756/B/1998. AB végzés

az egészségügy társadalombiztosítási finanszírozásának egyes kérdéseiről szóló indítvány tárgyában

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára és megsemmisítésére irányuló indítvány alapján meghozta az alábbi
Az Alkotmánybíróság az egészségügy társadalombiztosítási finanszírozásának egyes kérdéseiről szóló 103/1995. (VIII. 25.) Korm. rendelet 7. § (3) bekezdése alkotmányellenességének vizsgálatára és megsemmisítésére irányuló eljárást megszünteti.
1. Az egészségügy társadalombiztosítási finanszírozásának egyes kérdéseiről szóló 103/1995. (VIII. 25.) Korm....

756/B/1998. AB végzés
az egészségügy társadalombiztosítási finanszírozásának egyes kérdéseiről szóló indítvány tárgyában
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára és megsemmisítésére irányuló indítvány alapján meghozta az alábbi
végzést:
Az Alkotmánybíróság az egészségügy társadalombiztosítási finanszírozásának egyes kérdéseiről szóló 103/1995. (VIII. 25.) Korm. rendelet 7. § (3) bekezdése alkotmányellenességének vizsgálatára és megsemmisítésére irányuló eljárást megszünteti.
INDOKOLÁS
1. Az egészségügy társadalombiztosítási finanszírozásának egyes kérdéseiről szóló 103/1995. (VIII. 25.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm.1.) 7. § (3) bekezdése az alábbiak szerint rendelkezett:
"A degressziós korrekció alkalmazása alól mentesítést kap az a területi ellátási kötelezettséggel rendelkező háziorvosi szolgálat, amelynek a területi ellátásra kijelölt körzete egy vagy több önálló község és a községben más, azonos típusú háziorvosi szolgálat nem működik, és ha a háziorvosi szolgálathoz bejelentkezett biztosítottak száma nem haladja meg a körzet lakosságszámát. A degresszió alóli mentesség területi ellátásra kijelölt 2400 (gyermekkörzet esetén 1100) főig terjedő lakosságszámra szól..."
Az indítványozó a fenti jogszabályi rendelkezésből a "község" szövegrész megsemmisítését kérte. Álláspontja szerint az Alkotmány 43. § (1) bekezdésében meghatározott, az önkormányzati alapjogok egyenlőségét deklaráló tétellel, illetve a 70/A. § (1) bekezdése szerinti diszkriminációtilalommal ellentétes, hogy a szabályozás nem a település, hanem a község szót használja, mivel így a degresszió alól város nem mentesülhet, annak ellenére, hogy van a jogszabályi feltételek szerinti több kis város is.
2. Az Alkotmánybíróság a 261/B/1997. AB határozatában más jogszabályi rendelkezésekkel együtt érdemben vizsgálta a Korm.1. 7. § (2) bekezdését, 2. számú mellékletét, 8-9. §-ait és 9/A. §-át (ABH 1998, 689.), e határozat érintőlegesen kitért a jelen ügy tárgyát képező problémára is (ABH 1998, 695.).
3. Az indítvány benyújtását követően a Korm.l.-et hatályon kívül helyezte az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm.2.) 52. § (3) bekezdése. A Korm.2. a jelen ügy tárgyát képező problémát a Korm. 1.-től eltérően rendezi. A Korm.2. 11. § (4) és (5) bekezdései szerint:
"(4) A (3) és szerinti degresszió alkalmazása alól mentesítést kap az a területi ellátási kötelezettséggel rendelkező háziorvosi szolgálat,
a) amelynek a területi ellátásra kijelölt körzete egy vagy több önálló település közigazgatási területére terjed ki, és
b) a településen más, azonos típusú háziorvosi szolgálat nem működik, és
c) a háziorvosi szolgálathoz bejelentkezett biztosítottak száma nem haladja meg a körzet lakosságszámát.
(5) A (4) bekezdés szerinti degresszió alóli mentesség a területi ellátásra kijelölt körzet legfeljebb 2400 (gyermekkörzet esetén 1200) főig terjedő lakosságszámra szól..."
4. Az Alkotmánybíróság a róla szóló 1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) szerint utólagos absztrakt normakontroll hatáskörben csak hatályos jogszabályok alkotmányosságát vizsgálja. Az Alkotmánybíróság e hatáskörében eljárva, az eljárása alatt hatályon kívül helyezett jogszabályra vonatkozó indítványt akkor tekinti az új jogszabályi rendelkezésre is vonatkozó indítványnak, ha mind a hatályos jogszabályi rendelkezés, mind annak rendelkezési környezete a korábbival azonos. (773/B/1990. AB végzés ABH 1993, 803.) Az alkotmányellenesség jogkövetkezménye e hatáskörben eljárva a hatályban lévő norma megsemmisítése, azaz hatályon kívül helyezése.
Hatályon kívül helyezett jogszabály alkotmányossági vizsgálata a konkrét normakontroll két esetében, az Abtv. 38. § (1) bekezdése szerinti bírói kezdeményezés és a 48. § szerinti alkotmányjogi panasz alapján lehetséges, mivel ezekben az esetekben az alkalmazott jogszabály alkotmányellenességének megállapítására és - ha az indítványozó különösen fontos érdeke indokolja - a konkrét ügyben való alkalmazási tilalom kimondására van lehetőség.
Az Alkotmánybíróság jelen ügyben megállapította, hogy Korm.l. vizsgálni kért 7. § (3) bekezdése az eljárása alatt hatályát vesztette, az új szabályokat tartalmazó Korm.2. pedig - az indítványozó által felvetett problémára kiterjedően - a korábbitól eltérő szabályokat állapított meg. Az indítvány továbbá nem minősül az Abtv. 38. § (1) bekezdése vagy a 48. §-a szerinti kérelemnek.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az eljárást megszüntette.
Budapest, 1999. június 12.
Dr. Holló András s. k.,
előadó alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Kiss László s. k.,
alkotmánybíró
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.