhető távoltartás kényszerintézkedés hatálya alatt, vagy a gyermek súlyos bántalmazása miatt nem szüneteltették a szülő kapcsolattartási jogának gyakorlását.
(3) A gyámhivatal a kapcsolattartásról a gyermek vér szerinti családjával, testvéreivel való kapcsolat fenntartása, a gyermeknek a vér szerinti családjába való visszakerülésének elősegítése érdekében dönt. A kapcsolattartás formájának és gyakoriságának elbírálása során a gyámhivatal mérlegeli a gyermekjóléti alapellátás, illetve a gyermekvédelmi szakellátás igénybevételének okát, valamint a kapcsolattartásra jogosult magatartását és körülményeit.
(4) A gyámhivatal által elrendelt felügyelt kapcsolattartás esetén a külön jogszabályban meghatározottak szerint, a gyámhivatal határozatában meghatározott helyszínen kerül sor a kapcsolattartásra.
(5) Ha a (2) bekezdésben meghatározott kizáró feltételek nem állnak fenn, a kapcsolattartásra jogosult az átmeneti gondozásban részesülő gyermeket a bentlakásos gyermekintézmény házirendje, illetve a helyettes szülői hálózatot működtetővel történt előzetes egyeztetés szerint, a gondozás helyszínén látogathatja. A látogatás alkalmával biztosítani kell a kapcsolattartás kulturált és zavartalan körülményeit. Átmeneti gondozásban részesülő gyermek esetén a kapcsolattartásról a gyámhivatal kérelemre dönt. A gyámhivatal szükség esetén felügyelt kapcsolattartást rendel el.
(6) Az ideiglenes hatállyal nevelőszülőnél vagy gyermekotthonban elhelyezett, továbbá az átmeneti és tartós nevelésbe vett gyermekkel történő kapcsolattartásról a gyámhivatal hivatalból dönt. A gyermek legfeljebb két napra történő eltávozásának és két napnál hosszabb időtartamú szabadságának engedélyezését a gyámhivatal döntése alapozza meg. A gyermek gyámja jelzi a gyámhivatalnak, ha a kapcsolattartás végrehajtása során a kapcsolattartásra jogosult és a gyermek vagy a kapcsolattartásra jogosult és a gyám között vita keletkezik.
(7) Az örökbefogadhatónak nyilvánítás szempontjából nem tekinthető rendszeres kapcsolattartásnak a levélírás, a telefonhívás, illetve a csomagküldés, továbbá a gyámhivatal határozatában szabályozottól jelentősen eltérő évenkénti egykét látogatás.
(8) A kapcsolattartással összefüggő költségeket a kapcsolattartásra jogosult viseli. A települési önkormányzat rendkívüli gyermekvédelmi támogatás formájában nyújthat segítséget [21. § (2) bek.] a kapcsolattartásra jogosult számára a kapcsolattartással összefüggő költségek viseléséhez, különösen az utazási költségekhez, illetve a kapcsolattartásra jogosult otthonában történő kapcsolattartás esetén a gyermek ellátásának költségeihez. A területi gyermekvédelmi szakszolgálat a külön jogszabályban meghatározottak szerint nyújt segítséget és támogatást a kapcsolattartás megvalósításához."
"(1) Az otthontalanná vált szülő kérelmére a családok átmeneti otthonában együttesen helyezhető el a gyermek és szülője, valamint legfeljebb 21. életévének betöltéséig a gyermek nagykorú testvére, ha az elhelyezés hiányában lakhatásuk nem lenne biztosított, és a gyermeket emiatt el kellene választani szülőjétől, családjától."
(2) A Gyvt. 51. §-a a következő (4)-(5) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A (3) bekezdés b) pontja szerinti feladat ellátására az örökbefogadást elősegítő közhasznú szervezet várandós anyák átmeneti otthonát tarthat fenn.
(5) A várandós anyák átmeneti otthona legalább három, legfeljebb nyolc várandós anya ellátását biztosítja, és szükség szerint jogi tanácsadást, pszichológiai és mentálhigiénés segítséget nyújt, illetve szervezi az ezekhez való hozzájutást."
"A gyermekvédelmi szakszolgáltatás feladata a gyermek külön jogszabály szerinti titkos vagy nyílt örökbefogadásának előkészítése, az átmeneti és a tartós nevelésbe vett gyermek örökbefogadhatóvá nyilvánításának és örökbefogadásának előkészítése, az örökbefogadási eljárások lebonyolítása, nyílt örökbefogadás esetében a vér szerinti szülő és az örökbe fogadni szándékozó személy kapcsolatfelvételének előkészítése érdekében"
"b) az örökbe fogadni szándékozó személy tájékoztatása az örökbefogadás feltételeiről, így különösen az örökbefogadás előtti tanácsadásról és felkészítő tanfolyamról, valamint az örökbefogadást követő gondozás során való együttműködési kötelezettségről,"
(2) A Gyvt. 62. §-a (3) bekezdésének a) és b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A gyermekvédelmi szakszolgáltatás a külön jogszabályban meghatározott feltételek mellett]
"a) gondoskodik
aa) az örökbefogadás előtti tanácsadás és örökbefogadói tanfolyam megszervezéséről, illetve segíti az azokhoz való hozzájutást,
ab) az örökbefogadás után segítséget nyújtó szolgáltatások megszervezéséről,
ac) az örökbefogadást követő gondozásról a gyámhivatal döntésében megállapított időtartam alatt, ha a gyermekvédelmi szakszolgáltatás készítette elő az örökbefogadást, vagy ha az örökbefogadást elősegítő közhasznú szervezet tevékenysége megszűnt, és
ad) kérelemre az örökbefogadott gyermek (személy) vér szerinti szülőjével való kapcsolatfelvételének elősegítéséről, ha a gyámhivatal vagy a bíróság a vér szerinti szülő természetes személyazonosító adatait közölte,
b) jelentést készít az örökbefogadást követő gondozás tapasztalatairól
ba) a gyámhivatal döntésében foglaltaknak megfelelően a gyámhivatal számára,
bb) külföldi állampolgárságú gyermek örökbefogadása esetén a központi hatóság megkeresésére."
(3) A Gyvt. 62. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) Az örökbefogadó szülő a gyámhivatal által meghatározott időpontig köteles együttműködni az örökbefogadást követő gondozást végző területi gyermekvédelmi szakszolgálattal."
"(2) A gyermekvédelmi szakszolgáltatás a külön jogszabályban meghatározottak szerint elősegíti a gyermekvédelmi szakellátásban lévő gyermek és a kapcsolattartásra jogosult kapcsolattartását."
"IX. Fejezet
A nyílt örökbefogadást elősegítő tevékenység
A nyílt örökbefogadást elősegítő tevékenység körébe tartozó szolgáltatások
70. § (1) A válsághelyzetben lévő várandós anya segítése céljából, valamint a gyermeket örökbe adni szándékozó vér szerinti szülő (e Fejezet alkalmazásában a továbbiakban: vér szerinti szülő) kérelmére, szándékának megfelelően - a nyílt örökbefogadások előmozdítása érdekében - közhasznú szervezet örökbefogadást elősegítő tevékenységet (e Fejezet alkalmazásában a továbbiakban: szolgáltatás) folytathat.
(2) A szolgáltatás körébe tartozik
a) a gyermek saját családjában való nevelkedése érdekében a családgondozás keretében végzett tanácsadás és segítségnyújtás a válsághelyzetben lévő, különösen a terhességét eltitkolni szándékozó várandós anya számára,
b) erre irányuló igény esetén
ba) a családok átmeneti otthonában biztosított ellátáshoz való hozzájutás szervezése vagy
bb) várandós anyák átmeneti otthonában történő ellátás biztosítása,
c) az örökbe fogadni szándékozó személy - külön jogszabály szerinti - felkészítése az örökbefogadásra, illetve a felkészítéshez való hozzájutás szervezése,
d) az örökbe fogadandó gyermek és az örökbe fogadni szándékozó személy kapcsolatfelvételének előkészítése, ha az a) pont szerinti szolgáltatás nem járt eredménnyel,
e) az örökbe fogadni szándékozó személy és az örökbe fogadandó gyermek 141/B. § szerinti adatainak nyilvántartása,
f) az örökbefogadás engedélyezését követően a vér szerinti szülőnek és az örökbefogadó szülőnek történő segítségnyújtás, tanácsadás, valamint kérelemre az örökbefogadott gyermek (személy) vér szerinti szülőjével való kapcsolatfelvételének elősegítése, ha a gyámhivatal vagy a bíróság a vér szerinti szülő természetes személyazonosító adatait közölte,
g) az általa előkészített nyílt örökbefogadás esetén az örökbefogadást követő gondozás a gyámhivatal döntésében megállapított időtartam alatt.
(3) Az örökbefogadó szülő a gyámhivatal által meghatározott időpontig köteles együttműködni az örökbefogadást követő gondozást végző szolgáltatóval. A szolgáltató az örökbefogadást követő gondozás tapasztalatairól a gyámhivatal döntésében foglaltaknak megfelelően jelentést készít a gyámhivatal számára.
71. § (1) A szolgáltatás kizárólag
a) - a felek kölcsönös kérelme és egyetértése esetén - Magyarországon élő, magyar állampolgárságú vér szerinti szülő és örökbe fogadni szándékozó személy közötti kapcsolat létrehozására és
b) az örökbefogadást követő gondozásra
irányulhat.
(2) A szolgáltatás nem terjedhet ki
a) a gyermekvédelmi gondoskodásban részesülő átmeneti vagy tartós nevelésbe vett gyermek örökbefogadásának elősegítésére,
b) az örökbe fogadható gyermek vagy az örökbe fogadni szándékozó személy személyazonosító adatainak, képmásának hirdetés útján történő közzétételére,
c) az örökbefogadás engedélyezése, illetve felbontása iránti eljárásban való közreműködésre, kivéve a tanúként való közreműködést.
(3) A szolgáltatás körében olyan tevékenység nem végezhető, amely sérti a gyermeki jogokat, illetve a gyermekvédelem jogszabályban meghatározott céljaival összeegyeztethetetlen.
(4) A közhasznú szervezet szolgáltatásában nem vehet részt gyámhatóságnál közszolgálati jogviszonyban foglalkoztatott köztisztviselő.
A szolgáltatás engedélyezése
71/A. § (1) A szolgáltatás külön jogszabályban meghatározott működési engedélyhez kötött tevékenység.
(2) A működési engedély kiadásáról - a szolgáltató kérelmére - a működést engedélyező szerv dönt.
(3) A működést engedélyező szerv évente legalább egy alkalommal ellenőrzi, hogy a szolgáltatás megfelel-e a jogszabályokban, a működési engedélyben, valamint a szakmai programban foglaltaknak.
(4) Ha a működést engedélyező szerv
a) olyan szolgáltatásról szerez tudomást, amely engedély nélkül működik, a szolgáltatót eltiltja a szolgáltatás végzésétől,
b) az örökbe fogadható gyermekek vagy a szolgáltatást igénybe vevő személyek súlyos jog- vagy érdeksérelmét észleli, a szolgáltatás végzését legfeljebb 60 napra felfüggeszti vagy a működési engedélyt visszavonja.
(5) A működést engedélyező szerv intézkedik a működési engedélyek kiadásának, visszavonásának, a szolgáltatás nyújtásától történő eltiltásnak, valamint a szolgáltatás végzése felfüggesztésének a gyermekek és az ifjúság védelméért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) által vezetett minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) hivatalos lapjában és a minisztérium honlapján történő közzétételéről.
A szolgáltatást igénybe vevővel kötött megállapodás
71/B. § (1) A szolgáltató külön jogszabályban meghatározott tartalmú írásbeli megállapodást köt a szolgáltatás nyújtására
a) a vér szerinti szülővel,
b) a várandós anyával,
c) ha a vér szerinti szülő vagy várandós anya kiskorú vagy cselekvőképességet kizáró gondnokság alatt áll, a törvényes képviselőjével,
d) az örökbe fogadandó gyermek gyámjával,
e) az örökbefogadásra való alkalmasságot megállapító érvényes és hatályos gyámhivatali határozattal rendelkező örökbe fogadni szándékozó
ea) házaspárral együttesen vagy
eb) egyedülálló személlyel (az a)-e) pontban foglaltak a továbbiakban együtt: a szolgáltatást igénybe vevő).
(2) A megállapodást a szolgáltatást igénybe vevő indokolás nélkül írásban bármikor felmondhatja.
(3) A szolgáltató írásban felmondja a megállapodást, ha
a) annak megkötését követően az örökbefogadást kizáró ok fennállásáról szerez tudomást,
b) tudomására jut, hogy az örökbefogadás akár a felek, akár más közreműködő személyek számára haszonszerzéssel jár.
(4) A szolgáltató a megállapodásnak a (2)-(3) bekezdés szerinti felmondásáról három munkanapon belül írásban értesíti az örökbefogadásra való alkalmasságot megállapító, valamint az örökbefogadás engedélyezésére illetékes gyámhivatalt.
A költségek viselése
71/C. § (1) A szolgáltatásért a szolgáltatás igénybe vevőjétől a (2) bekezdés szerinti költségek viselésén kívül más jogcímen, így különösen közvetítői, szolgáltatási díjként, a szolgáltató vagy egy harmadik személy számára pénzbefizetés vagy más vagyoni előny nyújtása nem kérhető.
(2) Az örökbe fogadni szándékozó személy viseli az általa igénybe vett szolgáltatással összefüggésben felmerült és a külön jogszabályban meghatározottak szerint megállapított költségeket.
(3) A megállapodásnak a közhasznú szervezet részéről történő felmondása sem mentesíti az örökbe fogadni szándékozó személyt a felmondás időpontjáig indokoltan felmerült költségek viselése alól.
(4) Ha az örökbe fogadni szándékozó személy a költségeket nem téríti meg, a közhasznú szervezet igényét bírói úton érvényesítheti."
"132/A. § (1) A gyámhivatal a gyermekvédelmi közvetítői eljárás igénybevételét végzéssel rendeli el, amelyet közöl a közvetítővel. A gyámhivatal a gyermekvédelmi közvetítői eljárás igénybevételének elrendelésével egyidejűleg az előtte folyó eljárást felfüggeszti.
(2) A közvetítőt az igazságügyért felelős miniszter által vezetett közvetítői névjegyzékbe vagy az Országos Gyermekvédelmi Szakértői Névjegyzékbe felvett személyek közül a gyámhivatal az (1) bekezdés szerinti végzésében kéri fel.
(3) Ha a gyermekvédelmi közvetítői eljárás kérelemre indult, a közvetítő személyére a szülők együttesen tesznek javaslatot, amelyhez a gyámhivatal kötve van.
(4) A közvetítő a gyermekvédelmi közvetítői eljárás igénybevételének elrendeléséről szóló végzés kézhezvételétől számított 3 munkanapon belül írásban nyilatkozik a gyámhivatal felé a felkérés elfogadásáról vagy visszautasításáról, valamint a felkérés elfogadása esetén arról, hogy nem elfogult és nem állnak fenn vele szemben a jogszabályban meghatározott kizáró okok. Ha a közvetítő a felkérést visszautasítja, a gyámhivatal a (2)-(3) bekezdésben foglaltak szerint másik közvetítőt kér fel.
(5) A gyámhivatal az eljárást folytatja, ha
a) a szülők között a gyermekvédelmi közvetítői eljárásban létrejött megállapodás megküldésével a közvetítő igazolja, hogy a gyermekvédelmi közvetítői eljárás eredményre vezetett,
b) a közvetítő igazolja, hogy a gyermekvédelmi közvetítői eljárás nem vezetett eredményre, megjelölve annak okát is,
c) bármelyik szülő - a közvetítőnek a gyermekvédelmi közvetítői eljárás eredménytelenségéről kiállított igazolásra hivatkozva - azt kéri,
d) a hivatalból indult gyermekvédelmi közvetítői eljárás elrendelésétől számított
2 hónapon belül az a)-c) pontokban foglaltak alapján az eljárás folytatására nem került sor, feltéve, hogy a közvetítő a gyámhivatal felhívására úgy nyilatkozik, hogy a gyermekvédelmi közvetítői eljárás további folytatásától eredmény nem várható,
e) a kérelemre indult gyermekvédelmi közvetítői eljárás elrendelésétől számított 4 hónapon belül az a)-c) pontokban foglaltak alapján az eljárás folytatására nem került sor, feltéve, hogy a szülők a gyámhivatal felhívására úgy nyilatkoznak, hogy nem kérik a gyermekvédelmi közvetítői eljárás további folytatását.
(6) A gyermekvédelmi közvetítői eljárásban létrejött megállapodás alapján a szülők a gyámhivatal előtt egyezséget kötnek, amelyet a gyámhivatal jóváhagy, ha az a gyermek érdekében áll és megfelel a jogszabályokban foglaltaknak."
"(8) A rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermek érdekében hivatalból elrendelt gyermekvédelmi közvetítői eljárás költségeit - a (9) bekezdésben foglalt kivétellel - a gyámhivatal viseli.
(9) A gyermekvédelmi közvetítői eljárás igénybevétele esetén a gyámhivatal - az ügy eldöntésére való tekintet nélkül - az eljárásban felmerült és a gyermekvédelmi közvetítői eljárásban a másik szülő által fizetett valamennyi költség megfizetésére kötelezi azt a szülőt,
a) aki a gyermekvédelmi közvetítői eljárásban létrejött megállapodás ellenére a gyámhivatal előtt nem köt egyezséget,
b) akinek a magatartása vagy mulasztása miatt a gyermekvédelmi közvetítői eljárás lefolytatása meghiúsult."
"135/A. § (1) Az örökbefogadást elősegítő közhasznú szervezet a
válsághelyzetben lévő várandós anya segítése, a nyílt örökbefogadások előmozdítása, az örökbefogadást elősegítő tevékenységének nyújtása, az örökbefogadás engedélyezését követően a vér szerinti szülőnek és az örökbefogadó szülőnek történő segítségnyújtás, tanácsadás, az örökbefogadást követő gondozás, valamint az örökbefogadott gyermek (személy) vér szerinti szülőjével való kapcsolatfelvételének elősegítése céljából kezelheti
a) a válsághelyzetben lévő várandós anya
aa) személyazonosító adatait,
ab) egészségi állapotára vonatkozó adatokat,
ac) vagyoni helyzetére vonatkozó adatokat;
b) a gyermek
ba) személyazonosító adatait,
bb) egészségi állapotára vonatkozó adatokat;
c) az örökbe fogadni szándékozó személy
ca) személyazonosító adatait,
cb) egészségi állapotára vonatkozó adatokat,
cc) vagyoni helyzetére vonatkozó adatokat,
cd) Ptk. 3:127-3:128. §-a szerinti alkalmasságára vonatkozó adatokat,
ce) örökbe fogadandó gyermekkel kapcsolatos elvárásaira vonatkozó adatokat;
d) az örökbefogadó szülő
da) személyazonosító adatait,
db) egészségi állapotára vonatkozó adatokat,
dc) vagyoni helyzetére vonatkozó adatokat.
(2) Ha az örökbefogadást elősegítő közhasznú szervezet szolgáltatása megszűnik, e tényről 8 napon belül tájékoztatja a szolgáltatást igénybe vevőt. A tájékoztatásban 30 napos határidő megjelölésével felhívja a szolgáltatást igénybe vevőt a hozzá benyújtott dokumentumok átvételére. Ha a szolgáltatást igénybe vevő a dokumentumokat nem veszi át, úgy ezeket és a tevékenysége során keletkezett iratokat megküldi a működést engedélyező szervnek.
(3) A működést engedélyező szerv az örökbefogadást elősegítő közhasznú szervezet szolgáltatásának további szervezése céljából kezelheti az (1) bekezdés szerinti adatokat.
(4) A 71/B. § (1) bekezdésében foglalt megállapodás megszűnése esetén a benyújtott dokumentumokat a szolgáltatást igénybe vevőnek vissza kell adni.
(5) A közhasznú szervezet adatvédelmi szabályzatot készít, amely nyilvános."
"A nyilvántartás adattartalma nyilvános."
"A nyilvántartás adattartalma nyilvános."
"141/B. § (1) Az örökbefogadást elősegítő közhasznú szervezet az örökbe fogadni szándékozó személyekről és az örökbe fogadandó gyermekekről - a nyílt örökbefogadások előmozdítása és az örökbefogadást elősegítő tevékenysége nyújtása céljából - nyilvántartást vezet.
(2) A nyilvántartás tartalmazza
a) az örökbe fogadni szándékozó személy
aa) személyazonosító adatait,
ab) Ptk. 3:127-3:128. §-a szerinti alkalmasságára vonatkozó adatokat,
ac) örökbe fogadandó gyermekkel kapcsolatos elvárásaira vonatkozó adatokat,
b) az örökbe fogadandó gyermek
ba) személyazonosító adatait,
bb) egészségi állapotára vonatkozó adatokat.
(3) A (2) bekezdés szerinti adatok a szolgáltatást igénybe vevővel való megállapodás megkötését követően haladéktalanul bekerülnek a nyilvántartásba."
"(3) A 137. § (2) bekezdése, a 138-139. §, a 140. § (1) és (2) bekezdése, a 141. § szerinti nyilvántartások nem nyilvánosak."
[Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg]
"q) a gyermekvédelmi gondoskodással, a családba fogadással, a szülői felügyelettel, a gyermek és a kapcsolattartásra jogosult személyek közötti kapcsolattartással, a kiskorú házasságkötésével, az örökbefogadással, a családi jogállással, a gyámsággal és a gondnoksággal kapcsolatos gyermekvédelmi és gyámügyi végrehajtási szabályokat,"
(2) A Gyvt. 162. §-a (2) bekezdésének h) pontja helyébe a következő rendelkezés lép, egyidejűleg a bekezdés a következő l) ponttal egészül ki:
[Felhatalmazást kap a miniszter, hogy rendeletben szabályozza]
"h) a megyei, az országos és a központi hatósági örökbefogadási nyilvántartásra vonatkozó részletes szabályokat,"
"l) a gyermekvédelmi közvetítői eljárásban közreműködő közvetítő díjazására és költségeinek viselésére vonatkozó rendelkezéseket."
"(5) Ha a kiskorú szülő gyermekének nincs gyámja, vagy ha a 16. életévét betöltött kiskorú szülő a saját háztartásban nevelt gyermekének gyámjával a Polgári Törvénykönyv 3:157. §-ának (4) bekezdése szerint nem él egy háztartásban, a családi pótlékot a kiskorú szülőnek kell megállapítani."
"20/B. § (1) Az örökbefogadás jogerős engedélyezésének időpontjától számított hat hónap időtartamig gyermekgondozási segélyre jogosult az örökbefogadó szülő - a házastársi és rokoni örökbefogadás kivételével -, amennyiben az örökbefogadott gyermek az örökbefogadás jogerős engedélyezésekor a 20. § (1) bekezdésének a)-b) pontjai szerinti életkort már betöltötte, azonban a 10. életévét még nem töltötte be.
(2) Amennyiben az örökbefogadott gyermek a 20. § (1) bekezdésének a)-c) pontjai szerinti életkort az örökbefogadás jogerős engedélyezését követő hat hónapon belül tölti be, akkor az örökbefogadó szülő 20. § (1) bekezdése szerinti gyermekgondozási segélyre való jogosultsága a gyermek 20. § (1) bekezdésének a)-c) pontjai szerinti életkorának betöltését követően a jogosultság kezdő időpontjától számított hat hónap elteltéig meghosszabbodik.
(3) Az (1)-(2) bekezdés szerint gyermekgondozási segélyben részesülő személy kereső tevékenységet heti húsz órát meg nem haladó időtartamban folytathat."
[E törvény hatálya nem terjed ki azokra a lakhatást biztosító szolgáltatásokra, amelyek esetében]
"b) a szolgáltatást igénybe vevő Polgári Törvénykönyv (a továbbiakban: Ptk.) 7:2. § 20. pont szerinti hozzátartozójának,"
[a szolgáltatás nyújtására szolgáló ingatlanon tulajdonjoga, haszonélvezeti joga, lakáshasználati joga vagy bérleti joga áll fenn (nyugdíjasház).]
[E törvény alkalmazásában]
"d) közeli hozzátartozó:
da) a házastárs, a bejegyzett élettárs, az élettárs,
db) a húszévesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező; a huszonhárom évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező, nappali oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytató; a huszonöt évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező, felsőoktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányokat folytató vér szerinti, örökbe fogadott, illetve a Ptk. 7:2. §-a 18. pontjának b)-c) alpontja szerinti személy által nevelt gyermek,
dc) korhatárra való tekintet nélkül a tartósan beteg, az autista, illetve a testi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos vér szerinti, örökbe fogadott, illetve a Ptk.
7:2. §-a 18. pontjának b)-c) alpontja szerinti személy által nevelt gyermek, amennyiben ez az állapot a gyermek 25. életévének betöltését megelőzően is fennállt (a továbbiakban: fogyatékos gyermek),
dd) a 18. életévét be nem töltött gyermek vonatkozásában a vér szerinti és az örökbe fogadó szülő, illetve a szülő házastársa, bejegyzett élettársa vagy élettársa;"
(2) Az Szt. 4. §-a (1) bekezdése m) pontjának me) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[E törvény alkalmazásában fenntartó:]
"me) az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes valamely államban (a továbbiakban: EGT-állam), valamint - ha az Európai Közösséggel és tagállamaival létrejött nemzetközi szerződés alapján az adott állam szolgáltatói a letelepedés szabadsága tekintetében az EGT-államok szolgáltatóival azonos jogállást élveznek - az EGT-államoktól eltérő más államban honos vállalkozás belföldön bejegyzett fióktelepe [az mc)-me) pontokban foglaltak a továbbiakban együtt: nem állami fenntartó];"
"Az (1) bekezdés szerinti megtérítést az elrendelése jogerőre emelkedésének napján érvényes jegybanki alapkamattal megemelt összegben kell visszafizetni."
"(1) Ápolási díjra jogosult a hozzátartozó [Ptk. 7:2. § 20. pont], valamint a gyermeket nevelő más személy [Ptk. 7:2. § 18. pontjának c) alpontja], ha állandó és tartós gondozásra szoruló
a) súlyosan fogyatékos vagy
b) tartósan beteg 18 év alatti
személy gondozását, ápolását végzi."
"A Kormány által erre kijelölt szerv a szakértői tevékenység folytatására engedéllyel rendelkező személyekről a Gyvt. szerint névjegyzéket vezet."
"(6) A Kormány által kijelölt szerv a működési engedéllyel rendelkező szociális szolgáltatókról, intézményekről nyilvántartást vezet, amelynek adattartalma nyilvános."
[A szerződéses szolgáltatások alapján kötött szerződés - függetlenül a közbeszerzés vagy a pályáztatás alkalmazásától - tartalmazza]
"a) a szolgáltató nevét, székhelyét és adószámát,"
"(1) Önkéntes az lehet, aki tizedik életévét betöltötte."
A Nemzeti Civil Alapprogramról szóló 2003. évi L. törvény 14. §-ának d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[E törvény alkalmazásában:]
"d) közérdekű kötelezettségvállalás: a Polgári Törvénykönyv szerinti közérdekű célra történő kötelezettségvállalás [Ptk. 5:476. §];"
"(4) Az igény érvényesítésére irányuló írásbeli felszólítás, az igénynek a bíróság előtti érvényesítése, a külön törvény szerinti közvetítő vagy békéltető igénybevételének kezdeményezése, az igény megegyezéssel történő módosítása, az egyezségkötés, valamint a kötelezett elismerése az elévülést megszakítja. Az elévülés megszakadása, illetőleg az elévülés megszakítását előidéző eljárás jogerős befejezése után az elévülési idő újra kezdődik. Ha az elévülést megszakító eljárás során végrehajtható határozatot hoztak, az elévülést csak a végrehajtási cselekmények szakítják meg."
"(2) E törvény alkalmazásában a munkavállaló közeli hozzátartozója:
a) a házastárs,
b) a szülő házastársa és bejegyzett élettársa,
c) az egyenesági rokon,
d) a házastárs, bejegyzett élettárs egyenesági rokona,
e) az örökbefogadó szülő,
f) az örökbefogadott gyermek, ideértve azt a gyermeket is, akit az örökbe fogadni szándékozó személy háztartásába gondozásra kihelyeztek, a kihelyezés időtartama alatt,
g) a munkavállaló által saját háztartásában legalább 30 napja ellenszolgáltatás nélkül nevelt, a c), d) és f) pontba nem tartozó gyermek,
h) a testvér,
i) az élettárs, valamint
j) a bejegyzett élettárs.
(3) Ahol e törvény gyermeket említ, azon a vér szerinti gyermeken kívül a (2) bekezdés f) és g) pontjában említett gyermeket is érteni kell."
"(4) A tanuló gyakorlati képzése minden olyan szakképző iskola vagy gyakorlati képzést végző vállalkozás által fenntartott, illetőleg működtetett gyakorlóhelyen megszervezhető és folytatható, ahol a gyakorlati követelményekre való felkészítés jogszabályban előírt feltételei biztosítottak (a szakképző iskola és a vállalkozás a továbbiakban együtt: gyakorlati képzés szervezője). A gyakorlati képzés szervezésében - a gyakorlati képzés szervezőjével kötött megállapodás alapján - a központi képzőhely is részt vehet."
(2) E törvény 1. §-ának (1)-(2) bekezdése, 2-5. §-a, 6. §-ának (2) bekezdése, 7-12. §-a, 15. §-a, 17-20. §-a, 21. §-ának (1) bekezdése, 22-23. §-a és 28. §-a 2011. január 1-jén lép hatályba.
(3) A Gyvt.-nek e törvénnyel megállapított 12/A. §-át, 13. §-a (1) bekezdésének d) pontját, 34. §-át, 62. §-a (3) bekezdésének ac) alpontját és ba) alpontját, 62. §-ának
(4) bekezdését, 63. §-ának (2) bekezdését, 70-71/C. §-át, 132/A. §-át, 133/A. §-ának (8)-(9) bekezdését, 135/A. §-át és 141/B. §-át a 2010. december 31-ét követően indult vagy megismételt eljárásokban kell alkalmazni.
a) a Gyvt.
aa) 21. §-ának (2) bekezdésében és 39. §-a (2) bekezdésének c) pontjában a "szociális" szövegrész,
ab) 132. §-ának (6) bekezdése;
b) a Cst.
ba) 21/A. §-ának (2) bekezdése,
bb) 24. §-ának (2) bekezdése.
(2) 2011. január 1-jén a Gyvt.
a) 19. §-a (4) bekezdésének f) pontjában, 85. §-ának (1) bekezdésében, 87. §-ának (4) bekezdésében, 90. §-ában, 91. §-ának (3) bekezdésében és 152. §-ának (2) bekezdésében a "Csjt." szövegrész helyébe a "Ptk." szövegrész,
b) 24. §-ának (8) bekezdésében a "Ptk. 232. §-ának (2) bekezdésében" szövegrész helyébe a "Ptk. 5:23. §-a (3) bekezdésében" szövegrész,
c) 64. §-ának c) pontjában a "Csjt. 98. §-ának (4) bekezdése" szövegrész helyébe a "Ptk. 3:233. §-ának (3) bekezdése" szövegrész,
d) 80. §-ának (1) bekezdésében a "Csjt. 95-97. §-ai alapján kirendelt gyám" szövegrész helyébe a "Ptk. 3:229-3:230. § szerinti nevezett gyám, rendelt gyám" szövegrész,
e) 80. §-ának (3) bekezdésében a "Csjt. 91. §-a (2) bekezdésének d) pontja" szövegrész helyébe a "Ptk. 3:190. §-a (1) bekezdésének d) pontja" szövegrész,
f) 81. §-ának (2) bekezdésében a "Csjt. 92. §-ának (3) bekezdése" szövegrész helyébe a "Ptk. 3:182. §-ának (4) bekezdése" szövegrész,
g) 81. §-ának (3) bekezdésében a "Csjt. 48. §-ának (3) bekezdése" szövegrész helyébe a "Ptk. 3:132. §-ának (2) bekezdése" szövegrész,
h) 82. §-ának (6) bekezdésében a "gyermekek és az ifjúság védelméért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter)" szövegrész helyébe a "miniszter" szövegrész, i) 84. §-ának (2) bekezdésében a "miniszter által vezetett minisztérium (a továbbiakban: minisztérium)" szövegrész helyébe a "minisztérium" szövegrész,
j) 133/A. §-ának (1) bekezdésében a "(2)-(5) bekezdésben" szövegrész helyébe a "(2)-(7) bekezdésben és a (9)-(10) bekezdésben" szövegrész,
k) 135. §-ának (5) bekezdésében a "vagyoni helyzetére vonatkozó adatokat" szövegrész helyébe a "vagyoni helyzetére vonatkozó adatokat, valamint az örökbefogadó Ptk. 3:127-3:128. §-a szerinti alkalmasságára vonatkozó adatokat és az örökbe fogadandó gyermekkel kapcsolatos elvárásaira vonatkozó adatokat" szövegrész,
l) 142. §-ának (1) bekezdésében a "138-141. §-ok" szövegrész helyébe a "138-141/B. §-ok" szövegrész,
m) 142. §-ának (3) bekezdésében a "141. §" szövegrész helyébe a "141. § és a 141/B. §" szövegrész,
n) 152. §-ának (1) bekezdésében a "Csjt.-nek" szövegrész helyébe a "Ptk.-nak" szövegrész,
o) 162. §-a (1) bekezdésének j) pontjában az "engedélyezését" szövegrész helyébe az "engedélyezését, továbbá a működést engedélyező szerv kijelölését" szövegrész,
p) 162. §-a (2) bekezdésének i) pontjában a "szabályait" szövegrész helyébe a "szabályait és az azokért fizetendő díjat" szövegrész
lép.
(3) 2011. január 1-jén a Cst.
a) 21. §-ának bevezető mondatában az "- ide nem értve a nagyszülőt -" szövegrész helyébe az "- ide nem értve a 20/A. § és a 20/B. § szerinti jogosultat -" szövegrész,
b) 21/A. §-ának (1) bekezdésében és 24. §-ának (1) bekezdésében a "napi négy" szövegrész helyébe a "heti húsz" szövegrész
lép.
(4) 2011. január 1-jén a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 39. §-a (2) bekezdésének c) pontjában a "gazdálkodó szervezetek" szövegrész helyébe a "vállalkozások" szövegrész lép.
(5) 2011. január 1-jén a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 37. §-ának (12) bekezdésében a "gazdálkodó szervezettel" szövegrész helyébe a "vállalkozással" szövegrész lép.
(6) 2011. január 1-jén az Sztv.
a) 2. §-ának (5) bekezdésében a "gazdálkodó szervezetek" szövegrész helyébe a "vállalkozások" szövegrész,
b) 2. §-ának (6) bekezdésében, 16. §-ának (2) bekezdésében, 18. §-ának (2) bekezdésében, 19. §-a (1) bekezdésének bevezető mondatrészében, továbbá d) pontjában, a 19. §-ának (3) és (4) bekezdésében, 23. §-ának (2) bekezdésében, 24. §-ának (2)-(4) bekezdésében, 25. §-ának (1) bekezdésében, 27. §-ának (1) bekezdésében, 28. §-ának (1)-(2) bekezdésében, 29. §-ának (1)-(2) bekezdésében, 30. §-ának (1) és (4) bekezdésében, 32. §-ának (2)-(3) bekezdésében, 33. §-ának (1) bekezdésében, (2) bekezdésének a) és d) pontjában, továbbá (3) bekezdésének a) és e) pontjában, 34. §-a (1) bekezdésének c) és e) pontjában, 36. §-ában, 37. §-a (1) bekezdésének bevezető mondatrészében, (2) bekezdésének bevezető mondatrészében, valamint (3) bekezdésében, 39. §-ának (2) bekezdésében, 40. §-ának (2) bekezdésében, 41. §-ának (5) bekezdésében, 44. §-ának (1) bekezdésében, 49. §-ának (2) bekezdésében, 50. §-ának (1) bekezdésében, valamint 54/B. §-ának 3. pontjában a "gazdálkodó szervezet" szövegrész helyébe a "vállalkozás" szövegrész,
c) 16. §-ának (2) bekezdésében, 27. §-ának (3) bekezdésében, 30. §-ának (3) bekezdésében a "gazdálkodó szervezetet" szövegrész helyébe a "vállalkozást" szövegrész,
d) 17. §-ának (2) bekezdésében, 19. §-a (1) bekezdésének b), valamint f) pontjában, 19/A. §-ának (2) bekezdésében, 23. §-a (1) bekezdésének bevezető mondatrészében, 24. §-ának (4) bekezdésében, 27. §-ának (1) bekezdésében a "gazdálkodó szervezetnél" szövegrész helyébe a "vállalkozásnál" szövegrész,
e) 22. §-ának (2) bekezdésében, 28. §-ának (2) bekezdésében, 30. §-ának (1) bekezdésében a "gazdálkodó szervezettel" szövegrész helyébe a "vállalkozással" szövegrész,
f) 29. §-ának (1) bekezdésében, 39. §-ának (2) bekezdésében, 40. §-ának (1) bekezdésében, 49. §-ának (1) bekezdésében, 50. §-ának (2) bekezdésében, 54. §-ának (3) bekezdésében a "gazdálkodó szervezetnek" szövegrész helyébe a "vállalkozásnak" szövegrész
lép.
(7) 2011. január 1-jén a Bérgarancia Alapról szóló 1994. évi LXVI. törvény
a) 1. §-ának (1) bekezdésében, 7. §-ának (1) és (3) bekezdésében a "gazdálkodó szervezetnek" szövegrész helyébe a "szervezetnek" szövegrész,
b) 1. §-a (2) bekezdés b) és c) pontjában a "gazdálkodó szervezetet" szövegrész helyébe a "szervezetet" szövegrész,
c) 2. §-ának (1) bekezdésében, 7. §-ának (3) bekezdésében, valamint 2. számú melléklete címében a "gazdálkodó szervezetnél" szövegrész helyébe a "szervezetnél" szövegrész,
d) 2. §-ának (2) bekezdésében, 2/A. §-ának (1) és (2) bekezdésében, 2/B. §-ának (1) bekezdésében, 7. §-ának (4) bekezdésében, 8. §-ának (2) bekezdésében, 9. §-ának (2) bekezdésében, valamint 1. számú melléklete I. pontjában a "gazdálkodó szervezet" szövegrész helyébe a "szervezet" szövegrész,
e) 5. §-ának (3) bekezdésében a "gazdálkodó szervezethez" szövegrész helyébe a "szervezethez" szövegrész
lép.
(8) 2011. január 1-jén a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló 2003. évi LXXXVI. törvény 2. §-a (5) bekezdésének a) pontjában a "gazdálkodó szervezet" szövegrész helyébe a "vállalkozás" szövegrész lép.
A szociális és munkaügyi tárgyú törvények módosítása - a módosuló rendelkezések terjedelme miatt - azonban szétfeszítené a Ptké. kereteit. A szociális és munkaügyi tárgyú törvények módosításáról ezért külön törvénycsomag készült. Jelen törvényjavaslat célja egyes szociális és munkaügyi tárgyú törvényeknek - a Személyek Könyvéhez kapcsolódó részeken kívül, amit a Ptké. tartalmaz - az új Ptk. szabályaihoz való igazítása.
A törvényjavaslat az alábbi törvények módosítását tartalmazza:
- a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.),
- a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény (a továbbiakban: Cst.),
- a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.),
- a közérdekű önkéntes tevékenységről szóló 2005. évi LXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Köt.),
- a Nemzeti Civil Alapprogramról szóló 2003. évi L. törvény (a továbbiakban: NCAtv.),
- a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban: Mt.),
- a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény,
- a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény,
- a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény,
- a Bérgarancia Alapról szóló 1994. évi LXVI. törvény,
- a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló 2003. évi LXXXVI. törvény.
Legnagyobb terjedelemben a Gyvt. kerül módosításra. A Gyvt.-t ugyanis számos ponton érinti az új Ptk., elsősorban annak Második és Harmadik Könyve. A családjogi rendelkezések (a házasságról, a családról és a gyámságról szóló 1952. évi IV. törvény hatályos rendelkezései) az új Ptk. Harmadik, Családjogi Könyvében kerültek szabályozásra. A jogforrás változásán túl jelentős tartalmi módosításokra is sor került, amely miatt szükségessé vált a Gyvt. módosítása, főként az örökbefogadást, a kapcsolattartást és a családba fogadást érintően.
A többi törvény vonatkozásában a Javaslat az új Ptk. terminológiájából és szerkezetéből adódó terminológiai és technikai módosításokat tartalmazza.
A várandós anya válsághelyzetének definiálása a módosítással általánosabbá válik, a szociális válság - a családi, környezeti, társadalmi ellehetetlenülés mellett - az egyik szempontként értékelhető.
A fenntartó fogalmának pontosítását - mind a Gyvt., mind az Szt. vonatkozásában - a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvénnyel és a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény módosításáról szóló 2008. évi CXI. törvény hatálybalépésével és a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006/123/EK irányelv átültetésével összefüggő törvénymódosításokról szóló 2009. évi LVI. törvénnyel, valamint az egyéni vállalkozókra vonatkozó megváltozott jogi szabályozással való összhang megteremtése indokolja.
A saját családjában élő gyermek kapcsolattartásának szabályozásától eltérően rögzíti a Javaslat a hivatalból történő szabályozási kötelezettséget az ideiglenes hatállyal nevelőszülőnél vagy gyermekotthonban elhelyezett, továbbá a nevelésbe vett gyermek tekintetében. Ennek során különösen fontos a gyermek családból történt kiemelését előidéző szülői magatartás értékelése, az átmeneti nevelésbe vétel felülvizsgálata során a kapcsolattartás szükség szerinti újraszabályozása.
A Javaslat tartalmazza a felügyelt kapcsolattartás alapvető szabályait, illetve a kapcsolattartási jog szüneteltetésének speciális eseteit. Ennek célja a gyermek bántalmazásának megakadályozása, illetve a további bántalmazás megelőzése. A gyermek családi kapcsolatainak fenntartását, ápolását segíti elő a szülőn kívül más hozzátartozókkal - elsősorban testvérrel, nagyszülővel - való kapcsolattartás szabályozása.
A kapcsolattartással összefüggő kiadásokról külön rendelkezést tartalmaz a Javaslat, rögzítve a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás formájában történő segítségnyújtás lehetőségét, amely a szülőkkel való kapcsolat fennmaradásában, a saját családba való hazatérés lehetővé tételében nagy jelentőséggel bír. Ezt a célt szolgálja a területi gyermekvédelmi szakszolgálat számára - végrehajtási rendeletben részletezendő - feladat előírása is.
Az örökbefogadást követő gondozás, mint új feladat megjelenése nagymértékben hozzájárulhat az örökbefogadások sikerességéhez. Az örökbefogadást követő gondozás lényege, hogy az örökbefogadás megtörténte után a szakember számára kötelező lenne a kapcsolatfelvétel az örökbefogadó családdal. A szakember szükség esetén tájékozódik a gyermek helyzetéről és erről jelentést tesz az örökbefogadást engedélyező gyámhivatal számára. Adott esetben meg kellene látogatnia a családot otthonában, de - ha a gyermek érdekében nem szükséges hatósági beavatkozást kezdeményezni - az örökbefogadást követő gondozás gyámhivatal által előírt kötelező időtartamának lejártát követően az örökbefogadó szülő dönti el, hogy a segítő kapcsolat lehetőségével a továbbiakban kíván-e élni. A kapcsolatfelvételen túl tehát alapelv az önkéntesség, kivéve, ha a szakemberek a gyermek veszélyeztetettségét észlelik. Emellett fennállna az a lehetőség, hogy az örökbefogadó család bármilyen felmerülő probléma esetén segítő szakemberekhez fordulhasson, valamint igénybe vegye az önsegítő csoportok segítségét, az ilyen típusú civil kezdeményezéseket.
A nemzetközi tapasztalatok szerint a bizalmi kapcsolat az utánkövetést végző szervezet szakemberei és az örökbefogadó szülő között lényeges a hatékony segítségnyújtáshoz. Ha már az előkészítés szakaszában világossá teszik a szülők számára, hogy egyfajta "ellenőrzés" alá esnek majd az örökbefogadás lezárulása után, akkor ezzel megelőzhető a részükről oly gyakran tapasztalható ellenállás. Az erre való felkészítésnek azonban az örökbefogadás előtt kell megkezdődnie. Ha az örökbefogadókban a felkészítés során tudatosítják, hogy probléma esetén segítséget kérhetnek a szakemberektől, akkor talán nem csak krízishelyzetben keresik fel a szolgáltatót. Az tekinthető ugyanis tipikusnak, hogy a családok csak akkor kérnek segítséget, amikor már válsághelyzet állt be. Az utánkövetés időtartama az egyes országokban igen változóan alakul. A szükség esetén igénybe vehető szolgáltatások (pszichológiai tanácsadás, konzultáció, önsegítő csoportok stb.) az országok többségében a gyermek 18 éves koráig állnak rendelkezésre. Ez a helyzet például Ausztriában, Luxemburgban és Észtországban. Egyes országokban a kötelező utánkövetés - nemzetközi örökbefogadás esetén a származási ország kérésének megfelelően - előre meghatározott ideig tart, így van ez Luxemburgban és Spanyolországban, míg Olaszországban a monitoring 1-3 év időtartamú.
A gyermekkereskedelem megakadályozása terén vállalt nemzetközi kötelezettségeink teljesítése miatt a Javaslat fenntartani javasolja azt a korábbi években bevezetett [127/2002. (VI. 21.) Korm. rendelet 2. § (1) bek.] és bevált korlátozást, amelynek értelmében az örökbefogadást elősegítő közhasznú szervezetek tevékenysége kizárólag a Magyarországon élő, magyar állampolgárságú vér szerinti szülő és örökbe fogadni szándékozó személy közötti kapcsolat létrehozására irányulhat. A Magyarországon szokásos tartózkodási hellyel rendelkező külföldi állampolgárságú személyek számára - a nemzetközi örökbefogadásokat is előkészítő - területi gyermekvédelmi szakszolgálatok nyújthatnak szolgáltatást, akár nyílt, akár titkos örökbefogadás keretében kívánnak örökbe fogadni.
Az örökbefogadást elősegítő tevékenységre vonatkozó szabályozás keretein belül rendezni szükséges az örökbefogadást segítő szervezetek adatkezelésére vonatkozó szabályokat is. Így különösen azt, hogy mely adatokról lehet nyilvántartást vezetni, valamint a szervezet tevékenységének megszűnése esetén irányadó adatkezelési előírásokat. Mindez jelentős kérdés az örökbefogadást elősegítő szervezetek tevékenységének átláthatósága, ellenőrizhetősége szempontjából.
Mindezt annak érdekében, hogy az örökbefogadó szülő a gyermekkel - beilleszkedésének elősegítése céljából - otthon maradjon, minél több időt tölthessenek együtt. Ez tehát a gyes igénybevétele szempontjából a 3, majd a gyes időtartamának lerövidülését követően a 2 évnél idősebb, több traumán átesett, különböző mértékben sérült kisgyermekek hazai örökbefogadását követő segítséget jelentene, melyre a házastársi és a nemzetközi örökbefogadás nem teremtene jogalapot. Az örökbefogadói gyes - a hazai örökbefogadási statisztika alapján - mintegy 100-120 gyermeket érintene évente.
A hatályos munkajogi szabályozáshoz képest változás következik be a mostoha és nevelt gyermek, illetve mostoha és nevelőszülő fogalmak tekintetében. A Javaslat az új Ptk. rendelkezéseivel összhangban fogalmazza meg az előbbi kategóriákba tartozó gyermek és szülő megjelölését.