adozona.hu
AVI 2007.6.55
AVI 2007.6.55
Az Áfa. tv. nem taxatív felsorolást tartalmaz, és nem határozza meg az "más, ezekhez hasonló jogok" fogalmát sem (1992. évi LXXIV. tv. 15. §)
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az adóhatóság a felperesnél 1998-1999. évek vonatkozásában költségvetési kapcsolatok átfogó vizsgálatát végezte el. Az ennek eredményeként hozott elsőfokú határozatban a felperes terhére 40 890 000 Ft adóhiánynak minősülő adókülönbözetet, 6 133 000 Ft adóbírságot, 27 340 000 Ft késedelmi pótlékot állapított meg.
A felperes fellebbezése folytán eljárt alperes határozatában az elsőfokú határozatot - az ügy érdemét nem érintő kijavításokkal - helybenhagyta.
Az alperes a játékjog értékesítése é...
A felperes fellebbezése folytán eljárt alperes határozatában az elsőfokú határozatot - az ügy érdemét nem érintő kijavításokkal - helybenhagyta.
Az alperes a játékjog értékesítése és a játékosok kölcsönadása kapcsán hozott döntéseit az 1992. évi LXXIV. törvény (továbbiakban: Áfa. tv.) 8. § (2) bekezdés a) pontjában, 15. § (1) bekezdésében, és 28. § (1) bekezdésében foglaltakra alapította. E körben a felperes terhére összesen 34 045 000 Ft általános forgalmi adó (továbbiakban: áfa) adókülönbözetet írt elő, bírsággal sújtotta és késedelmi pótlékot számított fel. Az volt a jogi álláspontja, hogy e tevékenységek olyan szolgáltatásnyújtásnak minősülnek, amelyek tekintetében a teljesítés helye belföld, a felszámítandó adó mértéke pedig 25%.
A felperes által kifizetett lakásbérleti díjakat az 1995. évi CXVII. törvény (továbbiakban: Szja. tv.) 69. § (1) bekezdésében foglaltakra figyelemmel természetbeni juttatásnak minősítette. Ezért a felperes terhére személyi jövedelemadó (továbbiakban: szja.), egészségügyi hozzájárulás (továbbiakban: hozzájárulás) adónemekben összesen 6 845 000 Ft adókülönbözetet írt elő, bírsággal sújtotta, és késedelmi pótlék megfizetésére is kötelezte.
A felperes keresetében a határozatoknak a játékjog külföldre történő értékesítésével, a játékosok külföldre történő kölcsönadásával, és a lakásbérleti díjak természetbeni juttatáskénti adóztatásával kapcsolatos érdemi döntéseit és ezek jogkövetkezményeit vitatta. E körben kérte az alperesi határozatok megváltoztatását, a határozatok szerinti fizetési kötelezettség alóli mentesítését.
A felperes keresetében azzal érvelt, hogy játékjog értékesítése, illetve játékosok külföldre történő kölcsönadása az Áfa. tv. 15. § (5) bekezdés b) pontjában írt jog átengedésének minősül, ezért az áfa-körön kívül esik. A játékosok külföldre történő kölcsönadása az Áfa. tv. 15. § (5) bekezdés g) pontjában írt szabály alá is besorolható. A sportszerződésekben megállapított juttatások és a bérelt lakások díja együtt képezte azt az ellenértéket, ami a sportolókat a sportszerződés alapján megillette. Az Szja. tv. 69. § (2) bekezdése értelmében pedig a sportolók önálló tevékenységének ellenértéke nem minősíthető természetbeni juttatásnak.
A megyei bíróság a felperes keresetét részben, a perben vitatott áfa adókülönbözet tekintetében találta alaposnak. Ezért az alperes határozatát az elsőfokú határozatra is kiterjedően részben és akként változtatta meg, hogy a felperes terhére áfa adónemben megállapított 34 045 000 Ft adóhiánynak minősülő adókülönbözetet, az ehhez kapcsolódó 22 597 157 Ft késedelmi pótlékot és 15%-os mértékű bírságot törölte, ezt meghaladóan a felperes keresetét elutasította. Kifejtette, hogy az Áfa. tv. 15. § szerinti rendelkezések 1993. január 1-je óta változatlan formában, az Európai Közösség Tanácsa 1977. május 17-i 77/388/EGK számú 6. számú Irányelvének (továbbiakban: Irányelv) szellemével összhangban változatlan normaszöveggel képezik az Áfa. tv. részét. Az Irányelv 9. Cikk (2) bekezdés e) pontjának első francia bekezdése az Áfa. tv. 15. § (5) bekezdés b) pontjában foglaltaknak felel meg. Az Európai Unió Hozzáadottérték-adó Bizottságában (továbbiakban: Bizottság) kialakított álláspont szerint a labdarúgó játékjoga átengedésének teljesítési helyét ennek alapján kell megítélni. Ezért a szolgáltatásnyújtás teljesítés helyének külföldet kell tekinteni.
Egyebekben az volt a jogi álláspontja, hogy a sportszerződések a felperes és a sportolók, mint magánszemélyek között jöttek létre. Ezek munkaviszony elemeivel vegyes vállalkozási szerződések, amelyekben a felperes a labdarúgóknak, mint természetes személyeknek biztosította a lakhatást. Ezért az alperes a lakásbérleti díjakat jogszerűen minősítette természetbeni juttatásnak és helytállóan vonta le az ezzel kapcsolatos jogkövetkeztéseket is az Szja. tv. 69. § (1) bekezdésére alapítottan.
A jogerős ítélet ellen a felperes és az alperes is felülvizsgálati kérelmet nyújtott be.
A felperes felülvizsgálati kérelmében a keresetet részben elutasító ítéleti rendelkezések megváltoztatását, e körben is kereseti kérelme szerinti döntés meghozatalát kérte. Az Szja. tv. 16. § (1) bekezdésére és a 69. § (2) bekezdésére hivatkozva azzal érvelt, hogy az egyéni vállalkozó, illetve a betéti társaság személyes közreműködésre kötelezett beltagja részére történő lakásjuttatás önálló tevékenység ellenértéke, ezért nem minősíthető természetbeni juttatásnak. A sportszerződések és lakásbérleti szerződések együttesen rendezték a sportolói jogviszonyt, ezeket egymástól elkülönítve értékelni nem lehet.
Az alperes felülvizsgálati kérelmében és ellenkérelmében a keresetnek helyt adó ítéleti rendelkezések hatályon kívül helyezését és e körben is a felperes keresetének elutasítását kérte. Jogi álláspontja szerint az elsőfokú bíróság "okszerűtlenül alkalmazta" a tételes hazai joggal szemben a közösségi jogot és a Bizottság állásfoglalását. A határozatokkal érintett időszakban a labdarúgók játékjogának értékesítése esetén a szolgáltatásnyújtás teljesítési helyét az Áfa. tv. 15. § (1) bekezdése alapján kellett megítélni. Ezért az ügyletek áfakötelesek voltak, határozata e körben sem volt jogszabálysértő.
A Legfelsőbb Bíróság a megyei bíróság 18. számú ítéletét hatályában fenntartotta.
A rendkívüli jogorvoslati eljárásban irányadó tényállás szerint a felperes vállalkozási, ún. sportszerződéseket és bérleti szerződéseket kötött. Az előbbieket egyéni vállalkozókkal és betéti társaságokkal, az utóbbiakat más személyekkel.
A sportszerződések tartalmazzák, hogy a felperes lakást bérel a vállalkozó részére, és ennek bérleti díját is fizeti, az összegszerűséget azonban nem rögzítik. A bérleti szerződések a bérleti jog jogosultját nem nevesítik.
A sportszerződések alapján kapott ellenértéket a vállalkozó és a betéti társaság kiszámlázta a felperes felé, e számlák azonban a bérleti díjak összegét nem tartalmazzák.
A lakásokat nem a sportszerződés szerinti felek, hanem sportolók, játékosok és családtagjaik használták.
Tekintettel arra, hogy a sportszerződések és a bérleti szerződések alanyai nem azonosak, és hogy a bérleti jog jogosultja, illetve a bérleti díj összege a szerződésekben, illetve a számlákban nem szerepel, a bérleti szerződés nem tekinthető a sportszerződés mellékletének, és a bérleti díj sem minősíthető a sportszerződés szerinti tevékenység ellenértékének.
Rámutat a Legfelsőbb Bíróság arra, hogy lakhatás csupán magánszemély, természetes személy részére biztosítható, egyéni vállalkozás és betéti társaság számára nem. Az egyéni vállalkozó az Szja. tv. szempontjából - a 16. § (1) bekezdése értelmében - magánszemélynek minősül, de a perbeli esetben bérleti díjat nem számlázott, a betéti társaság tekintetében azért is kizárt az Szja. tv. 69. § (2) bekezdés b) pontjának alkalmazhatósága, mivel mint gazdasági szervezet Szja. tv. szerinti önálló tevékenységet nem végezhet.
Mivel nem a sportszerződések alanyai, hanem magánszemélyek használták a lakásokat a részükre történő lakhatás biztosítás, ennek folytán a bérleti díj az Szja. tv. 69. § (1) bekezdése szerinti természetbeni juttatásnak minősül, amely tekintetében a felperest - az irányadó tényállásból következően - kifizetőnek kell tekinteni. Megjegyzi egyben a Legfelsőbb Bíróság azt is, hogy az Szja. tv. 69. § (1) bekezdése nem tesz különbséget a magánszemélyek között a tekintetben, hogy tagjai-e vagy sem valamely társaságnak, munkaviszonyban állnak-e a kifizetővel vagy sem. A magánszemélynek megjelenési formájától függetlenül adott olyan vagyoni értéket minősít természetbeni juttatásnak, amit a magánszemély a kifizetőnek nem térít meg. Ezért az szja. és a hozzájárulás adónemeket érintő döntések kapcsán - a felperes érvelésével szemben - jogszabálysértés nem állapítható meg.
Az elsőfokú ítélet a perben vitatott áfa adókülönbözet és jogkövetkezményei kapcsán is érdemben jogszerű döntést tartalmaz.
A játékjog személyhez fűződő jog, olyan speciális jogosultság, amely a sportoló személyi képességeinek összessége. Vagyoni értékű jog, amely önállóan forgalomképes, és értékesítése az Áfa. tv. 8. § (2) bekezdés a) pontja szerinti szolgáltatásnyújtásnak minősül.
Az Áfa. tv. 15. § (1) bekezdése a szolgáltatásnyújtás teljesítési helyére vonatkozó általános szabályt rögzít, amely alóli kivételeket, "eltéréseket" a (2)-(5) bekezdés tartalmazza. Az (5) bekezdés b) pontja értelmében a szolgáltatásnyújtás teljesítési helyét a szolgáltatást saját nevében megrendelő gazdasági tevékenységének székhelye, telephelye, ezek hiányában állandó lakóhelye vagy szokásos tartózkodási helye határozza meg a szerzői alkotáshoz, találmányhoz, szabadalomhoz, védjegyhez, ipari mintához és kereskedői névhez fűződő jogok, továbbá más, ezekhez hasonló jogok átengedésénél.
Az adóhatóság által kiadott állásfoglalások, iránymutatások - amelyek az 1987. évi XI. törvény 1. § (1) bekezdése értelmében nem jogszabályok - egy lehetséges, egyik fél által képviselt jogértelmezést tartalmaznak a teljesítés helyére vonatkozóan, és ugyanez mondható el a hasonló jogok fogalmára vonatkozó alperesi érvelés tekintetében is.
A felek között nem volt vita a tekintetben, hogy az Áfa. tv. 15. § (5) bekezdés b) pontja megegyezik az Irányelv 9. Cikk (2) bekezdés e) pont első franciabekezdésével, és az ezzel kapcsolatos Bizottsági álláspontnak felel meg a felperes jogértelmezése.
Az Áfa tv. nem taxatív felsorolást tartalmaz, és nem határozza meg a 15. § (5) bekezdés b) pontja szerinti "más, ezekhez hasonló jogok" fogalmát sem. Ennél fogva - figyelemmel a játékjog előzőekben részletezett jellemzőire - a Legfelsőbb Bíróság egyetért azzal a jogi állásponttal, mely szerint a perben vitatott szolgáltatásnyújtás a jellegére figyelemmel nem az általános, hanem inkább a speciális szabályozást igénylő Áfa. tv. szerinti "eltérések" közé sorolható, nevezetesen a "hasonló jogok" körébe. Miután a megrendelő székhelye külföldön volt - a szolgáltatásnyújtáskor hatályos Áfa. tv. szerinti rendelkezések értelmében - a jogügylet áfa körön kívüli volt.
A kifejtettekre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság a jogerős ítéletet - a Pp. 275. § (3) bekezdése alapján -hatályában fenntartotta. (Legf. Bír. Kfv. I. 35.174/2005.)