Munka Törvénykönyvének magyarázata

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

1. ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1.1 A MUNKAVISZONY MIBENLÉTE ÉS AZ MT. HATÁLYA
1.2 A JÓHISZEMŰSÉG ÉS TISZTESSÉG KÖVETELMÉNYEI
1.3 A RENDELTETÉSSZERŰ JOGGYAKORLÁS ELVE
1.4 A HÁTRÁNYOS MEGKÜLÖNBÖZTETÉS TILALMA ÉS AZ ELŐNYBEN
RÉSZESÍTÉS KÖTELEZETTSÉGE
1.5 A JOGNYILATKOZAT
1.6 AZ ÉRVÉNYTELENSÉG
1.7 A MUNKAVISZONYBÓL SZÁRMAZÓ IGÉNY ELÉVÜLÉSE
1.8 A HATÁRIDŐK SZÁMÍTÁSA
1.9 A MUNKAVISZONYRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK
2. A MUNKAÜGYI KAPCSOLATOK
2.1 BEVEZETÉS
2.2 AZ ORSZÁGOS ÉRDEKEGYEZTETÉS
2.3 A SZA...

Munka Törvénykönyvének magyarázata
TARTALOMJEGYZÉK
1. ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1.1 A MUNKAVISZONY MIBENLÉTE ÉS AZ MT. HATÁLYA
1.2 A JÓHISZEMŰSÉG ÉS TISZTESSÉG KÖVETELMÉNYEI
1.3 A RENDELTETÉSSZERŰ JOGGYAKORLÁS ELVE
1.4 A HÁTRÁNYOS MEGKÜLÖNBÖZTETÉS TILALMA ÉS AZ ELŐNYBEN
RÉSZESÍTÉS KÖTELEZETTSÉGE
1.5 A JOGNYILATKOZAT
1.6 AZ ÉRVÉNYTELENSÉG
1.7 A MUNKAVISZONYBÓL SZÁRMAZÓ IGÉNY ELÉVÜLÉSE
1.8 A HATÁRIDŐK SZÁMÍTÁSA
1.9 A MUNKAVISZONYRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK
2. A MUNKAÜGYI KAPCSOLATOK
2.1 BEVEZETÉS
2.2 AZ ORSZÁGOS ÉRDEKEGYEZTETÉS
2.3 A SZAKSZERVEZETEK
2.4 A SZAKSZERVEZET REPREZENTATIVITÁSA
2.5 A KOLLEKTÍV SZERZŐDÉS
3. A MUNKAVÁLLALÓK RÉSZVÉTELI JOGA
3.1 AZ ÜZEMI TANÁCS VÁLASZTÁSÁNAK FELTÉTELEI
3.2 A KÖZPONTI ÜZEMI TANÁCS
3.3 AZ ÜZEMI-TANÁCSI TAGSÁG FELTÉTELEI
3.4 A VÁLASZTÁSI BIZOTTSÁG
3.5 A VÁLASZTÁS SZABÁLYAI
3.6 AZ ÜZEMI TANÁCS MEGSZŰNÉSE
3.7 AZ ÜZEMI TANÁCS MŰKÖDÉSE
3.8 AZ ÜZEMI TANÁCS HATÁSKÖRE, JOGOSULTSÁGA
3.9 AZ EURÓPAI ÜZEMI TANÁCS
4. A MUNKAVISZONY
4.1 A MUNKAVISZONY ALANYAI
4.2 A MUNKASZERZŐDÉST MEGELŐZŐ TÁRGYALÁSOK, PÁLYÁZTATÁS
4.3 A MUNKAVISZONY LÉTESÍTÉSE
4.4 A MUNKAVISZONY MÓDOSÍTÁSA
4.5 A MUNKAVISZONY MEGSZŰNÉSE ÉS MEGSZÜNTETÉSE
4.6 A MUNKAVÉGZÉS SZABÁLYAI
4.7 A TANULMÁNYI SZERZŐDÉS
4.8 A MUNKAIDŐ ÉS A PIHENŐIDŐ
4.8.1 A rendes munkaidő és annak időtartama
4.8.2 A rendes munkaidő beosztása
4.8.3 A pihenőidő
4.8.3.1 A munkaközi szünet
4.8.3.2 Napi pihenőidő
4.8.3.3 Heti pihenőidő
4.8.3.4 Munkaszüneti napok
4.8.4 Rendkívüli munkavégzés
4.8.5 Készenlét és ügyelet
4.8.6 A szabadság - a rendes szabadság
4.9 A MUNKA DÍJAZÁSA
4.9.1 A munkabér, személyi alapbér
4.9.2 A munkabér hátrányos megkülönböztetés nélküli
megállapítása
4.9.3 A legkisebb munkabér
4.9.4 A teljesítménybér
4.9.5 Bérpótlék
4.9.6 A kieső munkaidő díjazása
4.9.7 A költségtérítés
4.9.8 A munkabér védelme
5. FEGYELMI FELELŐSSÉG
5.1 A FEGYELMI VÉTSÉG
5.2 FEGYELMI BÜNTETÉSEK
5.3 FEGYELMI ELJÁRÁS
6. A KÁRTÉRÍTÉSI FELELŐSSÉG
6.1 A MUNKAVÁLLALÓ KÁRTÉRÍTÉSI FELELŐSSÉGE
6.1.1 A vétkességen alapuló kártérítési felelősség
jogalapja
6.1.2 Megőrzési felelősség
6.1.3 A leltárhiányért való felelősség
6.1.4 Együttes károkozás
6.1.5 A kár összege
6.1.6 A kártérítési igény érvényesítése. Mérséklés
6.2 A MUNKÁLTATÓ KÁRTÉRÍTÉSI FELELŐSSÉGE
6.2.1 Jogalap
6.2.2 A kár nemei és mértéke
6.2.3 A közeli hozzátartozók kára
6.2.4 A kártérítés összegének kiszámítása
6.2.6 A kártérítési igény érvényesítése. Elévülés
7. A MUNKAVISZONYRA VONATKOZÓ ELTÉRŐ RENDELKEZÉSEK
7.1 A VEZETŐ ÁLLÁSÚ MUNKAVÁLLALÓRA VONATKOZÓ ELTÉRŐ
RENDELKEZÉSEK
7.1.1 Ki a vezető állású munkavállaló?
7.1.2 A vezetőre vonatkozó eltérő szabályok
7.2 A MUNKAERŐ-KÖLCSÖNZÉS
7.2.1 A kölcsönbeadó és a munkavállaló jogviszonya
7.2.2 A kölcsönbeadó és a kölcsönvevő jogviszonya
7.3 A KÖZIGAZGATÁSI SZERVNÉL FOGLALKOZTATOTT
MUNKAVÁLLALÓKRA VONATKOZÓ KÜLÖNÖS RENDELKEZÉSEK
8. A MUNKAÜGYI VITA
8.1 KOLLEKTÍV MUNKAÜGYI VITA
8.1.1 Egyeztetés
8.1.2 Közvetítés
8.1.3 Döntőbíráskodás
8.1.4 Közös szabályok
8.2 A MUNKAÜGYI JOGVITA
8.2.1 A munkaügyi jogvita fogalma és kezdeményezése.
Békéltetés.
8.2.2 Munkaügyi bíróság
8.2.3 Keresetindítás
8.2.4 Egyéb eljárási szabályok
1. ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1.1 A munkaviszony mibenléte és az Mt. hatálya
1.1.1 A más részére történő munkavégzés sokféle jogviszonyban történhet. Az ilyen munkavégzések alapvetően két nagy csoportba oszthatók annak alapján, hogy a munkavégzés a munkavégző önállóságának fenntartásával, vagy pedig a munkáltatónak való alárendeléssel, a munkát végző önállóságának feladásával történik. A Munka Törvénykönyve által szabályozott munkaviszonynak és az azzal egy tekintet alá eső, munkaviszony jellegű munkavégzési jogviszonynak csak az utóbbiak tekinthetők. Az ilyen önállótlan, a munkavégzés tekintetében általában széles körű utasítási joggal rendelkező munkáltatóval való jogviszonyban, annak részére történő munkavégzés minősül munkaviszony, illetve külön törvényben szabályozott, munkaviszony jellegű (közszolgálati, közalkalmazotti stb.) jogviszony keretébe tartozónak.
A munkajog tehát mindenekelőtt a munkaviszonyok jogát tartalmazza. Ezenkívül hatálya kiterjed a munkavállalói és a munkáltatói szervezeteknek kölcsönös jogviszonyára, az üzemi tanácsokra, és a foglalkoztatás egyéb szabályaira is.
1.1.2 Munkaviszonynak a munkavállaló munkaerejének a munkáltató rendelkezésére bocsátásával történő, általában a munkáltató széles körű utasítási jogkörével járó, önállótlan munkavégzésre irányuló jogviszony minősül.
A munkaviszonynak a polgári jogi jogviszonyoktól, különösen a vállalkozási jogviszonytól, a megbízástól, illetve a gazdasági társaság tagjának a társaság tevékenységében való közreműködésétől történő elhatárolása esetenként nehézségbe ütközhet.
Vitás esetekben elsősorban a munkavállaló lekötöttségét, a munkavégzés körének, helyének és idejének a szerződésben, illetve annak alapján a munkáltató által történt, illetve történhető meghatározottságát, a munkaszervezetbe beiktatást és attól való függőséget, a személyes munkavégzési kötelezettséget, a munkáltató széles körű utasítási jogkörének, az úgynevezett kiegészítő ismérveknek meglétét és a felek akaratát kell figyelembe venni, s ezek alapján kell elbírálni, vajon a felek jogviszonya önállótlan munkavégzéssel járó munkaviszonynak vagy önálló munkavégzésre irányuló más jogviszonynak minősül-e.
A szerződés típusát - munkaviszony esetében az önállótlan munkavégzésre irányuló munkaszerződést - elnevezésétől függetlenül az eset összes körülményére - így különösen a felek szerződéskötést megelőző tárgyalásaira, a szerződés megkötésekgkötésekor, illetve a munkavégzés során tett nyilatkozataira, a tényleges munkavégzés jellegére, az Mt. 102-104. §-aiban meghatározott jogokra és kötelezettségekre - tekintettel kell megállapítani [Mt. 75/A. § (2) bek.].
A munkavégzés alapjául szolgáló szerződés típusának megválasztása nem irányulhat a munkavállaló jogos érdekének védelmét biztosító rendelkezések érvényesülésének korlátozására, illetve csorbítására [Mt. 75/A. § (1) bek.].
Általában tehát a jogviszony egész tartalma, annak összes körülménye alapján kell elbírálni a jogviszony jellegének vitás kérdését. Ennek során nemcsak a felek szerződésének, hanem annak tényleges megvalósításának van jelentősége akként, hogy ha a szerződéstől annak tényleges megvalósítása eltér, az utóbbi az irányadó. A felek meglek megállapodása minősítésének kérdésében nem a használt elnevezés a lényeges, hanem a szerződés tartalma.
Ha a munkaszerződés kikötései alapján a munkavállaló a munkáltató részére alárendeltségben történő, a munkáltató széles körű utasítási jogköre szerinti munkavégzésre köteles, és a munkavállaló ennek megfelelő függősége fennáll, munkaviszony fennállását kell megállapítani.
Helyettesítés lehetősége esetén a jogviszony általában nem munkaviszony, hasonlóképpen akkor, ha a széles körű utasítási jogkör és az ebből eredő függőség hiányzik, hacsak nem léteznek munkaviszonyra utaló körülmények, így különösen a meghatározott munkakör és a rendszeres lekötöttség. Ennélfogva például a korlátolt felelősségű társaság a tagjával is, az ügyvezetőjével is létesíthet munkaviszonyt (GK&nyt (GK-MK 1. számú állásfoglalás), bár az ügyvezető - mint vezető tisztségviselő - e tisztségéhez tartozó tevékenysége körében a munkáltatója részéről nem utasítható [Gt. 22. § (2) bek.].
1.1.3 Ha a munkavégzési jogviszony munkaviszony jellegű, arra - eltérő törvényi rendelkezés hiányában - az Mt. rendelkezései az irányadók (Mt. 1. §). Ezek a jogviszonyok többnyire a gazdasági versenyszférában működő, de - eltérő különös jogszabály hiányában - bármely munkáltatóval fennállhatnakllhatnak. Például a közigazgatási szervek ügykezelő és fizikai alkalmazotti munkakörében foglalkoztatottak munkaviszonyban állnak (Mt. 193/R. §).
Az ún. közhasznú munkavégzés, a közmunka, közcélú munkavégzés keretében történő foglalkoztatás a munkáltatóra tekintet nélkül munkaviszonyt hoz létre [Mt. 2. § (2) bek.].
Magánszemély munkáltató által alkalmi (vagyis általában naponta, legfeljebb öt egymást követő naptári napig, egy naptári hónapon belül legfeljebb tizenöt, egy naptári éven belül legfeljebb kilencven naptári napig történő) foglalkoztatás esetén a foglalkoztatáshoz alkalmi munkavállalói könyv (AM könyv) szükséges és a foglalkoztatásra elsődlegesen külön jogszabályok [1997. évi LXXIV. törvény, 12/1997. (VIII. 14.) MüM r.] rendelkezéseit kell alkalmazni. E jogszabályokabályoknak megfelelően az Mt. 123-125, 130-137., 138. § (1)-(4) bekezdése, 139-140., 142., 145. és 148. §-a e jogviszonyok esetében nem alkalmazható.
1.1.4 Kivételesen az Mt. egyes rendelkezéseit alkalmazni kell nemcsak munkaviszony, hanem a Polgári Törvénykönyv szerinti munkavégzési jogviszony esetében is. Így az Mt.-nek a munkavégzésére vonatkozó 72/A. §-át, valamint a munkaerő-kölcsönzésről szóló meghatározott szabályokat az ilyen egyéb munkavégzési jogviszony esetében is alkalmazni kell [Mt. 1. § (5) bek.].
1.1.5 Az önállótlan munkavégzésre irányuló, munkaviszony jellegű, de külön szabályozott jogviszonyra elsődlegesen nem az Mt., hanem külön törvény vonatkozik, még pedig
- a közigazgatási szervekkel fennálló közszolgálati jogviszonyra a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (Ktv.),
- az állami és a helyi önkormányzati költségvetési szervekkel - a közhasznú munkavégzés vagy a közmunkaprogram keretében történő foglalkoztatás kivételével - fennálló közalkalmazotti jogviszonyra, valamint a Magyar Honvédség, a Határőrség és a rendvédelmi szervek, továbbá a nemzetbiztonsági szolgálatok külön jogszabályban [25/1992. (XI. 25.) HM r., 62/1997. (XI. 7.) BM r., 7/1993. (III. 9.) IM r., 17/1993. (VI. 18.) PM r., 1995. évi CXXV. tv. 23. §] meghatározott munkakörben foglalkoztatott közalkalmazottaira a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (Kjt.),
- a bírák jogállására és javadalmazására az 1997. évi LXVII. törvény, az igazságügyi alkalmazottak szolgálati jogviszonyára az 1997. évi LXVIII. törvény,
- az ügyészek és az egyéb ügyészségi alkalmazottak szolgálati jogviszonyára az 1994. évi LXXX. törvény,
- a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú tagjainak jogviszonyára 2001. évi XCV. törvény, a Határőrség és a rendvédelmi szervek (a rendőrség, a polgári védelem, a vám- és pénzügyőrség, a büntetés-végrehajtási szervezet, az állami és hivatásos önkormányzati tűzoltóság), valamint a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok hivatásos és szerződéses állományú tagjainak szolgálati viszonyára az 1996. évi XLIII. törvény (Hszt.) rendelkezéseit kell alkalmazni.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.