AVI 2003.12.134

A vámtarifa besorolása jogi kérdés, szakértő kirendelése e tekintetben nem indokolt (1997. évi CIII. tv. 47. §)

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Felperes ipari gázokat állít elő, amelyet autószifon és habszifon patron töltésére használnak. Az előállított gáz vegyipari terméknek minősül, a patronok pedig élelmiszeripari célúak. A patronok külső felületét korróziógátló bevonattal látják el a töltés előkészítés során az úgynevezett sellakk bevonat alkalmazásával. A sellakhoz finomszeszt használnak, melyet denaturálnak annak érdekében, hogy emberi használatra alkalmatlan legyen. A felperes 1998. évre 600 hl finomszeszt kívánt felhasználni...

AVI 2003.12.134 A vámtarifa besorolása jogi kérdés, szakértő kirendelése e tekintetben nem indokolt (1997. évi CIII. tv. 47. §)
Felperes ipari gázokat állít elő, amelyet autószifon és habszifon patron töltésére használnak. Az előállított gáz vegyipari terméknek minősül, a patronok pedig élelmiszeripari célúak. A patronok külső felületét korróziógátló bevonattal látják el a töltés előkészítés során az úgynevezett sellakk bevonat alkalmazásával. A sellakhoz finomszeszt használnak, melyet denaturálnak annak érdekében, hogy emberi használatra alkalmatlan legyen. A felperes 1998. évre 600 hl finomszeszt kívánt felhasználni és kérte a finomszesz adómentes felhasználásához keretengedély kiadását. Felperes kérelmét a vámhatóság első- és másodfokú határozatával elutasította. E határozatok felülvizsgálatára benyújtott felperesi kereset folytán a városi bíróság 9. és a megyei bíróság 8. számú ítélete alapján a vámhatósági határozatokat hatályon kívül helyezték és a hatóságot új eljárás lefolytatására kötelezték.
A lefolytatott új eljárás során a felperes 1999. évre ismét benyújtotta adómentes alkohol felhasználáshoz szükséges keretengedély iránti kérelmet azzal, hogy a gyártási eljárás nem változott meg. A vám- és pénzügyőrség 1999. szeptember 8-án kelt másodfokú határozatával a felperes kérelmét ismét elutasította. A vámhatóság határozatában arra hivatkozott, hogy a jogerős hatályon kívül helyező bírósági ítéletek az 1998. évre a hatályos BTO. szabályokon alapultak. Az 1999. évi keretengedély elbírálása tárgyában azonban nem ezen előírások irányadók, hanem a belföldi áruk tekintetében is a Kereskedelmi Vámtarifa rendelkezéseit kell alkalmazni az Áfa. törvény 67. §-a alapján termékosztályozás esetén. A patronba töltött széndioxid gáz és dinitrogén-oxidgáz esetében az áruosztályozást külön kell elvégezni a vámtarifa alkalmazásának általános 5/b. szabályai szerint. A gáztól elválik azonban a patron, amelyet a tartály a vasból vagy acélból sűrített vagy folyékony gáztárolásra című szám alá kell besorolni.
A felperes keresetében e határozatok hatályon kívül helyezését kérte. Keretengedélyi kérelmét a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 1997. évi CIII. törvény (Jöt.) 47. § (1) bekezdés d) pontjára alapította. A felperes nem vitatta, hogy 1999. január 1-jétől a termékeket a Kereskedelmi Vámtarifa szerint kell besorolni, de álláspontja szerint ez nem azt jelentette, hogy a széndioxidot és a dinitrogén-oxidot, valamint az ezek tárolására szolgáló patronokat külön kellene besorolni. A felperes az áruk vámtarifába történő besorolásakor a 64/1995. (XI. 24.) IKM-PM rendelet 1. számú melléklet 3/b. pontjára hivatkozott; továbbá az 5/b. szabály első fordulata szerint a csomagoló anyagot együtt kell osztályozni az áruval. Az áru lényege ebben az esetben a gáz volt, amely vegyipari terméknek minősült, ezért a vegyipari termék előállításához szükséges alkohol adómentességet el kellett volna ismerni.
Az alperes a kereset elutasítását kérte.
A megyei bíróság 8. számú ítéletével a felperes keresetét elutasította.
Az elsőfokú bíróság ismertette az általános forgalmi adóról szóló többször módosított 1992. évi LXXIV. törvényt, (Áfa. tv.) 1998. évben és az 1999. január 1-jétől hatályos 67. §-át. Ennek alapján megállapította, az alperes határozatában helytállóan hivatkozott arra, hogy jogszabály változás miatt már az 1999. évi keretengedély elbírálása tárgyában nem irányadó az 1998-as évre adott KSH besorolás tájékoztatás, sem a megelőző eljárásban született első- és másodfokú ítéletben írt jogi álláspont még akkor sem, ha a gyártási technológiában változás nem történt. A jelen eljárásban tehát már nem a BTO, hanem a Kereskedelmi Vámtarifa rendelkezéseit és a vámtarifa magyarázatot kellett alkalmazni.
A Jöt. 47. § (1) bekezdés d) pontja alapján az alkohol csak akkor adómentes, ha vegyipari termék előállításához történik. A vizsgálat megállapította, nem azt kell vizsgálni, hogy a sellakkozás - amelyhez a finomszesz felhasználás történik - a patron előállításának részét képezi-e, hanem a besorolásra alkalmas vámtarifa számmal rendelkező vegyipari terméknek, a gáznak az előállításához tartozik-e.
Az ítélet idézte a 23/1990. (XII. 3.) PM rendeletnek az 1. sz. mellékletét mely tartalmazza a kereskedelmi vámtarifa alkalmazásával kapcsolatos áruosztályozás részletes szabályait tartalmazó magyarázatot, annak 1. valamint 3. és 5. szabályának szövegét. Ennek alapján a bíróság arra az álláspontra helyezkedett, hogy az 5. szabály és annak magyarázata alapján kell állást foglalni abban a kérdésben, hogy együtt vagy külön kell-e besorolni a patront és a benne levő gázt. Ettől függ, hogy a palackozás része-e a vegyipari termék előállításának, amely a felperest az adókedvezményre feljogosította. A megyei bíróság e körben az alperes álláspontját osztotta, megállapítva, hogy a patron a nyilvánvalóan ismételt használatra alkalmas csomagolóanyag és csomagolótartály fogalmi körébe tartozik. Ezért helyesen járt el az alperes akkor, amikor külön vámtarifa szám alá osztályozta a patronokat és a gázokat. A finomszesz felhasználása a patronok sellakkozásához történik, amely nem része az önállóan besorolandó vegyipari termék (a gáz) előállításának. Erre tekintettel nem állapította meg azt, hogy a felperes a finomszeszt vegyipari termék előállításához használja fel. Ezért a kérelem a Jöt. 47. § (1) bekezdés d) pontjában foglalt feltételeknek nem felelt meg.
A jogerős ítélet ellen a felperes terjesztett elő felülvizsgálati kérelmet. Kérte az ítélet hatályon kívül helyezését és a kereseti kérelmének megfelelő ítélet meghozatalát.
A felperes felülvizsgálati kérelmében törvénysértőnek tartotta, hogy a megyei bíróság a 64/1995. (IX. 24.) IKM-PM rendelet 5/b. szabály 2. mondatát alkalmazta. Álláspontja szerint ugyanis az 5/b. pont első mondatát kellett volna figyelembe venni, amely szerint az olyan csoma­goló­anyagokat, és csomagolótartályokat amiben az árut behozták az áruval együtt kell osztályozni, ha azok rendes körülmények között azoknak az áruknak a csomagolására szolgáltak. Azokat a patronokat, amelyekben a széndioxidot és dinitrogén-oxidot töltik a gázokkal együtt kell osztályozni. A felperes a továbbiakban sérelmezte, hogy a bíróság nem tett eleget a független vámszakértő kirendelésére vonatkozó indítványának, annak megállapítására, hogy a patron gázzal töltve az 5/b. szabály 1. vagy 2. fordulata alapján kell besorolni.
Az alperes felülvizsgálati ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályban tartását kérte.
A Legfelsőbb Bíróság a megyei bíróság 8. számú ítéletét hatályában fenntartotta.
A Jöt. 47. § (1) bekezdés b) pontja szerint adómentes felhasználás a finomszesz alkoholterméknek a felhasználása vegyipari termékek előállításához.
A perbeli esetben eldöntendő kérdés az volt, hogy a finomszesz felhasználása a gázterméket tartalmazó patronok védőbevonatát képező sellakk anyaghoz vegyipari termék előállításának minősül-e.
E per előzményeként lefolytatott bírósági eljárás e kérdés 1998. évre vonatkozó jogi szabályozásán alapul.
Jelen ügyben a felperes is elismerte hogy az 1999-es évekre vonatkozóan változott a jogi háttér. 1999. január 1-jétől a belföldi áruk esetében is a termékek besorolásánál a Kereskedelmi Vámtarifa rendelkezéseit kell alkalmazni és megszűnt a belföldi terméket osztályozás (BTO) rendszere. A Legfelsőbb Bíróság egyetértett az alperes és a jogerős ítélet azon megállapításával, mely szerint a vámtarifa magyarázatáról szóló 23/1991. (XII. 3.) PM rendelet 1. sz. melléklete - mely tartalmazza az áruknak a vámtarifába történő osztályozásánál figyelembe veendő alapelveit - 5. szabály b) pont második mondatát, mint az ehhez fűződő magyarázatba foglaltakat kellett alkalmazni, így: ez a szabály az olyan csomagolóanyagok és csomagolótartályok osztályozására vonatkozik, amelyeket rendes körülmények között a hozzájuk illő áruk csomagolásához használnak fel.
Ez a rendelkezés azonban nem vonatkozik a nyilvánvalóan ismételt használatra alkalmas csomagolóanyagokra és csomagolótartályokra, mint például a sűrített vagy folyékony gáz tárolására szolgáló vasból vagy acélból készült fémtartályokra.
A vámtarifa besorolási szabály alapján tehát helyesen járt el az alperes, amikor a csomagolóeszközként használó autószifon és habszifon patronokat külön vámtarifa szám alá sorolta, mely nem vitás tényként a Kereskedelmi Vámtarifa a tartályvasból vagy acélból sűrített vagy folyékony gáz tárolására 7 311 009 199 vámtarifa szám alá sorol. Az ezen vámtarifa szám alá sorolt termékek azonban nem tartoznak a vegyipari termékek csoportjába, ebből következik, hogy a e termékek előállításához felhasznált alkohol, finomszesz a Jöt. 47. § (1) bekezdés b) pontja alá nem sorolható, nem minősül adómentes felhasználásnak.
A vámtarifa besorolása jogi kérdés, amelyet a vámtarifa magyarázatról szóló rendelkezés az áruosztályozás alapelvei és az ahhoz fűzött magyarázat alapján kell elvégezni. Ezért a Legfelsőbb Bíróság helyesnek találta azt a döntést is, amely a vámtarifa besorolásra vonatkozóan nem tartotta szükségesnek szakértő kirendelését.
Mindezekre tekintettel a jogerős ítélet törvényt nem sértett, ezért a Legfelsőbb Bíróság azt a Pp.</a> 275/A. alapján fenntartotta. (Legfelsőbb Bíróság Kfv. I. 35.307/2000.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.