adozona.hu
BH 2025.10.234
BH 2025.10.234
I. Az ideiglenes intézkedés tárgya csak olyan magatartás lehet, amely a keresettel érvényesített jog alapján követelhető [2016. évi CXXX. törvény (Pp.) 103. § (1) bek. a), c) és d) pont, 103. § (2) bek.]. II. Az adóhatóság által foganatosított végrehajtási eljárás felfüggesztésére a polgári ügyben eljáró bíróságnak nincs hatásköre, az adós az adóhatóságtól kérheti annak felfüggesztését [2017. évi CLIII. törvény 15. § (3) bek.].
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
[1] Az elsőfokú bíróság ítéletével elutasította a felperes keresetét, amelyben azt kérte, hogy a bíróság állapítsa meg az alperes támogatói okirattól történő elállásának (helyesen: a támogatói okirat visszavonásának) jogszerűtlenségét és kötelezze 85 238 440 forint támogatás megfizetésére.
[2] Az elsőfokú ítélet ellen a felperes terjesztett elő fellebbezést, amely elsődlegesen annak megváltoztatására és a kereseti kérelemnek megfelelő határozat meghozatalára, másodlagosan annak hatályon kívü...
[2] Az elsőfokú ítélet ellen a felperes terjesztett elő fellebbezést, amely elsődlegesen annak megváltoztatására és a kereseti kérelemnek megfelelő határozat meghozatalára, másodlagosan annak hatályon kívül helyezésre irányult.
[3] A felperes a fellebbezéssel egyidejűleg kérte, hogy az ítélőtábla ideiglenes intézkedéssel kötelezze az alperest az általa az illetékes pénzintézethez benyújtott azonnali banki beszedési megbízás visszavonására; tiltsa el attól, hogy a kifizetett támogatási összeg behajtása érdekében további beszedési megbízást nyújtson be, továbbá attól, hogy kezdeményezze az állami adóhatóságnál a végrehajtási eljárás megindítását. Előadta, hogy az alperes a tőle kapott banki felhatalmazó levelek alapján beszedési megbízást adott a számláját vezető pénzintézet számára a már kifizetett támogatási összeg beszedése iránt. Ennek következtében 2024. október 9-i értéknappal 6 574 304 forint inkasszálása történt, ilyen módon a bankszámláján található teljes pénzösszeg az alpereshez került.
[4] A kérelmét a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Pp.) 103. § (1) bekezdés a), c) és d) pontjára alapította. Álláspontja szerint a Pp. 103. § (1) bekezdés a) pontja az ideiglenes intézkedés meghozatalát azért alapozza meg, mert a támogatás visszafizetése, illetve az adóvégrehajtás visszafordíthatatlan változásokat idézne elő, amely végső soron a teljes ellehetetlenülését okozná, a bekövetkező csődhelyzet visszafordíthatatlan lenne. Hivatkozott arra, hogy a Pp. 103. § (1) bekezdés c) pontja szerinti hátrány az adott esetben ténylegesen még nem következett be, annak közvetlenül fenyegető volta viszont tételesen, kimutatásokkal számszerűsíthető. Érvelése szerint a hátrány lehetséges bekövetkeztét és az annak alapjául szolgáló jogellenességet elég valószínűsíteni. Állította továbbá, hogy a Pp. 103. § (1) bekezdés d) pontja is megalapozza az ideiglenes intézkedés elrendelését, mert fennáll a különös méltánylást érdemlő ok a bemutatott, a visszafizetési kötelezettség teljesítése esetén megvalósuló munkavállalói veszteség és a súlyos anyagi következmények folytán.
[6] Az ítélőtábla az Alkotmánybíróság, a Kúria és az EUB határozatai alapján kifejtette, hogy az alperes által alkalmazott pénzügyi korrekció egy közigazgatási jellegű intézkedés, annak teljesítése, végrehajtása érdekében megtett intézkedések, így például a biztosíték érvényesítése (inkasszó), a végrehajtási eljárás megindulásához szükséges megkeresés szintén a jogviszony közjogi elemei, amelyekhez még mérlegelési jogkör sem kapcsolódik. Helyesnek tartotta ezért az alperesnek azt az érvelését, hogy nem joga, hanem jogszabályon alapuló kötelezettsége, hogy mindezeket megtegye. Álláspontja szerint a felperes ideiglenes intézkedés iránti kérelmének tárgyát ezért olyan magatartások képezik, amelyek gyakorlása, vagy az azoktól való tartózkodás a támogatói okirat visszavonása jogszerűtlenségének megállapítására előterjesztett keresettel érvényesített jog alapján sem követelhetők. Kiemelte továbbá, hogy ezek átmeneti, a polgári per befejezéséig terjedő megakadályozása is csak a jogviszony közjogi szabályai, illetve a végrehajtásra vonatkozó szabályok rendelkezése alapján, az arra hatáskörrel rendelkező hatóság útján történhet.
[7] Nem értett egyet a kérelemnek azzal az indokával sem, hogy az Európai Unió brexit miatti kiigazításokra képzett Brexit Alkalmazkodási Tartalékból a magyar vállalkozások részére nyújtott támogatások igénylésének és a források felhasználásának részletes szabályairól szóló 733/2021. (XII. 20.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) a felperes számára nem biztosít egyéb jogorvoslati lehetőséget. Ezzel kapcsolatban lényegesnek tekintette, hogy az adóhatóság által foganatosított végrehajtási eljárás felfüggesztésére a polgári ügyben eljáró bíróság nem rendelkezik hatáskörrel, az adóhatóság által foganatosítandó végrehajtási eljárásokról szóló 2017. évi CLIII. törvény 15. § (3) bekezdése alapján viszont az adós az adóhatóságtól kérheti a felfüggesztést; a felperes ezt a kérelmét az ideiglenes intézkedés iránti kérelmében kifejtett körülményekre is alapíthatja.
[8] Az ítélőtábla jogértelmezése szerint a felperes által kért ideiglenes intézkedés elrendelésének önmagában az is akadályát képezi, hogy az ideiglenes intézkedést elrendelő végzésnek végrehajthatónak kell lennie, ami következik a Pp. 103. § (2) bekezdéséből is, amelynek értelmében az ideiglenes intézkedés egy magatartásra kötelezést tartalmazhat. Ennek hiányában az intézkedés nem alkalmas a jogalkotó által elérni kívánt célra, az azonnali jogvédelmet igénylő helyzet rendezésére. Az adott esetben a felperes két magatartástól - a további beszedési megbízás benyújtásától és a végrehajtási eljárás kezdeményezésétől - kérte eltiltani az alperest, egy ilyen eltiltás kikényszerítésére azonban a Vht. alapján a bíróságnak nincs eszköze.
[10] Kifejtette, hogy az ítélőtábla tévesen értékelte az ideiglenes intézkedés iránti kérelmet végrehajtás felfüggesztése iránti kérelemnek. Állítása szerint a kérelem arra irányult, hogy a bíróság tiltsa el az alperest a támogatási összeg visszakövetelésétől és a támogatási összeg adók módjára történő behajtásától; ez utóbbi alatt a végrehajtás kezdeményezésétől történő eltiltást kell érteni. Ebből az következik, hogy a polgári ügyben eljáró bíróság hatáskörrel rendelkezik a kérdés elbírálására. Hangsúlyozta, hogy a perben érvényesített joga alapján egyértelműen kérheti bármilyen intézkedés meghozatalát, ami abból a jogból egyenesen következik (a támogatói okirattal létrejött kötelmi jogviszonynak a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:34. §-a szerinti kötelemszerű teljesítésének követeléséhez való jog alapján). Az pedig nyilvánvaló, hogy az elállás jogszerűtlenségének megállapítása esetén nincs helye a támogatás visszakövetelésének, ezért a támogatás visszakövetelésétől eltiltó intézkedés a perben érvényesített jogon, az elállás jogszerűtlenségének megállapításán alapul.
[11] Vitatta az elsőfokú végzésnek azt a megállapítását, amely szerint az alperes kifejezett jogszabályi kötelessége a követelés érvényesítése. Ezzel szemben előadta, hogy az alperes kötelessége kizárólag a jogszerű követelés érvényesítése. Kiemelte: a pernek éppen az a tárgya, hogy a bíróság megállapítsa az alperes által támasztott követelés jogszerűségét; jogerős döntés hiányában nem áll fenn az alperesnek ilyen jellegű kötelezettsége, és ez alapján nem mellőzhető a kérelem érdemi elbírálása sem.
[12] A Korm. rendelet 256. § (2) bekezdésére utalással állította, hogy nincs fokozatosság a követeléskezelés esetében. Értelmezése szerint így az alperesnek lehetősége van - indokolt esetben - az illetékes állami adóhatóság megkeresésére, azaz fennáll esetében a közvetlen fenyegetettség. A Korm. rendelet alapján érvelt azzal is, hogy nincs egyéb joga, jogorvoslati lehetősége a szabálytalansági döntés jogszerűtlenségének bebizonyítására, amely mentesítené a kamatos visszafizetési kötelezettség alól.
[13] Előadta, hogy a felek támogatási jogviszonya vonatkozásában, ezen belül a jogkövetkezmények alkalmazásánál és jogszerűségének megítélésénél kizárólag a polgári jog szabályai érvényesülnek. Álláspontja szerint ezért az alperes közjogi pozíciója a felek között létrejött jogviszony relációjában nem bír semmilyen jelentőséggel, vagyis a jogkövetkezmények alkalmazásánál/vizsgálatánál a közjogi rendelkezések figyelembevétele mellőzendő. Ehhez képest állította, hogy az elsőfokú végzés összemosta a közjogi és magánjogi elemeket, amely alapján az ítélőtábla téves következtetésre jutott.
[14] Az alperes a fellebbezésre tett észrevételében az ítélőtábla végzésének helybenhagyását kérte.
[16] A Kúria a fellebbezésben írtakra figyelemmel hangsúlyozza, hogy az adott esetben az ideiglenes intézkedés iránti kérelem elbírálása szempontjából döntő jelentősége a Pp. 103. § (2) bekezdésében írtaknak van. Ez alapján az ítélőtábla helyesen mutatott rá arra, hogy a kért intézkedés tárgya csak olyan magatartás lehet, amely a keresettel érvényesített jog alapján követelhető. Ennek kiindulópontja pedig a felek között létrejött jogviszony, amely az ítélőtábla helyes indokolása szerint bár magánjogi és közjogi elemeket is tartalmaz, azonban az elállás esetén fennálló visszafizetés teljesítésével kapcsolatos, az alperest terhelő kötelezettségek a jogviszony közjogi elemeit képezik. Miként azt a fellebbezett végzés indokolása is tartalmazza, a Korm. rendelet 256. § (1) bekezdése adóvégrehajtást ír elő arra az esetre, ha a támogatott (felperes) a visszafizetési kötelezettségének határidőben nem, vagy csak részben tesz eleget, és a beszámítás, a kikötött biztosíték érvényesítése eredménytelen volt. Ez pedig a fellebbezésben előadottakkal szemben az alperes számára jelent kötelezettséget.
[17] Mindezek alapján helyesen jutott az ítélőtábla arra a következtetésre, hogy a felperes ideiglenes intézkedés iránti kérelmének tárgyát olyan magatartások képezik, amelyek gyakorlása, vagy az azoktól való tartózkodás a támogató okirat visszavonása jogszerűtlenségének megállapítására előterjesztett keresettel érvényesített jog alapján sem követelhetők. Ezek átmeneti, a polgári per befejezéséig terjedő megakadályozása is csak a jogviszony közjogi szabályai, illetve a végrehajtásra vonatkozó szabályok rendelkezése alapján, az arra hatáskörrel rendelkező hatóság útján történhet. Így nem foghatott helyt az a fellebbezési okfejtés sem, hogy az ítélőtábla tévesen minősítette a felperes kérelmét végrehajtás felfüggesztése iránti kérelemnek.
[18] A fentiek tükrében a fellebbezésnek a Korm. rendelet 256. § (2) bekezdésén és az egyéb rendelkezésein alapuló érvelése, amely a fokozatosság hiányára és a felperes ebből eredő közvetlen fenyegetettségére, valamint a hatékony jogorvoslat hiányára vonatkozik, súlytalan. Ezek nem rontják le a jogviszony közjogi jellegét, és nem teremtenek a felperes számára alapot az ideiglenes intézkedés iránti kérelemhez.
[19] Mindezekre figyelemmel a Kúria az ítélőtábla végzését a Pp. 389. §-a folytán alkalmazandó Pp. 383. § (2) bekezdése és 386. § (4) bekezdés második mondata szerint, helyes indokai alapján hagyta helyben.
(Kúria Gf.III.30.077/2025/2.)