adozona.hu
BH 2023.5.140
BH 2023.5.140
Adó- és illetékkedvezmény kizárólag a törvény egyértelmű, kifejezett rendelkezése alapján jár. Egyértelmű és kifejezett rendelkezés hiányában pedig a Ptk. 8:2. § (2) bekezdésének nyelvtani értelmezéséből az következik, hogy a jogalkotó a Ptk.-n kívüli jogi személyekre nem kívánta az Itv. 26. § (1) bekezdés t) pontja szerinti illetékmentességet kiterjeszteni, az csak a Ptk.-ban szabályozott gazdasági társaságokat illeti meg [1990. évi XCIII. törvény (Itv.) 26. § (1) bek. t) pont; 2013. évi V. törvény (Ptk.)
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
[1] A felperes egy magántőkealap, melynek képviselője a Zrt., amely a Csoport érdekeltségi körébe tartozik. A 2021. február 9. napján kötött 6 db üzletrész adásvételi szerződés alapján a felperes mint vevő vétel jogcímén az alábbi eladóktól az alábbi belföldi ingatlanvagyonnal rendelkező társaságok (a továbbiakban: Projekttársaságok) üzletrészeit szerezte meg: az Zrt. eladótól a Kft. 100%-os üzletrészét, az Zrt. eladótól a Kft. 100%-os névértékű üzletrészét vételárért, az Zrt. eladótól a Kft....
[2] A felperes 2021. június 15-én bejelentést tett az elsőfokú adóhatóság felé a felperes vagyonszerzéséről. A bejelentő adatlapon nyilatkozott arról, hogy az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Itv.) 26. § (1) bekezdés t) pontja alapján a belföldi ingatlanvagyonnal rendelkező társaságban fennálló vagyoni betétnek a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tao tv.) 4. § 23. pont a)-e) alpontja szerinti kapcsolt vállalkozások közötti átruházásának illetékmentessége illeti meg valamennyi vagyoni betétre vonatkozóan. Másodlagosan a kizárólagosan az engedély alapján működő ingatlanalap ingatlanszerzésére vonatkozó, az Itv. 23/A. § (2) bekezdése szerinti 2%-os illetékkedvezmény megadását is kérte.
[5] Az elsőfokú adóhatóság a belföldi ingatlanvagyonnal rendelkező társaságban fennálló vagyoni betétnek a Tao tv. 4. § 23. pont a)-e) alpontja szerinti kapcsolt vállalkozások közötti átruházására vonatkozó illetékmentesség alkalmazása iránti kérelmet elutasította, tekintettel arra, hogy a felperes és ügyleti partnerei nem kapcsolt vállalkozások. Emellett az elsőfokú adóhatóság az engedély alapján működő ingatlan alap ingatlanszerzése utáni 2%-os ingatlan mérték alkalmazására vonatkozó illetékkedvezmény igénybevételére irányuló kérelmet is elutasította, mivel a felperesi adózó nem ingatlanalap. Egyebekben a vagyonszerzéssel kapcsolatos bejelentési kötelezettség késedelmes teljesítése miatti mulasztási bírság előírását mellőzte.
[6] Az indokolásában a kollektív befektetési formákról, kezelőikről, valamint egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2014. évi XVI. törvény (a továbbiakban: Kbftv.) 4. § (1) bekezdés 70. pontjára, 65-66. §-ra, a 101. § (1) bekezdésére figyelemmel megállapította, hogy az adózó egy magántőkealap, ami olyan vagyonegyesítő jogi személy, melyben a befektetők a befektetés-kezelésre irányuló döntéshozatalban közvetlenül nem vesznek részt, a vagyon kezelésének feladatát - ide értve a kezelt vagyonhoz tartozó más vállalkozásokban fennálló részesedésből fakadó jogok gyakorlását is - kizárólagos joggal a befektetési alapkezelő látja el. Ezért a döntéshozatalra való érdemi ráhatás lehetőségén alapuló többségi befolyás gyakorlása sem a magántőke alapban (más vállalkozás által), sem a magántőke alap által (más vállalkozásban) nem értelmezhető, ezért a magántőkealap nem állhat más vállalkozással, a Tao tv. 4. § 23. pont a)-e) alpontja szerinti kapcsolt vállalkozási viszonyban.
[7] A kapcsolt vállalkozási viszony az adózó és a projekttársaságok közötti viszonylatban vizsgálandó, ezért az alapkezelő és az alapkezelő tulajdonosának/vezető tisztségviselőjének személye csak abban az esetben lenne releváns, ha a magántőkealap rajtuk keresztül közvetett kapcsolt vállalkozási viszonyba kerülhetne más vállalkozással.
[8] Az Itv. 23/A. § (2) bekezdése szerinti illetékkedvezmény körében is megállapította az elsőfokú adóhatóság, hogy a felperes nem minősül ingatlanalapnak, valamint nem ingatlanvagyont, hanem üzletrészt szerzett, ezért erre az illetékkedvezményre sem jogosult. Az illetékkiszabási eljárás során az elsőfokú adóhatóság helyszíni szemle adatait is értékelve figyelembe vette a tárgyi ingatlanok sajátosságait, az összehasonlító adatokhoz képest kimutatható eltéréseket pedig korrekció alkalmazásával egyenlítette ki.
[9] A felperes fellebbezése folytán eljárt alperes a 6414662703/2021/NAV számú határozatával az elsőfokú adóhatóság fizetési meghagyását az indokolás kiegészítésével helybenhagyta.
[14] A Tao tv. 4. § 23. pontja a kapcsolt vállalkozási viszony fogalmának alapját, a többségi befolyást a Ptk. rendelkezéseinek megfelelő alkalmazásával rendeli meghatározni. Az adójogszabályok alkalmazása körében az adókedvezmények, adómentességek vizsgálata során tilos a kiterjesztő vagy az analógián alapuló értelmezés. Ekként a Tao tv. fogalmi meghatározására utaló Itv. alapján a Tao tv. 4. § 23. pontjában meghatározott kapcsolt vállalkozás fogalmába az elsőfokú bíróság sem értelmezhette bele az alapkezelőt, ami egy valóban speciális helyzet, de attól az alapkezelő nem lesz a felperes kapcsolt vállalkozása. Ezért irrelevánsnak tartotta a felperesnek az alapkezelőre, illetve az alapkezelő tulajdonosának személyére történő hivatkozást, valamint a Cégcsoporton belüli elhelyezkedést. A felperes által az egy magánszemélyi befolyás a Tao tv. 4. § 23. pont f) alpontja alapján az ügyvezetés egyezőségére hasonlítana a leginkább, mely azonban az Itv. 26. § (1) bekezdés t) pontja alapján illetékmentességet, a jogszabályhely kifejezett rendelkezése alapján nem is alapozhat meg.
[15] A felperes esetében az Itv. 23/A. § (2) bekezdés szerinti illetékkedvezmény sem alkalmazható, mivel felperes magántőkealap és nem ingatlanalap, továbbá felperes nem ingatlant, hanem üzletrészt vásárolt.
[17] Az elsőfokú bíróság ítélete sérti az Itv. 26. § (1) bekezdés t) pontját, a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: Ptk.) 3:3. § (3) bekezdését és 8:2. §-át, az Alaptörvény 28. cikkét, a Tao tv. 4. § 23. pont c) alpontját, a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (a továbbiakban: Kp.) 85. §-át és a 86. § (1) bekezdését, a Kp. 84. § (2) bekezdése alapján alkalmazandó polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Pp.) 346. § (5) bekezdését és ellentétes a 112/B/2001.számú AB határozattal.
[18] Előadta, hogy a felperes jogi személy, amit az alperes sem vitatott [Kbftv. 65. § (1) bekezdés, Ptk. 3:3. § (3) bekezdés]. A jogi személyiséggel rendelkező magántőkealapban gyakorolható többségi befolyás. Irreleváns, hogy a felperes nem a Ptk. által, hanem a Kbftv. által nevesített jogi személy, mert a Ptk. jogi személyekre vonatkozó általános rendelkezései (pl. többségi befolyás, szavazás) alkalmazandók. A felperes esetében a Kbftv., a kollektív befektetési formák befektetési és hitelfelvételi szabályairól szóló 78/2014. (III. 14.) Kormányrendelet (továbbiakban: 78/2014.Kormányrendelet) és a Ptk. is nevesíti a szavazati jogot. A Kbftv. rögzíti, hogy a befektetési jegy tulajdonosa szavazati joggal rendelkezik, ezen szavazati jog gyakorlásán keresztül pedig a befektető többségi befolyással rendelkezik a felperesben és a józan ész is ezt diktálja. A többségi befolyás csak és kizárólag a befektető mint a befektetési jegyek tulajdonosa szempontjából vizsgálható.
[19] Mivel a felperes jogi személy, ezért a Tao tv. 4. § 7. pontja szerinti belföldi személy fogalomnak is megfelel. A kapcsolt vállalkozási viszony pedig egy belföldi jogi személy és egy adózó között állapítható meg, és nem szükséges az, hogy a felperes a Tao tv. szerinti adózó legyen, ahogyan azt az elsőfokú bíróság is megállapította. A felperes tehát kapcsolt vállalkozási viszony alanya lehet. A kapcsolt vállalkozási viszonyhoz a Ptk. szerinti többségi befolyás megléte szükséges. Mindkét kritérium teljesül. A magánszemély 90%-os közvetlen és közvetett befolyással rendelkezik a befektetőben. Mivel mind az eladókban, mind a befektetőben a magánszemély többségi befolyással rendelkezik, a felperes a Tao tv. alapján kapcsolt vállalkozásnak minősül.
[20] A befektetési jegyek tulajdonosa hozza meg az érdemi stratégiai döntéseket (tőke felemelése, leszállítása, alapkezelői tevékenység, más alapkezelői társaságnak történő átadása stb.), az alapkezelő mint törvényes képviselő a gazdasági társasághoz hasonlóan a napi működéshez szükséges döntéseket hozhatja meg, a befektetési jegyek tulajdonosa által hozott stratégiai irányokon belül. Ez azonban nem azt jelenti, hogy kizárólag az alapkezelő hoz stratégiai tulajdonoshoz kapcsolódó döntéseket.
[21] Anyagi jogi jogszabálysértésként hivatkozott arra, hogy az elsőfokú bíróság nem vizsgálta meg, hogy az Itv. 26. § (1) bekezdés t) pontja szerinti illetékmentesség feltételeinek megfelelnek-e a felperes és az eladók között végbement tranzakciók. Az elsőfokú ítélet érdemben egyetlen pontban foglalkozik a kereseti kérelemmel, azonban megállapítása jogszabálysértő, valamint önellentmondásos és koncepcionálisan téves, holott a felperes keresetében részletesen kifejtette, hogy a Tao tv. szerinti kapcsolt vállalkozási viszony fennáll-e a felperes vonatkozásában.
[24] A magántőkealap nem is tekinthető speciális jogi személynek, a részvénytársasághoz hasonló módon működik, ugyanúgy vagyont egyesít, viszont ezen egyesítés célja a szakmai befektetések megvalósítása. Ezen túlmenően bejegyzéshez kötött, vagyis egy hatóság már állást foglalt a felperes jogi személyiségéről és a létesítő okiratáról, amely rögzíti a befektető szavazati jogát.
[25] Eljárásjogi jogszabálysértésként kifogásolta, hogy az elsőfokú ítélet indokolása hiányos, és így sérült a felperes bírói jogvédelemhez fűződő alapvető joga. Nem vizsgálta meg az elsőfokú bíróság a felperes arra vonatkozó érveit, hogy az eladókkal a befektetője magánszemély tulajdonosán keresztül kapcsolt vállalkozási viszonyban áll a Tao tv., a Ptk. és a Kbftv. alapján, mert benne a befektető többségi befolyással rendelkezik, holott a felperes keresetlevelében ezt bemutatta, és bemutatta az eladók tulajdonosi struktúráját is. Azon túl, hogy érdemben tévesen értelmezte a jogszabályokat az elsőfokú bíróság, a felperes érveit, levezetését, illetve a hivatkozott bírósági esetjogot nem vizsgálta meg. Az elsőfokú ítélet érdemi indokolása nem felel meg a jogszabályi követelményeknek, kontextusából kiragadva átemelte a másodfokú határozatban foglaltakat és az elsőfokú ítéletben koncepció nélkül a logikát nélkülözve jeleníti meg azokat (KGD 2016.20., KGD 2011.11., Kfv.I.35.646/2017/10. számú ítélet).
[27] Az elsőfokú bíróság a felperes által hivatkozott bírósági esetjogot (Kfv.35.558/2015/4. számú döntés, BDT 2021.4375. számú döntés, Fővárosi Ítélőtábla Gfv.40.644/2019/12. számú döntés, Kúria Kfv.35.079/2020/6. számú döntés, Kúria Kfv.35.517/2019/6. számú döntés, 112/B/2001.számú AB határozat) figyelmen kívül hagyta, valamint a hivatkozott bírói döntésektől való eltérés okát sem rögzítette ítéletében.
[28] Az elsőfokú bíróság annak ellenére foglalkozott az Itv. 23/A. § (2) bekezdése szerinti illetékkedvezménnyel, hogy a felperes keresete nem hivatkozott arra. Ugyanúgy, ahogyan az ügyvezető személye kapcsán fennálló kapcsolt vállalkozási viszonyra sem hivatkozott, mégis az ítéletében foglalkozott ezzel az elsőfokú bíróság.
[29] A kiterjesztő értelmezés nemkívánatos módszer az adójogban a felperesi magántőkealapra ugyanakkor pontos jogszabályi keretek vonatkoznak, így a bíróság kiterjesztő értelmezésre vonatkozó indokolása iratellenes. Ellenben a szűkítő értelmezés is nemkívánatos, így az elsőfokú bíróság eljárása jogszabálysértő akkor, amikor a jogszabályi kereteket leszűkítve minősítette le a felperest egy vagyonelemmé, melyben nem történik szavazás.
[33] A jelen ügy eldöntésénél az Itv. rendelkezései élveznek elsőbbséget. Az illetékmentesség jogi alapját jelentő Itv. 26. § (1) bekezdés t) pontja a visszterhes vagyonátruházási illeték alóli mentesség feltételeként az ingatlan, valamint a belföldi ingatlanvagyonnal rendelkező társaságban fennálló vagyoni betétnek az átruházása esetére az átruházás kapcsolt vállalkozások közötti megtörténtét szabja. Az Itv. említett rendelkezése utal a Tao tv. 4. § 23. pontja a)-e) pontjára, az pedig tovább utal a Ptk. 8:2. §-ára. A Ptk. 8:2. § (2) bekezdése alapján hangsúlyozta az elsőfokú bíróság ítéletében, hogy a kapcsoltság alapját képező többségi befolyás meghatározásánál a Ptk. tagról és részvényesről beszél, vagyis a Ptk. e helyütt a befolyást tagi vagy részvényesi pozícióhoz köti (elsőfokú ítélet [69] pont).
[34] Az Alkotmánybíróság már a korai döntéseiben (pl. 275/E/1990. AB határozat) érintette, illetve a 320/B/1992. számú határozatában már elvi éllel és részletesen kifejtette álláspontját az adó- és illetékkedvezmények (mentességek) alkotmányos kérdéseitől. Ez utóbbi határozatában kimondta, hogy amíg a közterhekhez való hozzájárulás az állampolgároknak az Alkotmány 70/I. §-ból eredő alapvető kötelezettsége, addig az e kötelezettség alóli mentesülésére, vagyis kedvezményekre senkinek sincs az alkotmányon alapuló alanyi joga. A mentességek és kedvezmények megállapítására a jogalkotónak van széles körű mérlegelési joga. E joga gyakorlása során érvényre juttathatja a gazdaságpolitikai, életszínvonal- és szociálpolitikai, illetve egyéb céljai megvalósítását célzó döntéseit. A mérlegelése során azonban kötik az alkotmányban meghatározott jogi korlátok. Az Alaptörvény hatályba lépésével az így kialakult alapjogi értelmezés e körben annyiban változott, hogy az Alaptörvény tartalmazza a gyermeknevelési költségek figyelembevételének kötelezettségét [Alaptörvény XXX. cikk (2) bekezdés], és így e vonatkozásban alanyi jogot biztosít. Egyebekben azonban nem változott az adó- és illetékkedvezmények alapjogi értelmezése. Ennek megfelelően adó- és illetékkedvezmény kizárólag a törvényhozói szándék egyértelmű kifejezése, megállapíthatósága alapján jár.
[35] Ily módon az elsőfokú bíróság helyes következtetésre jutott, amikor az illetékmentesség feltételeként szabott kapcsolt vállalkozási viszony esetén a kapcsoltság alapját képező többségi befolyás körében megállapította, hogy a befolyás tagi vagy részvényesi pozícióhoz kötött. A Ptk. 8:2. § (2) bekezdése ugyanis a többségi befolyás meghatározásánál tagról és részvényesről beszél. A magántőkealap a Kbftv. - azaz külön jogszabály - alapján létrejött jogi személy. Egyértelmű és kifejezett rendelkezés hiányában pedig a Ptk. nyelvtani értelmezéséből az következik, hogy a jogalkotó a Ptk.-n kívüli jogi személyekre nem kívánta az Itv. 26. § (1) bekezdés t) pontja szerinti illetékmentességet kiterjeszteni, az csak a Ptk.-ban szabályozott gazdasági társaságokat illeti meg [Ptk. 3.89. § (1) bek.]. Helyesen utalt tehát arra az elsőfokú bíróság, hogy az alapul fekvő jogszabályokat - illetékkedvezményről lévén szó - nem lehet kiterjesztően értelmezni.
[36] Ezért alaptalanul hivatkozott arra a felülvizsgálati kérelemben a felperes, hogy az elsőfokú ítélet önellentmondásos, koncepcionálisan téves és nem vizsgálja a kapcsolt vállalkozási viszony felperes által előadott levezetését. Nem jogszabálysértő - a helytálló jogi álláspont következtében - az elsőfokú ítéletnek az a megállapítása, hogy irreleváns az ügy érdeme szempontjából a felperesnek az alapkezelőre, illetve az alapkezelő tulajdonosának személyére történő hivatkozása, valamint a Cégcsoporton belüli elhelyezkedése. Ezért az ítélet indokolása nem hiányos, az elsőfokú bíróság eltérő jogi álláspontja nem jelenti azt, hogy a felperesi álláspontot a jogszabályi feltételek fennállta tekintetében nem vizsgálta meg.
[37] A felülvizsgálati kérelemben foglaltakkal szemben - az elsőfokú bíróság által elfoglalt jogi álláspont helyességére tekintettel - nem alapos az a hivatkozás sem, hogy a felperes által előterjesztett bizonyítékokat a befektető szavazati jogának fennállásával kapcsolatban törvénysértően mellőzte az elsőfokú bíróság és a kereset érdemi elbírálása is elmaradt. A felperes bírói jogvédelemhez fűződő alapvető joga sem sérült, az elsőfokú bíróság ítéleti értelmezése megfelel a vonatkozó jogszabályoknak, így az Alaptörvény 28. cikkében foglalt követelményeknek is.
[38] A kapcsolt vállalkozás mint az illetékmentesség feltételének hiánya jelen ügyleteknél a fenti levezetés alapján arra vezet, hogy nincs szó az illeték kétszeres megfizetéséről, továbbá ugyanezen okból - a felülvizsgálati kérelemben hivatkozott 112/B/2001.számú AB határozatban foglaltak szerint - a vagyonmozgás megállapítható, az elsőfokú ítélet tényállása azt megfelelően tartalmazza.
[39] A felülvizsgálati kérelem úgy hivatkozott a bírósági esetjogra, hogy az Itv. 26. § (1) bekezdés t) pontja szerinti illetékmentesség elbírálása körében a befektetési alap tekintetében nem hozott még a Kúria döntést, ezért a hivatkozott esetjog a Kúria jelen döntését nem befolyásolja.
[40] Alapos volt ugyanakkor a felülvizsgálati kérelem a körben, hogy az elsőfokú bíróság ítéletének indokolása annak ellenére tartalmazott az Itv. 23/A. § (2) bekezdése szerinti illetékkedvezménnyel kapcsolatosan indokolást, hogy a felperes keresete e körben nem támadta az alperesi végleges határozatot. Ezért a Kúria jelen ítéletével mellőzte az elsőfokú ítéletnek az Itv. 23/A. § (2) bekezdése szerinti illetékkedvezménnyel kapcsolatos indokolását.
[41] Mindezek alapján a Kúria az elsőfokú bíróság ítéletét a Kp. 121. § (2) bekezdése alapján hatályában fenntartotta.
(Kúria Kfv.V.35.335/2022/6.)