adozona.hu
AVI 2003.5.49
AVI 2003.5.49
Az adóbírság és a mulasztási bírság egymást ki nem záró szankciók, nem törvénysértő egymás melletti alkalmazásuk (1990. évi XCI. tv. 72., 74. §)
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az alperes jogerős határozatával a felperes terhére társasági adó és általános forgalmi adó adónemben 3 191 000 Ft adóhiányt állapított meg, amely után adóbírságot és késedelmi pótlékot szabott ki. A határozat indokolása szerint a felperesi könyvelés hiányosságai alapján az Art. 60. § szerinti becslési eljárást alkalmazott. A társaság tagjai által a vállalkozás rendelkezésére bocsátott tagi kölcsönökkel kapcsolatban pedig az Sztv. 2. sz. mellékletének 24/e. pontja szerint ezeket rendkívüli be...
Az elsőfokú bíróság az alperesi határozat felülvizsgálatára irányuló felperesi keresetet elutasította. Ítéletének indokolásában kifejtette, hogy az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény (továbbiakban: Art.) 60. §-a alapján a közigazgatási szervek jogszerűen alkalmazták a becslést, mivel az adózó iratai nem voltak alkalmasak a valós adat alapjának megállapítására, a gyártás során felhasznált liszt mennyisége és a számlák szerinti értékesített termékekhez szükséges liszt mennyisége között jelentős mértékű eltérés volt, amelynek okát a felperes nem tudta megjelölni. A perben kirendelt gabonaipari-sütőipari igazságügyi szakértő aggálytalan szakértői véleményét e körben elfogadta. Utalt arra, hogy az Art. 60. § (8) bekezdésének előírásai csak 1996. január 1-jéig voltak hatályban.
Helytállónak találta az alperesnek a tagi kölcsönök elengedésével kapcsolatos jogi álláspontját is, a számvitelről szóló többször módosított 1991. évi XVIII. tv. (továbbiakban: Sztv.) 1995-96-ban hatályos 2. sz. mellékletének 24/e. pontja szerint rendkívüli bevételek között kell elszámolni az elengedett kőtelezettségek összegeit.
Rámutatott arra, hogy a felperesnek az adókedvezményekkel kapcsolatos jogi álláspontja is helytelen. A felperes adóbevallásában a vitatott adókedvezményt nem vette igénybe, nem kérheti tehát számon az alperestől, hogy az adókedvezményt a javára állapítsa meg.
Az Art. 72. § (1) bekezdése szerint adóhiány esetén adóbírságot kell fizetni. Annak mértékét az alperes a jogszabályoknak megfelelően állapította meg, és annak mérséklésére az elsőfokú bíróság szerint sincs mód.
A mulasztási bírsággal kapcsolatban utalt a jogerős ítélet arra, hogy az adóbírságot az alperes az Art. 72. §-a alapján, a mulasztási bírságot pedig az Art. 74. § (13) bekezdés a) és c) pontja alapján szabta ki. A kettő egymást nem zárja ki. Megállapítható volt, hogy a felperes adatait hiányosan bocsátotta az adóhatóság rendelkezésére, a könyvelésével kapcsolatosan több hiányosság volt fellelhető, ezért jogszerű volt az alperes határozata a mulasztási bírság tekintetében is.
A jogerős ítélet ellen a felperes nyújtott be felülvizsgálati kérelmet, kérve annak megváltoztatását és az alperes határozatának az elsőfokú határozatra is kiterjedő hatályon kívül helyezését. Hivatkozott arra, hogy a felperes tévedésből nem szerepeltette bevallásában a kiemelt térségi kedvezményt. A jogerős ítélet nem vizsgálta, hogy az alperes határozata megfelel-e az Art. 51. § (7) bekezdésének. A rendeltetésszerű joggyakorlás követelménye alól nem kivétel az alperes adóbírság mérsékelési joga. A tagi kölcsönök elszámolásával kapcsolatban a jogerős ítélet megsértette az Sztv. 26. § (4) bekezdés b) pontját és a 2. sz. melléklet 24/e. pontjában foglaltakat. A sütőipari szakkérdésben a felszínesség alá menő volt a bíróság mérlegelése.
Az alperes ellenkérelmében a jogerős ítélet helybenhagyását indítványozta.
A Legfelsőbb Bíróság a megyei bíróság 22. számú ítéletét hatályában fenntartotta.
A Pp. 270. § (1) bekezdése alapján a jogerős ítélet felülvizsgálatát a fél jogszabálysértésre hivatkozva kérheti a Legfelsőbb Bíróságtól. A Pp. 272. § (2) bekezdése alapján a felülvizsgálati kérelemben meg kell jelölni azt a határozatot, amely ellen a felülvizsgálati kérelem irányul, továbbá elő kell adni, hogy a fél a határozat megváltoztatását mennyiben és milyen okból kívánja és a Pp. 270. § (1) bekezdésére figyelemmel a konkrét jogszabálysértést is meg kell jelölni. A Legfelsőbb Bíróság a jogerős határozatot csak a felülvizsgálati kérelem keretei között vizsgálhatja felül.
A fenti elvek alapján a Legfelsőbb Bíróság megállapítja, hogy a felperes a felülvizsgálati kérelmében a becslési eljárás alkalmazásával kapcsolatos Art. 60. §-át nem jelölte meg, ezért e kérdéskörrel foglalkozni nem kellett. A felperes felülvizsgálati kérelme csak áttételesen, a szakértői vélemény vitatásával kapcsolatban "sérelmezte" a becslési eljárás alkalmazását. A felülvizsgálati eljárásban - a rendkívüli perorvoslati jellegre figyelemmel - a tényállás módosításának, illetve a bizonyítékok (így a szakértői vélemény) felülvéleményezésére lehetőség nincsen. Erre csak abban az esetben lenne lehetőség, ha a tényállás iratellenes, vagy a jogerős ítélet a bizonyítékokat kirívóan okszerűtlenül mérlegelte volna. A jelen felülvizsgálati eljárásban felülvizsgált jogerős ítélet azonban mindezen hibákból mentesen állapította meg a tényállást, részletesen idézte a szakértői véleménynek azon megállapításait, amelyeket az ítélkezés alapjául elfogadott és ezeket a Legfelsőbb Bíróság sem találta kirívóan okszerűtlennek.
A jogerős ítélet az adókedvezmény igénybevételével kapcsolatban is helyesen mutatott rá arra, hogy önadózásról lévén szó, a felperesnek joga lett volna adóbevallásában az adókedvezményt igénybe venni. Mivel ezt nem tette meg, nem kérhette számon az alperestől, hogy ezt az adókedvezményt a javára állapítsa meg.
Az Art. 72., illetve 74. §-a alapján megállapított adóbírság és mulasztási bírság egymást ki nem záró szankciók, nem törvénysértő egymás melletti alkalmazásuk. Az Art. 73. § (1) bekezdése alapján lehetőség van az adóbírság mértékének kivételes méltánylást érdemlő körülmény esetén történő mérséklésére, de erre sem az alperesi határozat, sem a jogerős ítélet nem látott lehetőséget. E körben a felperes sem tudott a felülvizsgálati kérelmében méltányolható körülményeket megjelölni.
A jogerős ítélet a tagi kölcsönökkel kapcsolatban is jogszerű döntést hozott, amikor az Sztv. 2. sz. mellékletének 24/e. pontjára hivatkozva megállapította, hogy ezeket a rendkívüli bevételek között kellett volna elszámolni, mint elengedett kötelezettségek ősszegeit. Ez esetben nem az Sztv. 26. § (4) bekezdés d) pontja szerinti alapítók által tőketartalékként véglegesen átadott összegekről volt szó, hanem elengedett kötelezettségek összegeiről. A fentiekre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság a jogerős ítéletet a Pp. 275/A. § (1) bekezdése alapján hatályában fenntartotta. (Legfelsőbb Bíróság Kfv. IV. 35.240/2001.)