adozona.hu
BH 2017.6.197
BH 2017.6.197
Amennyiben a perben felülvizsgált társadalombiztosítási határozat tárgya kizárólag a szolgálati járandóság Tny. 83/C. § (1)-(2) bekezdésein és 83/B. §-án alapuló szüneteltetése volt, a szolgálati nyugdíj szolgálati járandósággá való átalakítása, továbbfolyósítása tárgyában az Alkotmánybíróságnál bírói kezdeményezés előterjesztésének nincs helye, mert az alapul szolgáló jogszabályt, a Knymt. 5. § (1) és (4) bekezdését az ügyben nem kellett alkalmazni [1997. évi LXXXI. tv. (Tny.) 83/C., 83/B. §].
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
[1] A Nyugdíjmegállapító Osztály az 1999. január 6. napján kelt határozatával a felperes részére 1998. december 1. napjától szolgálati nyugdíjat állapított meg. A felperes - jogszabályi kötelezettségének eleget téve - 2013. április 29. napján kelt levelében a keresőtevékenységből származó jövedelmének éves keretösszeg elérésére vonatkozó bejelentésén túl közölte az alperessel, hogy bírói szolgálati jogviszonyát 2013. július 1-jétől nem kívánja megszüntetni, továbbra is bíróként kíván dolgozni...
[2] A Nyugdíjfolyósító Igazgatóság a 2013. június 12. napján kelt határozatával a felperes bírói szolgálati jogviszonya fennállására tekintettel a havi 130 960 forint összegű szolgálati járandósága folyósításának 2013. július 1-jei hatállyal történő szüneteltetését rendelte el.
[3] Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság a 2013. szeptember 19. napján kelt határozatával az elsőfokú határozatot helybenhagyta. A társadalombiztosítási szervek határozataikat a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) 83/C. § (1)-(2) bekezdése, valamint a korhatár előtti öregségi nyugdíjak megszüntetéséről, a korhatár előtti ellátásról és a szolgálati járandóságról szóló 2011. évi CLXVII. törvény (a továbbiakban: Knymt.) 5. § (1) bekezdése, 25. § (1) és (2) bekezdése rendelkezéseire alapították. A másodfokon eljáró társadalombiztosítási szerv "megjegyezte", hogy a felperes szolgálati járandósága folyósításának szüneteltetésére a Tny. 83/B. § (1) bekezdése és a Tny. 83/C. § (1) bekezdése alapján okot adó körülmények állnak fenn. Tekintettel arra, hogy a felperes keresete, jövedelme 2013. április hónapra vonatkozó járulékalapot képező jövedelmével meghaladta a jogszabályban meghatározott éves keretösszeget, ezért a keretösszeg elérését követő hónap első napjától a szolgálati járandóság folyósítását a Tny. 83/B. § (1) bekezdése alapján szüneteltetni kell.
[5] Az alperes ellenkérelmében a kereset elutasítását kérte, fenntartva határozataiban foglalt jogi és ténybeli indokait. Utalt arra alperes, hogy a Knymt. 5. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezéseket az Alkotmánybíróság a Knymt. 14. § (1) és (2) bekezdései alaptörvény-ellenességének megállapításáról és megsemmisítéséről, továbbá rendelkezései alaptörvény-ellenességének megállapítására irányuló indítvány elutasításáról, valamint alkotmányjogi panaszok elutasításáról rendelkező 23/2013. (IX. 25.) AB határozatában már vizsgálta és az e rendelkezés Alaptörvénybe ütközésének megállapítására irányuló indítványt elutasította.
[7] A bíróság érvelése szerint a mindenkori jogalkotó határozza meg a nyugdíjrendszer szabályait, ezért a Knymt. 2. § (5) bekezdése tekintetében nem látott lehetőséget arra, hogy az Alkotmánybíróságnál kezdeményezze az alaptörvény-ellenesség megállapítását és a jogszabály alkalmazásának kizárását.
[8] A bíróság megállapította, hogy a keresettel támadott határozatok a hatályos jogszabályoknak megfelelnek.
[10] A felperes álláspontja szerint a bíróság az eljárása során nem biztosította a tisztességes eljárás és a hatékony bírói jogvédelem alapelvének érvényesülését, megsértve ezzel a Pp. 2. §-ában foglaltakat. E körben hivatkozott a 8/2015. (IV. 17.) AB határozatban és a 35/2002. (VII. 19.) AB határozatban foglaltakra.
[11] A felperes érvelése szerint a bíróság az Alaptörvény megsértésére alapított felülvizsgálati kérelmét figyelmen kívül hagyta és a mellőzés indokát sem adta, megsértve ezzel a Pp. 213. §-ában foglaltakat.
[12] A felperes sérelmezte, hogy a bíróság a Pp. 155/B. § (1)-(4) bekezdésében foglaltak helyett a Pp. 152. § rendelkezéseit alkalmazta, az Alkotmánybírósághoz fordulás iránti indítványa elutasításáról alakszerű döntést nem hozott, így nem állapítható meg, hogy a bíróság milyen indokok alapján nem kezdeményezte a Tny. 83/C. § alaptörvény-ellenességének megállapítását, amely mulasztás a Pp. 220. § (1) bekezdés d) pontja és a 221. § (1) bekezdése rendelkezéseinek a megsértését jelenti.
[13] A felperes hivatkozott az Alapvető Jogok Állampolgári Biztosának (AJB) kezdeményezésére, valamint az Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB) által - a jelen per tárgyával egyező ügyben kérelmező javára hozott - 2015. december 15. napján kelt döntésre a Fábián kontra Magyarország ügyben azzal, hogy a bíróság azáltal, hogy ezen dokumentumok ismeretében sem kezdeményezte az Alkotmánybíróság előtti eljárást, az alaptörvény-ellenesség megállapítását, így megfosztotta a hatékony jogorvoslat lehetőségétől, amely a tisztességtelen eljárás és a hatékony bírói jogvédelem elveibe ütközik. A bíróság ítéletében csupán a Knymt. 2. § (5) bekezdése alaptörvény-ellenességének megállapítására vonatkozó felperesi kezdeményezésről döntött, amely döntés indokolása téves, hiányos és logikátlan, ezért a Pp. 220. § (1) bekezdés d) pontja és 221. § (1) bekezdése rendelkezéseibe ütközik.
[14] A felperes felülvizsgálati kérelmében az ítélet hatályon kívül helyezése és kereseti kérelmének megfelelő határozat meghozatala mellett kérte az Alkotmánybíróságnál kezdeményezni a Tny. 83/C. § és a Knymt. 2. § (5) bekezdés alaptörvény-ellenességének megállapítását az általa felhozott indokok, az ombudsman indítványa és az EJEB döntésében foglaltak figyelembevételével.
[15] Az alperes felülvizsgálati ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályban tartását kérte. Az alperes hivatkozott a társadalombiztosítási szervek határozataira, a jogerős ítéletre, valamint a felperes felülvizsgálati kérelmében foglaltakra. Az alperes fenntartotta, hogy a Knymt. 5. § (1) bekezdése, 11. §-a, 25. §-a és a Tny. 83/C. § (1) bekezdése rendelkezései alapján jogszerű határozatokat hoztak a társadalombiztosítási szervek. Az alperes érvelése szerint a hivatkozott jogszabályhelyek alapján a felperes a Tny. 83/C. § (1) bekezdése által szabályozott - bírói szolgálati - jogviszonya 2013. július 1-jétől fennállt, ezért a felperes szolgálati járandósága folyósítását 2013. július 1-jétől szüneteltetni kellett.
[16] Az alperes álláspontja szerint az EJEB döntése egyedi ügyben született, így a felperes öregségi nyugdíja folyósításának szüneteltetése tekintetében nem bír jelentőséggel, az alperes számára az EJEB-döntés kötelezettséget nem ír elő.
[17] Az alperes utalt a Kúria Mfv.III.10.254/2015/2. számú, valamint az Mfv.III.10.255/2015/2. számú ítéleteire, amelyek szerint: "A közigazgatási szervnek nincs jogszabályi lehetősége az alkalmazandó jogszabályokat alaptörvény-ellenességük, illetve nemzetközi szerződésbe ütközésük miatt figyelmen kívül hagyni vagy alkalmazásuk kizárását az Alkotmánybíróság előtt kezdeményezni".
[18] Az alperes álláspontja szerint az Alkotmánybíróság a Tny. 83/C. § (1) és (4) bekezdése, valamint a 102/I. § (1) és (2) bekezdése alaptörvény-ellenességének és nemzetközi szerződésbe ütközésének megállapítására és megsemmisítésére irányuló - a Kúria által az Mfv.III.10.403/2015. szám alatt folyamatban lévő ügyben kezdeményezett - eljárását az EJEB előtt a Fábián kontra Magyarország ügyben a Nagykamara előtt folyamatban lévő felülvizsgálat befejezéséig felfüggesztette, ezért a Tny. 83/C. § (1) bekezdés szövege hatályos, így az alperesnek alkalmaznia kellett.
[20] A felperes felülvizsgálati kérelmében a Pp. 152. §-a, 220. § (1) bekezdés d) pontja és a 221. § (1) bekezdése sérelmét állította.
[21] A Kúria megállapította, hogy a bíróság ugyan tévesen alkalmazta a Pp. 152. §-a rendelkezését a Pp. 155/B. §-a rendelkezése helyett, ez azonban nem olyan lényeges, az ügy érdemére kiható eljárási szabályszegés, amely a jogerős ítélet hatályon kívül helyezését kellene hogy eredményezze.
[22] A Pp. 220. § (1) bekezdés d) pontja és 221. § (1) bekezdése rendelkezéseinek megsértésével kapcsolatosan a felperes sérelmezte, hogy a bíróság nem indokolta, hogy kérelmei ellenére miért nem kezdeményezte a Tny. 83/C. §-a alaptörvény-ellenességének megállapítását.
[23] A Legfelsőbb Bíróság korábban - még az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: régi Abtv.) és a régi Alkotmány hatályban léte alatt - több döntésében kifejtette, hogy a régi Abtv. 38. §-ának (1) bekezdése értelmében, "ha a bíró az előtte folyamatban lévő ügy elbírálása során észleli, hogy olyan jogszabályt kell alkalmaznia, amely alkotmányellenes, a bírósági eljárás felfüggesztése mellett kezdeményezi az alkotmánybírósági eljárást. A 38. § (2) bekezdése szerint az ügyfél kérelmet terjeszthet elő az alkotmánybírósági eljárás kezdeményezése tárgyában. Az Alkotmánybíróságról szóló törvény értelmében tehát a bíróság az Alkotmánybíróság eljárását abban az esetben kezdeményezi, ha észleli, hogy olyan jogszabályt kell alkalmaznia, amely alkotmányellenes. Az alkotmánybírósági felülvizsgálatra vonatkozó indítvány elutasításának indokolása azt jelentené, hogy a bíróság normakontrollt végez, hiszen meg kellene állapítani, hogy egy adott jogszabály nem alkotmányellenes. A törvény ugyanakkor csupán azt írja elő, hogy a bírósági eljárás felfüggesztése mellett az Alkotmánybíróság eljárását kezdeményezni kell, ha a bíró az előtte folyamatban lévő ügy elbírálása során észleli, hogy olyan jogszabályt kell alkalmaznia, amely alkotmányellenes. Ennek hiányában a bíróság az indítvány elutasítását nem köteles részletesen
indokolni, hiszen önmagában az elutasítás jelzi, hogy az érintett jogszabály alkotmányellenességét a bíróság nem észlelte". (Kfv.I.25.437/1993. BH 1994.448.). "A bíróság nem köteles indokolni azt a döntését, amellyel a felperesnek az eljárás felfüggesztésére és az Alkotmánybíróság eljárásának kezdeményezésére irányuló kérelmét elutasítja; az elutasítás indokolása ugyanis a jogszabály alkotmányosságának értékelését jelentené, ami nem a bíróság feladata." (Kfv.IV.37.348/2009., KGD 2010.184.).
[24] A Kúria az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (továbbiakban: Abtv.) hatálybalépését követően kialakult álláspontja szerint az Alkotmánybíróság eljárásának kezdeményezésére irányuló eljárás iránti kérelmet elutasító bírósági döntés részletes indokolásának a hiánya nem olyan lényeges eljárási szabálysértés, amely miatt a jogerős döntést hatályon kívül kellene helyezni. A félnek (felperesnek) módja van arra, hogy alkotmányossági aggályait alkotmányjogi panaszban fogalmazza meg és az Alkotmánybírósághoz forduljon. A Pp. 220. § (1) bekezdés d) pontjából nem következik, hogy az ítéletben a normakontrollra irányuló kezdeményezés elutasítását a bírónak részletesen indokolnia kellene.
[25] A felperes olyan kifogást is megfogalmazott, amely a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjai szolgálati nyugdíjának szolgálati járandósággá való átalakítására, az ellátás összegének a személyi jövedelemadóval való csökkentésére, illetőleg a részére megállapított szolgálati nyugdíjnak a Knymt. 5. § (1)-(2) bekezdése rendelkezésén alapuló, ex lege átalakítására és csökkentésére vonatkozott.
[26] A Kúria megállapította, hogy a perben felülvizsgált társadalombiztosítási határozat a fentiekről semmilyen rendelkezést nem tartalmazott, annak tárgya kizárólag a szolgálati járandóság Tny. 83/C. § (1)-(2) bekezdésein és 83/B. §-án alapuló szüneteltetése volt. A szolgálati nyugdíj szolgálati járandósággá való átalakítása, továbbfolyósítása tárgyában bírói kezdeményezés előterjesztésének tehát nem volt helye, mert az alapul szolgáló jogszabályt, ami a felperes esetében a Knymt. 5. § (1) és (4) bekezdése, az ügyben nem kellett alkalmazni. A felperes az általa felhozott, a szolgálati nyugdíja átalakításával, szolgálati járandóságként való továbbfolyósításával kapcsolatos, Alaptörvényben biztosított jogai sérelmének orvoslását - az Abtv. 26. § (2) bekezdés b) pontja, 30. § (1) és (4) bekezdése szerint - alkotmányjogi panasz előterjesztésével kérhette volna az Alkotmánybíróságtól.
[27] Mindemellett a Kúria utal az Alkotmánybíróság a 23/2013. (IX. 25.) AB határozatában kifejtett álláspontra, mely szerint: "A Knymt. 2. § (5) bekezdése értelmében a 3. § (2) bekezdése, a 4. § (1) és (3) bekezdése, az 5. § (1) és (4) bekezdése, valamint a 18. § (1) és (2) bekezdése szerinti esetekben a nyugdíjfolyósító szerv hivatalból jár el, és a továbbfolyósításról, illetve a korhatár előtti ellátás, szolgálati járandóság folyósított összegének módosításáról nem hoz külön döntést. Az Alkotmánybíróság ennek megfelelően megállapította, hogy egyedi hatósági döntés hiányában - egyszerűen ún. továbbfolyósításról van szó - valóban közvetlenül a jogszabály tartalmazza a döntést, ami valamennyi egyedi ügyben hatósági aktus közbejötte nélkül érvényesül." Az Alkotmánybíróság Knymt. 5. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezés Alaptörvénybe ütközésének megállapítására irányuló indítványt elutasította.
[28] A Kúria az Mfv.III.10.255/2015/2. számú korábbi döntésében már rámutatott arra, hogy az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 25. § (1) bekezdése akkor teszi a bíró számára lehetővé, egyben kötelezővé bírói kezdeményezés előterjesztését, ha az előtte folyamatban lévő egyedi ügy elbírálása során olyan jogszabályt kell alkalmaznia, amelynek alaptörvény-ellenességét észleli vagy amelynek alaptörvény-ellenességét az Alkotmánybíróság már megállapította. Ez azt jelenti, hogy bírói kezdeményezés nem terjeszthető elő az ügyben nem alkalmazandó jogszabály alaptörvény-ellenességének megállapítására, és bírói kezdeményezés - értelemszerűen - nem irányulhat az ügyben nem alkalmazandó norma alkalmazásának kizárására sem.
[29] A felperes a Tny. 83/C. § rendelkezése alaptörvény-ellenességének megállapítását kérte. Ezzel kapcsolatosan hivatkozott a Fábián kontra Magyarország ügyben az EJEB által hozott határozatra, valamint az alapvető jogok országgyűlési biztosa AJB 726/2013. számú indítványára.
[30] A Kúria rögzíti, hogy mind - a felperes által hivatkozott - az EJEB által hozott határozat, mind az ombudsmani kezdeményezés az öregségi teljes nyugdíj folyósításnak szüneteltetéséről rendelkező Tny. 83/C. §-a Alaptörvénybe ütközésén alapul. A felperes nem öregségi teljes nyugdíjban, hanem korhatár előtti ellátásban részesül, ezért ügyében a Tny. 83/C. §-a alkalmazásának nem volt helye. A felperes korhatár előtti ellátásának szüneteltetésére - ahogyan arra a másodfokú társadalombiztosítási szerv a jogerős határozatában helytállóan hivatkozott - a Tny. 83/B. § rendelkezéseit kell alkalmazni.
[31] A Kúria korábban már kezdeményezte az Alkotmánybíróság eljárását korhatár előtti ellátás (szolgálati járandóság) szüneteltetése tárgyában. Az Alkotmánybíróság a bírói kezdeményezéseket a 3061/2015. (IV. 10.) AB határozattal elutasította. A Kúria az Alkotmánybíróság eljárását ezen túlmenően öregségi teljes nyugdíj folyósításának szüneteltetése tárgyában is kezdeményezte (Mfv.III.10.403/2015), a felperes esetében azonban nem öregségi teljes nyugdíj szüneteltetésére került sor, ezért a kezdeményezések indokai a jelen ügyben nem állnak fenn.
[32] A Kúria a Tny. 83/C. § alaptörvény-ellenességének megállapítását, a rendelkezés megsemmisítését és az alkalmazása kizárása iránt felperesi kezdeményezés teljesítésére a fentiekre tekintettel nem látott lehetőséget. Továbbá amennyiben az Alkotmánybíróság a Tny. 83/C. §-a alaptörvény-ellenességét megállapítaná, megsemmisítené és alkalmazását kizárná is, abban az esetben sem lehetne a felülvizsgálni kért társadalombiztosítási határozatok jogszabályba ütközését megállapítani és a társadalombiztosítási szervet új eljárásra kötelezni, mivel a másodfokú társadalombiztosítási szerv a jogerős határozatában a Tny. 83/C. §-ára hivatkozás mellett a Tny. 83/B. §-a rendelkezésére is alapította a felperes szolgálati járandósága folyósításának szüneteltetését, mely Tny. 83/B. § alkalmazásának felülvizsgálatára a bírósági eljárásban - erre irányuló felperesi kérelem hiányában - nem volt lehetőség.
[33] A fentebb kifejtettekre figyelemmel a felülvizsgálati kérelemben felhívott jogszabályhelyek - az ügy érdemére kiható - bíróság általi megsértése nem volt megállapítható, ezért a Kúria a jogerős ítéletet - a Pp. 275. § (3) bekezdése alkalmazásával - indokolásbeli módosítással és kiegészítéssel hatályában fenntartotta.
(Kúria, Mfv. III. 10.788/2016.)
a tanács elnöke
Dr. Farkas Katalin
előadó bíró
Dr. Magyarfalvi Katalin
bíró
A felperes:
A felperes képviselője: dr. Auer Éva ügyvéd
Az alperes: ONYF Nyugdíjfolyósító Igazgatósága
Az alperes képviselője: dr. Molnár Viktória jogi előadó
A per tárgya: társadalombiztosítási határozat felülvizsgálata
A felülvizsgálati kérelmet benyújtó fél: felperes
Az elsőfokú bíróság határozatának száma: Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság
1.M.1236/2015/19.
A Kúria a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 1.M.1236/2015/19. számú ítéletét hatályában fenntartja.
A felülvizsgálati eljárás illetékét a magyar állam viseli.
Az ítélet ellen felülvizsgálatnak nincs helye.
[2] A Nyugdíjfolyósító Igazgatóság a 2013. június 12. napján kelt határozatával a felperes bírói szolgálati jogviszonya fennállására tekintettel a havi 130.960 forint összegű szolgálati járandósága folyósításának 2013. július 1-jei hatállyal történő szüneteltetését rendelte el.
[3] Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság a 2013. szeptember 19. napján kelt határozatával az elsőfokú határozatot helybenhagyta. A társadalombiztosítási szervek határozataikat a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) 83/C. § (1)-(2) bekezdése, valamint a korhatár előtti öregségi nyugdíjak megszüntetéséről, a korhatár előtti ellátásról és a szolgálati járandóságról szóló 2011. évi CLXVII. törvény (a továbbiakban: Knymt.) 5. § (1) bekezdése, 25. § (1) és (2) bekezdése rendelkezéseire alapították. A másodfokon eljáró társadalombiztosítási szerv "megjegyezte", hogy a felperes szolgálati járandósága folyósításának szüneteltetésére a Tny. 83/B. § (1) bekezdése és a Tny. 83/C. § (1) bekezdése alapján okot adó körülmények állnak fenn. Tekintettel arra, hogy a felperes keresete, jövedelme 2013. április hónapra vonatkozó járulékalapot képező jövedelmével meghaladta a jogszabályban meghatározott éves keretösszeget, ezért a keretösszeg elérését követő hónap első napjától a szolgálati járandóság folyósítását a Tny. 83/B. § (1) bekezdése alapján szüneteltetni kell.
[5] Az alperes ellenkérelmében a kereset elutasítását kérte határozataiban foglalt jogi és ténybeli indokait fenntartva. Utalt arra alperes, hogy a Knymt. 5. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezéseket az Alkotmánybíróság a Knymt. 14. § (1) és (2) bekezdései alaptörvény-ellenességének megállapításáról és megsemmisítéséről, továbbá rendelkezései alaptörvény-ellenességének megállapítására irányuló indítvány elutasításáról, valamint alkotmányjogi panaszok elutasításáról rendelkező 23/2013. (IX.25.) AB határozatában már vizsgálta és az e rendelkezés Alaptörvénybe ütközésének megállapítására irányuló indítványt elutasította.
[7] A bíróság érvelése szerint a mindenkori jogalkotó határozza meg a nyugdíjrendszer szabályait, ezért a Knymt. 2. § (5) bekezdése tekintetében nem látott lehetőséget arra, hogy az Alkotmánybíróságnál kezdeményezze az alaptörvény-ellenesség megállapítását és a jogszabály alkalmazásának kizárását.
[8] A bíróság megállapította, hogy a keresettel támadott határozatok a hatályos jogszabályoknak megfelelnek.
[10] A felperes álláspontja szerint a bíróság az eljárása során nem biztosította a tisztességes eljárás és a hatékony bírói jogvédelem alapelvének érvényesülését megsértve ezzel a Pp. 2. §-ában foglaltakat. E körben hivatkozott a 8/2015. (IV.17.) AB határozat és a 35/2002. (VII.19.) AB határozatban foglaltakra.
[11] A felperes érvelése szerint a bíróság az Alaptörvény megsértésére alapított felülvizsgálati kérelmét figyelmen kívül hagyta és a mellőzés indokát sem adta megsértve ezzel a Pp. 213. §-ában foglaltakat.
[12] A felperes sérelmezte, hogy a bíróság a Pp. 155/B. § (1)-(4) bekezdésében foglaltak helyett a Pp. 152. §-a rendelkezéseit alkalmazta, az Alkotmánybírósághoz fordulás iránti indítványa elutasításáról alakszerű döntést nem hozott, így nem állapítható meg, hogy a bíróság milyen indokok alapján nem kezdeményezte a Tny. 83/C. §-a alaptörvény-ellenességének megállapítását, amely mulasztás a Pp. 220. § (1) bekezdés d) pontja és a 221. § (1) bekezdése rendelkezéseinek a megsértését jelenti.
[13] A felperes hivatkozott az Alapvető Jogok Állampolgári Biztosának (AJB) kezdeményezésére, valamint az Európai Jogok Emberi Bírósága (EJEB) által - a jelen per tárgyával egyező ügyben kérelmező javára hozott - 2015. december 15. napján kelt döntésre a Fábián kontra Magyarország ügyben azzal, hogy a bíróság azáltal, hogy ezen dokumentumok ismeretében, sem kezdeményezte az Alkotmánybíróság előtti eljárást, az alaptörvény-ellenesség megállapítását, így megfosztotta a hatékony jogorvoslat lehetőségétől, amely a tisztességtelen eljárás és a hatékony bírói jogvédelem elveibe ütközik. A bíróság ítéletében csupán a Knymt. 2. § (5) bekezdése alaptörvény-ellenességének megállapítására vonatkozó felperesi kezdeményezésről döntött, amely döntés indokolása téves, hiányos és logikátlan, ezért a Pp. 220. § (1) bekezdés d) pontja és 221. § (1) bekezdése rendelkezéseibe ütközik.
[14] A felperes felülvizsgálati kérelmében az ítélet hatályon kívül helyezése és kereseti kérelmének megfelelő határozat meghozatala mellett kérte az Alkotmánybíróságnál kezdeményezni a Tny. 83/C. § és a Knymt. 2. § (5) bekezdés alaptörvény-ellenességének megállapítását az általa felhozott indokok, az ombudsman indítványa és az EJEB döntésében foglaltak figyelembevételével.
[15] Az alperes felülvizsgálati ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályban tartását kérte. Az alperes hivatkozott a társadalombiztosítási szervek határozataira, a jogerős ítéletre, valamint a felperes felülvizsgálati kérelmében foglaltakra. Az alperes fenntartotta, hogy a Knymt. 5. § (1) bekezdése, 11. §-a, 25. §-a és a Tny. 83/C. § (1) bekezdése rendelkezései alapján jogszerű határozatokat hoztak a társadalombiztosítási szervek. Az alperes érvelése szerint a hivatkozott jogszabályhelyek alapján a felperes a Tny. 83/C. § (1) bekezdése által szabályozott - bírói szolgálati - jogviszonya 2013. július 1-jétől fennállt, ezért a felperes szolgálati járandósága folyósítását 2013. július 1-től szüneteltetni kellett.
[16] Az alperes álláspontja szerint az EJEB döntése egyedi ügyben született, így a felperes öregségi nyugdíja folyósításának szüneteltetése tekintetében nem bír jelentőséggel, alperes számára az EJEB döntés kötelezettséget nem ír elő.
[17] Az alperes utalt a Kúria Mfv.III.10.254/2015/2. számú, valamint az Mfv.III.10.255/2015/2. számú ítéleteire, amelyek szerint: "A közigazgatási szervnek nincs jogszabályi lehetősége az alkalmazandó jogszabályokat alaptörvény-ellenességük, illetve nemzetközi szerződésbe ütközésük miatt figyelmen kívül hagyni vagy alkalmazásuk kizárását az Alkotmánybíróság előtt kezdeményezni".
[18] Az alperes álláspontja szerint az Alkotmánybíróság a Tny. 83/C. § (1) és (4) bekezdése, valamint a 102/I. § (1) és (2) bekezdése alaptörvény-ellenességének és nemzetközi szerződésbe ütközésének megállapítására és megsemmisítésére irányuló - a Kúria által az Mfv.III.10.403/2015. szám alatt folyamatban lévő ügyben kezdeményezett - eljárását az EJEB előtt a Fábián kontra Magyarország ügyben a Nagykamara előtt folyamatban lévő felülvizsgálat befejezéséig felfüggesztette, ezért a Tny. 83/C. § (1) bekezdés szövege hatályos, így az alperesnek alkalmaznia kellett.
[20] A felperes felülvizsgálati kérelmében a Pp. 152. §-a, 220. § (1) bekezdés d) pontja és a 221. § (1) bekezdése sérelmét állította.
[21] A Kúria megállapította, hogy a bíróság ugyan tévesen alkalmazta a Pp. 152. §-a rendelkezését a Pp. 155/B. §-a rendelkezése helyett, ez azonban nem olyan lényeges, az ügy érdemére kiható eljárási szabályszegés, amely a jogerős ítélet hatályon kívül helyezését kellene, hogy eredményezze.
[22] A Pp. 220. § (1) bekezdés d) pontja és 221. § (1) bekezdése rendelkezéseinek megsértésével kapcsolatosan a felperes sérelmezte, hogy a bíróság nem indokolta, hogy kérelmei ellenére miért nem kezdeményezte a Tny. 83/C. §-a alaptörvény-ellenességének megállapítását.
[23] A Legfelsőbb Bíróság korábban - még az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: régi Abtv.) és a régi Alkotmány hatályban léte alatt - több döntésében kifejtette, hogy a régi Abtv. 38. §-ának (1) bekezdése értelmében, "ha a bíró az előtte folyamatban lévő ügy elbírálása során észleli, hogy olyan jogszabályt kell alkalmaznia, amely alkotmányellenes, a bírósági eljárás felfüggesztése mellett kezdeményezi az alkotmánybírósági eljárást. A 38. § (2) bekezdése szerint az ügyfél kérelmet terjeszthet elő az alkotmánybírósági eljárás kezdeményezése tárgyában. Az Alkotmánybíróságról szóló törvény értelmében tehát a bíróság az Alkotmánybíróság eljárását abban az esetben kezdeményezi, ha észleli, hogy olyan jogszabályt kell alkalmaznia, amely alkotmányellenes. Az alkotmánybírósági felülvizsgálatra vonatkozó indítvány elutasításának indokolása azt jelentené, hogy a bíróság normakontrollt végez, hiszen meg kellene állapítani, hogy egy adott jogszabály nem alkotmányellenes. A törvény ugyanakkor csupán azt írja elő, hogy a bírósági eljárás felfüggesztése mellett az Alkotmánybíróság eljárását kezdeményezni kell, ha a bíró az előtte folyamatban lévő ügy elbírálása során észleli, hogy olyan jogszabályt kell alkalmaznia, amely alkotmányellenes. Ennek hiányában a bíróság az indítvány elutasítását nem köteles részletesen indokolni, hiszen önmagában az elutasítás jelzi, hogy az érintett jogszabály alkotmányellenességét a bíróság nem észlelte".(Kfv. I. 25. 437/1993. BH 1994.448.). "A bíróság nem köteles indokolni azt a döntését, amellyel a felperesnek az eljárás felfüggesztésére és az Alkotmánybíróság eljárásának kezdeményezésére irányuló kérelmét elutasítja; az elutasítás indokolása ugyanis a jogszabály alkotmányosságának értékelését jelentené, ami nem a bíróság feladata." (Kfv. IV. 37.348/2009., KGD 2010.184.).
[24] A Kúria az Alkotmánybíróságról szóló 2011.évi CLI. törvény (továbbiakban: Abtv.) hatályba lépését követően kialakult álláspontja szerint az Alkotmánybíróság eljárásának kezdeményezésére irányuló eljárás iránti kérelmet elutasító bírósági döntés részletes indokolásának a hiánya nem olyan lényeges eljárási szabálysértés, amely miatt a jogerős döntést hatályon kívül kellene helyezni. A félnek (felperesnek) módja van arra, hogy alkotmányossági aggályait alkotmányjogi panaszban fogalmazza meg és az Alkotmánybírósághoz forduljon. A Pp. 220. § (1) bekezdés d) pontjából nem következik, hogy az ítéletben a normakontrollra irányuló kezdeményezés elutasítását a bírónak részletesen indokolnia kellene.
[25] A felperes olyan kifogást is megfogalmazott, amely a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjai szolgálati nyugdíjának szolgálati járandósággá való átalakítására, az ellátás összegének a személyi jövedelemadóval való csökkentésére, illetőleg a részére megállapított szolgálati nyugdíjnak a Knymt. 5. § (1)-(2) bekezdése rendelkezésén alapuló, ex lege átalakítására és csökkentésére vonatkozott.
[26] A Kúria megállapította, hogy a perben felülvizsgált társadalombiztosítási határozat a fentiekről semmilyen rendelkezést nem tartalmazott, annak tárgya kizárólag a szolgálati járandóság Tny. 83/C. § (1)-(2) bekezdésein és 83/B. §-án alapuló szüneteltetése volt. A szolgálati nyugdíj szolgálati járandósággá való átalakítása, továbbfolyósítása tárgyában bírói kezdeményezés előterjesztésének tehát nem volt helye, mert az alapul szolgáló jogszabályt, ami a felperes esetében a Knymt. 5. § (1) és (4) bekezdése, az ügyben nem kellett alkalmazni. A felperes az általa felhozott, a szolgálati nyugdíja átalakításával, szolgálati járandóságként való továbbfolyósításával kapcsolatos, Alaptörvényben biztosított jogai sérelmének orvoslását - az Abtv. 26. § (2) bekezdés b) pontja, 30. § (1) és (4) bekezdése szerint - alkotmányjogi panasz előterjesztésével kérhette volna az Alkotmánybíróságtól.
[27] Mind emellett a Kúria utal az Alkotmánybíróság a 23/2013. (IX.25.) AB határozatában kifejtett álláspontra, mely szerint: "A Knymt. 2. § (5) bekezdése értelmében a 3. § (2) bekezdése, a 4. § (1) és (3) bekezdése, az 5. § (1) és (4) bekezdése, valamint a 18. § (1) és (2) bekezdése szerinti esetekben a nyugdíjfolyósító szerv hivatalból jár el, és a továbbfolyósításról, illetve a korhatár előtti ellátás, szolgálati járandóság folyósított összegének módosításáról nem hoz külön döntést. Az Alkotmánybíróság ennek megfelelően megállapította, hogy egyedi hatósági döntés hiányában - egyszerűen egyszerűen ún. továbbfolyósításról van szó - valóban közvetlenül a jogszabály tartalmazza a döntést, ami valamennyi egyedi ügyben hatósági aktus közbejötte nélkül érvényesül." Az Alkotmánybíróság Knymt. 5. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezés Alaptörvénybe ütközésének megállapítására irányuló indítványt elutasította.
[28] A Kúria az Mfv. IIII. 10.255/2015/2. számú korábbi döntésében már rámutatott arra, hogy az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 25. § (1) bekezdése akkor teszi a bíró számára lehetővé, egyben kötelezővé bírói kezdeményezés előterjesztését, ha az előtte folyamatban lévő egyedi ügy elbírálása során olyan jogszabályt kell alkalmaznia, amelynek alaptörvény-ellenességét észleli vagy amelynek alaptörvény-ellenességét az Alkotmánybíróság már megállapította. Ez azt jelenti, hogy bírói kezdeményezés nem terjeszthető elő az ügyben nem alkalmazandó jogszabály alaptörvény-ellenességének megállapítására, és bírói kezdeményezés - értelemszerűen - nem irányulhat az ügyben nem alkalmazandó norma alkalmazásának kizárására sem.
[29] A felperes a Tny. 83/C. § rendelkezése alaptörvény-ellenességének megállapítását kérte. Ezzel kapcsolatosan hivatkozott a Fábián kontra Magyarország ügyben az EJEB által hozott határozatra, valamint az Alapvető Jogok Országgyűlési Biztosa AJB 726/2013. számú indítványára.
[30] A Kúria rögzíti, hogy mind - a felperes által hivatkozott - az EJEB által hozott határozat, mind az ombudsmani kezdeményezés az öregségi teljes nyugdíj folyósításnak szüneteltetéséről rendelkező Tny. 83/C. §-a Alaptörvénybe ütközésén alapul. A felperes nem öregségi teljes nyugdíjban, hanem korhatár előtti ellátásban részesül, ezért ügyében a Tny. 83/C. §-a alkalmazásának nem volt helye. A felperes korhatár előtti ellátásának szüneteltetésére - ahogyan arra a másodfokú társadalombiztosítási szerv a jogerős határozatában helytállóan hivatkozott - a Tny. 83/B. § rendelkezéseit kell alkalmazni.
[31] A Kúria korábban már kezdeményezte az Alkotmánybíróság eljárását korhatár előtti ellátás (szolgálati járandóság) szüneteltetése tárgyában. Az Alkotmánybíróság a bírói kezdeményezéseket a 3061/2015. (IV. 10.) AB határozattal elutasította. A Kúria az Alkotmánybíróság eljárását ezen túlmenően öregségi teljes nyugdíj folyósításának szüneteltetése tárgyában is kezdeményezte (Mfv. III. 10.403/2015), a felperes esetében azonban nem öregségi teljes nyugdíj szüneteltetésére került sor, ezért a kezdeményezések indokai a jelen ügyben nem állnak fenn.
[32] A Kúria a Tny. 83/C. § alaptörvény-ellenességének megállapítását, a rendelkezés megsemmisítését és az alkalmazása kizárása iránt felperesi kezdeményezés teljesítésére a fentiekre tekintettel nem látott lehetőséget. Továbbá amennyiben az Alkotmánybíróság a Tny. 83/C. §-a alaptörvény-ellenességét megállapítaná, megsemmisítené és alkalmazását kizárná is, abban az esetben sem lehetne a felülvizsgálni kért társadalombiztosítási határozatok jogszabályba ütközését megállapítani és a társadalombiztosítási szervet új eljárásra kötelezni, mivel a másodfokú társadalombiztosítási szerv a jogerős határozatában a Tny 83/C §-ára hivatkozás mellett a Tny. 83/B. §-a rendelkezésére is alapította a felperes szolgálati járandósága folyósításának szüneteltetését, mely Tny. 83/B. § alkalmazásának felülvizsgálatára a bírósági eljárásban - erre irányuló felperesi kérelem hiányában - nem volt lehetőség.
[33] A fentebb kifejtettekre figyelemmel a felülvizsgálati kérelemben felhívott jogszabályhelyek- az ügy érdemére kiható - bíróság általi megsértése nem volt megállapítható, ezért a Kúria a jogerős ítéletet - a Pp. 275. § (3) bekezdése alkalmazásával - indokolásbeli módosítással és kiegészítéssel hatályában fenntartotta.
[35] Az alperes felülvizsgálati eljárásban felmerült költsége megtérítését nem kérte, ezért a Kúria e tárgyban mellőzte a határozathozatalt a Pp. 78. § (2) bekezdése alapján.
[36] A Kúria a felülvizsgálati eljárás illetékéről a Knymt. 2. § (1) bekezdése szerint alkalmazandó Tny. 81. § (1) bekezdése alapján határozott.
[37] A Kúria a felülvizsgálati kérelmet a Pp. 274. § (1) bekezdése alapján tárgyaláson bírálta el.