A szakképzési hozzájárulásról és a szakképzés fejlesztésének támogatásáról szóló 1996. évi LXXVII. törvény módosításáról szóló T/995. számú törvényjavaslat indokolása

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 1999. évi LXII. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A szakképzési hozzájárulásról és a szakképzés fejlesztésének támogatásáról szóló 1996. évi LXXVII. törvény módosítása bővíti a Munkaerőpiaci Alap szakképzési alaprésze felhasználói körét a felsőoktatás szakmai gyakorlati képzésének elszámolhatóságával, valamint a határon túli magyarok szakképzésének támogatását határozza meg törvényi szinten. Az egységes képzési politika kialakításának lényeges eszköze az emberi erőforrás-fejlesztési folyamatok és intézmények támogatása, melynek során azonos ...

A szakképzési hozzájárulásról és a szakképzés fejlesztésének támogatásáról szóló 1996. évi LXXVII. törvény módosításáról szóló T/995. számú törvényjavaslat indokolása
INDOKOLÁS
Általános indokolás
A szakképzési hozzájárulásról és a szakképzés fejlesztésének támogatásáról szóló 1996. évi LXXVII. törvény módosítása bővíti a Munkaerőpiaci Alap szakképzési alaprésze felhasználói körét a felsőoktatás szakmai gyakorlati képzésének elszámolhatóságával, valamint a határon túli magyarok szakképzésének támogatását határozza meg törvényi szinten. Az egységes képzési politika kialakításának lényeges eszköze az emberi erőforrás-fejlesztési folyamatok és intézmények támogatása, melynek során azonos elveket kell alkalmazni.
A munkaviszonyban álló, saját munkavállalók számára az Országos Képzési Jegyzékben meghatározott képesítés mellett más képzések céljából szervezett szakképzési költségek is elszámolhatókká válnak, és az ösztönzés és a hatékonyság növelése érdekében az elszámolhatóság mértékét 0,2 %-ról 0,5 %-ra indokolt növelni.
A szakképzési alaprészből nyújtott támogatások és visszaigénylések jogosságának ellenőrzését, illetve az ellenőrzés feltételrendszerének megteremtését jogszabályban kell biztosítani.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A szakképzési hozzájárulás célja az elmúlt évtizedek folyamán módosult, figyelembe véve a szakmai képzés átalakulását, az emberi erőforrás fejlesztésének komplex feladatait. A szakképzési hozzájárulás, illetve a fejlesztési támogatások rendszerében új elemek jelennek meg, mint az európai közösségi programokhoz történő hozzájárulás, a gazdálkodó szervezetek által foglalkoztatottak képzésekben való részvételének elszámolhatósága. A törvény jelenlegi módosítása elsősorban a felhasználói kör bővítését célozza a felsőoktatás gyakorlati képzése és a munkaviszonyban állók képzésének további ösztönzése tekintetében.
A 2. §-hoz
Az alap felhasználói köre bővül a felsőoktatás szakmai gyakorlati képzésének elszámolhatóságával meghatározott korlátok mellett. Ezzel lehetőség nyílik a felsőfokú akkreditált iskolai rendszerű szakképzés mellett a felsőoktatás alapképzésének részeként elismert szakmai képzés támogatására is a hozzájárulásra kötelezett gazdálkodó szervezeteknél. Ez a kiterjesztés a gazdaság képzésben való részvételének ösztönzését is szolgálja.
A 3. §-hoz
Tekintettel arra, hogy a közhasznú szervezetek nem tartoznak a törvény hatálya alá, a kivételek között sem célszerű megemlíteni közhasznú társaságot, ezért a fogvatartottak foglalkoztatása céljából létesített közhasznú társaság szövegrész törlésre került.
A 4. §-hoz
Az agrártevékenységet folytató hozzájárulásra kötelezettekre vonatkozó szabályozás célja az volt, hogy az agrártevékenységet végzők mérsékelt, 1 %-os kötelezettsége fokozatosan, évi 0,1 %-os emeléssel 1,5 %-ra növekedjen, ez jelenleg (1999-ben) 1,3 %. Nem volt azonban egyértelmű, hogy az agrártevékenység arányát milyen módon kell figyelembe venni a kötelezettség számításánál. Ezt pontosítja az új megfogalmazás, miszerint csak a kizárólag agrártevékenységet folytató gazdálkodó szervezetekre vonatkozik a kedvezmény.
Az 5-6. §-hoz
A felsőoktatás szakmai gyakorlati képzésének támogatására a törvény a kötelezettek számára lehetőséget ad a 8 hétnél hosszabb, egybefüggő szakmai gyakorlati képzés megszervezésének költségelszámolására a törvény melléklete szerint.
A munkaviszonyban álló, saját munkavállalók számára az Országos Képzési Jegyzékben meghatározott szakképesítések mellett más képzések céljából szervezett szakképzési költségek is elszámolhatóak legyenek, és az ösztönzés és a hatékonyság növelése érdekében az elszámolhatóság mértékét 0,2%-ról 0,5%-ra indokolt növelni.
A szakképzés fejlesztésének egyik kiemelt fejlesztési iránya, különösen a fejlett országokban, így az Európai Unióban a felnőttek szakmai tovább- és átképzésének jogi és finanszírozási eszközökkel történő támogatása. A jelenleg előkészítés alatt álló felnőttképzési törvény a jogi garanciák kialakításához járulhat hozzá. A szakképzési hozzájáruláshoz kapcsolódó finanszírozási feltételek javítását a már meglévő keretek bővítésével valósítaná meg a módosítás, melyet a pénzügyi hatások tervezhetősége érdekében 2000 januárjától javasolunk bevezetni. A munkaviszonyban állók szakképzésével összefüggő irányítási és minőségbiztosítási feladatokat új miniszteri rendelet határozná meg, melyre szóló felhatalmazás szintén a módosításhoz kapcsolódik.
A 7. §-hoz
A felhasználói kör kiterjesztésének keretében a Munkaerőpiaci Alap szakképzési alaprészéből lehetőség lesz a felsőoktatásban a gyakorlati képzés tárgyi feltételeinek fejlesztésére irányuló beruházások támogatására is. Ezen túlmenően az alaprészből támogatás adható a határon túli magyarok szakképzésének céljára is.
A 8. §-hoz
Az alaprészből nyújtott támogatások és visszaigénylések jogosságának ellenőrzését, illetve az ellenőrzés feltételrendszerének megteremtését jogszabályban kell biztosítani. A szakképzési alaprész sajátos jellege (részleges önállósága, valamint együttes kezelése a Munkaerőpiaci Alappal), valamint a differenciálódó felhasználási gyakorlat indokolja, hogy az ellenőrzési funkciókat jogszabályalkotó felhatalmazást adva folyamatosan összhangba hozza a pénzügyi-szakmai szabályozással.
A 9. §-hoz
A javaslat melléklete a szakképzési hozzájárulás teljesítésénél felmerült, elszámolható költségek mértékét bővíti és a kedvezőbb elszámolás szabályait képzésenként differenciálja.
A 10. §-hoz
A javaslat fokozatosan, 2000. január 1-ig lép hatályba.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.