adozona.hu
165/B/1996. AB végzés
165/B/1996. AB végzés
a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény módosításáról szóló indítvány tárgyában
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány alapján meghozta a következő
Az Alkotmánybíróság a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény módosításáról szóló 1995. évi XII. törvény 25. § (1) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítvány tárgyában az eljárást megszünteti.
1. A társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvénynek (a továbbiakban: T.) a módosításáról szóló 1995. évi XII. t...
A T. 103/B. §-ának az 1995. évi XII. törvény 9. § (2) bekezdésével megállapított (7) bekezdése kimondja, hogy az öregségi, a rokkantsági és a baleseti rokkantsági nyugdíjas, továbbá a növelt összegű öregségi és munkaképtelenségi járadékban részesülő biztosítottnak a 103. § (2) bekezdése szerinti négyszázalékos mértékű egészségbiztosítási és hatszázalékos mértékű nyugdíjjárulékot nem kell fizetnie.
Az 1995. évi XII. törvényt 1995. március 24-én hirdették ki a Magyar Közlöny 1995. évi 23. számában. A törvény a 24. § (1) bekezdése szerint 1995. április 1-jén lépett hatályba. A 25. § (1) bekezdése szerint a T. 17. § rendelkezéseit az 1995. március 31. napját követően kezdődő keresőképtelenség esetén kell alkalmazni.
Az indítványozó ez utóbbi rendelkezés alkotmányellenességét állítja. Álláspontja szerint e szabály a jogállamiság, a jogbiztonság, a szerzett jogok védelme elveit sérti és ezért alkotmányellenes. Véleménye szerint a kifogásolt rendelkezés visz-szamenőleges hatályú, "mert kiterjed a törvény hatálybalépése előtt létesített munkaviszonyokra is".
2. Az Alkotmánybíróság utal arra, hogy a 432/B/1995. AB határozatban már vizsgálta a T. módosított 17. §-a és 103/B. § (7) bekezdése alkotmányellenességét és az indítványokat elutasította. Az Alkotmánybíróság e határozatában kifejtette, hogy "a táppénzre a biztosított az egészségbiztosítási járulék fizetésével "vásárol" jogot. A biztosító kockázatvállalása a biztosítás fennállásához van kötve. Az Alkotmányból kényszerűen nem következik az olyan szabályozás, hogy bizonyos ideig teljesített egészségbiztosítási járulék fizetés személyes és előre meghatározott igényt keletkeztetne arra, hogy a biztosító a biztosítási jogviszony (és járulékfizetés) megszűnését követő időtartamra is a biztosítási esemény bekövetkezésének kockázatát viselje, illetve azt követő biztosítási eseményekért is helytálljon" (ABH 1995. 789., 791.).
A T.-t a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény mellékletének a) pontja 1998. január l-jétől hatályon kívül helyezte.
A T.-t módosító 1995. évi XII. törvény 25. § (1) bekezdését formálisan nem helyezték hatályon kívül.
A jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény (a továbbiakban: Jat.) 13. §-a szerint a jogszabály akkor veszti hatályát, ha más jogszabály hatályon kívül helyezi vagy ha a jogszabályban meghatározott határidő lejárt. Az Alkotmánybíróság több határozatában (pl.: 670/B/1997. AB határozat, ABH 1999. 600., 603.) a Jat-nak ezt a szabályát a jogszabály alkalmazhatóságára vonatkozó rendelkezésként értelmezi. E határozataiban megállapította, hogy "a szabály alkalmazására jogszabályban előírt határidő leteltével, azzal, hogy a kifejezetten hatályon kívül nem helyezett jogszabályi rendelkezések teljesedésbe mentek, már nincs mód arra, hogy a jogalanyok a jogszabályi rendelkezés alapján jogot szerezzenek, a jogszabály lényegében hatályát vesztette" (1239/B/1990. AB végzés, ABH 1991. 905., 906.; 298/B/1994. AB határozat, ABH 1994. 696., 700.; 880/B/1992. AB végzés, ABH 1996. 803., 804., 805., 806.).
A vizsgált jogszabály a T. módosított 17. §-ának a hatálybalépését követő alkalmazásáról szóló, az 1995. március 31. napját követően kezdődő keresőképtelenségre tartalmaz rendelkezést. E rendelkezések már teljesedésbe mentek, ezzel a vizsgált szabály hatályát vesztette. Az 1998. január l-jét követően benyújtott táppénzigények elbírálására ugyanis már új törvény - a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény - rendelkezései az irányadók, illetőleg ezen új rendelkezések alapján lehet a táppénzt az arra jogosultaknak igénybe venniük.
Az Alkotmánybíróság hatályon kívül helyezett jogszabály alkotmányellenességét nem vizsgálja, hacsak nem annak alkalmazhatósága is eldöntendő kérdés (335/B/1990/13. AB határozat, ABH 1990. 261., 262.). Hatályon kívül helyezett jogszabály alkotmányossági vizsgálata a konkrét normakontroll két esetében, az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 38. § (1) bekezdése szerinti bírói kezdeményezés és a 48. § szerinti alkotmányjogi panasz alapján lehetséges, mivel ezekben az esetekben az alkalmazott jogszabály alkotmányellenességének megállapítására és - ha az indítványozó különösen fontos érdeke indokolja - a konkrét ügyben való alkalmazási tilalom kimondására van lehetőség.
A konkrét esetben az Abtv. 1. § b) pontja alapján az indítvány absztrakt normakontrollra irányul, erre figyelemmel az Alkotmánybíróság az eljárást megszüntette.
Budapest, 2001. április 2.