863/B/1997. AB végzés

a társadalombiztosításról szóló indítvány tárgyában

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány alapján meghozta a következő
Az Alkotmánybíróság a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény 118/A. §-a és a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény végrehajtására kiadott 89/1990. (V. 1.) MT rendelet 468. § tizedik francia bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítvány tárgyában az eljárást megszünteti.
1. Az indítványozó a beadvány...

863/B/1997. AB végzés
a társadalombiztosításról szóló indítvány tárgyában
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány alapján meghozta a következő
végzést:
Az Alkotmánybíróság a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény 118/A. §-a és a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény végrehajtására kiadott 89/1990. (V. 1.) MT rendelet 468. § tizedik francia bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítvány tárgyában az eljárást megszünteti.
INDOKOLÁS
1. Az indítványozó a beadvány tartalmából megállapíthatóan a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény (a továbbiakban: T.) 118/A. §-a és a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény végrehajtására kiadott 89/1990. (V. 1.) MT rendelet (a továbbiakban: R.) 468. § tizedik francia bekezdése alkotmányellenességét állítja.
A T. 118/A. §-a határozza meg, hogy kiket kell kiegészítő tevékenységet folytatónak tekinteni. Ennek értelmében idetartozik az öregségi nyugdíjas, a rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjas vagy növelt összegű öregségi, munkaképtelenségi járadékos.
Az R. említett szabálya szerint "a T. és e rendelet rendelkezéseinek az alkalmazása során - a korábbi jogszabályok szerint öregségi nyugdíjként megállapított nyugellátásokon kívül - öregségi nyugdíjnak kell tekinteni a következő ellátásokat is:...
- a 15. § (1) bekezdésében említett szervek hivatásos, valamint továbbszolgáló állományú tagjai részére megállapított szolgálati nyugdíjat attól az időponttól, amikor a nyugdíjas az ötvenötödik életévét betöltötte".
2. Az indítványozó álláspontja szerint az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésébe ütközik az, hogy a törvény és végrehajtási rendelete alkalmazásakor nem tekintik kiegészítő tevékenységet folytatónak a szolgálati nyugdíjban részesülő ama személyeket, akik az ötvenötödik életévüket nem töltötték be.
2. A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Tbj.) mellékletének a) pontja a T.-t 1998. január l-jétől hatályon kívül helyezte.
A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtásáról szóló 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet 28. § (1) bekezdése az R.-t helyezte hatályon kívül 1998. január l-jével.
A Tbj. a társadalombiztosítás rendszerét megváltoztatta. A kiegészítő tevékenységet folytató egyéni, illetve társas vállalkozó fogalma [Tbj. 4. § e) pont], továbbá ezzel összefüggésben a saját jogú nyugdíjas meghatározása [Tbj. 4. § f) pont] átalakult.
A hatályos szabályok a kifogásolt rendelkezéseket már nem, vagy lényegesen megváltozott szabályozási környezetben tartalmazzák.
Az Alkotmánybíróság a vizsgálatot a régi helyébe lépő új szabályozás tekintetében akkor folytatja le, ha az tartalmilag, alkotmányossági szempontból a korábbival azonos. Ez a konkrét esetben nem állapítható meg.
Az Alkotmánybíróság hatályon kívül helyezett jogszabály alkotmányellenességét nem vizsgálja, hacsak nem annak alkalmazhatósága is eldöntendő kérdés (335/B/1990/13. AB határozat, ABH 1990, 261.). Hatályon kívül helyezett jogszabály alkotmányossági vizsgálata a konkrét normakontroll két esetében, az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 38. § (1) bekezdése szerinti bírói kezdeményezés és a 48. § szerinti alkotmányjogi panasz alapján lehetséges, mivel ezekben az esetekben az alkalmazott jogszabály alkotmányellenességének megállapítására és - ha az indítványozó különösen fontos érdeke indokolja - a konkrét ügyben való alkalmazási tilalom kimondására van lehetőség.
A konkrét esetben az Abtv. 1. § b) pontja alapján az indítvány absztrakt norma-kontrolira irányul, erre figyelemmel az Alkotmánybíróság az eljárást megszüntette.
Budapest, 1999. november 2.
Dr. Németh János s. k.,
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Bihari Mihály s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Holló András s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Kiss László s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Kukorelli István s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Strausz János s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva s. k.,
előadó alkotmánybíró
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.