adozona.hu
BH 2024.9.221
BH 2024.9.221
A közigazgatási perben a kereseti kérelem nem általában vonatkozik a közigazgatási tevékenység jogszerűségének vizsgálatára, a keresetet nem lehet a határozat megváltoztatásának vagy hatályon kívül helyezésének kérelmezésére szűkíteni. A felülvizsgálat kereteit a felperes által a keresetében megjelölt jogsérelem jelöli ki [2017. évi I. törvény (Kp.) 43. § (1) bek., 37. § (3) bek.].
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
[1] Az alperes a 2020. december 12-én kelt, utóbb - 2021. február 17-én és 2021. augusztus 27-én, hivatalbóli felülvizsgálat eredményeként - módosított határozatában a felperes biztosítási jogviszonyait az 1970. június 24. és 2019. december 31. közötti időszakra a határozat részét képező kimutatás szerint ismerte el és megállapította, hogy a felperes 42 év 114 nap nyugdíjjogosultság elbírálásához figyelembe vehető szolgálati idővel rendelkezik. A határozat indokolása szerint a felperes 2005. ...
[3] Az alperes védiratában - határozata ténybeli és jogi indokainak fenntartásával - a kereset elutasítását kérte.
[5] A bíróság megállapította, hogy az alperes a felperes 2002., 2003. és 2004. években elért jövedelmeit és az ezen években táppénzben töltött időtartamokat is figyelembe vette, a kereseteket azonban csak a járulékmaximumig lehetett figyelembe venni. Az alperes határozatának mellékletét képező kimutatásból megállapítható, hogy a volt munkáltatótól származó, 2009. július 6. és 2013. szeptember 19. közötti időszakra vonatkozó illetményt figyelembe vették, a 2013. augusztus 8. és 2015. január 1. (helyesen január 5.) közötti időszakra a felperes munkaviszonyából származó jövedelmét vették figyelembe, a szolgálati idő adatok a más munkáltatónál fennállt közalkalmazotti jogviszonyra vonatkoznak, a jövedelmeknél ezért több adat is számításba jön. A 2016. január 1. és 2016. február 29. közötti időszak vonatkozásában a bíróság rámutatott arra, hogy rehabilitációs járadék mellett lehetett munkát végezni, az ellátás mellett szerzett jövedelmet figyelembe lehetett venni, ami meg is történt; a 2016. január 1. és december 31. közötti időszakra azért csak a közalkalmazotti jogviszony szerepel, mert egy időszakot csak egyszer lehet figyelembe venni. A 2009. július 6. és 2014. február 25. közötti időszak a határozat mellékletében - a biztosítási jogviszonyokat, a jövedelmi adatokat és a munkabérrel ellátatlan időszakokat is ideértve - hiánytalanul szerepelnek.
[6] A bíróság megállapította, hogy a felperes a második tárgyalást követően előterjesztett beadványában felhozott - a 2013. szeptember 4. és 2016. szeptember 3. között igénybe vett rehabilitációs ellátás, a 2016. március 1. és 2017. december 31. közötti rokkantsági ellátás melletti jogviszonyokból származó keresetekkel összefüggésben előterjesztett - további kifogásai, új indokai érdemi elbírálásának a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (a továbbiakban: Kp.) 43. § (1) bekezdése alapján nem volt helye. Az alperes határozatát további szempontok alapján támadó kereseti okfejtések elbírálására nem volt lehetőség, ezért a bíróság csak "megjegyzésként" utalt arra, hogy a határozat mellékletének megjelölt soraiban a rehabilitációs és a rokkantsági ellátások melletti munkaviszonyból származó keresetek, továbbá az ápolási díjjal érintett időszakok mellett további jövedelmek is figyelembe lettek véve. A bíróság felhívta a figyelmet arra is, hogy a jelen per tárgyát a 2022. április 7-én kelt, a felperes részére öregségi nyugdíjat megállapító határozat felülvizsgálata nem képezte, az utóbbi határozattal kapcsolatos kifogásai ebben a perben nem voltak vizsgálhatók. Végül a bíróság utalt arra is, hogy a jelen perben felülvizsgált határozatban nyugellátási összeget nem állapítottak meg, ezért az összegszerűséggel kapcsolatos kifogások sem voltak vizsgálhatók.
[8] Kifogásolta, hogy az alperes a 2011. december 8. és 2013. augusztus 7. közötti időszakot, amikor is kereső tevékenység folytatása mellett rehabilitációs járadékban részesült, a járadék folyósítása alapján vette figyelembe. Kiemelte, hogy Budapest Főváros Kormányhivatala felügyeleti eljárás keretében hozott végzésével a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Rehabilitációs Szakigazgatási Szerve 2013. szeptember 16-án kelt határozatát megsemmisítette és az elsőfokú szervet új eljárásra utasította, mert a felperes részére ellátást megállapító határozatot az Mmtv. 2. § (1) bekezdés b) pontja szerinti feltétel hiányában, kereső tevékenység folytatása miatt jogszabálysértőnek tartotta. A felperes szerint a jogszabályi rendelkezésből és a határozatból egyértelműen következik, hogy az ellátás és a keresőtevékenység konkurálása esetén az utóbbi élvez elsőbbséget, az ellátás jogellenes folyósítására további jogokat nem lehet alapítani. Amennyiben pedig az ellátás kereső tevékenység folytatására tekintettel nem illeti meg a biztosítottat, akkor a szolgálati idő számításánál is a "kereső tevékenység szolgálati idejét" kell figyelembe venni. Az ítélet ezért ellentétes az Mmtv. 2. § (1) bekezdés b) pontjával, ami érvényes az ápolási díj időszakára is, mivel ott sem megengedett a napi 4 órán felüli munkavégzés.
[9] A felperes szerint az ítélet azon megállapítása, hogy keresetváltoztatása a Kp. 43. § (1) bekezdése szerinti időbeli korlátba ütközött, téves és jogszabályellenes. Az "előterjesztett irat" nem minősül érdemi keresetváltoztatásnak, hiszen kereseti kérelme továbbra is, változatlanul a közigazgatási határozat hatályon kívül helyezésére irányult; kereseti kérelmének a védirat ismeretében mindössze további indokát adta. A felperes előadta továbbá, hogy a védiratot az első tárgyalásra történő idézéssel egyidőben nem kapta meg, azt csak a második tárgyaláson vette kézhez. Ezzel kapcsolatban hivatkozott arra, hogy a keresetváltoztatás időbeli korlátja csak a Kp. 58. § (4) bekezdése garanciális, a felperes megfelelő felkészülését biztosító szabályával együtt értelmezhető, a védirat időben történő közlése nélkül érdemi első tárgyalás nem tartható.
[10] Az alperes felülvizsgálati ellenkérelmet nem terjesztett elő.
[12] A Kúria a jogerős ítéletet a Kp. 115. § (2) bekezdése folytán alkalmazandó 108. § (1) bekezdése szerint, a felülvizsgálati kérelem keretei között vizsgálta felül.
[13] Az Mmtv. 2. § (1) bekezdése a megváltozott munkaképességű személyek ellátásaira való jogosultság feltételeit szabályozza, a b) pont szerint jogosult - egyéb, az egészségi állapot mértékére, biztosítotti időre vonatkozó feltételek mellett - az lehet, aki kereső tevékenységet nem végez.
[14] A Kúria mindenekelőtt rámutat arra, hogy a jelen perben az elsőfokú bíróságnak a Tny. IX. fejezet "A nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettség" című, "A nyilvántartási adatainak egyeztetése és a szolgálati idő, jogosultsági idő igazolása" alcímű fejezetében szabályozott ún. adategyeztetési eljárás keretében hozott határozat törvényességéről kellett döntenie a keresettel támadott körben. Ezen hatósági eljárásban a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv a biztosított, volt biztosított biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonyaira, kereseteire, jövedelmeire vonatkozó, a nyilvántartásba bejelentett adatokat egyezteti az öregségi nyugdíjasnak nem minősülő biztosítottal, volt biztosítottal. A hatósági eljárás tárgyát a fentiek alapján a nyugdíjbiztosítási nyilvántartásba bejegyzett biztosítási jogviszonyok, és a keresetek, jövedelmek valós és helyes volta, azok alapján a határozatok rendelkező részében megállapított nyugdíjjogosultság elbírálásához figyelembe vehető szolgálati idő tartamának megállapítása képezi, a nyugdíj alapjául szolgáló átlagkereset, nyugdíj összeg helyes kiszámítása, ahogyan arra az elsőfokú bíróság is utalt, az alperes határozatának erről való rendelkezése hiányában nem vizsgálható felül.
[15] A Kúria számos határozatában felhívta a figyelmet arra, hogy a közigazgatási (társadalombiztosítási) per tárgya a keresettel támadott jogerős közigazgatási határozat, a perben a bíróságnak - a keresettel meghatározott korlátok között - a határozat jogszerűségéről kell állást foglalnia. A Kúriánál előterjesztett felülvizsgálati kérelem önálló jogorvoslat, a felülvizsgálati eljárás középpontjában a jogerős ítélet áll; eljárása során a Kúria az ítélet törvényességét, ennek keretében, a felülvizsgálati kérelem és ellenkérelem korlátai között azt vizsgálja, hogy a bíróság az anyagi és eljárásjogi szabályok betartásával hozta-e meg a határozatát (Kfv.VII. 37.977/2020/4., Kfv.VII.37.543/2020/4., stb.).
[16] A Kúriának a felülvizsgálati kérelem elbírálása során - a fent írtak szerint - nem az alperes határozatának jogszerűségéről, hanem a jogerős ítélet törvényességéről kellett állást foglalnia. Az elsőfokú bíróság a felülvizsgálati kérelemben megjelölt 2011. december 8. és 2013. augusztus 7. közötti időszakra vonatkozó kereseti kérelemről a Tny. 2020. július 1-től hatályos 22. § (3a) bekezdése, a 42. § (3) bekezdése és a 6. § (1) bekezdés d) pontja alapján döntött. A felperes ezzel kapcsolatban az Mmtv. 2. § (1) bekezdés b) pontja megsértését állítva azt kifogásolta, hogy a szolgálati idő megállapításánál nem a "kereső tevékenység szolgálati idejét" vették figyelembe.
[17] Az Mmtv. 2. § (1) bekezdés b) pontja - a korábban ismertetettek szerint - a megváltozott munkaképességű személyek ellátásaira való jogosultság egyik feltételét szabályozza, a társadalombiztosítási nyilvántartásba bejegyzendő adatok (biztosítási jogviszonyban töltött idők, keresetek, jövedelmek) köréről, tartalmáról nem rendelkezik. Erre tekintettel a felülvizsgálati kérelemben megsértett jogszabályként megjelölt rendelkezés és a megjelölt probléma között nem állapítható meg összefüggés; a felperes az elsőfokú bíróság jogértelmezését, az anyagi jogszabályoknak az ügyére vonatkoztatott alkalmazását egyebekben nem vonta kétségbe; mindezekre tekintettel a jogerős ítélet a felperes által megjelölt indokok alapján nem jogsértő.
[18] A Kp. 43. § (1) bekezdése szerint a felperes a keresetét legkésőbb az első tárgyaláson változtathatja meg; a keresetet a közigazgatási cselekmény keresettel nem támadott, a cselekmény egyéb rendelkezéseitől egyértelműen elkülöníthető rendelkezésére csak a keresetindításra nyitva álló határidőn belül lehet kiterjeszteni. A Kp. 58. § (4) bekezdése értelmében az első tárgyalást úgy kell kitűzni, hogy a védirat felperessel való közlése a tárgyalás napját legalább tizenöt nappal megelőzze; a tárgyalási időközt a bíróság sürgős esetben lerövidítheti.
[19] A peradatok szerint a felperes a 2021. október 14-én kelt, az alpereshez "Fellebbezés és keresetlevél" elnevezéssel benyújtott és a védirattal felterjesztett keresetleveléből, majd a bíróság hiánypótlást elrendelő végzésére keresetkiegészítés megnevezéssel előterjesztett beadványából a közigazgatási tevékenységgel okozott jogsérelmek, az alapul szolgáló tények nem voltak beazonosíthatók; a beadványok tartalma, valamint a felperes nyilatkozatai alapján nem lehetett megállapítani azt sem, hogy a felperes a bíróságtól - azon túl, hogy a határozat megváltoztatását, vagy hatályon kívül helyezését kéri -, pontosan milyen döntés meghozatalát várja el. A felperes a bíróság ismételt felhívására először a 7. számú beadványában jelölte meg a Kp. 37. § (1) bekezdés f) és g) pontjai által felsorolt adatokat, ezek között azokat az időszakokat, amelyeknek a biztosítási időkénti elismerésével, szolgálati időbe való beszámításával, illetve azokra eső kereseteknek, jövedelmeknek az elismerésével, illetve elmaradásával kapcsolatban jogsérelem bekövetkezését állította. A bíróság az ezt követően megtartott első tárgyaláson (amelyen a felperes szabályszerű idézés ellenére, munkahelyi elfoglaltságára hivatkozással nem jelent meg), az alperes bejelentése alapján észlelte, hogy a védiratot a felperesnek nem küldte meg, ezért azzal a felhívással intézkedett annak megküldéséről, hogy a felperes a védirat ismeretében nyilatkozzék a legutóbbi felhívásban foglaltak tárgyában. A felperes a védiratot és a felhívást 2022. június 22-én vette kézhez, ezután - előkészítő irat, majd beadvány-kiegészítés megnevezéssel - két beadványt nyújtott be a bíróságra. Az elsőben - részben megismételve a korábbi beadványaiban előadottakat, okiratok csatolása mellett - kérte a nyugdíjszakértőtől kapott, korábban már csatolt és a jövőben beérkező levélben foglaltak figyelembevételét, az alperes határozatának hatályon kívül helyezését, új határozat hozatalára kötelezését; a másik beadványban - kérve annak figyelembevételét - csatolta a nyugdíjszakértőtől az interneten feltett kérdéseire kapott válaszokat tartalmazó válaszlevelet.
[20] A felperes az ezt követően, 2022. szeptember 8-án tartott második tárgyaláson úgy nyilatkozott, hogy kereseti kérelmét változatlanul fenntartja; az ezután előterjesztett "kiegészítő beadványaiban" további okiratokat csatolt és - részben a 7. számú beadványában (keresetpontosításban) megjelölt időszakok és jogsérelmek körében, részben más időszakok megjelölésével és jogsérelmekre utalással további tényállításokat tett, amelyek alapján kérte a határozat felülvizsgálatát és annak megsemmisítését (17., 19., 20., 23., 26., 29., 31., 32., 33. sz. beadványok).
[21] A Kúria követendő határozataiban - a Kp. hatályba lépése után is fenntartott 2/2011. (V. 9.) KK véleményben foglaltakra is figyelemmel - már kimondta, hogy a közigazgatási perben a kereseti kérelem nem általában vonatkozik a támadott döntés felülvizsgálatára, annak irányát és kereteit az állított jogsérelem jelöli ki. A kereset korlátait nem lehet a határozat megváltoztatásának vagy hatályon kívül helyezésének kérelmezésére szűkíteni; a határozat hatályon kívül helyezésére irányuló kereset önmagában nem jelenti azt, hogy a felperes a határozatot teljes terjedelmében, minden megállapításra terjedően vitatja; minden ügyben külön kell vizsgálni, hogy a kereset a határozat mely tartalmára és ezzel összefüggésben milyen jogsértésre irányul (Kfv.III.35.359/2015/7., Kfv.III.37.345/2020/10., Kfv.VII.37.806/2023/7.).
[22] A Kúria a fentiek alapján megállapította, hogy a felperes - a Kp. 43. § (1) bekezdése és az 58. § (4) bekezdése megsértése körében - tévesen hivatkozott arra, hogy az elsőfokú bíróság a közigazgatási határozat hatályon kívül helyezésére (megsemmisítésére) irányuló kérelmére tekintettel a második tárgyalást követően előterjesztett további kérelmei alapján, minden korlátozás nélkül köteles volt a határozat felülvizsgálatára. A felperes iratellenesen állította, hogy a védiratot a második tárgyaláson vette kézhez, a felperes a védiratot az első tárgyalást követően, a második tárgyalásra szóló idéző végzéssel és a bíróság felhívásával együtt kézhez vette, a két és fél hónappal később megtartott következő tárgyalásig keresetváltoztatással nem élt, keresetét a második tárgyaláson változatlanul, vagyis a 7. sorszámú beadványában foglaltakkal egyezően tartotta fenn (16. sz. jkv. 2. bek.). A bíróság a Kp. 58. § (4) bekezdését megszegte ugyan azzal, hogy nem gondoskodott arról, hogy a védirat felperessel való közlésére az első tárgyalás napját legalább tizenöt nappal megelőzően sor kerüljön, ez az eljárási szabályszegés azonban, a fent írtak szerint, tekintettel arra, hogy a felperest a Kp. 43. § (1) bekezdésében szabályozott joga gyakorlásában, a keresetváltoztatásban nem akadályozta, nem minősül az ügy érdemére kiható eljárási szabályszegésnek. A jelen ügyben a felperes a védirat késedelmes közlése folytán legkésőbb a második tárgyaláson gyakorolhatta a Kp. 43. § (1) bekezdés első mondatában biztosított jogát, ezzel a jogával azonban nem élt. Az elsőfokú bíróság a felperes 7. számú beadványában pontosított és a per második tárgyalásán változatlanul fenntartott keresetét elbírálta, az abban megjelölt időszakok és keresetek, jövedelmek vonatkozásában előadott indokokat - a jogerős ítéletből kitűnően - figyelembe vette; a felperes későbbi beadványaiban megjelölt eltérő időszakok biztosítási időkénti elismeréséről, szolgálati időbe való beszámításáról, illetve azokra eső keresetek, jövedelmek nyilvántartásba való bejegyzése tárgyában a bíróság a Kp. 43. § (1) bekezdésében foglaltak értelmében nem dönthetett. A felperes felülvizsgálati kérelmében nem jelölte meg, hogy a bíróság a keresete pontosítása, illetve kiterjesztése érdekében előterjesztett beadványaiban szereplő kérelmek, indokok és érvek, illetve megjelölt jogsérelmek közül konkrétan melyeknek az elbírálását mulasztotta el, ezért a Kp. 43. § (1) bekezdése megsértése további vizsgálatának nem volt helye.
[23] Mindezek alapján a Kúria megállapította, hogy az elsőfokú bíróság eljárása során megsértette a Kp. 58. § (4) bekezdését, ez az eljárási szabályszegés azonban - a felperes álláspontjával szemben - a Kp. 43. § (1) bekezdése megsértését nem eredményezte, a döntés érdemben helytálló voltát nem befolyásolta; a jogerős ítélet nem sérti az Mmtv. 2. § (1) bekezdés b) pontját sem. A Kúria ezért a jogerős ítéletet - a Kp. 121. § (2) bekezdése alkalmazásával - hatályában fenntartotta.
(Kúria Kfv.VII.45.116/2023/5.)