adozona.hu
A köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény, valamint a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény módosításáról szóló T/66. számú törvényjavaslat indokolása
A köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény, valamint a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény módosításáról szóló T/66. számú törvényjavaslat indokolása
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2002. évi XVIII. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A nemzeti közép, a demokratikus koalíció Kormányának programja kiemelt célkitűzésként határozza meg a köztisztviselői tevékenység szakmai presztízsének növelését, illetőleg erősítését.
Erre figyelemmel a jelen Javaslat a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény módosításával a korábbi szabályozással szemben magas szintű szakmai követelményeket határoz meg a főtisztviselői kinevezésekhez kapcsolódóan. Emellett a rendelkezési állomány időtartamát 5 évről 2 évre csökkenti, s ...
Erre figyelemmel a jelen Javaslat a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény módosításával a korábbi szabályozással szemben magas szintű szakmai követelményeket határoz meg a főtisztviselői kinevezésekhez kapcsolódóan. Emellett a rendelkezési állomány időtartamát 5 évről 2 évre csökkenti, s a rendelkezési állomány időtartama alatt kötelező munkavégzést határoz meg az érintett főtisztviselők számára. A jogbiztonság érdekében a módosítás további rendelkezései a korábbiakhoz képest egyértelműbben szabályozzák a főtisztviselői kinevezés visszavonásának és megszűnésének eseteit.
Hasonló tartalmú módosítások szükségesek a központi tisztikar tagjaira vonatkozóan is.
A Javaslat meghatározza azokat a szakmai alapfeltételeket, amelyek nélkülözhetetlenek a főtisztviselői kinevezéshez éppen azért, hogy a jogintézmény céljának megfelelően csak a valóban magasan képzett, tapasztalt szakmai élcsapat alkossa a főtisztviselői kart.
Mivel a főtisztviselői kar célja kibővül, a főtisztviselői feladatokat is ennek megfelelően kell kiegészíteni.
A főtisztviselők ún. "kényszeráthelyezését” - a jogbiztonság érdekében - kizárólag a közigazgatásra indokolt korlátozni. Nem várható el a köztisztviselőtől, hogy olyan intézkedésnek vesse alá magát, amelynek eredményeként köztisztviselői jogviszonyától idegen alá-fölérendeltségi viszonyokat, kötelmeket kellene elfogadnia pl. rendőri szervhez történő áthelyezése folytán.
Határozott időre történő áthelyezés esetén ki kell mondani a visszahelyezési kötelezettséget, amelytől csak abban az esetben lehet eltekinteni, ha a foglalkoztatásra nincs lehetőség. Ilyenkor a főtisztviselő választhat a felmentése, vagy a rendelkezési állományba helyezése között.
A kényszeráthelyezés történhet olyan szervhez is, ahol alacsonyabb illetmény jár, ezért a különbözetet hat hónapig biztosítani szükséges.
A Javaslat - garanciális okokból - szabályozni kívánja, hogy másik állás felajánlása esetén hány napon belül kell nyilatkozni annak elfogadásáról.
A Javaslat hatályba léptető rendelkezést tartalmaz, és kimondja, hogy az új főtisztviselői kinevezéshez, illetve központi tiszti cím adományozásához megállapított új feltételek - a jogbiztonság érdekében - nem érintik az e törvény hatályba lépése előtt adott kinevezéseket, illetve címeket. A két jogintézmény közötti összhang megteremtése érdekében országos parancsnokság területi és helyi szervénél szolgálatot teljesítő, főosztályvezetői beosztású központi tiszt számára a törvény hatályba lépését követően külön pótlék nem állapítható meg. Ugyanakkor, akiknek ilyen pótlékot már megállapítottak, illetményük nem csökkenhet.