NGM közlemény (NgK 2011/12.)

a 2011. évi munkaügyi ellenőrzési irányelvekről

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996.avi LXXV. törvény 2/A. § (1) bekezdésében foglaltakalapján a munkaügyi ellenőrzés 2011. évi irányelveit a következők szerint határozom meg:
A munkaügyi ellenőrzés célja a munkavállalók alá- fölérendeltségéből adódó kiszolgáltatott helyzetének csökkentése, a rendezett foglalkoztatási viszonyok biztosítása.
Az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség (a továbbiakban: OMMF), valamint a kormányhivatalok szakigazgatási szerveinek munkaügyi felügyelős...

NGM közlemény (NgK 2011/12.)
a 2011. évi munkaügyi ellenőrzési irányelvekről
A munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996.avi LXXV. törvény 2/A. § (1) bekezdésében foglaltakalapján a munkaügyi ellenőrzés 2011. évi irányelveit a következők szerint határozom meg:
I. Általános elvek
1. § 1. A munkaügyi ellenőrzés célja a munkavállalók alá- fölérendeltségéből adódó kiszolgáltatott helyzetének csökkentése, a rendezett foglalkoztatási viszonyok biztosítása.
2. Az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség (a továbbiakban: OMMF), valamint a kormányhivatalok szakigazgatási szerveinek munkaügyi felügyelőségei járuljanak hozzá a munkaügyi kapcsolatok fejlesztéséhez. Ennek érdekében az OMMF - a munkaügyi felügyelőségek- ellenőrzési eredményeiről, valamint a tanulságos jogesetekről és a jogi szabályozás változásairól adjon tájékoztatást honlapján.
3. A munkaügyi hatóság törekedjen arra, hogy az általa szervezett ellenőrzések száma érje el összességében a foglalkoztatók 5%-át, amely számításhoz irányadóaka KSH által - a munkavállalót foglalkoztató vállalkozások számára (db) vonatkozóan - tárgyévet megelőző évre kiadott adatok.
4. Az ellenőrzések szervezése során törekedjen arra, hogy valamennyi ágazatban működő munkáltatók munkaügyi tevékenységéről reprezentatív adatokat szerezzen.
5. A munkaügyi hatóság jogalkalmazási gyakorlatában érvényesüljön a közigazgatás szolgáltató elve.
6. A munkaügyi hatóság törekedjen arra, hogy a munkaügyi eljárások eredményeképpen a munkavállaló garanciális jogainak érvényesítését szolgáló, a jogszabályoknak megfelelő intézkedéseket hozzon.
II. A munkaügyi ellenőrzés elvei
2. § 1. A munkaügyi ellenőrzésnek kiemelt feladata a munkaszerződés, illetőleg az adóhatósági nyilvántartásba való bejelentés nélküli foglalkoztatás feltárása, a munkavállalók anyagi érdekeinek, így különösen a munkabérhez, valamint a pihenéshez való jogának biztosítására, illetve a valóságnak megfelelő munkaidő nyilvántartására vonatkozó jogszabályok megtartásának ellenőrzése.
2. Az OMMF törekedjen az ellenőrzések arányos ágazati eloszlásáról annak érdekében, hogy a munkaügyi ellenőrzések valamennyi ágazatban, a foglalkoztatási arányoknak megfelelően alakuljanak. Ennek figyelembevételével az ellenőrzések legalább 20%-a érje el a személy- és vagyonvédelem, valamint a kereskedelem területén működő munkáltatókat.
3. Az OMMF ellenőrzései járuljanak hozzá ahhoz, hogy a valós foglalkoztatási viszonyokfeltárásra kerüljenek, a tényleges jogsértő foglalkoztatók felelőssége legyen megállapítható a jogszabályoknak megfelelő jogkövetkezményekkel, és így e vállalkozások - jogsértő foglalkoztatási gyakorlatukból adódóan - ne kerülhessenek versenyelőnybe, különösen az állami támogatások pályáztatási eljárásai során.
4. A munkaügyi hatóság a munkaügyi eljárások során jogszerű és szakszerű ügyintézéssel segítse a munkavállalókat ért jogsértések felszámolását.
5. A munkaügyi hatóság fokozottan törekedjen arra, hogy a munkaügyi ellenőrzések során a munkáltatók rendeltetésszerű működését csak az ellenőrzéshez szükséges mértékben akadályozza.
6. Az OMMF a jogszabályok hatályosulásának visszaigazolása érdekében készítsen éves összefoglaló értékelést a munkaügyi ellenőrzések tapasztalatairól, amit megküld a felügyeletet gyakorló minisztériumnak.
Dr. Matolcsy György s. k.,
nemzetgazdasági miniszter
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.