adozona.hu
849/B/1992. AB határozat
849/B/1992. AB határozat
jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítványok és alkotmányjogi panasz tárgyában
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítványok és alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
Az Alkotmánybíróság a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény 23. §-a, 24. §-a, 41. §-a, 42. § (3), (4), bekezdése, 43. § (1), (2), (3) bekezdése és a 2. számú melléklet alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványokat és alkotmányjogi panaszt elutasítja, a törvény 42. § (5) bekezdés d) p...
1. Indítványozók egy csoportja szerint azért alkotmányellenes a Ktv. 23. §-a, 24. §-a 42. § (4) bekezdése, 43. § (1), (2), (3) bekezdése és 2. számú melléklete, mert az az Alkotmány 70/B. § (2)-(3) bekezdésében foglalt rendelkezésével ellentétes módon az illetmény megállapítását a közszolgálati jogviszonyban töltött időhöz és az iskolai végzettséghez köti.
2. Egyik indítványozó azért tartja alkotmányellenesnek a Ktv. 41. §-át, mert az a közalkalmazottakra vonatkozó rendelkezésektől eltérő - megítélése szerint a diszkrimináció tilalmába ütköző - módon szabályozza a pótszabadság intézményét.
3. Másik indítványozó szerint alkotmányellenes a Ktv. 42. § (3) bekezdésében az önkormányzatok képviselő-testületeinek a Ktv. illetményrendszerétől való eltérésre adott felhatalmazása, mert ennek alapján a köztisztviselők tekintetében sérül az egyenlő munkáért egyenlő bér és a végzett munka mennyiségének és minőségének megfelelő jövedelemhez való jog alkotmányos alapelve.
4. Egyik indítványozó azon az alapon vitatja a Ktv. 42. § (4) bekezdésének alkotmányosságát, hogy a rendelkezés nem tesz különbséget a főiskolát és az egyetemet végzett közalkalmazottak között és így nem érvényesíti az Alkotmány 70/B. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezését.
5. Indítványozók másik csoportja azon az alapon kéri a Ktv. 42. § (5) bekezdés b) pontjának megsemmisítését, hogy ez a rendelkezés a polgármesternek és a jegyzőnek az önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvényben biztosított jogát vonja el.
6. Egyik indítványozó szerint a Ktv. 2. számú melléklete, amikor a figyelembe vehető közszolgálati jogviszonyok esetében az I. és a II. besorolási osztálynál nem teszi lehetővé a 29 év feletti évek tekintetében a további szorzószám emelkedést, sérti az Alkotmány 70/A. § (3) bekezdésében és 70/E. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezését.
1. A Ktv. 23. §-ának rendelkezése szerint a köztisztviselőt a törvényben meghatározott feltételek teljesítése esetén a 32. §-ban foglaltak kivételével iskolai végzettségének és a közszolgálati jogviszonyban eltöltött idejének megfelelően kell besorolni. Ennek alapján a Ktv. 24. §-a az egyes besorolási fokozatokat, 42. § (4) bekezdése a besorolási osztályokat és a fizetési fokozatok fogalmát, 43. § (1)-(3) bekezdései az illetményalap megállapításának kötelezettségét, az alapilletmény megállapításának módját határozzák meg. A Ktv. 2. számú melléklete tartalmazza az egyes besorolási osztályok fizetési fokozataihoz tartozó szorzószámokat.
Az Alkotmány 70/B. § (2), (3) bekezdései alapján az egyenlő munkáért mindenkinek, bármilyen megkülönböztetés nélkül, egyenlő bérhez van joga és minden dolgozónak joga van olyan jövedelemhez, amely megfelel végzett munkája mennyiségének és minőségének.
A Ktv. a köztisztviselő alapilletményét iskolai végzettségére és a közszolgálati jogviszonyban eltöltött idejére figyelemmel határozza meg. Abból indul ki, hogy a közigazgatásban végzett munka - függetlenül a közigazgatás differenciáltságától és ebből adódóan az egyes közigazgatási munkakörök sokféleségétől - összemérhető és egy egységes besorolási rendszer segítségével biztosítható, hogy a közügyeket korszerű szakmai ismeretekkel rendelkező, pártatlan köztisztviselők intézzék a közigazgatás egész területén.
A törvényhozó a közszolgálati munkakörök betöltését iskolai végzettséghez, közigazgatási alap- és szakvizsgához, illetve ügykezelői alapvizsgához köti. Az iskolai végzettség és az alap- illetve szakvizsga megkövetelése annak a biztosítéka, hogy a köztisztviselő rendelkezik a munkája elvégzéséhez szükséges szakmai ismeretekkel, és joggal feltételezhető, hogy el tudja látni a munkaköre által támasztott feladatokat.
A köztisztviselői alapilletmény meghatározásának másik eleme a közszolgálatban töltött idő. A közszolgálatban eltöltött idő figyelembevétele közvetíti annak a sajátos tudásnak, tapasztalatnak az értékelését, amire a köztisztviselő azáltal tesz szert, hogy hosszabb ideje dolgozik a közigazgatásban. A közszolgálatban eltöltött idő tartama, az ezalatt felgyűlt tapasztalat olyan értéke a köztisztviselőnek, amelyről joggal feltételezhető, hogy munkája teljesítésének minőségét kedvezően befolyásolja.
A Ktv. illetményrendszerének kialakítása során a jogalkotó lehetőséget biztosított arra is, hogy a kimagasló teljesítményt nyújtó köztisztviselőnek az illetményrendszer szabályaitól eltérő módon személyi illetményt állapíthassanak meg.
Az azonos besorolási osztályba tartozók között a közszolgálatban eltöltött időre tekintettel történő különbségtétel nem minősíthető olyan megkülönböztetésnek, ami ellentétben állna az Alkotmány 70/B. § (2)-(3) bekezdéseiben foglalt rendelkezéseivel, vagyis azzal az alkotmányos alapelvvel, amely a diszkrimináció tilalmát a munka világára konkretizálja. A közszolgálati besorolási rendszer által mért szakmai tapasztalat olyan alapvető jellemzője a munkavégző személynek, amely lehetővé teszi, hogy a köztisztviselő a végzett munkája mennyiségének és minőségének megfelelő jövedelemhez jusson. Ez a szabályozási megoldás nem vezet alkotmányellenes különbségtételre, miként az sem, hogy a végzett munka mennyiségének, minőségének megfelelő jövedelem biztosítása során a törvényhozó a munka mennyiségének és minőségének egyik mérhető kritériumát a megfelelő iskolai végzettség és vizsga meglétében határozta meg.
2. Az Alkotmánybíróság nem vetette egybe a különböző munkavégzésre irányuló jogviszonyok - így a köztisztviselői jogviszony és a közalkalmazotti jogviszony - szabadságra, pótszabadságra vonatkozó szabályozását. Bár minden munkavégzésre irányuló jogviszony közös eleme a rendszeres fizetett szabadság biztosításának kötelezettsége, a köztisztviselői jogviszony és a közalkalmazotti jogviszony külön szabályozási egységet képeznek. A köztisztviselői jogviszony sajátos jellege - miként a közalkalmazotti jogviszonyé is - indokolttá teheti a szabadság, pótszabadság eltérő szabályozását. Önmagában a két rendszer közötti eltérés, mindaddig, amíg a szabályozás eleget tesz az Alkotmány 70/B. § (4) bekezdésében meghatározott rendszeres, fizetett szabadság biztosítása követelményének nem jelent alkotmányellenes diszkriminációt.
3. A Ktv. 42. § (3) bekezdése alapján az önkormányzat képviselő-testülete az illetményalapot évente rendeletben köteles a helyi érdekegyeztetés keretében kialakított állásfoglalás, valamint az államigazgatásban érvényes illetményalap figyelembevételével megállapítani úgy, hogy az nem lehet alacsonyabb, mint az előző évi illetményalap. A Ktv. fenti rendelkezésének jelenleg hatályos szövegét az 1995. évi XLVIII. törvény 102. § (1) bekezdése állapította meg. Az indítványozó által támasztott alkotmányossági kifogás ugyan az 1995. június 30. előtt hatályban volt rendelkezés ellen irányul, de mivel a jogszabály-módosítás a továbbiak során is lehetővé teszi, hogy az önkormányzatoknál eltérjenek a Ktv. által meghatározott illetményalaptól, az Alkotmánybíróság érdemben vizsgálta indítványozó előterjesztését.
Indítványozó szerint azért alkotmányellenes az önkormányzatok képviselő-testületeinek a Ktv. illetményalapjától való eltérésre adott felhatalmazása, mert ennek alapján az önkormányzati köztisztviselők tekintetében sérül az egyenlő munkáért egyenlő bér és a végzett munka mennyiségének és minőségének megfelelő jövedelemhez való jog alkotmányos alapelve.
Az önkormányzatok képviselő-testületei meghatározott korlátok között maguk állapíthatják meg az önkormányzati köztisztviselők illetményalapját. Az illetményalap megállapítási jog lehetőséget biztosít arra, hogy a helyi érdekegyeztetésnek megfelelően határozhassák meg az önkormányzat működési költségének egyik fontos tételét, a köztisztviselői kar illetményét. Az illetményalap meghatározása során a képviselő-testületnek figyelemmel kell lennie az államigazgatásban érvényes illetményalapra és arra, hogy az adott évben érvényes illetményalap nem lehet alacsonyabb, mint az előző évi. Az illetményalap megállapításán túl a köztisztviselő illetményének meghatározásakor a Ktv. több eltérésre nem ad lehetőséget az önkormányzatok képviselő-testületeinek.
Az önkormányzatoknál végzett köztisztviselői munka és a közigazgatás más területén végzett köztisztviselői munka ugyan összemérhető, és ennyiben alkotmányos követelmény, hogy érvényesüljön a diszkrimináció tilalmának a munka világára vonatkozó alkotmányos tétele, vagyis az egyenlő munkáért egyenlő bér és a végzett munka mennyiségének és minőségének megfelelő jövedelemhez való jog alkotmányos alapelve, azonban minden olyan különbségtétel, ami a munkavégzés sajátosságából fakad alkotmányosan igazolható, feltéve, hogy nem vezet a köztisztviselők személye között alkotmányellenes különbségtételre. Önmagában az illetményalap megállapítási jog - figyelemmel e jog törvényi korlátaira - az önkormányzati köztisztviselői munka sajátosságainak érvényesítésére, ezzel összefüggésben a végzett munka mennyiségének és minőségének megfelelő jövedelem biztosítására irányul. Az a lehetőség, amit a Ktv. vonatkozó rendelkezése biztosít nem hogy korlátozza, de éppen elősegíti az alkotmányos rendelkezések érvényesülését.
4. A Ktv. 42. § (4) bekezdése alapján a felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselőt az I., a középiskolai végzettségű köztisztviselőt a II., az ügykezelőt a III., a fizikai alkalmazottat a IV. osztályba kell besorolni (a továbbiakban: besorolási osztály). A besorolási osztály fizetési fokozatokból áll.
Indítványozó azon az alapon vitatja a Ktv. 42. § (4) bekezdésének alkotmányosságát, hogy a rendelkezés nem tesz különbséget a főiskolát és az egyetemet végzett közalkalmazottak között, és így nem érvényesíti az Alkotmány 70/B. § (2) bekezdésében foglalt szabályát. Megítélése szerint a nagyobb szakmai ismereteket jelentő egyetemi végzettség - meghatározott munkakörök betöltését ehhez köti a jogalkotó - az ezen alapuló magasabb minőségű, bonyolultabb munkavégzés marad megfelelő ellentételezés nélkül, amikor az egyetemet és a főiskolát végzett köztisztviselőt ugyanabba a besorolási osztályba rendeli besorolni a törvény.
Az Alkotmánybíróság a 137/B/1991. AB határozatában megállapította, hogy az Alkotmány 70/B. §-a az általános diszkrimináció tilalmat megfogalmazó 70/A. §-nak a munka világára vonatkoztatott konkretizálása (ABH 1992, 459). Az egyenlő munkáért mindenkinek, bármely megkülönböztetés nélkül, egyenlő bérhez való jog alkotmányos tartalma minden olyan megkülönböztetést tilt, ami nem a munkát végző személy munkavégzésével kapcsolatos. A munkavégzéstől független különbségtétel tilalma azonban nem korlátozza a munkáltatót abban, hogy a különböző fajtájú munkatevékenységeket saját tevékenységének céljából - figyelemmel az ellenszolgáltatás megállapításánál anyagi lehetőségeinek korlátaira is - értékelje. Az értékelés során mindaddig, amíg a munkáltató saját tevékenységének célját szolgáló munkafajták előnyben részesítése nem vezet a munkavállalók közötti olyan különbségtételre, ami ellentétben állna az Alkotmány 70/A. §-nak rendelkezésével nem beszélhetünk a 70/B. § rendelkezéseinek sérelméről. A munkáltatót a különböző munkafajták értékelése kapcsán megillető szabadság azonban nem értelmezhető a munkáltatót terhelő alkotmányos kötelezettségként. Az Alkotmány hivatkozott rendelkezéséből nem vezethető le olyan kötelezettség, ami arra kötelezné a jogalkotót, hogy az iskolai végzettség tekintetében az alapfokú, középfokú és felsőfokú különbségtételt meghaladóan további különbségeket tegyen. Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a Ktv. 42. § (4) bekezdése nem áll ellentétben az Alkotmány 70/B. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezésével.
5. Az 1995. évi XLVIII. törvény 103. § (2) bekezdése a Ktv. korábbi 42. § (5) bekezdés b) pontjának szövegét és jelölését 1995. június 30-i hatállyal megváltoztatta. A Ktv. 42. § (5) bekezdésének d) pontja az önkormányzat hivatalánál a személyi alapbér megállapításának jogát - egyébként indítványozó javaslatával megegyező módon - a jegyző, illetve főjegyző hatáskörébe utalta. Mivel az indítvány előterjesztését követően a vizsgálat alá vont jogszabályi rendelkezést az indítványban foglaltakkal megegyező módon módosították, az indítvány tárgytalanná vált. Erre tekintettel az Alkotmánybíróság az eljárást megszüntette.
6. A tv. 2. számú melléklete az I. és a II. besorolási osztálynál a közszolgálati jogviszony 29 évet meghaladó időtartama esetén egységesen 3,2 tizedes szorzószámot ír elő. Indítványozó szerint ez a rendelkezés, mivel nem teszi lehetővé a szorzószám további emelkedését ellentétben áll az Alkotmány 70/A. § (3) és 70/E. § (1) bekezdésében foglalt szabályával.
Az Alkotmány 70/A. § (3) bekezdése szerint a Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását az esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is segíti. Az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdése alapján a Magyar Köztársaság állampolgárainak joguk van a szociális biztonsághoz; öregség, betegség, rokkantság, özvegység, árvaság és önhibájukon kívül bekövetkezett munkanélküliség esetén a megélhetésükhöz szükséges ellátásra jogosultak.
A Ktv. 2. számú mellékletének kifogásolt rendelkezése nem hozható összefüggésbe az Alkotmány hivatkozott szabályaival.
A fentiek alapján az Alkotmánybíróság a rendelkező részben foglaltak szerint határozott.
Budapest, 1996. december 16.