949/B/1998. AB végzés

jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítványról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
1. Az Alkotmánybíróság Szombathely Megyei Jogú Város Közgyűlésének a helyi adókról szóló 34/1997. (XII. 11.) önkormányzati rendelete 2. § (5) bekezdése c)-e) pontjai alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítvány alapján indult eljárást megszünteti.
2. Az Alkotmánybíróság visszautasítja azt az indítványt, amely arra irányult, hogy az ...

949/B/1998. AB végzés
jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítványról
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
végzést:
1. Az Alkotmánybíróság Szombathely Megyei Jogú Város Közgyűlésének a helyi adókról szóló 34/1997. (XII. 11.) önkormányzati rendelete 2. § (5) bekezdése c)-e) pontjai alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítvány alapján indult eljárást megszünteti.
2. Az Alkotmánybíróság visszautasítja azt az indítványt, amely arra irányult, hogy az Alkotmánybíróság mondja ki, Szombathely Megyei Jogú Város Közgyűlésének a helyi adókról szóló 34/1997. (XII. 11.) önkormányzati rendelete 2. § (5) bekezdése c)-e) pontjai a Szombathelyi Városi Bíróság előtt megindult perben nem alkalmazhatók.
Indokolás
Az indítványozó Szombathely Megyei Jogú Város Közgyűlésének a helyi adókról szóló 34/1997. (XII. 11.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: Ör1.) 2. § (5) bekezdése c) -e) pontjai alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte az Alkotmánybíróságtól.
Az indítványozó azért tartja sérelmesnek az Ör1. támadott rendelkezéseit, mert az építményadó fizetése alóli mentességet a vállalkozásoknak az adóévet megelőző, bizonyos mértékű nettó árbevételéhez köti. Véleménye szerint ez azt eredményezi, hogy azok a vállalkozások, amelyek az Ör1. hatálybalépése előtti évben nem működtek, nem tettek szert nettó árbevételre nem váltak jogosulttá a mentesség igénybevételére, velük szemben adókivetésre került sor. Álláspontja szerint az Ör1. rendelkezései figyelmen kívül hagyják "a versenysemlegesség biztosításának követelményét, mint a piacgazdaság lényegi elemét" és ezért sértik az Alkotmány 9. §-át. Indítványában kifejti, hogy az Ör1. rendelkezései olyan feltételeket fogalmaznak meg az adómentesség körében, amelyek a kezdő vállalkozásokkal szemben diszkriminatívak, és kialakítják a vállalkozók közötti esélyegyenlőtlenséget. A kezdő vállalkozások a számukra legnehezebb első évben nem kapják meg azt a mentességet, amit más piaci szereplők élvezhetnek, és ezáltal versenyhátrányba kerülnek azokkal a gazdálkodókkal szemben, akik már hosszabb ideje a piac résztvevői. Ilyen helyzet kialakítása és fenntartása - álláspontja szerint - a jogállamiság követelményébe ütközik.
Az indítványozó továbbá azt is kérte az Alkotmánybíróságtól, hogy határozatában rendelkezzen az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 43. § (4) bekezdése alapján akként, hogy a Szombathelyi Városi Bíróság előtt közigazgatási határozat felülvizsgálata tárgyában folyamatban lévő perben az Ör1. támadott rendelkezései ne legyenek alkalmazhatóak.
1. Az Alkotmánybíróság az eljárása során megállapította, hogy az Ör1. -t a Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének a helyi adókról szóló 13/2003. (III. 27.) rendelete (a továbbiakban: Ör1.) 25. § (2) bekezdése - 2003. március 31-ei hatállyal - hatályon kívül helyezte.
Az Alkotmánybíróság - főszabályként - csak hatályban lévő jogszabály, illetve az állami irányítás egyéb jogi eszköze alkotmányosságát vizsgálja. Ez alól kivétel lehet, ha az Abtv. 38. §-a alapján bírói kezdeményezés, vagy a törvény 48. §-ában foglalt alkotmányjogi panasz tárgyában folyik az eljárás. A jelen esetben előterjesztett indítvány nem tartozik ezek körébe.
A régi helyébe lépő új szabályozás tekintetében az Alkotmánybíróság akkor folytatja le az utólagos normakontrollra irányuló vizsgálatát, ha az tartalmilag, alkotmányossági szempontból a korábbival azonos (1066/B/1995. AB végzés, ABH 1999, 867, 868.; 1314/B/1997. AB végzés, ABH 2001, 1605, 1606.) . Jelen esetben nem áll fenn tartalmi azonosság. Az Ör2. jelenleg hatályos 4. §-a az adómentesség körében már nem tartalmazza azokat a szabályokat, amelyeket az indítványozó az Ör1. támadott rendelkezéseivel kapcsolatban sérelmesnek tartott. Mivel az indítvány tárgytalanná vált, az Alkotmánybíróság az Ör1. 2. § (5) bekezdése c) -e) pontjai alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló eljárást az Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló, módosított és egységes szerkezetbe foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tű. határozat (ABH 2003, 2065.; a továbbiakban: Ügyrend) 31. § a) pontja alapján megszüntette.
2. Az indítványozó továbbá azt is kérte az Alkotmánybíróságtól, hogy mondja ki a támadott jogszabály alkalmazási tilalmát a Szombathelyi Városi Bíróság előtt folyamatban lévő perben.
Az Abtv. 38. § (1) bekezdése értelmében ilyen kérelmet a folyamatban lévő perben kizárólag bíró terjeszthet elő, ha az ügy elbírálása során olyan jogszabályt kellene alkalmaznia, amelynek alkotmányellenességét észleli. A vizsgált esetben az alkalmazási tilalom kimondására irányuló indítvány nem az arra jogosulttól érkezett, ezért az Ügyrend 29. § c) pontja alapján az indítvány visszautasításának volt helye.
Budapest, 2007. július 4.
Dr. Bihari Mihály s. k.,
előadó alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Lévay Miklós s. k.,
alkotmánybíró
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.