2. Döntött arról, hogy az 1. pont szerinti programot a mellékelt szakmai terv szerint támogatja, és az Orszá..." />

73/2008. (XII. 15.) MAT határozat

Javaslat a "Foglalkoztatottság megőrzésének támogatása a gazdasági válság következtében átmenetileg nehéz helyzetbe jutott vállalkozásoknál" című program támogatására

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A Munkaerőpiaci Alap Irányító Testülete (MAT) a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 39/A. § (3) bekezdés a) pont 3. alpontjában foglalt jogkörében
1. megtárgyalta a "Foglalkoztatottság megőrzésének támogatása a gazdasági válság következtében átmenetileg nehéz helyzetbe jutott vállalkozásoknál" című programról szóló előterjesztést.
2. Döntött arról, hogy az 1. pont szerinti programot a mellékelt szakmai terv szerint támogatja, és az Orszá...

73/2008. (XII. 15.) MAT határozat
Javaslat a "Foglalkoztatottság megőrzésének támogatása a gazdasági válság következtében átmenetileg nehéz helyzetbe jutott vállalkozásoknál" című program támogatására
A Munkaerőpiaci Alap Irányító Testülete (MAT) a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 39/A. § (3) bekezdés a) pont 3. alpontjában foglalt jogkörében
1. megtárgyalta a "Foglalkoztatottság megőrzésének támogatása a gazdasági válság következtében átmenetileg nehéz helyzetbe jutott vállalkozásoknál" című programról szóló előterjesztést.
2. Döntött arról, hogy az 1. pont szerinti programot a mellékelt szakmai terv szerint támogatja, és az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány (OFA) részére a Munkaerőpiaci Alap (MPA) foglalkoztatási alaprésze 2008. évi központi kerete terhére forrást biztosít azzal, hogy a támogatási összeg mértékét az MPA év végi likviditási helyzetétől függően - a MAT utólagos tájékoztatása mellett - a szociális és munkaügyi miniszter határozza meg.
3. Felkéri a Szociális és Munkaügyi Minisztériumot, hogy
a) kössön megállapodást a program megvalósítására az OFA-val,
b) számoltassa el az OFA-t a program előrehaladásáról a 15/2008. (IV. 2.) MAT határozat 16. pontja alapján,
c) a program zárását és értékelését követő legközelebbi beszámolási időpontig (2011. augusztus 15-ig) számoltassa el az OFA-t a program végrehajtásáról és a pénzeszközök felhasználásáról,
d) az elszámolás elfogadását követően nyújtson be előterjesztést a program teljesítéséről a Testület soron következő ülésére.
Kiss Mihály s. k.,
a munkaadói oldal részéről
Zsíros Sándor s. k.,
a munkavállalói oldal részéről
Dr. Székely Judit s. k.,
a kormányzati oldal részéről
Ellenjegyzem:
Szűcs Erika s. k.,
szociális és munkaügyi miniszter
PROGRAM
a foglalkoztatottság megőrzésének támogatása a gazdasági válság következtében átmenetileg nehéz helyzetbe jutott vállalkozásoknál
Bevezetés
A világgazdaságban megfigyelhető recessziós jelentségek a magyar gazdaság nyitottsága miatt gyors és közvetlen hatást gyakorolhatnak a hazai munkaerő-piaci folyamatokra, kedvezőtlenül befolyásolhatják a foglalkoztatási kilátásokat. Komolyabb foglalkoztatási feszültségek, krízisek, esetleg helyi válságok kialakulására lehet számítani, ezért indokolt elsősorban rövidtávon ható preventív jellegű intézkedések kidolgozásával és alkalmazásával megelőzni a nagyobb társadalmi feszültségek kialakulását. A gazdasági visszaesés várható időtartamára vonatkozóan csak becslések állnak rendelkezésre, de minden bizonnyal számíthatunk arra, hogy a lecsengése - a kedvezőre forduló világgazdasági folyamatok mellett is - 2-3 évet is igénybe vehet.
Azt feltételezzük, hogy az elkövetkező időszakban a vállalkozások munkaerő iránti igénye jelentősen csökkeni fog. A vállalkozások nehezebben és drágábban tudják megfinanszírozni (hitelek, hitelképesség) működésüket, elhalasztják a fejlesztést, a beruházást. Piaci várakozásaikban a növekedés helyett az elért eredmények megtartása, vagy kisebb csökkentése jelenik meg.
A fentiek mellett továbbra is lesznek olyan vállalkozások, melyeket a gazdasági recesszió kevésbé, vagy csak áttételesen érint, ámbár a vállalkozások működési feltételei általános értelemben nehezednek. Így ha korlátozott mértékben is, de lesznek olyan vállalkozások, ahol a piaci várokozások a növekedés irányába mutatnak majd.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat1 által megjelentett legfrissebb adatok 2008 novemberére vonatkozóan alátámasztják azt a feltételezést, hogy általános értelemben a foglalkoztatási kilátások romlottak. A november hónapban bejelentett új álláshelyek száma - 19 900 db - az októberi adatokhoz képest a felére esett vissza, a 2007. évi hasonló adatokhoz képest pedig 6,6%-os csökkenést mutat. A 2008 október végéig be nem töltött és 2008 novemberében bejelentett új álláshelyek száma (a támogatott álláshelyekkel együtt) összesen 45 500 db volt. Ez mintegy 15 ezerrel kevesebb közvetíthető álláshelyet jelentett, mint októberben. Az új álláshelyek számának alakulása térségenként eltérő képet mutat. A legtöbb új, nem támogatott állást Közép-Magyarországon és a Dél-Alföldön kínálták a munkáltatók, összesen mintegy 6900 db-t. Viszont drasztikusan csökkent a bejelentett nem támogatott álláshelyek száma Észak-Alföldön (61,1%), Dél-Dunántúlon (60,1%), Közép-Dunántúlon (57,4%), valamint Észak-Magyarországon (52,3%). A csökkenéshez hozzájárult, hogy egyre kevesebb a munkáltatók által ajánlott álláshely a szezonális ágazatokban és a konjunktúra- érzékeny területeken. A bejelentett nem támogatott álláshelyek leginkább a feldolgozóiparban, a gazdasági szolgáltatásokban és az ingatlanügyek területén találhatóak.
Az előterjesztésben található adatok az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hivatalos közleményeiből kerültek felhasználásra.
A munkavállalói oldalt vizsgálva összességében egy hónap alatt 5%-al nőtt a nyilvántartott álláskeresők száma, a legnagyobb mértékű növekedést a Nyugat-Dunántúlon (11,5%) mértek. A megyénkénti kimutatásban legrosszabb mutatókkal Győr-Moson-Sopron (18,6%) és Veszprém (11,5%) megye rendelkezik. Az előző év hasonló időszakához viszonyítottan a legnagyobb veszteség a Közép-Dunántúlon tapasztalható, 15,9%-al nőtt a nyilvántartott álláskeresők száma. Az álláskeresők belső összetételére vonatkozóan a szezonális hatásokon túl novemberben nagy számban jelentek meg azok a munkavállalók, akik korábban munkaerő-kölcsönzés keretében dolgoztak elsősorban az exportra termelő cégeknél.
Sajnos 2008 novemberében az előző évihez képest tovább nőtt (9,3%) a tartósan (12 hónapon túl) állást keresők száma (142 400 fő). Az átlagos regisztrációs idő 341 nap.
2008 novemberében a munkáltatók által bejelentett (számuk 58) csoportos létszámleépítés 3 100 főt érintett. Ez 2 ezer fővel magasabb, mint az előző havi és 15%-al magasabb, mint az előző év, hasonló időszakában történt csoportos létszámleépítés, azonban a vártnál kevesebb.
Forrás: Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat legfrissebb adatai alapján 2008. november.
A csoportos létszámleépítést tervezők száma öt területen koncentrálódik: az autóipar beszállítói bázisa, a villamos-energia ipar, az élelmiszeripar, a textilipar, valamint az építőipar. A munkaügyi központok tapasztalata azonban azt mutatja, hogy a csoportos létszámleépítéssel érintett munkaerő mintegy 50-60%-a jelenik csak meg a munkaügyi ellátó rendszerben, a többiek vagy maguk oldják meg elhelyezkedésüket, vagy a jogszabályi keretek között inaktivitásba vonulnak. Ez a korábbi tapasztalat azonban valószínűleg felülíródik abból a tényből fakadóan, hogy a recesszió következtében lényegesen magasabb arányban lesz azok száma, akik nem tudnak azonnal más állásban elhelyezkedni az elbocsátást követően.
A fentiekben bemutatott munkaerő-piaci helyzetre és foglalkozási kilátásokra adott válaszul a munkaügyi kormányzat egyfelől többletforrásokat biztosít a munkaügyi ellátó rendszer részére, másfelől pedig közvetlen támogatási csatornát nyit meg a vállalkozások számára, elsősorban a munkaerő megtartása érdekében az OFA-n keresztül.
A program célja
A program átfogó célja a világgazdasági válság foglalkoztatási hatásainak mérséklése, az érintett munkavállalók munkavégző képességének megőrzése, illetve foglalkoztathatóságuk fejlesztése.
A program konkrét célja a vállalkozások foglalkoztatási kapacitásának megőrzése, a gazdasági válságból fakadóan a megszűnő álláshelyek számának a minimalizálása.
A program célcsoportja
- a létszámleépítéssel érintett, vagy veszélyeztetett munkavállaló, illetve a létszámleépítés keretében elbocsátottak, akik álláskeresőként regisztráltatják magukat a munkaügyi intézményrendszerben
- Munka Törvénykönyve 73. §-a szerinti munkáltatók, kivételt képeznek az önkormányzati és költségvetési intézmények.
A program bemutatása
A szociális és munkaügyi kormányzat becslése alapján mintegy 100 ezer főt fog érinteni hazánkban hosszabb - rövidebb időintervallumban a világgazdaságban érzékelhető recesszió foglalkoztatásra gyakorolt hatása, azaz várhatóan ekkora volumennel fog nőni az álláskeresők száma. A legfontosabb cél a munkaerő-piac szempontjából annak megakadályozása, hogy a vállalkozások az átmenetileg feleslegessé vált munkaerőtől megszabaduljanak, és az így leépítésre került munkaerő elveszítse munkavégző képességét, motiváltságát, és tartósan munkanélkülivé váljon. Ezért szükséges olyan ösztönzők, programok indítása, melyek a vállalatok magatartását jelentősen befolyásolják, így például: a létszámgazdálkodás helyett a munkaidőalap-gazdálkodás irányába nyitnak új lehetőségeket, vagy a felszabaduló munkaidőben az egyébként tervezett, de elhalasztott fejlesztésekhez szükséges képzési tevékenységet megvalósítja, vagy általános értelemben növelik a foglalkoztatott munkaerő felkészültségét. Mindezen eszközök alkalmazása a vállalkozások esetében többletköltséggel jár, illetve amennyiben a munkavállaló elfogadja pl. az átmeneti munkaidő csökkentést, akkor a keresetében jelentős veszteségei keletkezhetnek.
Jogszabály rendelkezik arról, hogy egy munkáltató milyen feltételek mellett vehet igénybe támogatást a csoportos létszámleépítésnek a munkavállaló számára hátrányos következményeinek enyhítésére. Fontos, hogy a csoportos létszámleépítést megvalósító cégek a munkaerő védelme érdekében igénybe tudjanak venni olyan többletszolgáltatásokat, melyek csökkentik annak kockázatát, hogy tartós munkanélküliség alakuljon ki az elbocsátottak körében és lehetőleg a leépítési folyamatban a "munkából munkába" célkitűzés meg tudjon valósulni. A létszámleépítés során alkalmazott humánus megoldások gyűjtőneveként használja a szakirodalom az outplacement eljárás fogalmát, melynek két hangsúlyos eleme a tanácsadás és az álláskereséssel kapcsolatos szolgáltatások. Ezek a szolgáltatások igénybe vehetők a létszámleépítés megelőzése érdekében is, illetve a szolgáltató közreműködésével megvalósíthatók egyéb olyan tevékenységek, melyek a munkaerő szempontjából elkerülik a munkanélküliséget, vagy annak idejét lerövidítik.
A cél elérése érdekében egy olyan támogatási program meghirdetését javasoljuk, ahol a vállalkozások támogatást vehetnek igénybe ahhoz, hogy a válság miatt csökkenő munkaerő szükségletüket ne elbocsátással kezeljék, hanem törekedjenek a munkaerő megőrzésére, csökkentett munkaidő vagy egyéb eszközök bevezetésével minimalizálják az elbocsátások számát. Mindezek mellett azonban tudomásul kell venni, hogy lesznek olyan vállalkozások, ahol ezek a módszerek nem alkalmazhatóak és a munkaerő elbocsátása bekövetkezik. Fontos azonban, hogy ezekben az esetekben is a vállalatok igénybe tudjanak venni olyan szolgáltatásokat - a jogszabályi kötelezettségeken túl - mellyel a létszámleépítés folyamata humánusabbá tehető, és a munkaerő új munkahelyre történő irányítása megtörténhet.
A hazai jogszabályok által meghatározott módon a csoportos és nem csoportos létszámleépítések információs bázisa a munkaügyi központokban található. Ezért a pályázati rendszerbe a döntés-előkészítés részeként az OFA bekapcsolja a munkaügyi központokat is. A pályázótól elvárja, hogy a tervezett leépítésekről előzetes tájékoztatást adjon a területileg illetékes munkaügyi kirendeltségnek, valamint azt is, hogy a megvalósítás ideje alatt ez a kapcsolat és információ áramlás mindvégig fennmaradjon. Az OFA a program megvalósítására vonatkozóan a regionális munkaügyi központokkal közösen tervet készít, együttesen határozzák meg a végrehajtás azon pontjait, melyek segítik az összehangolt, gyors és eredményes munkát. Ez az ösz-szehangolás biztosítja azt is, hogy ne fordulhasson elő támogatáshalmozódás vagy párhuzamos finanszírozás.
A program sikerességét jelentősen befolyásolja az "időtényező", vagyis az, hogy a probléma felmerülésétől a támogatás folyósításáig mennyi idő telik el. A percenként változó piaci környezet gyors, illetve azonnali reagálást követel a vállalkozásoktól. Ezért a program megvalósítására az OFA kialakítja a folyamatos pályázatbefogadásra és a folyamatos döntéshozatalra vonatkozó eljárásrendjét. A döntés-előkészítésre szakértői bizottságot hoz létre, melynek tagait (MAT oldalak, az SZMM képviselői) a Szociális és Munkaügyi Minisztérium javaslata alapján az OFA Kuratóriuma kéri fel. A szakértői bizottság munkájában az OFA Kuratóriuma delegáltjain keresztül vesz részt. A szakértői bizottság rendszeresen ülésezik és az OFA Kuratóriuma biztosítja a folyamatos döntéshozatalt. A szakértői bizottság tagai munkájukat díjazás ellenében végzik.
A program futamideje
A program keretében a vállalkozások 2009. január 11. és november 30. között nyújthatnának be pályázatot, legfeljebb 12 hónapos projekt időtartamra. Amennyiben a támogatási keret a fenti időkeretnél előbb kimerül, a pályázat benyújtásának lehetőségét az OFA visszavonja, vagy újabb forrás megszerzéséig felfüggeszti.
A program kezdő időpontja 2009. január 1.
A pályázati felhívás megjelentetése legkésőbb 2009. január 10.
A program záró időpontja: 2011. június 30.
A program keretében támogatható tevékenységek, elszámolható költségek
1. Munkahelymegőrző támogatás
A program keretében a vállalkozások támogatást vehetnek igénybe a munkahelymegőrzés érdekében, ha az elbocsátással fenyegetett munkaerőt teljes munkaidőben megtartják. A támogatás mértéke minimálbér esetében a munkabér és járulékai tekintetében legfeljebb 90 százalékig, nem minimálbér esetén legfeljebb 75 százalékáig terjedhet, azonban a támogatás havi mértéke munkavállalónként nem haladhatja meg a kötelező legkisebb munkabér 150 százalékát. A támogatás időtartama legfeljebb 12 hónap, a támogatás időtartamával megegyező továbbfoglalkoztatási kötelezettséggel.
2. Csökkentett munkaidőben történő foglalkoztatás támogatása
Ha a vállalkozás az elbocsátással fenyegetett munkaerő megtartása érdekében a korábbinál rövidebb időtartamú - de legalább napi 4 óra - munkaidőben tud a munkavállaló részére munkát biztosítani, a munkaadó támogatást kérhet a kieső munkaidőre vonatkozóan a személyi alapbér és járulékának 80 százalékáig. A támogatás időtartama legfeljebb 12 hónap, a támogatás időtartamával megegyező továbbfoglalkoztatási kötelezettséggel.
Képzésbe vonás esetén további támogatás adható a képzési - átképzési költségre. A munkavállalónak az állásidő alatt felkínált képzést el kell fogadnia, a képzést a munkavállaló csak indokolt esetben utasíthatja vissza.
3. Foglalkoztatás támogatása más munkáltatónál
Ha a vállalkozástól a létszámleépítés keretében más munkáltató - munkajogi jogutódlással vagy e nélkül - átvesz munkavállalót, akkor az átvevő munkaadó pályázat útján támogatást kérhet a kifizetett munkabér és járuléka 50 százalékáig. A támogatás időtartama legfeljebb 12 hónap, a támogatás időtartamával megegyező továbbfoglalkoztatási kötelezettséggel.
Képzésbe vonás esetén további támogatás adható a képzési - átképzési költségre.
4. Szolgáltatás igénybe vételének támogatása
Ha a vállalkozás a fenti eszközök alkalmazása mellett sem tud eltekinteni a létszámleépítéstől, akkor támogatott szolgáltatást vehet igénybe ahhoz, hogy a külső szolgáltató bevonásával outplacement eljárást valósítson meg, melynek eredményeként az elbocsátott munkaerő munka nélkül töltött ideje minimalizálódik. A szolgáltatást nyújtó az alábbi tevékenységekhez vehet igénybe - az OFA-hoz közvetlenül benyújtott pályázat és támogatási szerződés keretében - támogatást:
- a létszámleépítés megelőzését szolgáló intézkedések bevezetéshez szükséges szakértői közreműködésre
- ha a létszámleépítés nem előzhető meg, akkor a célcsoport tagjainak
- önfelmérés, célmeghatározás, akcióterv készítés
- kapcsolatépítés
- képzés, pl.: alapvető számítástechnikai ismeretek, internethasználat, szakképzés
- munkaerő-piaci ismeretek
- állásinterjúra való felkészítés
- munkába állásra való felkészítés
- támogatás a foglalkoztatási tapasztalatszerzésben
(közösségi munka, próba munka, támogatott foglalkoztatás, támogatás nélküli munka)
- a célcsoport új munkahelyen történő alkalmazása érdekében támogatást kérhet
- információnyújtásra a résztvevők alkalmazásával kapcsolatos szabályokról és támogatásokról
- a munkáltatók egyedi igényeinek a felméréséhez a munkaerő-gazdálkodási kérdésekkel összefüggésben
- munkaerő-közvetítéshez a nehezen betölthető munkakörökre
- az elérhető, valamint a rejtett álláslehetőségek feltárásához
- üres álláshelyek illesztéséhez, a kínálkozó munkaerővel
- munkába helyezéshez.
A támogatás mértéke a leépített munkaerő új munkahelyre történő elhelyezésénél a 300 ezer Ft/fő költséget nem haladhatja meg. A fajlagos költség számításánál a 60 órát meghaladó, vagy OKJ szakképesítést adó képzés költségét nem vettük figyelembe.
A létszámleépítés megelőzését segítő szakértői közreműködés költsége nem haladhatja meg az elbocsátással fenyegetett létszámra vetítetten a 100 ezer Ft/fő költséget. A fajlagos költség meghatározásánál nem vettük figyelembe az elbocsátást megakadályozására igénybe vehető egyéb támogatásokat.
A pályázók köre
A támogatás igénybe vételére pályázatot nyújthatnak be
- a Munka Törvénykönyve 73. § szerinti munkáltató, kivéve az önkormányzati és a költségvetési intézmények
- azok a vállalkozások és civil szervezetek, akik outplacement szolgáltatások nyújtására felkészültek és vállalják, hogy egy adott térségben együttműködnek a munkaügyi központokkal, a munkáltatóknál jelentkező létszámleépítések kezelésében.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.