adozona.hu
AVI 2006.9.95
AVI 2006.9.95
Az eszközök ingyenes továbbadása esetén az adóalany azokat kivonja az adóalanyiságot eredményező gazdasági tevékenység köréből (1992. évi LXXIV. tv. 33. §)
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A felperes fő tevékenysége laboranyag kereskedelem, egyéb eszköz kölcsönzése, ingatlan üzemeltetése és bérbeadása. Az elsőfokú adóhatóság általános forgalmi adónemben kiutalás előtti ellenőrzést végzett 2000. december hónapra vonatkozóan, mely alapján határozatával a felperes terhére 19 000 999 Ft adókülönbözet alapján 5 254 000 Ft adóhiányt, 10 790 000 Ft jogosulatlan visszaigénylést állapított meg. Kötelezte a felperest az adóhiány, valamint 8 027 000 Ft adóbírság és 239 000 Ft késedelmi pó...
Az ellenőrzési jegyzőkönyv II.3. pontja alapján az adóhatóság nem fogadta el levonható adóként 9 db különbféle laboratóriumokban használatos eszközök bérleti díjának általános forgalmi adótartamát. Megállapította, hogy a bérelt eszközöket kizárólag a P. Rt., a felperes kapcsolt vállalkozásának gazdasági tevékenységét szolgálta. Több eszközt nem lehetett beazonosítani, a felperes a bérelt eszközöket a P. Rt. részére ingyenesen engedte át.
Az ellenőrzési jegyzőkönyv II.4. pontja alapján az adóhatóság nem fogadta el a különböző laboreszközök lízingeléséről szóló 6 db számla általános forgalmi adótartamát. Az alperes megállapította, hogy a számlák nem a felperes bevételszerző tevékenységével voltak kapcsolatosak, 3 gyári száma nem azonosítható be, a bérleti díj kiszámlázása a P. Rt. felé nem történt meg, nem mutatható ki a bérleti díj fizetésének mozgása.
Az ellenőrzési jegyzőkönyv II.5. pontja alapján az adóhatóság nem fogadta el az O. Kft. által kiállított számla általános forgalmi adóösszegét levonható adóként, mert az nem a felperes gazdasági tevékenységéhez kapcsolódott. Igazolt munkalapokat a felperes nem tudott bemutatni, a társ adóhatóság tájékoztatása alapján megállapította, hogy a számla mögött gazdasági esemény nincs, az fiktív.
A felperes keresetében kérte az adókülönbözetből 19 000 869 Ft, 5 264 000 Ft adóhiány, a jogosulatlan visszaigénylésnek minősített összegből 10 660 000 Ft, a kiszabott adóbírságból 7 962 000 Ft, valamint a késedelmi pótlék törlését. Másodlagosan az alperesi határozat hatályon kívül helyezését és az adóhatóság új eljárásra kötelezését kérte.
Az elsőfokú bíróság a felperes keresetét elutasította. Ítéletének indokolásában kifejtette, hogy az alperes a tényállást alaposan és maradéktalanul feltárta. A per során utóbb becsatolt iratok az alperesi határozat megváltoztatását vagy hatályon kívül helyezését nem eredményezhetik.
Az elsőfokú bíróság jogi álláspontja szerint a számlák és a mérőeszközök megnyugtató, hitelt érdemlő módon nem voltak azonosíthatók. A felperes nem cáfolta az adóhatóságnak az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény (továbbiakban: Áfa. tv.) 43. § (1) bekezdés a) pontja, 8. § (4) bekezdés és a 22. § (6) bekezdés b/bb. alpontjaira alapított megállapításait. A felperes mind a bérelt, mind a lízingelt eszközöket ingyenesen adta használatba a P. Rt. részére, ez pedig nem kapcsolódik a felperes adóalanyiságot eredményező gazdasági tevékenységéhez [Áfa tv. 33. § (1) bekezdés a) pontja].
A jogerős ítélet ellen a felperes nyújtott be felülvizsgálati kérelmet, kérve annak megváltoztatását, vagy a közigazgatási határozatok hatályon kívül helyezését és a közigazgatási szerv új eljárásra kötelezését, vagy hatályon kívül helyezését és az elsőfokú bíróság új eljárás Lefolytatására kötelezését.
Felülvizsgálati kérelmében csak az ellenőrzési jegyzőkönyv II. 3-4. pontjával kapcsolatos jogerős ítéleti megállapításokat vitatta. Kifejtette, hogy a P. Rt.-vel kötött termékértékesítés és szolgáltatásnyújtási keretszerződés mindenben megfelel az egészségügyi piacon alkalmazott szerződéseknek. A felperes a mérőeszközöket az adóalanyiságot eredményező gazdasági tevékenysége körében hasznosította. A bérleti díj kiszámlázása megtörtént, a lízingelt berendezésnél ugyan elmulasztotta a használati díj kiszámlázását, de ez nem ad okot az Áfa. tv. 33. § (1) bekezdés a) pontjának alkalmazására. Eljárási jogszabálysértés körében hivatkozott a kereseti kérelemhez kötöttség elvére, hogy az elsőfokú bíróság ítélete más jogszabályhelyekre hivatkozott, mint az alperesi határozat. Az elsőfokú bíróság ítélete iratellenes megállapításokat tartalmaz, jogszabálysértő módon korlátozták a bizonyítás lehetőségét a közigazgatási perben, az alperes nem tett eleget indokolási kötelezettségének.
Az alperes ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályban való fenntartását indítványozta.
A Legfelsőbb Bíróság a Fővárosi Bíróság 22. ítéletének felülvizsgálati kérelemmel nem támadott részét nem érintette, felülvizsgálati kérelemmel támadott részét hatályában fenntartotta.
Mivel a felperes a kereseti kérelméhez képest a felülvizsgálati kérelmében az ellenőrzési jegyzőkönyv II/2. és 5. pontját már nem vitatta, ezért a felülvizsgálati eljárás csak a jegyzőkönyv II/3., 4. pontjaival kapcsolatban az elsőfokú bíróság által kifejtett jogértelmezés jogszerűségének vizsgálatára terjedt ki.
A Legfelsőbb Bíróság elsődlegesen rámutat, hogy nem értett egyet az elsőfokú bíróságnak azon jogi álláspontjával, hogy a perben becsatolt iratoknak csak annyiban lett volna jelentőségük, amennyiben a felperes hitelt érdemlően alátámasztja, hogy azokat már a közigazgatási eljárásban is legalább bemutatta és azokra hivatkozott.
A Legfelsőbb Bíróság Közigazgatási Kollégiuma - a bíróságok szervezetéről és igazgatásáról szóló 1997. évi LXVI. törvény 33. § (1) bekezdése alapján - az egységes ítélkezési gyakorlat biztosítása érdekében állást foglalt, - amely megjelent a Közigazgatási-Gazdasági Döntvénytár 2004/2. számában - és az I/12. pontban kifejtette, hogy a bíróság nem zárható el attól, hogy a teljes igazságot tartalmazó tényállás alapján vizsgálja felül a közigazgatási határozat törvényességét. Ha a jogviszony elbírálásakor már fennálló tényeket a közigazgatási eljárásban nem kellően tárták fel, ezek vonatkozásában a bíróság bizonyítást vehet fel, és a tényállást kiegészítheti, vagy új tényállást állapíthat meg. Az Alkotmánybíróság 39/1997. (VII. 1.) AB határozata is kifejtette, hogy a közigazgatási perben a bíróság nincs a közigazgatási határozatban megállapított tényálláshoz kötve, és a jogszerűség szempontjából felülbírálhatja a közigazgatási szerv mérlegelését is. Ezt az álláspontot tükrözi a Legfelsőbb Bíróság Közigazgatási Kollégiumának 31. számú állásfoglalása, amely szerint eljárási jogszabálysértés miatt a közigazgatási határozat csak abban az esetben helyezhető hatályon kívül, ha az eljárási szabálysértés a bírósági eljárásban nem orvosolható.
A tényállás kellő feltárásának hibája a bírósági eljárásban megfelelően orvosolható.
A fentebb kifejtettek alapján ugyanakkor a Legfelsőbb Bíróság megállapította, hogy az elsőfokú bíróság - eltérő jogi álláspontja ellenére - mégis figyelembe vette és értékelte mindazokat az iratokat, amelyeket a felperes a közigazgatási eljárásban nem, csak a perben csatolt. Így a felperes nem volt elzárva a közigazgatási perben való bizonyítás lehetőségétől, ezen joga az elsőfokú bírósági eljárás során nem csorbult.
A Legfelsőbb Bíróság megállapította, hogy a felperes hivatkozásával ellentétben a kereseti kérelemhez kötöttség elve nem sérült a perben. Az elsőfokú bíróság nem helyezkedett más jogi alapra, mint az alperes határozata, ítéletének 11. oldalának 2. bekezdésében egyértelműen megjelölte az Áfa. tv. 33. § (1) bekezdés a) pontját, amelyre az alperes is alapozta határozatát. Az Áfa. tv. 35. § (1) bekezdésére és az Sztv. 84. § (2) és 15. § (3) bekezdésére való hivatkozás csak ezt a döntő hivatkozást egészíti ki.
Ezen eljárásjogi kérdéseket követően a Legfelsőbb Bíróság megállapította, hogy a jogerős ítélet a 11/3., 4. pontban foglalt laboreszközök bérleti díjának és lízingdíjának áfa-visszaigénylése körében a tényállást helyesen tárta fel, és a jogkérdés eldöntéséhez szükséges jogszabályok megfelelő értelmezésével e körben jogszerű döntést hozott.
A felperes a bírósági eljárásban nem tudta bizonyítani az általa bérelt és lízingelt, illetve a P. Rt. által használt mérőeszközök teljes azonosságát. A felülvizsgálati eljárásban a tényállás módosításának, a bizonyítékok újraértékelésének, illetve felülmérlegelésének nincs helye, kivéve, ha a jogerős határozat tényállást egyáltalán nem állapított meg, vagy a bizonyítékokat kirívóan okszerűtlenül mérlegelte, vagy iratellenesség állapítható meg. A Legfelsőbb Bíróság álláspontja szerint az elsőfokú bíróság a fenti hibáktól mentesen állapította meg a tényállást, a bizonyítékok kirívóan okszerűtlen mérlegelése vagy iratellenesség nem állapítható meg.
Az Áfa. tv. 33. § (1) bekezdés a) pontja alapján nem vonható le az előzetesen felszámított adó, ha az adóalany a terméket és szolgáltatást egészben vagy részben nem az adóalanyiságot eredményező gazdasági tevékenységéhez használja fel, hasznosítja, kivéve, ha a terméket és szolgáltatást részben a 7. § (3) bekezdésében meghatározott célok elérése érdekében használja fel, hasznosítja. A jogerős ítélet helyesen állapította meg, hogy az eszközök ingyenes továbbadása esetén az adóalany azokat kivonja az adóalanyiságot eredményező gazdasági tevékenysége köréből. Erre figyelemmel pedig az adóalany a terméket már nem az adóalanyiságot eredményező gazdasági tevékenységhez használja fel, és az Áfa. tv. 33. § (1) bekezdés a) pontjára figyelemmel nem vonhatja le az előzetesen felszámított adót.
A felperes a lízingelt laboreszközök vonatkozásában maga is elismerte az ingyenes továbbadást, míg a bérelt laboreszközök vonatkozásában a jogerős ítélet a bizonyítékok értékelése és mérlegelése alapján helytállóan jutott arra a következtetésre, hogy ezeket is a vizsgált időszakban ténylegesen ingyen adta a felperes a P: Rt. használatába.
Mindezekre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság a jogerős ítéletet a Pp. 275. § (3) bekezdése alapján hatályában fenntartotta. (Legf. Bír. Kfv. I. 35.228/2004.)