adozona.hu
BH 2009.5.163
BH 2009.5.163
Mezőgazdasági termékek esetén erga omnes vámtételt kell alkalmazni, mivel az aktív feldolgozás ténye és nem annak fajtája határozza meg a vámeljárást [1972/2003. EK 3. §].
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A felperes fő tevékenysége szerint édesipari termékeket előállító gazdasági társaság, amely a csokoládégyártás alapanyagaként 2002-2003. években rendszeresen vásárolt tejport és csokoládémasszát. A nagy mennyiségű fontain csokoládémasszát egy csehországi csoportvállalattól, a zsíros tejport pedig egy ausztriai cégtől szerezte be Magyarországnak az Európai Unióhoz történő csatlakozását megelőzően. A 18 tétel zsíros tejport az ausztriai cég Magyarországon, hazai gyártótól vásárolta, majd vámrak...
A felperes 2004. július-december közötti időszakban kezdeményezte az aktív feldolgozás vám-visszatérítési eljárás elszámolását a Fővámhivatalnál, amely a termékeket a benyújtott egységes vámáru-nyilatkozatok (továbbiakban EV) alapján további vámteher előírása nélkül szabad forgalomba bocsátotta.
Ezt követően a Fővámhivatal a 80 tételből 3 tételhez kapcsolódóan 2005. szeptember 19-én módosította elsőfokú határozatait saját hatáskörben és pótlólag 721 000 006 Ft mezőgazdasági vámot szabott ki. A Fővámhivatal a módosított határozatát 2005. október 5-én visszavonta, egyben elrendelte az eljárás felfüggesztését.
Az eljárás folytatását követően 2006. február 14-én a Fővámhivatal 80 határozattal módosította alaphatározatait és összesen 64 812 134 Ft pótlólagos vám megfizetésére kötelezte a felperest.
A felperes fellebbezése folytán eljárt alperes határozatában a pótlólagosan kiszabott vámot 36 566 Ft-tal csökkente.
Az alperes határozatát azzal indokolta, hogy az Európai Bizottság 2003. november 10-i 1972/2003/EK rendelete (továbbiakban Rendelet) a mezőgazdasági termékek kereskedelme tekintetében az Európai Közösséghez újonnan csatlakozó országok részére átmeneti intézkedéseket ír elő. A Rendelet 3. cikk (1) bekezdés szerinti szabályozást a Csatlakozási Okmány IV. mellékletének 5. fejezetétől, valamint a Közösségi Vámkódex létrehozásáról szóló 1992. október 12-ei 2913/92/EGK tanácsi rendelet (továbbiakban Közösségi Vámkódex) 20. és 214. cikkétől eltérve kell alkalmazni. A Közösségi Vámkódex 4. cikk (15) bekezdés b) pontjában, valamint a (16) bekezdés b)-g) pontjaiban meghatározott vámjogi rendelkezések, vagy vámeljárások valamelyikének hatálya alatt álló áruk esetében a szabad forgalomba bocsátáskor erga omnes vámtétel alkalmazásával kell vámot fizetni. Mivel a Közösségi Vámkódex 4. cikk (16) bekezdés d) pontja az aktív feldolgozást tartalmazza, és nem tesz különbséget annak fajtái (felfüggesztéses és/vagy visszatérítéses) között, a Rendelet előírásait az aktív feldolgozás vám-visszatérítési eljárás esetében is alkalmazni kell. A határozatok szerinti termékek a csatlakozás előtt két új tagállamban, Csehországban és Magyarországon szabad forgalomban, 2004. május 1-jén pedig aktív feldolgozás vám-visszatérítéses eljárásban voltak, ezért az elsőfokú hatóság eljárását jogszerűen folytatta le, helytállóan alkalmazta az erga omnes vámtételt, a kiszabott vámot kizárólag a számítási hibák miatt kellett megváltoztatni.
A felperes keresetében kérte a határozatok hatályon kívül helyezését arra alapítottan, hogy az alperesnek nem volt jogszabályi lehetősége vámkülönbözet kiszabására. A felperes azzal érvelt, hogy pótlólagos vám csak felfüggesztő eljárások esetén alkalmazható. Mivel az árukat aktív feldolgozás vám-visszatérítési eljárásban vámkezelték és a kiszabott vámot megfizette, a Rendelet 3. cikke vele szemben nem alkalmazható. A határozatok sértik a jóhiszeműen szerzett és gyakorolt jogait, és nem felelnek meg az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény (továbbiakban: Áe.) 43. § (1) bekezdésében foglaltaknak.
A megyei bíróság a felperes keresetét elutasította, jogi álláspontja a következő volt:
A keresettel támadott körben a határozatok nem sértenek anyagi jogszabályt és olyan eljárási jogszabálysértés sem állapítható meg, amely a határozatok megváltoztatásához vagy hatályon kívül helyezéséhez vezethetne.
A termékek a csatlakozás időpontjában aktív feldolgozás hatálya alatt álltak, elszámolásukra, a vámáruk jogi sorsának rendezésére 2004. április 30-áig nem került sor. 2004. május 1-jén a belső vámok Magyarország vonatkozásában megszűntek, az ezen időpontban aktív feldolgozási eljárás hatálya alatt álló áruk főszabály szerint mentesültek a vámok és vámintézkedések alól. Ettől eltérő szabályozást fogalmazott meg azonban a Rendelet egyes mezőgazdasági termékek kapcsán [Rendelet 3. cikk (1)-(3) bekezdései]. A határozatokkal érintett termékek nem származtak a "Tizenötök Közösségéből", mivel Magyarország nem volt az Európai Unió tagja, és a tejpor származási helye is Közösségen kívüli (Magyarország), ennélfogva export-visszatérítésre nem kerülhetett sor, az e körben előterjesztett felperesi okirat sem fogadható el.
A Közösségi Vámkódex 4. cikk (16) bekezdés d) pontjának, 114. cikk (1) és (2) bekezdésének egybevetéséből az következik, hogy a termékekre a Rendelet 3. cikk (2) bekezdése szerinti erga omnes vámtételt kell alkalmazni, mivel az aktív feldolgozás ténye és nem annak formája határozza meg az eljárást. (Ezt a Csatlakozási Okmány átmeneti vámintézkedéseihez tájékoztató anyagként szolgáló TAXUD magyarázatban rögzített ajánlás is alátámasztja.)
A "felperes eljárását kifejezetten az motiválta, hogy a 2004. május 1. napját követő időszakra irányadó jogszabályi rendelkezéseket a vámteher szempontjából kedvezőbbnek ítélte meg." (9. oldal első bekezdése).
A jogerős ítélet ellen a felperes nyújtott be felülvizsgálati kérelmet, kérte annak hatályon kívül helyezését, kereseti kérelme szerinti döntés meghozatalát, vagy a megyei bíróság utasítását új eljárásra és új határozat hozatalára, illetve az alperes kötelezését a kiszabott és általa megfizetett 64 812 134 Ft összegű pótlólagos vámnak és kamatainak visszatérítésére, illetve megfizetésére.
A felperes azzal érvelt, hogy az alperes és a megyei bíróság jogértelmezése ellentétes a közösségi jogszabályokkal. A Rendelet előírásai nem relevánsak, mivel a perbeli áruk 2004. május 1-jén a jogszabály erejénél fogva szabad forgalomban voltak. Az aktív feldolgozás vám-visszatérítési eljárás nem minősül felfüggesztő eljárásnak, a Rendelet csak felfüggesztő eljárás esetén alkalmazható, aktív feldolgozás visszatérítési eljárás esetén nem irányadó. A jogerős ítélet nem felel meg a Közösségi Vámkódex 124-128. cikkeiben foglaltaknak, mivel az árukat nem lehetett volna ismételten szabad forgalomba bocsátani. Az Áe. 61. § (3) bekezdése értelmében a Fővámhivatalnak nem volt törvényes lehetősége arra, hogy a határozatokat két alkalommal módosítsa. Az alperes határozata nem felel meg az Áe. 43. § (1) bekezdés d) pontjában foglalt előírásoknak sem, mivel a rendelkező rész nem tartalmazza az alperes döntését. Sérelmezte a 9. oldal első bekezdésében tett megállapítást.
A felperes jogi álláspontjának alátámasztásaként, felülvizsgálati kérelmének kiegészítéseként becsatolta az Európai Bizottság Adó- és Vámunió Főigazgatósága munkatársának megkeresésére adott tájékoztatását.
Az alperes ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályban tartását kérte.
A felülvizsgálati kérelem nem alapos.
A felülvizsgálati eljárásban nincs helye bizonyítás felvételének, a Legfelsőbb Bíróság a felülvizsgálati kérelem elbírálása során a rendelkezésére álló iratok alapján dönt, a jogerős ítéletet csak a törvényi rendelkezéseknek megfelelő módon és időben előterjesztett felülvizsgálati kérelem és csatlakozó felülvizsgálati kérelem keretei között vizsgálhatja felül [Pp. 272. § (1) és (2) bekezdése 275. § (1) és (2) bekezdése]. A felülvizsgálat eljárásban olyan új tényre, körülményre vagy jogcímre, amely nem volt az ezt megelőző eljárás tárgya, nem lehet hivatkozni, és a felülvizsgálati kérelmet nem lehet kiegészíteni. Legfelsőbb Bíróság ezért nem vonhatta értékelési körébe a felülvizsgálati kérelem kiegészítésében foglaltakat, illetve az ehhez csatolt okiratot sem. (EBH 2002/653., BH 2002/490., BH 2002/447., BH 2002/283., BH 2002/29.)
A közösségi vámjog végrehajtásáról szóló 2003. évi CXXVI. törvény (továbbiakban: Vtv.) 2. § (5) bekezdése és a 60. §-a szerinti szabályozásból következően a határozatok módosítása és visszavonása tekintetében nem az Áe.</a>, hanem a Vtv. 60. §-a szerinti rendelkezéseket kell alkalmazni, mivel ezek az Áe.</a>-hez képest speciális rendelkezéseket rögzítenek. A Vtv. 60. §-a értelmében pedig a vámhatóság határozatát a vámjogszabályokban meghatározott elévülési időn belül számszerű korlátozás nélkül módosíthatja, visszavonhatja. A perbeli esetben a 3 módosított határozat kiadására a Közösségi Vámkódex 221. cikk (3) bekezdésében meghatározott 3 éves elévülési időn belül, tehát eljárási jogszabálysértés nélkül került sor.
Az alperes határozatának rendelkező része felsorolja a helybenhagyott, illetve megváltoztatott elsőfokú határozatokat, és kifejezetten utal arra, hogy a megváltoztatott fizetési kötelezettséget külön melléklet részletezi. A mellékletben feltüntetésre került a megváltoztatott határozatok azonosítója, így az egyértelműen a másodfokú határozat részének minősül, és kellő részletezettséggel tartalmazza, hogy 61 határozat esetén a felperes fizetési kötelezettségét, és azt, hogy annak összegszerűségét az alperes mely körben és miként változtatta meg. A kereseti kérelemből és a felperes egyéb beadványaiból is az állapítható meg, hogy az alperes érdemi döntéséről, annak teljes tartalmáról (beleértve az indokolást is) teljes körűen értesült. Ennélfogva a megyei bíróság jogszerűen járt el akkor, amikor a fellebbezéssel érintett elsőfokú határozatok számát is figyelembe véve az alperes előzőekben részletezett "határozatszerkesztését", a határozatszámokra is tekintettel nem értékelte hatályon kívül helyezési oknak. Eljárási jogszabálysértés ugyanis csak akkor adhat alapot a keresettel támadott határozatok hatályon kívül helyezésére, illetve megváltoztatására, ha az jelentős, és az ügy érdemi eldöntésére is kiható, bíróság által nem orvosolható (KK 31. számú állásfoglalás).
A köztartozás, a vám megfizetése nem jóhiszeműen szerzett jog, hanem jogszabály által meghatározott kötelezettség (Közösségi Vámkódex VII. cím 2. fejezet). Az alperes és a megyei bíróság a felperes terhére rosszhiszemű eljárást nem állapított meg. A jogerős ítélet 9. oldal első bekezdésébe foglalt megállapítást azonban a Legfelsőbb Bíróság - mint az ügyhöz nem tartozó, annak érdemi eldöntését nem befolyásoló megállapítást - mellőzi.
A felfüggesztő eljárást a Közösségi Vámkódex 84. cikke definiálja, és itt az aktív feldolgozás vámeljárásnak csak a felfüggesztő eljárása került nevesítésre. A Rendelet azonban nem írja elő a Közösségi Vámkódex 84. cikkében foglalt fogalom-meghatározás alkalmazását.
Nem vitásan a Rendelet 3. cikkének címe is "Felfüggesztő eljárás", de a Rendelet 3. cikk (1) bekezdése értelmében a 3. cikket a Csatlakozási Okmány IV. mellékletének 5. fejezetétől, valamint a Közösségi Vámkódex 20. és 214. cikkétől eltérve kell alkalmazni. Tehát függetlenül a termék közösségi helyzetének igazolásától, a szabad forgalomba bocsátás során az erga omnes vámot kell alkalmazni.
Tekintettel arra, hogy a perbeli termékek mezőgazdasági termékek, a Rendelet szabályait kell alkalmazni.
A Rendelet 3. cikk (2) bekezdése szerint a 4. cikk (5) bekezdésben felsorolt termékekre, amelyek 2004. május 1-je előtt a Tizenötök Közösségében, vagy egy új tagállamban szabad forgalomban voltak és 2004. május 1-jén átmeneti megőrzés alatt, vagy a Közösségi Vámkódex 4. cikke (15) bekezdésének b) pontjában és (16) bekezdésének b)-g) pontjaiban meghatározott vámjogi rendeltetések vagy vámeljárások valamelyikének hatálya alatt állnak, vagy amelyek a kiviteli alakiságok elvégzése utána kibővített Közösségbe történő szállítás alatt állnak, a szabad forgalomba bocsátás napján érvényes erga omnes behozatali vámtételt kell alkalmazni. A perbeli esetben a termékek a Közösségi Vámkódex 4. cikk (16) bekezdés d) pontja szerinti aktív feldolgozás vámeljárás alatt álltak, amelynek két formája van [Közösségi Vámkódex 115. cikk (2) bekezdés], a felfüggesztő és a visszatérítéses eljárás. A Rendelet nem írja elő, hogy a benne foglaltakat csak a felfüggesztő eljárás keretében kellene alkalmazni.
Ennek a jogi álláspontnak a helyességét támasztja alá az is, hogy a Rendelet 3. cikk (2) bekezdése a kiviteli eljárást, átmeneti megőrzést és a vámszabad területre/vámszabadraktárba történő beléptetést is erga omnes vámtétel alá tartozónak tekinti. Ez utóbbiakat pedig a Közösségi Vámkódex 84. cikke nem tartalmazza.
A perrel érintett termékek a felperes által sem vitatottan a Rendelet 4. cikk (5) bekezdésében felsorolt termékek, amelyek az iratokból megállapíthatóan aktív feldolgozás hatálya alatt álltak 2004. május 1-jén, függetlenül attól, hogy fizikailag hol voltak. Az erga omnes vámtételt a Tizenötök Közösségéből exportált termékekre abban az esetben nem kell alkalmazni, ha az importőr bizonyítja, hogy nem került sor az export-visszatérítés igénylésére az exportőr ország termékeire vonatkozóan. Az importőr kérésére az exportőrnek kell gondoskodnia arról, hogy a hatáskörrel rendelkező hatóság rávezesse a kiviteli nyilatkozatra azt a tényt, hogy nem igényeltek export-visszatérítést az exportőr ország termékeire [Rendelet 3. cikk (2) bekezdés második albekezdése].
A perbeli esetben az árukat Magyarországról és Csehországból szállították be, ennélfogva az export-visszatérítés vizsgálata nem kerülhet szóba, mivel az áruk nem a Tizenötök Közösségéből érkeztek. A tejpor - amit ausztriai cégtől vásároltak, de Magyarországon állítottak elő - nem származhat a Tizenötök Közösségéből. Ezt támasztják alá az egyes import vámkezelésekhez csatolt EUR 1 szállítási bizonyítványok is, amelyek magyar származást igazolnak. A kiviteli nyilatkozatra nem került rávezetésre a jogszabály szerint szükséges nyilatkozat sem.
Kiemeli e körben a Legfelsőbb Bíróság, hogy a szabályozás egyértelműen kimondja, hogy a feltételeknek az exportőr ország termékeire vonatkozóan kell teljesülnie. Az átmeneti intézkedésekkel kapcsolatban kiadott TAXUD/763/2003. számú tájékoztató dokumentum Rendeletre vonatkozó 20. oldala is azt rögzíti, hogy ezeknél a termékeknél akkor is erga omnes vámot kell kiszabni, ha a termék a csatlakozás előtt import vám tárgyát képezte, vagy ha a termék a régi vagy az új tagállam származó terméke. A perbeli esetben pedig az árukat a csatlakozás előtt aktív feldolgozás vám-visszatérítéses eljárásban vámkezelték, a kiszabott vám megfizetésre került. A T. anyaga tehát - a felperes érvelésével ellentétben - alátámasztja, hogy nemcsak a felfüggesztő aktív feldolgozás tekintetében kell alkalmazni a Rendelet előírásait, hanem a vám-visszatérítési eljárásban is.
Az alperes és a megyei bíróság tehát a jogvita eldöntésére irányadó anyagi jogi jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően hozta meg érdemi határozatát.
A kifejtettekre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság azt állapította meg, hogy a jogerős ítélet a felülvizsgálati kérelem által vitatott körben nem sért eljárási, illetve anyagi jogszabályt, ezért a megtámadott határozatot a Pp. 275. § (3) bekezdése alapján hatályában fenntartotta.
(Legf. Bír. Kfv. I. 35.334/2007.)