adozona.hu
AVI 2004.10.121
AVI 2004.10.121
Az aktív feldolgozásban és ideiglenes behozatalban vámkezelt - külföldre határidőn belül vissza nem szállított vámáru után kiszabott vámteher a belföldi forgalomba hozatal napján, legkésőbb azonban a visszaviteli határidő lejártát követő napon esedékes (1995. évi C. tv. 131. §)

- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A vámhivatal 1991. december 19-én a felperes jogelődjének kérésére egy Mazda 1.6 típusú személygépkocsi vámkezelését végezte el ideiglenes behozatalban, haszonkölcsön jogcímén. A visszaviteli határidőt 1995. december 31-ében állapította meg. A felperes a visszaviteli határidő lejártát követő 5. munkanapig elszámolási kötelezettségének nem tett eleget. Ezért az első fokon eljárt vámhivatal az 1999. július 1-jén határozatban kötelezte 127 130 Ft vám, 19 558 Ft vámkezelési díj, 29 338 Ft statisz...
Döntését az 1995. évi C. törvény (továbbiakban: Vtv.) 73. § (3) és (4) bekezdésében foglaltakra alapította. Határozatát azzal indokolta, hogy a felperes a jogszabály által előírt visszaviteli határidőn belül nem kezdeményezte a vámáru elszámolását, ezért intézkednie kellett a vámteher, illetve kamat előírása, kiszabása iránt.
A felperes keresetében a határozatok hatályon kívül helyezését kérte. Csatolta a vámhivatal igazolását arra vonatkozóan, hogy a személygépkocsit 1996. február 13-án az országból kiléptette. A kiléptetést követően a gépjárművet az I. Kft. megvásárolta, az országba behozta, vámkezeltette, utána a vámot megfizette. A felperes az I. Kft.-től a gépjárművet megvásárolta, csatolta a gépjármű magyarországi forgalomba helyezését igazoló közokiratot is. Az volt a jogi álláspontja, hogy az alperesnek nem volt jogalapja a vámteher kiszabására, mivel az elsőfokú határozat meghozatalakor a gépkocsi már több mint 3 éve belföldi forgalom számára vámkezelve volt, és a vámkezelést megelőzően a kiléptetésére is sor került. Hivatkozott arra is, hogy a gépjármű a határozathozatalkor már nem minősült vámárunak.
Az alperes ellenkérelmében a felperes keresetének elutasítását kérte, határozatába foglalt jogi álláspontját fenntartotta.
Az elsőfokú bíróság jogerős ítéletében a felperes keresetét elutasította. Azt állapította meg, hogy a felülvizsgálni kért határozatok nem jogszabálysértőek. A vámáru fogalma a külföldről behozott áruhoz kapcsolódik. Az elszámolási kötelezettség mellett behozott áru vámáru jellegét a behozatal ténye alapozza meg, és ez mindaddig fennáll, míg a vámáruval a törvényben meghatározott időben és módon el nem számolnak, vagy a törvény rendelkezése alapján a vámhivatal intézkedése következtében az áru el nem veszíti vámáru jellegét. A felperes azt nem tudta igazolni, hogy a visszaviteli határidő lejártáig a vámáruként behozott személygépkocsit elszámolásra alkalmas vámeljárás alá vonta volna. A vámhivatal késedelmes intézkedése a felperes mulasztását nem menti ki. Mivel a vámhivatali határozathozatal korlátja az elévülés, ez pedig a perbeli esetben nem következett be a határozatok nem voltak jogszabálysértők.
A jogerős ítélet ellen a felperes nyújtott be felülvizsgálati kérelmet, kérte annak hatályon kívül helyezését, kereseti kérelme szerinti döntés meghozatalát. Azzal érvelt, hogy a jogerős ítélet nem felel meg a Vtv. 1. § 15. pontjában, 73. § (3) és (4) bekezdésében és a Pp. 206. § (1) bekezdésében, 195. §-ában, 221. §-ában foglaltaknak. A közigazgatási határozatok jogalap nélküliek, a jogerős ítéletben megállapított tényállás iratellenes, önellentmondó, az elsőfokú bíróság indokolási kötelezettségének sem tett eleget. Az ítéletben kifejtett jogi álláspont is téves, mivel a gépjármű a határozathozatalkor nem minősült vámárunak. A vámhatóságnak az intézkedések megtételére csupán 5 nap állt rendelkezésére, amit elmulasztott. Ezért az előjegyzés elszámolásával kapcsolatos rendelkezések jogszabályi előfeltétele a perbeli esetben teljeskörűen hiányzott.
Az alperes ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályában fenntartását kérte.
A Legfelsőbb Bíróság a megyei bíróság 3. sorszámú ítéletét hatályában fenntartotta.
A tényállás tekintetében jogszabálysértés nem állapítható meg, a jogerős ítélet megfelel a Pp. 206. § (1) bekezdésében, 221. § (1) bekezdésében foglaltaknak. Tartalmaz tényállást, azokat a jogszabályi rendelkezéseket is megjelöli, amelyeken az ítélet alapul. Utal azokra a körülményekre, amelyeket a bizonyítékok értékélésénél irányadónak vett és azokra az okokra is, amelyek alapján a felperes által hivatkozott tényeket nem találta alkalmasnak a kereset alaposságának megállapítására. Az elsőfokú bíróság a jogvita eldöntésére irányadó jogszabályi rendelkezéseket helyesen jelölte meg, és a rendelkezésére álló adatok alapján okszerű és jogszerű ténybeli és jogkövetkeztetésre jutott. Nem az elsőfokú bíróságnak, hanem a felperesek a jogi álláspontja a téves a következők miatt:
A Vtv. 1. § 11. pontja értelmében vámkezelés az árutovábbítás, raktározás, ideiglenes behozatal, aktív feldolgozás, belföldi forgalom számára történő vámkezelés, kiviteli ellenőrzés, passzív feldolgozás, ideiglenes kivitel. A Vtv. 53. § (1) bekezdése értelmében az aktív feldolgozás (mint vámkezelés) vámvizsgálatból, a vámfizetési kötelezettség megállapításából - az általános forgalmi adó és fogyasztási adó kivételével - a vámteher kiszabásából, az azonosság biztosításából, valamint a visszaviteli határidő megállapításából, az elszámolás feltételeinek megállapításából és jóváírásából áll. Az ismertetett jogszabályi rendelkezésből következően az aktív feldolgozás, mint vámkezelés az elszámolás feltételeinek megállapításával és jóváírásával fejeződik be. A törvény kógens szabályként rögzíti, hogy az aktív feldolgozásban vámkezelést kérőnek a vámkezelt vámáruval a visszaviteli határidő lejártát követő 5. munkanapig kell elszámolnia. Ezért a vámáruval csak akként lehet elszámolni, hogy azt e határidőn belül a vámkezelést kérő külföldre visszaszállítja, vámraktárba beraktározásának vagy belföldi forgalom számára, illetve újból aktív feldolgozásban, vagy ideiglenes behozatalban történő vámkezelését kéri. A Vtv. 73. § (4) bekezdése ugyancsak kógens szabályként rögzíti azt, hogy amennyiben az elszámolás a Vtv. 73. § (1) és (3) bekezdésében foglaltaknak megfelelően nem történik meg, akkor a vámhivatal hivatalból haladéktalanul köteles a még ki nem szabott vámteher, kamat beszedése iránti intézkedésre. A Vtv. 73. § (3) és (4) bekezdése kifejezetten rögzíti, hogy az aktív feldolgozásban történő vámkezelés a törvényes határidőn belüli elszámolással, avagy ennek elmaradása esetén a vámhivatal hivatalbóli intézkedésével fejeződik be. Ez utóbbinak eredményeként kell a vámárut belföldi forgalom számára vámkezeltnek tekinteni. Ezért az elsőfokú bíróság jogszerűen utalt arra, hogy a kógens jogszabályi rendelkezésekre figyelemmel nincs jelentősége annak, hogy a felperes az elszámolási határidő letelte után a járművet az országból kiszállította. A felperes által hivatkozott és okiratokkal igazolt kiléptetés ténye csupán a Vtv. 137. §-ában szabályozott vámteher visszatérítésére adhat jogi alapot, amennyiben annak egyéb törvényi feltételei is fennállnak.
A Vtv. 73. § (4) bekezdése nem vitásan úgy fogalmaz, hogy a vámhivatalnak "hivatalból haladéktalanul" intézkednie kell az elszámolás elmaradása esetén a vámteher és egyéb közterhek beszedése iránt. A haladéktalan intézkedés elmaradásához azonban a törvény nem fűz jogkövetkezményt, az elmaradás nem eredményez jogvesztést. Az aktív feldolgozásban és ideiglenes behozatalban vámkezelt külföldre határidőn belül vissza nem szállított vámáru után kiszabott vámteher a belföldi forgalomba hozatal napján, legkésőbb azonban a visszaviteli határidő lejártát követő napon esedékes [Vtv. 131. § (3) bekezdése].
A Vtv. 131. §-ának (4) bekezdése értelmében az ilyen módon vámkezelt vámáruk után amennyiben azzal a visszaviteli határidőt követő 5. munkanapig nem számoltak el, az adókat határozatban kell kivetni. A Vtv. 139. §-a értelmében a vámhatóság által jogerősen kiszabott vámteher beszedési joga az esedékességtől számított 5 év elteltével évül el.
Ezért a jogerős ítélet helytállóan utalt arra, hogy a vámhatóságnak a visszaviteli határidő lejártát követő 5 éven belül a törvény erejénél fogva hivatalból kellett intézkednie a visszaviteli határidő lejártát követően esedékessé vált közterhek beszedése iránt.
A kifejtettekre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság azt állapította meg, hogy a felülvizsgálni kért határozat a jogszabályoknak megfelel, nem sért eljárási, illetve anyagi jogszabályt. Ezért a megtámadott határozatot a Pp. 275/A. § (1) bekezdése alapján hatályában fenntartotta. (Legf. Bír. Kfv. I. 35.563/2001.)