adozona.hu
AVI 2004.7.80
AVI 2004.7.80
A számla hitelessége szempontjából nincs jelentősége annak, hogy a félnek a számlakiállító tekintetében milyen lehetősége van az ellenőrzésre (1992. évi LXXIV. tv. 44. §)
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az alperes 2000. május 16. napján kelt határozatával helybenhagyta elsőfokú hatósága határozatát, amellyel 1998. IV. negyedévre általános forgalmi adónemben lefolytatott vizsgálat következményeként a felperest 2 724 000 Ft adóhiánynak minősülő adókülönbözet, 1 362 000 Ft adóbírság és 573 000 Ft késedelmi pótlék megfizetésére kötelezte az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: Áfa. tv.) 32. § (1) bekezdés a) pontja, a 35. § (1) bekezdés a) pontja felhívásával...
Az alperesi határozat felülvizsgálata iránti keresetet az elsőfokú bíróság ítéletével elutasította. Indokolásában kimondta, hogy a bíróság az alperesi határozat jogszerűségét vizsgálhatja, méltányosság bírósági gyakorlására törvényi felhatalmazás hiányában nincs lehetőség. Az Áfa. tv. 32. § (1) bekezdése és 35. § (1) bekezdése alapján kifejtette, hogy az általános forgalmi adó levonásának csak hiteles számla birtokában van helye. A számla akkor hiteles, ha az abban foglalt gazdasági esemény valóságosan végbement, a szolgáltatásnyújtás ellenértékét megfizették, illetőleg a számlakibocsátó részéről sor kerül az adó áthárítására. A hiteles számla hozzáadott értékadó típusú adórendszeréből következően az esetben történik adóáthárítás, ha a számlakiállító az ellenértéket terhelő általános forgalmi adót bevallja és befizeti.
Megállapította, hogy a számlakibocsátó a számla szerinti általános forgalmi adót nem vallotta be és nem fizette be, ezért az alperesi határozat jogszerűségét megállapította. Utalt arra is, hogy a felperesnek van arra lehetősége, hogy a számlakibocsátó befizetési kötelezettsége teljesítését ellenőrizze.
A felperes felülvizsgálati kérelmében a jogerős ítélet hatályon kívül helyezését és a kereseti kérelme szerinti ítélet hozatalát kérte. Álláspontja szerint a számlák az Áfa. tv. 32. § (1) és 35. § (1) bekezdése feltételeinek megfeleltek. Az ítéletben foglaltakkal szemben arra hivatkozott, hogy a számlabefogadó jogszabályi lehetőség hiányában sem ellenérték visszatartással sem más módon nem ellenőrizheti a számlakibocsátó általános forgalmi adó befizetési kötelezettsége teljesítését.
Az alperes a felülvizsgálati ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályában fenntartását és perköltség megállapítását kérte.
A Legfelsőbb Bíróság a Fővárosi Bíróság 7. számú ítéletét hatályában fenntartotta.
A Pp. 270. § (1) bekezdése alapján a fél jogszabálysértésre hivatkozva kérheti a jogerős ítélet felülvizsgálatát. A Legfelsőbb Bíróság a Pp. 275. § (2) bekezdése alapján a jogerős határozatot csak a felülvizsgálati kérelem keretei között vizsgálta felül.
Az Áfa. tv. 32. § (1) bekezdése a) pontja alapján az adóalanyt megilleti az a jog, hogy az általa fizetendő adó összegéből levonja azt az adóösszeget, melyet a részére teljesített termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás során egy másik adóalany rá áthárított. Az Áfa. tv. 35. § (1) a) pontja szerint az adólevonási jog kizárólag az előzetesen felszámított adó összegét hitelesen igazoló dokumentum birtokában gyakorolható. A Legfelsőbb bíróság osztva az elsőfokú bíróság álláspontját a felülvizsgálati kérelemben foglaltak kapcsán kiemeli, hogy a töretlen bírói gyakorlat szerint az általános forgalmi adó levonására kizárólag az előzetesen felszámított adó összegét igazoló alakilag, és tartalmilag hiteles dokumentum birtokában van lehetőség. A számla bármely alaki vagy tartalmi elemének valósága hiánya kizárja annak alapján az általános forgalmi adó levonásának lehetőségét. A számla tartalmilag akkor hiteles, ha az abban foglalt gazdasági esemény valóságosan megtörtént, a számlakibocsátó az ellenértéket terhelő forgalmi adót befizette, azaz áthárította valamint a szolgáltatásnyújtás ellenértékét megfizették. Áthárított forgalmi adónak tehát az tekinthető, amellyel kapcsolatos kőtelezettség a költségvetés tekintetében teljesül. Az általános forgalmi adó fizetési kötelezettségét mulasztó a be nem fizetett általános forgalmi adót jogszerűen át nem háríthatja.
Az Áfa. tv. 44. § (4) bekezdése szerint a számlában feltüntetett adatok valódiságáért a kibocsátó a felelős. E szabálynak azonban csak a felperes és a számlakibocsátó jogviszonyában van jelentősége. A felperes és az alperes közötti adójogi jogviszonyban közömbös az, hogy a számlában feltüntetett számla milyen okból nem tekinthető hitelesnek és a számla e tulajdonsága a kibocsátónak vagy a felhasználónak avagy másnak a felróható vagy fel nem róható magatartásának az eredménye illetve, hogy a felhasználó jóhiszeműen, kellő gondossággal járt el. Nincs ezért relevanciája annak, hogy a felperesnek a számlakiállító tekintetében annak ellenőrzésére milyen eszközök állnak rendelkezésre és azokkal mennyiben élt vagy élhet. A Legfelsőbb Bíróság a jogerős ítéletben kifejtett vélekedést nem osztja, mert a gazdasági életben általában szokásos eljárás során a számlabefogadó számára a számla valamennyi alaki és tartalmi elemének hitelessége vizsgálatára nincs lehetősége és módja; az alperes rendelkezik azokkal jogi és technikai eszközökkel, amelyekkel a számlakibocsátó eljárásának jogszerűsége ellenőrizhető. (Legf. Bír. Kfv. I. 35.107/2001.)