adozona.hu
AVI 2004.10.120
AVI 2004.10.120
Minden olyan gazdasági műveletről, eredményről, amely az eszközök, illetve az eszközök forrásainak állományát vagy összetételét megváltoztatja, bizonylatot kell kiállítani (1991. évi XVIII. tv. 83. §)

- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az adóhatóság a felperesnél 1997-98-as évekre vizsgálatot tartott.
A vizsgálati megállapítások a következőket tartalmazták.
1. A felperes hozzájárult ahhoz, hogy az alkalmazottak, tulajdonosok és azok családtagjai gépkocsiját a telephelyükön javítsák meg, csak a felmerült alkatrészek beszerzési árát kellett megfizetniük, egyéb díjat, így rezsiköltséget, munkadíjat nem számoltak fel.
Az ily módon megfizetett ellenértéket a társaság képviselőjének nyilatkozata szerint a pénztárgépbe beütötté...
A vizsgálati megállapítások a következőket tartalmazták.
1. A felperes hozzájárult ahhoz, hogy az alkalmazottak, tulajdonosok és azok családtagjai gépkocsiját a telephelyükön javítsák meg, csak a felmerült alkatrészek beszerzési árát kellett megfizetniük, egyéb díjat, így rezsiköltséget, munkadíjat nem számoltak fel.
Az ily módon megfizetett ellenértéket a társaság képviselőjének nyilatkozata szerint a pénztárgépbe beütötték, arról sem számla, sem feljegyzés a gazdasági esemény időpontjában nem készült el.
Ennek alapján a felperes terhére az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény (Áfa. tv.) 3. § a) pontja, 25. § (1) bekezdése, 13. § (13) bekezdése, valamint a 22. § (6) bekezdés b), ba) és bc) pontjában foglaltak alapján a felperes terhére általános forgalmi adókülönbözet került megállapításra.
Az adóhatóság vizsgálta a felperes 1997. évi I. félévi számlák összetételét és ennek megfelelően állapította meg a marasztalást, így a marasztalás nem becslés, hanem számítás eredménye volt.
2. A felperes ügyfelei részére úgy adott kedvezményt, hogy különböző extrákat szerelt be az eladott gépkocsiba ingyen. Erről a gépkocsi átadásakor semmiféle bizonylat nem készült, utólag ennek beszerzési értékét 1997-ben 1 400 000 Ft-ra, míg 1998-ban 2 500 000 Ft-ra vélelmezték.
Az adóhatóság nem fogadta el a felperes azon álláspontját, hogy részükről helytelen számlázás történt, valójában a gépkocsiból származó árrés terhére szereltek be extrákat az eladott gépkocsikba, így ingyenes átadás történt az ügylet során. Az Áfa. tv. 7. § (1) bekezdése alapján az ingyenes átadás is adóköteles az adó alapja a 25. § (1) bekezdés szerint termék adó nélküli forgalmi értéke. Ezzel a felperes terhére 1997-ben 378 000 Ft-tal, 1998-ban 675 000 Ft-tal emelték a fizetendő általános forgalmi adó kötelezettséget.
3. A vizsgálat ugyancsak természetbeni juttatásnak minősítette az ellenérték nélküli extrák beszerelését magánszemélyek részére, az alkalmazottak és a tulajdonosok részére is.
A felperes álláspontja az volt, hogy amennyiben a dolgozók az önköltségi árat megfizették, úgy nem beszélhettek természetbeni juttatásról. Ezt az álláspontját a felperesnek az adóhatóság nem fogadta el. Így a felperes terhére az elsőfokú adóhatóság 1 316 000 Ft általános forgalmi adókülönbözetet, 1 585 000 személyi jövedelemadó különbözetet állapított meg, és 1 441 000 Ft bírságot, 1 002 000 Ft késedelmi pótlékot, valamint 50 000 Ft mulasztási bírságot szabott ki.
A fellebbezés folytán eljáró alperes az elsőfokú határozatot helybenhagyta.
A felperes keresetében e határozatok hatályon kívül helyezését kérte.
Álláspontja az volt, hogy az adóhatóság gyakorlatilag becsléssel növelte meg a fizetendő általános forgalmi adó alapot, a haszonszámításnál 32,2 százalékkal számolt, 1997 első felében volt ez a kulcs, egészében ez a szám pedig 28,8 g volt. Ugyanakkor a munkadíj és a rezsiköltségre hasznot nem lehetett volna számolni. Az anyavállalat nem fix árat szabott hanem csupán maximált árat, így minden vevőnek adott kedvezményt. A felperes ezt a saját árrése terhére adta. Amennyiben a dolgozók az önköltségi árat megfizették az autójavításnál, úgy természetbeli juttatásról nem beszélhetünk. Ez csak abban az esetben lett volna így, ha a dolgozók teljesen ingyen vették volna igénybe a szolgáltatásokat. Helytelennek találta a felperes a számítási módot, kifejtette továbbá azt is, hogy a bizonylati számviteli rend tekintetében nem követett el jogszabálysértést. A felperes hivatkozott továbbá arra, hogy az adóhatóság a képviselőjének nyilatkozatát félreértelmezte.
Az alperes a kereset elutasítását kérte és fenntartotta a határozatában foglaltakat.
A megyei bíróság 9. számú ítéletével a felperes keresetét elutasította.
A bíróság ítéletében megállapította, hogy a felperesi képviselő jegyzőkönyvben foglalt nyilatkozata teljesen egyértelmű volt, az írásbeli nyilatkozatát pedig aláírta, jegyzőkönyvi példányt kapott, így bármikor módosíthatta utólag azt, de ezt azonban nem tette meg.
A bíróság álláspontja szerint nem volt jogszabálysértő az adóhatósági vizsgálat akkor, amikor egy félévnyi időszakot vett alapul a számításaihoz, a szerviz-bevétel összetétele, vagyis a munkadíj és anyaköltség arányának megállapításánál. Nem volt helytálló a felperes azon hivatkozása sem, hogy konkrét számítás nélkül, gyakorlatilag becslési eljárással végezte a revízió a számítását. A számítást ugyanis a jegyzőkönyv 22. pontja részletesen tartalmazta. Az Áfa. tv. 3. § a) pontja, illetve 22. § (6) bekezdésének megfelelő volt, hogy a forgalmi értékben a felperes saját haszna is benne foglaltatik. Az extrák vonatkozásában a felperes képviselője 1999. augusztus 18-án egyértelmű nyilatkozatot tett az adóhatóság felé, eszerint a meghirdetett kedvezménnyel az anyavállalat adta olcsóbban a gépkocsit; abból a nyereségből, amit a gépkocsi értékesítésből értek el, nem is lehet kedvezményt adni. Ez önmagában is elég volt arra vonatkozóan a bíróságnak, hogy ne fogadja el a beszerelt extrák felszámításával kapcsolatos tárgyalási nyilatkozatát a C. Rt., illetve a H. H. Rt. által kiadott írásbeli igazolás alapján. A felperesnek joga volt ahhoz, hogy a díleri jutalék terhére a gépjárműveket a mindenkori érvényes listás ártól eltérően olcsóbban értékesítse, ez azonban csak egy lehetőség volt, de sem az eredeti felperesi nyilatkozat, sem a kiállított bizonylatok nem támasztották alá, hogy ez a valóságban is így történt volna. A bíróság álláspontja szerint a becsatolt újsághirdetések szövege ("felár nélküli extra is") az alperesi álláspontot támasztotta alá, miszerint az extrák értékesítése, illetőleg beszerelése ingyenesen történt.
Megállapította a bíróság ítéletében azt is, hogy helytállóan minősítette az alperes természetbeli juttatásnak a gépkocsik javítása során az alkalmazottak, illetve a tulajdonos által megfizetett összeg és a javítás forgalmi értéke közötti különbözetet. Ugyancsak helyesen minősítette a társaságok részére biztosított juttatás társasági adóalap növelő tételnek az extrák ingyenes beszerelését a gépkocsikba. A számviteli rend és a bizonylati fegyelem hiányosságával kapcsolatos megállapítások is helytállóak voltak.
A jogerős ítélet ellen a felperes nyújtott be felülvizsgálati kérelmet, kérte az ítélet hatályon kívül helyezését és új eljárásra kötelezést.
A felperes lényegében megismételte a keresetében és a per során kifejtett jogi álláspontját és hangsúlyozottan rámutatott az egyes alperesi álláspontok tarthatatlanságára.
Az alperes felülvizsgálati ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályban tartását kérte.
A Legfelsőbb Bíróság a megyei bíróság 9. számú ítéletét hatályában fenntartotta.
A Pp. 270. § (1) bekezdés alapján a jogerős ítélet felülvizsgálatát jogszabálysértésre hivatkozással lehet kérni.
A Legfelsőbb Bíróság ilyen jogszabálysértést a perbeli esetben nem tudott megállapítani a felülvizsgálati eljárás során.
Az elsőfokú bíróság helyesen állapította meg a tényállást és helytálló volt az abból levont jogi következtetése is.
A Legfelsőbb Bíróság mindenben egyetértett az ítéleti illetőleg alperesi megállapításokkal.
A jogerős ítélet rendelkezései megfeleltek az Áfa. tv. 3. § a) pontjában, 22. § (6) bekezdésében, 5. § (1) bekezdés a) pontjában, valamint a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló 1995. évi XCVII. törvény 69. § (1) bekezdése, 3. § 9. pontja továbbá a társaságok részére biztosított juttatás tekintetében a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 8. § (1) bekezdés d) pontja és 3. számú melléklet 6/5. pontjában foglaltaknak.
A felperes többszörösen megszegte a számvitelről szóló 1991. évi XVIII. tv. 83. § (1) bekezdését is, mely szerint minden gazdasági műveletről, eseményről, amely az eszközök illetve az eszközök forrásainak állományát vagy összetételét megváltoztatja, bizonylatot kell kiállítani. Így helytálló volt a mulasztási bírsággal való sújtása is. A felperes a felülvizsgálati eljárásban nem hivatkozott olyan új tényre, körülményre vagy jogszabályi előírásra, amely a közigazgatási eljárásban illetőleg a bírósági eljárásban nem merült volna fel.
Mindezekre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság a jogerős ítéletet a Pp. 275/A. § (1) bekezdése alapján hatályában fenntartotta. (Legf. Bír. Kfv. I. 35.439/2001.)