adozona.hu
BH 1990.11.434
BH 1990.11.434
Gazdasági társaságok vonatkozásában a cégbírósági törvényességi felügyelet keretében lefolytatott eljárások, illetőleg - ebben a körben - az általános eljárási szabályok szerint folytatandó perek elhatárolási szempontjai [1988. évi VI. tv. 11. § (2)-(3) bek., 44. §, 45. § (1) bek., 1977. évi VI. tv. 30/C. § (2) bek., 1989. évi 23. tvr. 17. § (3) bek., 19-20. §, 25. § (1) bek.].
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A Z. Egyesülés megalapítására vonatkozó társasági szerződést a tagok 1989. június 8. napján írták alá. Kérelmük alapján a cégbejegyzésre 1989. július 18-án került sor. Az egyesülés tevékenységi köre - ércek és ásványok bányászata mellett - különböző építőipari szervező munka, szállítmányozás, számítógépes információ ellátás, tanfolyami oktatás és egyéb gazdasági jellegű szolgáltató tevékenységek. A társaságnak többek között tagja a Sz-i Közúti Igazgatóság is. Az egyesülés egyébként a koordina...
A tagváltozásokat, illetőleg a társaság vagyonának ehhez képest történt megváltozását az elsőfokú cégbíróság a cégjegyzékbe bejegyezte.
Az Sz-i Közúti Igazgatóság tag 1989. december 22-én panaszbeadvánnyal fordult a megyei főügyészséghez. E beadványában sérelmezte azt, hogy az egyesülés a céljától eltérő módon működik, és nem végzi azokat a feladatokat, amelyekre a társaság valójában létrejött. Utalt arra, hogy a társaságnak már a megalakulása is törvénysértő módon történt, de az igazgatótanács határozatainak törvénysértő voltát is állította. A megyei főügyészség, miután nem tartotta indokoltnak az ügyészi eljárást, a panaszbeadványt az elsőfokú cégbíróságnak elintézés végett megküldte. A Sz-i Közúti Igazgatóság egyébként hasonló beadványt nyújtott be a cégbírósághoz is.
Az elsőfokon eljárt cégbíróság a törvényességi felügyelet keretében való eljárásra irányuló kérelmet elutasította. A végzés indokai szerint a jogerősen bejegyzett cég alapításkori esetleges törvénysértései a felügyeleti eljárás keretét meghaladják, azok legfeljebb törvényességi óvás keretében orvosolhatók. Utalt arra, hogy a törvényességi felügyelet nem terjed ki a társaság döntéseinek gazdasági jellegű felülvizsgálatára.
A végzéssel szemben a Sz-i Közúti Igazgatóság fellebbezést nyújtott be. A fellebbezésben az elsőfokú végzés hatályon kívül helyezését kérte, valamint azt, hogy az elsőfokú bíróság a megismételt eljárás során állapítsa meg, hogy a társaság megalapítása és az azt követően hozott igazgatótanácsi határozatok törvénysértők.
A fellebbezés az alábbiak szerint alapos.
A jogszabályoknak megfelelően döntött az elsőfokú bíróság akkor, amikor a társaság létrejöttének körülményeire, illetve az általa ténylegesen végzett tevékenységre vonatkozó panaszt elutasította. A bírósági cégnyilvántartásról és a cégek törvényességi felügyeletéről szóló 1939. évi 23. tvr. (Ctvr.) 17. §-ának (3) bekezdése értelmében a cégbejegyzést elrendelő végzéssel szemben, amennyiben az a kérelemmel egyező módon történik meg, fellebbezésnek helye nincs. A Ctvr. 25. §-ának (1) bekezdése alapján alkalmazandó Pp. 228. §-ának (1) bekezdése értelmében az ilyen határozat a kihirdetésével jogerőre emelkedik. Jogerős határozattal szemben pedig csak a Pp. 270. §-ának (1) bekezdésében meghatározott törvényességi óvásnak lehet helye.
Az 1988. évi VI. tv. (Gt.) 11. §-ának (2) bekezdése alapján a cégbíróság a törvényességi felügyelet keretében azt vizsgálja, hogy a társasági szerződés és a gazdasági társaság szervezetére és működésére vonatkozó okiratok megfelelnek-e a jogszabályoknak, és a társaság határozatai nem sértik-e a szervezeti, működési szabályokat, a társasági szerződést vagy az egyéb okiratban foglalt rendelkezéseket. Ebből pedig az következik, hogy a társaság által hozott határozatok gazdasági-célszerűségi szempontból való felülvizsgálata a cégbíróságnak nem feladata. Ezt egyébként az állami vállalatokról szóló 1977. évi VI. tv. 30/C. §-ának (2) bekezdése kifejezetten ki is mondja. Az elsőfokú határozat ezen kérdések tekintetében a jogszabályoknak megfelel, ezért alaptalan az ellene irányuló fellebbezés.
A Gt. 11. §-a a már fent kifejtettek szerinti körben a cégbíróságok feladatává tette a gazdasági társaságok feletti törvényességi felügyeletet. Ez a fajta törvényességi felügyelet kétirányú. A cégbíróság az alapításkor, a bejegyzési eljárás során vizsgálja az alapító okiratok törvényességét. A bejegyzést követően pedig azt vizsgálja, hogy a társaságok, illetve legfőbb szerveiknek a működése a jogszabályoknak megfelelően történik-e, valamint az általuk hozott határozatok - a döntés meghozatala tekintetében - megfelelnek-e a jogszabályoknak. Eljárására a Ctvr. 19-24. §-ai az irányadók. Ezen eljárás keretében elsőfokon a megyei bíróság mint cégbíróság jár el. Határozatait a nemperes eljárás keretében hozza meg. Amennyiben a határozattal szemben fellebbezéssel élnek, annak elbírálására - szintén a nemperes eljárás szabályai szerint - a Legfelsőbb Bíróság jogosult. A cégbíróság ezen eljárás keretében akár hivatalból, akár a jogszabályban meghatározott szervek indítványára jár el. Az eljárás megindítására az ügyész, a miniszter, az államigazgatási szerv vezetője, valamint az jogosult, akinek az eljárás lefolytatásához jogi érdeke fűződik. Az eljárás során hozott határozat formája végzés.
A Gt. 44. §-a szintén lehetőséget ad arra, hogy amennyiben a társaság által hozott határozat jogsértő, annak keresettel való felülvizsgálatát kérhesse az, akit erre az egyes társasági formáknál a törvény feljogosít. Ilyen eljárás megindítására a társasági törvény a tagkizárásnak, illetőleg a társaság legfőbb szervének jogsértő határozata esetében ad lehetőséget [Gt. 78. § (3) bekezdés, 116. §, 122. § (3) bekezdés, 139. §, 150. §, 182. §, 193. § és 276. §]. Erre az eljárásra az általános illetékességi szabályok az irányadók, rendszerint a járásbíróság előtt kell a pert megindítani, és a határozattal szemben a megyei bírósághoz lehet fellebbezéssel élni. A bíróság eljárása során a polgári perrendtartás szabályait alkalmazza. Az ügy és a tényállás érdekében bizonyítási eljárást folytat le, az ügy érdemében ítélettel határoz, és határozata jogsértés megállapítására szorítkozik. A keresetindításra a Gt. 45. § (1) bekezdése jogvesztés terhe mellett 30 napot állapít meg, melyet a határozat meghozatalától kell számítani.
Valójában mind a két eljárás arra irányul, hogy a társaságok működése során hozott határozatokat a bíróság abból a szempontból vizsgálja felül, hogy történt-e jogsértés vagy sem, de addig, amíg a Gt. 44. §-a alapján indult peres eljárásban a bíróságnak - a kontradiktorius eljárás szabályai szerint - a határozat érdemi vizsgálatára van meg a lehetősége, addig a cégbíróságnak a Ctvr. 19-20. §-a szerinti eljárásban csak arra van módja, hogy a határozatok megszületésének jogszerűségét alaki szempontból vizsgálja felül. A cégeljárási szabályok szerint törvényességi felügyeleti eljárásnak tehát nincs helye akkor és olyan személy indítványa alapján, amikor a Gt. 44. §-a szerint a jogvesztő határidő alatt a per indítására lett volna lehetőség [Gt. 11. § (3) bek.]. Így például a törvényességi felügyeleti eljárás keretében semmisítheti meg a cégbíróság a törvénysértő határozatot akkor, ha megállapítja, hogy a részvénytársaság közgyűlése nem volt szabályszerűen összehívva, vagy a közgyűlés határozatot hozott, holott nem volt határozatképes, vagy a határozatképes közgyűlés egyszerű szótöbbséggel döntött olyan kérdésben, melyre nézve a törvény minősített többséget ír elő. Nem tartozik azonban a cégbíróság törvényességi felügyeleti jogkörébe abban a kérdésben való állásfoglalás, hogy az alaki szempontból szabályszerűen meghozott taggyűlési határozattal kizárt taggal szemben megvalósultak-e azok a törvényi feltételek, amelyek mellett ilyen szankció alkalmazására egyáltalán sor kerülhet. Ilyen határozat hatályon kívül helyezésére csak akkor kerülhet sor, ha maga a határozat is törvénysértő módon lett meghozva. Például: határozatképtelen volt a taggyűlés.
Az adott esetben az egyesülés három igazgatótanácsi ülésén 17 határozatot hozott. A cégiratokból nem állapítható meg - és az elsőfokú bíróság erre irányuló eljárást sem folytatott le -, hogy ezen határozatok közül a tagvállalat mely határozatokat és milyen okoknál fogva sérelmez. Éppen ezért azt sem lehet megállapítani, hogy az adott ügyben helye van-e a fentiek szerinti törvényességi felügyeleti eljárásnak a cégbíróság részéről, vagy esetleg annak feltételei nem is valósultak meg. A Sz-i Közúti Igazgatóságot ebben a körben nyilatkozattételre kell felszólítani, és ezután lehet az elsőfokú bíróság abban a helyzetben, hogy megállapítsa, van-e egyáltalán helye felügyeleti eljárás keretében történő intézkedésnek. Az új eljárás keretében azt is tisztázni kell, hogy a Sz-i Közúti Igazgatóság mint tag nevében miért nem törvényes képviselője, az igazgató kezdeményezett törvényességi felügyeleti eljárást, és miért annak gazdasági igazgatója.
A fentiek alapján a Legfelsőbb Bíróság a Ctvr. 25. §-ának (1) bekezdése és a Pp. 259. §-a alapján alkalmazandó Pp. 252. §-ának (3) bekezdése szerint az elsőfokú határozatot részben hatályon kívül helyezte, és az elsőfokú bíróságot új eljárásra utasította.
(Legf. Bír. Cgf. II. 30 560/1990. sz.)