adozona.hu
PM közleménye (PK 2019/11.)
PM közleménye (PK 2019/11.)
a 2020. évre szóló munkavédelmi és munkaügyi ellenőrzési irányelvekről
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A Kormány az állami foglalkoztatási szerv, a munkavédelmi és munkaügyi hatóság kijelöléséről, valamint e szervek hatósági és más feladatainak ellátásáról szóló 320/2014. (XII. 13.) Korm. rendeletben jelöli ki a munkavédelemmel és a munkaügyi hatósági tevékenységgel kapcsolatos közigazgatási feladatok ellátására a munkavédelmi, valamint a munkaügyi hatóságokat.
A munkavédelmi hatóság, valamint a munkaügyi hatóság az ellenőrzési tevékenységét a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter (a to...
A munkavédelmi hatóság, valamint a munkaügyi hatóság az ellenőrzési tevékenységét a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) által megállapított és közzétett ellenőrzési irányelv alapján végzi.
2. A miniszter, valamint a munkavédelmi ellenőrzést végző hatóság célja, hogy a munkavédelmi előírások végrehajtását és a megelőzést szolgáló tájékoztató, felvilágosító tevékenységével következetesen elősegítse az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzésre vonatkozó szabályok ellenőrzését és megtartását. A rendelkezésre álló erőforrásaival a munkavédelmi hatóság növelje az ellenőrzések hatékonyságát, különös tekintettel az építésgazdaság általános fejlesztését, az építőanyagok hazai gyártását és a hazai építőipari alapanyag-kitermelés támogatását célzó stratégiáról és a hazai építőipari vállalkozások hatékonyságnövelésére irányuló forrás biztosításáról szóló 1031/2018. (II. 8.) Korm. határozat módosításáról szóló 1398/2019. (VII. 4.) Korm. határozatra.
3. A munkavédelmi ellenőrzés célja a munkahelyeken előforduló szabálytalanságok feltárása, az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzésre vonatkozó szabályok megtartásának biztosítása.
4. A munkavédelmi hatóság jogkövető gyakorlatában jusson érvényre a szolgáltató közhatalom elve, a bizalom, a tisztesség és a következetesség, valamint a komplexitás az egységes, fokozatos és arányos intézkedésekben.
Azoknál a munkáltatóknál, akiknél a hatósági intézkedések ellenére nem tapasztalható jogkövető magatartás, teljes hatósági szigorral kell fellépni. A munkavédelmi ellenőrzés során megállapított jogsértések miatt kiszabható szankciók alkalmazását az Mvt. és a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló 2017. évi CXXV. törvény határozza meg. Az Mvt. 81-82. §-ai szerinti esetekben a súlyos veszélyeztetést megvalósító munkáltatóval szemben a munkavédelmi hatóság munkavédelmi bírságot szab ki. A munkavédelmi hatóság közigazgatási bírságot szab ki azzal a természetes személlyel szemben, aki a szervezett munkavégzés során az Mvt. 82/D. § (1) bekezdés a)-d) pontjában meghatározott valamely magatartást megvalósítja.
2. A munkavédelmi hatósági ellenőrzés a munkahelyen a munkabiztonsági szabályszegések és a munkaegészségügyi kóroki tényezők feltárására és vizsgálatára egyaránt térjen ki. A munkavédelmi eljárások során gyors és szakszerű eljárással segítse a munkavállalókat ért jogsértések felszámolását.
3. A munkavédelmi ellenőrzést végző hatóság minél több olyan munkahelyen folytasson munkavédelmi ellenőrzést, ahol veszélyes munkaeszközt és technológiát alkalmaznak, zajjal, kéz-karrezgéssel, veszélyes anyagokkal, illetve keverékekkel, rákkeltő vagy mutagén anyagok expozíciójával, biológiai kóroki tényezőkjelenlétével járó tevékenységet folytatnak.
4. A munkavédelmi ellenőrzést végző hatóság vizsgálja fokozottabban a kiemelt védelemre szoruló munkavállalók csoportjainak (fiatalkorúak, terhes, nemrégen szült, anyatejet adó nők és szoptató anyák, idősödők, megváltozott munkaképességűek, mozgáskorlátozott vagy egyéb testi fogyatékos munkavállalók) foglalkoztatási körülményeit.
5. A Pénzügyminisztérium szakmai irányításért felelős szervezeti egysége a nemzetgazdaság munkavédelmi helyzetének évenkénti áttekintéséről szóló jelentést az Mvt. 14. § (1) bekezdés e) pontja alapján elkészíti - a munkavédelmi hatóságok és az érintett minisztériumok munkavédelmi irányító tevékenységéről szóló jelentései alapján - a miniszter részére, közzététel céljából.
2. A munkavédelmi ellenőrzést végző hatóságok fektessenek hangsúlyt a proaktív tájékoztatásra, tartsanak saját vagy közös rendezésű nyílt napokat. Az egyik nyílt nap "A munkában megrokkantak és elhunytak emléknapja" hetében kerüljön megrendezésre.
3. Az Mvt. 81/A. § (2) bekezdésében foglaltak alapján meghatározott feladatokkal kapcsolatban a részletes teljesítménymutatókat a munkavédelmi ellenőrzést végző hatóságok részére a 2020. évre vonatkozó munkavédelmi szakmai teljesítmény-célkitűzés tartalmazza.
2. A munkavédelmi oktatások tartalmi vizsgálatát a helyszíni ellenőrzésen tapasztaltak alapján, elsősorban szabálytalan munkavégzés esetén szükséges elvégezni.
3. Az építőipari kivitelezési tevékenységek célvizsgálatának elvégzésével kell a figyelmet ráirányítani az ágazat legsúlyosabb veszélyforrásaira.
4. A munkavédelmi ellenőrzést végző hatóságok az illetékességi területük gazdasági szerkezete, munkabaleseti helyzete és az ellenőrzési tapasztalataik figyelembevétele alapján tartsanak saját tervezésű célvizsgálatot az indokolt tevékenység, szakma vagy ágazat munkavédelmi ellenőrzésére és a tapasztalatokról szóló számszaki és szöveges összefoglalót küldjék meg a miniszternek.
A gazdasági fejlődés nyomán alakuló, illetve erősödő, jogkövetésre törekvő vállalkozások, valamint a munkaerőpiacra lépő munkavállalók tájékoztatása érdekében különösen fontos az egyértelmű és megbízható információk közvetítése.
2. A munkaügyi hatóság fő célja, hogy a rendelkezésre álló erőforrásaival minél hatékonyabban hozzájáruljon a gazdaság további fehérítéséhez a munkaerőpiac területén, különös tekintettel az építésgazdaság általános fejlesztését, az építőanyagok hazai gyártását és a hazai építőipari alapanyag-kitermelés támogatását célzó stratégiáról és a hazai építőipari vállalkozások hatékonyságnövelésére irányuló forrás biztosításáról szóló 1031/2018. (II. 8.) Korm. határozat módosításáról szóló 1398/2019. (VII. 4.) Korm. határozatra.
Ennek kulcsfontosságú tényezője, hogy a munkavállalók rendelkezzenek a tényleges munkaidejüknek megfelelő bejelentett jogviszonnyal, amely által több területen is előrelépés érhető el. Amellett, hogy a munkavállalók alapvető jogai érvényesülnek, csökken a jogkövető vállalkozások versenyhátránya és ez segíti a meglévő munkahelyek megtartását, illetve az új, legális (adózó) munkahelyek létesítését.
3. A munkaügyi hatósági feladatellátás során törekedni kell az országosan egységes gyakorlat további erősítésére.
4. A munkaügyi hatósági ellenőrzés, illetve eljárás alapján a munkavállaló garanciális jogainak érvényesítését, egyben a prevenciót szolgáló, a jogszabályoknak megfelelő - szükséges és arányos - intézkedéseket, jogkövetkezményeket az eljárási határidők fokozott betartása mellett kell alkalmazni.
2. A munkaügyi ellenőrzés elsődleges feladata a legsúlyosabb jogsértés, a bejelentés nélküli foglalkoztatás feltárása. Ezen túlmenően kiemelt cél a munkavállalók anyagi és munkával kapcsolatos érdekeinek biztosítása, így különösen a munkabérhez, valamint a Magyarország Alaptörvénye által is biztosított pihenőidőhöz, éves fizetett szabadsághoz való jog érvényesülésének, illetve az ezekhez kapcsolódó valóságnak megfelelő munkaidő nyilvántartására vonatkozó jogszabályok megtartásának ellenőrzése.
3. A munkaügyi ellenőrzést végző hatóságok törekedjenek az ellenőrzések arányos ágazati elosztására, arra is tekintettel, hogy a megelőző évben munkaügyi jogsértésekkel leginkább érintett ágazatok, illetve ellenőrzésbe a megelőző évben be nem vont egy-egy ágazat is a vizsgálatok része legyen.
4. A munkaügyi ellenőrzések legalább 20%-a érje el az építőipar területén működő munkáltatókat.
5. A munkaügyi ellenőrzések legalább 5%-a érje el a mezőgazdaság területén működő munkáltatókat.
Ettől eltérően a főváros területén végzett ellenőrzések esetén a munkaügyi ellenőrzések legalább 5%-a érje el a mezőgazdaság, illetve a feldolgozóiparon belül az élelmiszergyártási és italgyártási alágazatok területén működő munkáltatókat (TEÁOR'08 Struktúrája szerint A. és C. 10. 11.).
6. A munkavállalók rendezett jogviszonyának biztosítása és a legális (adózó) munkahelyek számának növelése érdekében bejelentés nélküli foglalkoztatás feltárása esetén a munkáltatók legalább 80%-át érintően kell vizsgálni - utóellenőrzés keretében - a döntés végrehajtását.
7. A munkaügyi ellenőrzést végző hatóságok a területi sajátosságokat figyelembe véve évente legalább egy alkalommal tartsanak vizsgálatot (akcióellenőrzés, célvizsgálat), tekintettel az illetékességi terület foglalkoztatási helyzetére, a jellemző kiemelt szabálytalanságok visszaszorítása érdekében.
8. A Pénzügyminisztérium szakmai irányításért felelős szervezeti egysége a munkaügyi ellenőrzések tapasztalatairól a munkaügyi ellenőrzést végző hatóságok jelentései alapján - a jogszabályok érvényesülésének visszaigazolása érdekében - éves összefoglaló értékelést készít.