adozona.hu
AVI 2014.11.101
AVI 2014.11.101
Kellő körültekintés megállapítására csak akkor kerülhet sor, ha a számla hiteltelensége olyan okból következik be, amelyről a számlabefogadónak nem volt tudomása (1992. évi LXXIV. tv. 32., 35., 44. §)
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A felperes különböző épületek, kerítések, fóliasátrak javítási munkálatainak elvégzését rendelte meg a V. Kft.-től (továbbiakban: Kft.), amelyről összesen 23 számla került kiállításra 13 000 204 Ft általános forgalmi adó feltüntetésével, amelyet a felperes levonható adóként kívánt elszámolni. A Kft. a munkálatok elvégzésére alvállalkozói szerződést kötött az É. Kft.-vel, amely szintén alvállalkozókat fogadott: M. Kft.-t és az F. Kft.-t. A felperes 2007. évi negyedévi bevallásaiban feltüntetet...
A felperes fellebbezése folytán eljárt alperes az elsőfokú határozatot 2010. február 22-én kelt határozatával helybenhagyta.
A felperes fellebbezésében az alperes határozatának hatályon kívül helyezését kérte.
A megyei bíróság jogerős ítéletével a felperes keresetét elutasította. Ítéletét a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (továbbiakban: Sztv.) 15. § (3) bekezdése, 166. § (2) bekezdése, az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény (továbbiakban: Áfa. tv.) 32. § (1) bekezdése, 35. § (1) bekezdése, 44. § (5) bekezdésére alapozta. Ítéletének indokolásában kifejtette, hogy a felperes által indítványozott szakértői bizonyítás lefolytatása a perben szükségtelen volt, mert az alvállalkozók közreműködését illetően a szakértői bizonyítástól újabb tény nem várható. A Kft. képviselője ugyanis az adóeljárásban úgy nyilatkozott, hogy a teljesítésben alvállalkozók vettek részt. Hangsúlyozta, hogy gazdasági események számlán feltüntetett felek közötti megtörténtét teljesítési láncolat esetében a láncolat korábbi tagjainál is vizsgálni lehet, és amennyiben a vizsgálat eredményeként a láncolat korábbi tagjánál megállapítást nyert, hogy teljesítés nem történt, az ebből eredő adójogi konzekvenciák a vizsgált adózó által befogadott számla tekintetében is levonható.
A megyei bíróság kiemelte, hogy az adóhatóság megalapozott megállapítása szerint a Kft. részére alvállalkozói teljesítés nem történt, így a Kft. által kibocsátott számlákon szereplő gazdasági esemény sem történhetett meg akként, ahogy az a számlákon feltüntetésre került. A Kft. számlái nem hitelesek, így adólevonásra sem jogosítanak. Az Áfa. tv. 44. § (5) bekezdésének alkalmazása körében rámutatott arra, hogy a felperes akkor járt volna el kellő körültekintéssel, ha legalább a jelenléti íveken feltüntetett munkavállalók és a munkaterületen ténylegesen megjelent munkások számát összeveti, és az eltérés okát a vállalkozóval tisztázza. A megyei bíróság értékelte, hogy a Kft.-nél lefolytatott ellenőrzés megállapításait a jegyzőkönyv 8. számú mellékleteként a felperessel közölte, illetve tájékoztatta a Kft. alvállalkozóinál lefolytatott ellenőrzésekről és azok megállapításairól is. Miután a Kft.-nél és alvállalkozóinál nem kapcsolódó vizsgálatot folytatott az adóhatóság, az Art. 100. § (4) bekezdése nem volt alkalmazható. A jogerős ítélet indokolása rögzíti azt is, hogy az adóhatóság a Kft.-nél, illetve az alvállalkozóknál végzett ellenőrzés keretében az alvállalkozói számlákat nem minősítette hitelesnek, illetve azt állapította meg, hogy a Kft. és az É. Kft. közötti ügyletek nem valósak. Az ítélet kitért a felperes keresetleveléhez csatolt, a Kft. munkavállalóinak nevét tartalmazó listára megállapítva, hogy az egyszerű iratnak minősül és az eljárás egyéb adataival egybevetve nem alkalmas a Kft. teljesítésének igazolására, miután ellentétben áll az adóellenőrzés során beszerzett adatokkal. A bíróság utalt arra, hogy a fenti adatszolgáltatás csupán 5 személy vonatkozásában személyenként néhány munkanap tekintetében igazolt alkalmi foglalkoztatást.
A jogerős ítélet ellen a felperes terjesztett elő felülvizsgálati kérelmet, amelyben annak hatályon kívül helyezését és a keresetnek helyt adó döntés meghozatalát kérte. Hangsúlyozta, hogy az adóhatóság a Kft.-nél végzett ellenőrzés során a számlákat alakilag és tartalmilag helyesnek találta, és a befizetendő áfa vonatkozásában nem tett megállapítást. Álláspontja szerint az Art. 130. §-a alapján az adóhatóság nem minősítheti ugyanazt a jogviszonyt adózónként eltérően. Hangsúlyozta, hogy amennyiben az adóhatóság a szolgáltató oldalán nem tesz megállapítást, úgy az ügyletet a vevői (felperesi) oldalon sem vonhatja kétségbe. E körben az elsőfokú bíróság megsértette a Pp. 206. § (1) bekezdését és 221. § (1) bekezdését, mert a Kft. vizsgálati anyagának ezen részét nem tette a tényállás részévé, és e körben indokolási kötelezettségének nem tett eleget. Sérült a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (továbbiakban: Ket.) 50. §-a is, mert nem került megállapításra, hogy az adóhatóság e körben a tényállás tisztázását elmulasztotta. A felperes kiemelte, hogy a szolgáltatás ellenértékét a felperes átutalással teljesítette a Kft. felé. A Kft. által végzett munkát alkalmi munkavállalói könyvvel foglalkoztatott személyek végezték. Az adóhatóság által tanúként meghallgatott Kft. alkalmazottak vallomása a Kft. teljesítését alátámasztotta. A kellő körültekintést illetően a felperes hangsúlyozta, hogy annak hiánya nem állapítható meg azon az alapon, hogy a felperes a munkavállalókat nem ellenőrizte. Ilyen jellegű kötelezettség ugyanis a vállalkozói jogviszonyban a megrendelőt nem terheli. Előadta, hogy a felperes képviseletében a munkavégzés helyszínén eljáró személy a munkát végzőket alkalomszerűen megkérdezték és azt a választ kapták, hogy a Kft. alkalmazottai. Azt is látták, hogy a Kft. képviselője péntekenként a helyszínen e dolgozók bérével elszámolt. Ezért a jogerős ítéletben foglaltakkal ellentétben szakértői bizonyítás útján tisztázható lett volna, hogy ezen munkavállalók közreműködésével el lehetett-e végezni a számlák alapjául szolgáló munkát. Ily módon a jogerős ítélet sérti a Pp. 177. § (1) bekezdésében foglaltakat is. Utalva az Európai Bíróság eseti döntésére (C-354/03.) hangsúlyozta, hogy a felperest nem vezette adókijátszási szándék, az ügylet esetleges csalárd jellegéről nem tudott és nem is tudhatott.
Az alperes ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályában való fenntartását kérte. Hangsúlyozta, hogy a felperes felülvizsgálati kérelme lényegében a bizonyítékok felülmérlegelésére irányul, amelyre a felülvizsgálati eljárásban nincs lehetőség. A jogerős ítélet a tényállás minden elemét, körülményét, bizonyítékát jogszerűen értékelte. Kiemelte, hogy a felperes által kért szakértői bizonyítástól újabb tény megállapítása nem várható. A felperes terhére róható az a mulasztás, hogy nem győződött meg a munkafolyamatot elvégző személyek státuszáról, milyen jogviszony alapján végeztek munkát a munkaterületen és kinek az alkalmazásában álltak. A munkát végző személyek ellenőrzésével elkerülhető lett volna a befogadott számla hiteltelensége. Az alperes utalt arra, hogy a lefolytatott ellenőrzések alapján megállapításra került, hogy a Kft. és az É. Kft. közötti ügyletek nem valósak, miután az É. Kft. részére alvállalkozói nem teljesítettek, tehát a Kft. sem a számlán feltüntetett módon valósított meg gazdasági eseményt, ezért a számlákra adólevonási jog nem alapozható. Utalt arra, hogy a felperes által hivatkozott munkavállalói lista az ügy megítélését nem befolyásolja, mert az adatszolgáltatás csak 5 személy vonatkozásában személyenként néhány munkanap tekintetében igazolt alkalmi foglalkoztatást.
A Legfelsőbb Bíróság a megyei bíróság ítéletét hatályában fenntartotta.
Az Áfa. tv. 32. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a 34. § szerinti adóalanyt megilleti az a jog, hogy az általa fizetendő adó összegéből levonja azt az adóösszeget, melyet a részére teljesített termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás során egy másik adóalany - ideértve átalakulás esetén annak jogelődjét is -, valamint az egyszerűsített vállalkozói adóról szóló törvény hatálya alá tartozó adóalany rá áthárított. Az Áfa. tv. 35. § (1) bekezdése szerint az adólevonási jog - ha az adózás rendjéről szóló törvény másként nem rendelkezik - kizárólag az előzetesen felszámított adó összegét hitelesen igazoló dokumentum birtokában gyakorolható. A számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (továbbiakban: Sztv.) 166. § (2) bekezdése értelmében a számviteli bizonylat adatainak alakilag és tartalmilag hitelesnek, megbízhatónak és helytállónak kell lennie.
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (továbbiakban: Art.) 1. § (7) bekezdése szerint a szerződést, ügyletet és más hasonló cselekményeket valódi tartalmuk szerint kell minősíteni. Az érvénytelen szerződésnek vagy más jogügyletnek az adózás szempontjából annyiban van jelentősége, amennyiben gazdasági eredménye kimutatható. Az Sztv. 15. § (3) bekezdésében rögzített valódiság elve alapján a Legfelsőbb Bíróság gyakorlata következetes a tekintetben, hogy a valóságban végbement gazdasági eseményekkel nem azonos tartalmú számlára adólevonási jog nem alapítható (Kfv.I.35.371/2008/6.). A Legfelsőbb Bíróság több alkalommal hangsúlyozta, hogy adólevonási jog csak tartalmilag hiteles számla alapján gyakorolható (Kfv.I.35.240/2008/7.).
A Legfelsőbb Bíróság osztotta a megyei bíróság azon álláspontját, hogy a felperes nem bizonyította, miszerint a gazdasági esemény a számlában feltüntetett felek között jött létre.
A Legfelsőbb Bíróság következetes gyakorlata szerint a számlabefogadónak kellő körültekintést kell tanúsítania. Nem lehet kellő körültekintésre hivatkozni abban az esetben, ha a gazdasági esemény nem a számla szerinti felek között jött létre, vagy ha az adózó úgy köt megállapodást, hogy a cég képviseletéről, székhelyének valódiságáról, tényleges gazdasági tevékenységéről nem győződött meg, azokról adatokkal nem rendelkezik (Kfv.I.35.158/2005/5.). A számlabefogadó adóalanynak tudnia és ismernie kell az adólevonási jog gyakorlásának törvényi feltételeit. Az a magatartás, amely a kellő körültekintés elmulasztásában a "puszta bizakodásban" nyilvánul meg, csak gondatlanságként és nem kellő körültekintésként minősíthető (Kfv.I.35.189/2004/4.). Kellő körültekintés megállapítására csak akkor kerülhet sor, ha a számla hiteltelensége olyan okból következik be, amelyről a számlabefogadónak nem volt tudomása, azt nem ismerhette fel, arra ráhatása nem volt, illetve nem is lehetett (Kfv.I.35.122/2004/5.).
A Legfelsőbb Bíróság hangsúlyozza, hogy önmagában az a körülmény, hogy a munkák elvégzésre kerültek és ezért a felperes az ellenértéket megfizette, nem igazolják, hogy a munkák a számlák szerinti felek között teljesültek. Az alperesi határozatban rögzített körülmények összességükben megalapozták azt az adóhatósági megállapítást, hogy a felperes által befogadott számlák tartalmilag nem hitelesek. Ezekkel a bizonyítékokkal szemben a felperes semmivel nem tudta igazolni, hogy a számlákban feltüntetett gazdasági tevékenységet a felperes részére valóban a megjelölt alvállalkozók végezték. A számlák hitelességét bármilyen módon alátámasztó további bizonyíték hiányában az adóhatóság jogszerűen tagadta meg az adólevonási jog érvényesítését.
Az Áfa. tv. 44. § (5) bekezdése értelmében a számlában, az egyszerűsített számlában feltüntetett adatok valódiságáért a kibocsátó a felelős. A bizonylatban vevőként feltüntetett adóalany adózással kapcsolatos jogai nem sérülhetnek, ha az adóköteles tényállás kapcsán az a termékértékesítés, illetve szolgáltatásnyújtás körülményeit figyelembe véve kellő körültekintéssel járt el.
Az Európai Bíróság C-439-440/04. számú ítéletében kifejtett jogi álláspontjának megfelelően az adóhatóságnak, illetve az adóhatározat felülvizsgálatát végző bíróságnak objektív körülmények alapján kellett megállapítania, hogy a felperes tudta-e, vagy tudnia kellett volna, hogy beszerzésével áfa-kijátszást megvalósító ügyletben vesz részt. Az adóhatóság a felperes terhére rótta, hogy soha nem győződött meg arról, hogy az általa átadott munkaterületen ki dolgozik.
A Legfelsőbb Bíróság az ellenőrzési lehetőségnek ezt az elmulasztását olyan objektív körülménynek minősítette, amely alapul szolgálhatott annak megállapítására, hogy a felperesnek tudnia kellett volna - figyelemmel a többszintű alvállalkozói megbízásra is -, hogy a tényleges munkát mely szerződő féllel jogviszonyban álló munkavállalók végzik. Ezen egyszerű ellenőrzés ugyanis azonnal nyilvánvalóvá tette volna, hogy a felperes áfa kijátszását megvalósító ügylet részesévé vált. Erre figyelemmel a felperes alaptalanul hivatkozott arra, hogy kellő gondosság tanúsítása mellett sem kellett tudnia, hogy a tényleges munkát kik végzik. A felperes kellő gondosság tanúsítása mellett a munkát végző személyek egyszerű kikérdezésével tájékozódhatott volna arról, hogy a gazdasági esemény törvényes keretek között kerül-e teljesítésre.
A fenti körülményeket nem befolyásolja az a felperes által hangsúlyozott körülmény, hogy a gazdasági esemény szerződésszerűen megtörtént és a teljesítés tényszerűen ellenőrizhető.
A Legfelsőbb Bíróság nem osztotta azt a felülvizsgálati kérelemben kifejtett álláspontot, hogy az adóhatósági határozatnak a Kft. számláinak hiteltelenségére vonatkozó megállapításait az Art. 130. § -a akadályozta. A következetes bírói gyakorlat szerint az Art. 130. § -a szerinti ugyanazon jogviszony eltérő minősítése akkor valósul meg, ha az adóhatóság a jogviszonyt illetően kifejezett megállapítást tesz. Az iratokból megállapíthatóan azonban az adóhatóság a Kft.-nél, illetve az alvállalkozóknál végzett ellenőrzés során nem tett olyan megállapítást, hogy az alvállalkozók a szerződésben vállalt munkát a Kft. részére elvégezték. Ezzel ellentétben a jegyzőkönyvek olyan megállapításokat tartalmaznak, miszerint az alvállalkozók nem rendelkeztek a munkák elvégzéséhez szükséges személyi feltételekkel, eszközökkel. Azon túl tehát, hogy az adóhatóság a felperesnél a Kft.-nél és az alvállalkozóknál ugyanazon időszakra vonatkozóan végzett ellenőrzést, nincs az azonos számlákra vonatkozóan kifejezett ellentétes adóhatósági megállapítás.
A Legfelsőbb Bíróság álláspontja szerint a jogerős ítélet indokolása mindenben megfelel a Pp. 206. § (1) bekezdése, 221. § (1) bekezdésében foglaltaknak, és a felperes felülvizsgálati kérelmében nem jelölt meg olyan körülményt, amely az adólevonás jogszerűsége tekintetében a tényállás feltárásának elmulasztását tenné megállapíthatóvá. A felülvizsgálati kérelemben előadottakkal összefüggésben a Legfelsőbb Bíróság kiemeli, hogy a felperes által a felülvizsgálati kérelem 4. oldal utolsó előtti bekezdésében említett példák nem vethetők össze a perbeli ügyben megállapított tényállással. Az étterembe betérő vendég, vagy az autóját javíttató autós ugyanis nem tekinthető olyan gazdasági tevékenység üzletszerű végzésére létrejött szervezetnek, mint a felperes, végfelhasználóként adólevonási jog sem illeti meg őket.
A megyei bíróság nem sértett jogszabályt, amikor a felperes által felajánlott szakértői bizonyítást mellőzte. Az öt személy vonatkozásában igazolt néhány munkanap ugyanis nem áll arányban a számlák alapjául szolgáló tevékenység volumenével, ezért a Kft. munkavállalói útján történt teljesítést nem igazolhatja. A megyei bíróság helytállóan mutatott rá arra is, hogy a lista ellentétben áll azzal a Kft. ügyvezetője által adott nyilatkozattal, miszerint a munkákat alvállalkozók teljesítették.
A kifejtettekre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság a jogerős ítéletet a Pp. 275. § (3) bekezdése alapján hatályában fenntartotta.
(Legf. Bír. Kfv. I. 35.283/2010.)