adozona.hu
AVI 2003.11.113
AVI 2003.11.113
Az adóhatóság a szerződést nem a Ptk. szabályai szerint, hanem az Art. szabályai alapján vizsgálja és adójogi szempontból minősíti (1990. évi XCI. tv. 1. § (7) bek.)
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az alperes az 1999. június 9. napján kelt határozatával helybenhagyta az elsőfokú hatósága határozatát, amellyel a felperes terhére három megállapítás kapcsán 5 385 000 Ft jogosulatlanul igényelt és bírságalapot képező általános forgalmi adót állapított meg és a felperest 2 127 000 Ft adóbírság megfizetésére kötelezte, egyben az adó kiutalására vonatkozó felperesi kérelmet elutasította. A perben érintett első megállapítás lényege az volt, hogy a felperes a volt bérlőjének (továbbiakban: Kft.)...
A bíróság a 2000. január 21. napján hozott 5 számú jogerős ítéletével a felperesnek az alperesi határozat 1. és 3. megállapítása tekintetében történő hatályon kívül helyezésére irányuló keresetét elutasította és a felperest az alperesi perköltség megfizetésére kötelezte. A bíróság a Kft. számlájával kapcsolatban - utalva arra, hogy a szerződéses kapcsolatban résztvevő felek közötti személyi, tulajdonosi átfedéseknek adójogi szempontból jelentősége nincs - az Áft. 33. § (1) bekezdés a) pontja felidézésével arra a következtetésre jutott, hogy a Kft.-nek az üzlethelység kialakításával összefüggő kiadása nem a felperes adóalanyiságot eredményező gazdasági tevékenységének körében merült fel; a beruházást annak tényleges használata nélkül adta a Kft. használatába ellenérték nélkül. A termékértékesítés időpontjában az idegen ingatlanon végzett beruházások, jóllehet a befektetés a felperesi ingatlan későbbi kedvezőbb értékesítésének feltételét megteremtette nem kapcsolódott közvetlenül az adóalanyiságot eredményező gazdasági tevékenységhez, ezért általános forgalmi adó levonásához alapul nem szolgálhattak. A P. M. Rt. ingatlanközvetítésről szóló számlája kapcsán az Áft. 13. § (1) bekezdés 16/g. pontja valamint a 32. § (1) bekezdés a) pontja, a 35. § (1) bekezdés a) pontja felhívásával megállapította, hogy az sem tartalmi sem alaki okból nem alkalmas az általános forgalmi adó levonására. A megkötött előszerződés egyértelműen igazolta, hogy az ingatlanok hasznosítására az ügyvéd tevékenysége nyomán került sor, ezért a P. M. Rt. szerződése színlelt volt, a szolgáltatás megnevezésében is téves számla mögött valós teljesítés nem állt.
A jogerős ítélet ellen a felperes terjesztett elő felülvizsgálati kérelmet, amelyben a jogerős ítélet hatályon kívül helyezését és a kereseti kérelme szerinti ítélet hozatalát kérte. Álláspontja szerint a jogerős ítélet a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (a továbbiakban: Ptk.) 200. § (1) bekezdését, a 207. § (1) bekezdését megsértette és iratellenesen alkalmazta a Polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény (a továbbiakban: Pp.) 206. §-át. Megismételve perbeli érveit előadta, hogy nincs tiltó rendelkezés az idegen tulajdonon végezhető beruházásra, amely saját ingatlana kedvezőbb értékesítését elősegítő valóságos tevékenysége volt. A P. M. Rt.-t főként az ingatlanok hasznosítására hozta létre, a vele kötött megállapodása nem volt színlelt. A különböző megbízási szerződések részkérdések megoldására szóltak. Hivatkozott arra, hogy ugyanarra a feladatra többekkel is köthető szerződés és arra, hogy külön bizonyítandó, hogy a számlában megjelölt feladatot valóban nem végezte el, valamint arra, hogy a számlában megjelölt általános forgalmi adót befizették.
Az alperes a felülvizsgálati ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályában történő fenntartását kérte.
A Legfelsőbb Bíróság a megyei bíróság 5. számú ítéletét hatályában fenntartotta.
A Pp. 270. § (1) bekezdése alapján a fél jogszabálysértésre hivatkozva kérheti a jogerős ítélet felülvizsgálatát. A Legfelsőbb Bíróság a Pp. 275. § (2) bekezdése alapján a jogerős határozatot csak a felülvizsgálati kérelem keretei között vizsgálhatta felül.
A felperes felülvizsgálati kérelme szerint megsértett Ptk. 200. § (1) bekezdése szerint a szerződés tartalmát a felek szabadon állapíthatják meg. A szerződésekre vonatkozó rendelkezésektől egyező akarattal eltérhetnek, ha jogszabály az eltérést nem tiltja. A Ptk. 207. § (1) bekezdése kimondja, hogy a szerződési nyilatkozatot vita esetén úgy kell értelmezni, ahogyan azt a másik félnek a nyilatkozó feltehető akaratára és az eset körülményeire tekintettel a szavak általánosan elfogadott jelentése szerint értenie kellett. A Pp. 206. § (1) bekezdése alapján a bíróság a tényállást a felek előadásának és a bizonyítási eljárás során felmerült bizonyítékoknak az egybevetése alapján állapítja meg: a bizonyítékokat a maguk összességében értékeli és meggyőződése szerint bírálja el.
A Ptk. idézett szabályaival kapcsolatban a Legfelsőbb Bíróság utal arra, hogy a Pp. XX. fejezete szerinti eljárásban a bíróságnak az a feladata, hogy a felek közötti közigazgatási jogviszonyban született közigazgatási határozat jogszerűségét vizsgálja. A vizsgálat tárgya, a közigazgatási határozat, amely a közigazgatási jogviszony alanyai: az ügyfél és a közigazgatási hatóság közötti közigazgatási jogviszonyból eredő jogokról és kötelezettségekről rendelkezik, amelyeket önálló, a közigazgatási jogágba tartozó - ezen belül is az adott jogviszony tekintetében - speciális pénzügyi, adójogi anyagi és eljárási szabályok határoznak meg. A bíróság ezért a felek közötti közigazgatási jogviszonyban ezen anyagi és eljárási jogszabályok érvényesülését vizsgálja és csak ezeknek hiányában, másodlagosan és mögöttesen fordulhat más jogágak szabályaihoz.
A jelen perben a felek közötti közigazgatási - ezen belül adójogi - jogviszonyában eldöntendő kérdés az volt, hogy a felperes az általános forgalmi adóval kapcsolatos jogát a perbeli számlák tekintetében az Áft. alapján helyesen gyakorolta-e. Az általános forgalmi adóra, a peres felek jogviszonyára vonatkozóan az Art., az Áft. és a vele kapcsolatban álló Szt. speciális anyagi és eljárási szabályokat tartalmaznak, amelynek következtében a felperes általános forgalmi adó levonási joga szempontjából nem a Ptk. szabályai, hanem az előbbi törvények az irányadók. A perbeli jogvita tekintetében is kimondható, hogy az alperesi határozat és a jogerős ítélet a felperes által kötött szerződéseket nem a Ptk. felperes által hivatkozott szabályai szerint, hanem az Adózás rendjéről szóló 1991. évi XCI. törvény (a továbbiakban: Art.) 1. § (7) bekezdése szerint vizsgálta és adójogi szempontból minősítette. A Ptk. szabályai szerint természetesen nem kizárt az idegen tulajdonán végzett beruházás és nem tilos ugyanarra a szolgáltatásra többszörösen szerződni. Az Art. előbb felhívott rendelkezése szerint azonban az adóhatóság jogosult a szerződést, ügyletet és más hasonló cselekményeket valódi tartalmuk szerint minősíteni, azaz az adójogi rendelkezések alapján megítélni. Ezért a perbeli jogerős ítéletnek a Ptk. szabályaiba való ütközésének állítása értelmezhetetlen. Az általános forgalmi adó levonási jog gyakorlásáról az Áft. 32. § (1) bekezdése a) pontja kimondja, hogy az adóalanyt megilleti az a jog, hogy az általa fizetendő adó összegéből levonja azt az adóösszeget, melyet a részére teljesített termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás során egy másik adóalany rá áthárított. Az adólevonási jog az Áft. 35. § (1) bekezdése alapján kizárólag az előzetesen felszámított adó összegét hitelesen igazoló dokumentum birtokában gyakorolható. 33. § (1) bekezdés a) pontja szerint azonban nem vonható le az előzetesen felszámított adó, ha az adóalany a terméket és a szolgáltatást egészben vagy részben nem az adóalanyiságot eredményező gazdasági tevékenységéhez használja fel, hasznosítja. Az Áft. 36. § (1) bekezdés a) pontja szerint az adólevonási jog keletkezésének időpontja, a termékértékesítés teljesítéséről kibocsátott számlában a teljesítés időpontjaként feltüntetett nap. A számvitelről szóló 1991. évi XVIII. tv. 84. § (2) bekezdése szerint a számviteli bizonylat adatainak alakilag és tartalmilag hiteleseknek, megbízhatóknak és helytállóknak kell lenniük. Ez azt jelenti, hogy a számlának minden egyes formai és tartalmi elemének a pénzügyi szabályok szerint kell valóságosnak lenniük. Számos legfelsőbb bírósági ítélet utal arra a töretlenül követett bírói gyakorlatra, hogy a számla bármely elemének valótlansága akadálya az általános forgalmi adó levonási jog gyakorlásának. A felhívott törvényhelyek világosan tartalmazzák, hogy általános forgalmi adót áthárítani és ennek alapján levonni vagy visszaigényelni csak akkor lehet, ha az a költségvetésbe befolyt, s a ténylegesen végbement gazdasági esemény kapcsán az általános forgalmi adót tartalmazó ellenérték megfizetése mellett, az adóalanynak minősülő jogi személy által kibocsátott, egyéb tekintetben is hiteles számla alapján történt.
A fenti jogszabályok rendelkezései alkalmazásához szükséges jogerős ítéletben megállapított tényállás nem iratellenes, nem tartalmaz okszerűtlen következtetéseket, hanem az eljárás során beszerzett okiratokkal összhangban áll. Helytállóan mérlegelt a bíróság, amikor megállapította, hogy a kiállított számla figyelemmel arra, hogy annak időpontjában nem a felperes, hanem más jogi személy volt a beruházással érintett ingatlan tulajdonosa nem kapcsolódott közvetlenül a felperes gazdasági tevékenységéhez. A személyi és tulajdonosi kapcsolatokra, valamint a már megkötött és teljesült szerződésekre figyelemmel logikai hiba nélkül következtetett arra, hogy az Rt. ingatlanforgalmazási számlája mögött tényleges gazdasági tevékenység nem volt.
A fentiekre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság a jogerős ítéletben nem észlelt jogszabálysértést, ezért az alaptalan felülvizsgálati kérelmet a Pp. 275/A. § (1) bekezdése alapján elutasította és a jogerős ítéletet hatályában fenntartotta. (Legf. Bír. Kfv. I. 35.449/2000.)