717/B/1992. AB végzés

a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló indítvány tárgyában

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
Az Alkotmánybíróság a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló 1991. évi XC. törvény 1. §, 7. § (1) bekezdésének 40. pontja, 22-25. §-ai és 37. § (1) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló eljárást megszünteti.
1. Az indítványozó az Alkotmánybírósághoz intézett beadványában a magánszemélyek jövedelemadójár...

717/B/1992. AB végzés
a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló indítvány tárgyában
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
végzést:
Az Alkotmánybíróság a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló 1991. évi XC. törvény 1. §, 7. § (1) bekezdésének 40. pontja, 22-25. §-ai és 37. § (1) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló eljárást megszünteti.
INDOKOLÁS
1. Az indítványozó az Alkotmánybírósághoz intézett beadványában a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló 1991. évi XC. törvény (a továbbiakban: Szj. tv.) 1. §-a, 7. § (1) bekezdésének 40. pontja, 22-25. §-ai, 37. § (1) bekezdése alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte.
Álláspontja szerint a kifogásolt - örökölt ingatlan átruházásából származó jövedelem megadóztatására vonatkozó - jogszabályi rendelkezések ellentétesek az Alkotmánnyal, annak 9., 13., 14., 70/A. §-aiba ütköznek.
Az indítványozó azt sérelmezi, hogy az örökölt "ingatlan értékesítése során az ingatlan értékének lényeges részét az adófiszkus bevonja adó formájában". "Ezzel az öröklés joga" - azaz az Alkotmány 14. §-a - "nincs biztosítva." Véleménye szerint az ingatlan átruházásából származó jövedelem adóztatása során az állam személyi jövedelemadó címén olyan jelentős összeget von el, ami kizárja az örökös szabad rendelkezési jogát. Sérelmezi még azt is, hogy abban az esetben, ha az örökös az ingatlant értékesíti, az ezután "kirótt jövedelemadó" "a befolyt ellenérték" igen jelentős részét vonja el, "ez pedig kétségkívül kimeríti a kisajátítás tényállását".
Hátrányos megkülönböztetést - tehát az Alkotmány 70/A. §-ába ütköző rendelkezést - lát az indítványozó az Szj. tv. 7. § (1) bekezdése 40. pontjában, amely szerint az 1992. január 1. előtt 10 évnél régebben szerzett ingatlan átruházása adómentes, míg a 10 éven belül vagy 1992. január l-jét követően szerzett ingatlan átruházása esetére ilyen mentességet a törvény nem biztosít.
2. Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítvány benyújtását követően a magánszemélyek jövedelemadójának új szabályozására került sor. Ennek keretében a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja. tv.) 83. § (2) bekezdése az Szj. tv.-t - és ezáltal az összes kifogásolt rendelkezést is - 1996. január l-jével hatályon kívül helyezte. Az Szja. tv. az ingatlan átruházásából származó jövedelem adóztatását a korábbi rendelkezéseknél differenciáltabban szabályozza (Szja. tv. 59-64. §); a támadott rendelkezéseket pedig nem tartalmazza.
Az Alkotmánybíróság a hatályát vesztett jogszabály alkotmányosságát csak az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 38. §-a szerinti bírói kezdeményezés vagy a törvény 48. §-ában foglalt alkotmányjogi panasz esetén, vagyis kivételesen akkor vizsgálja, amikor a hatályon kívül helyezett jogszabály még a konkrét eljárásban alkalmazható.
Mivel az indítvány nem tartozik ebbe a körbe, az Alkotmánybíróság az 1991. évi XC. törvény 1. §-a, 7. § (1) bekezdésének 40. pontja, 22-25. §-ai, 37. § (1) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására irányuló eljárást megszüntette.
Budapest, 2001. február 13.
Dr. Holló András s. k.,
az Alkotmánybíróság helyettes elnöke
Dr. Bihari Mihály s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Kiss László s. k.,
előadó alkotmánybíró
Dr. Kukorelli István s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Strausz János s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva s. k.,
alkotmánybíró
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.