adozona.hu
AVI 2003.2.16
AVI 2003.2.16
Az adóellenőrzés megkezdése után, annak időtartama alatt számlakorrekciót elvégezni nem lehet (1990. évi XCI. tv. 51. §)
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az adóhatóság a felperesnél 1998. X. 27-1998., X. 31-ig terjedő időszakra vonatkozóan általános forgalmi adó (továbbiakban: áfa) adónemben kiutalás előtti ellenőrzést tartott. Az ennek realizálása tárgyában hozott határozatban a felperes terhére 6 593 000 Ft adókülönbözetet állapított meg, amit jogosulatlan visszaigénylésnek minősített. Kötelezte a felperest 1 648 000 Ft adóbírságnak a megfizetésére. Az alperes határozatában az elsőfokú határozatot helybenhagyta. Döntését az 1992. évi LXXIV. ...
A felperes keresetében a határozatok hatályon kívül helyezését kérte. Azzal érvelt, hogy a számla szerinti összeget, az ehhez kapcsolódó megállapodásokat az alperes tévesen minősítette. A szerződés ugyanis nem tartalmazza azt, hogy a megrendelő akárcsak egy alkalommal is biztosan megrendelést fog eszközölni. A megállapodás azt rögzíti, hogy egy naptári éven keresztül a vállalkozó kizárólag a megrendelő, vagy az általa megjelölt cég megbízását fogja teljesíteni, ruhaipari termékeket kizárólag nekik fog előállítani. Hivatkozott arra is, hogy a megrendelő az összeget az 563. számlacsoportban, ő pedig a 911. árbevétel számlacsoportban könyvelte le.
Az alperes ellenkérelmében a felperes keresetének elutasítását kérte a határozatába foglalt indokolásra figyelemmel.
A megyei bíróság jogerős ítéletében a felperes keresetét elutasította, kötelezte 5000 Ft perköltségnek és 7500 Ft kereseti illetéknek a megfizetésére.
Azt állapította meg, hogy a felperes keresete nem alapos. A felperes az áfa-visszaigényléshez ugyanis azt a számlát használta, amely munkaruha legyártásához kifizetett előlegnek minősíti a 2 500 000 Ft-ot. A számla a szerződésnek megfelelően, azzal egy időben került kibocsátásra. A módosító szerződést nem követte a számla korrigálása az adóigazgatási eljárás megkezdéséig. Egy nappal később módosított szerződésből megállapíthatóan a felek szándéka megváltozott ugyan, a jogügylet mibenlétét és az összeg rendeltetését illetően, azt azonban szabályszerűen nem bizonylatolták le, ezért az alperes jogszerűen jutott arra a következtetésre, hogy az áfát kiutalni nem lehet. Utalt egyben arra is, hogy a módosító szerződés léte és tartalma a számlakorrekció elmaradása miatt a perben felülvizsgálni kért határozatok tekintetében nem releváns. Osztotta az alperes azon álláspontját, hogy tényleges szolgáltatásnyújtás hiányában a pénzösszeg átadása nem áru, vagy szolgáltatásnak a végső fogyasztóhoz való eljuttatását célozta, hanem a 2 000 000 Ft-os bevételi küszöbérték eléréséből adódó visszatérési jogosultság megszerzését. Ezért az alperes határozata nem volt jogszabálysértő. Az elsőfokú bíróság pertárgyértéknek az 500 000 Ft áfát tekintette.
A jogerős ítélet ellen a felperes nyújtott be felülvizsgálati kérelmet, kérte annak hatályon kívül helyezését, kereseti kérelme szerinti döntés meghozatalát.
Azzal érvelt, hogy az adóhatóság megszegte az Art. 51. § (7) bekezdésében, 58. § (3) bekezdésében 1. § (3) és (5) bekezdésében foglaltakat. Jogerős ítélet iratellenesen tartalmazza, hogy a revizoroknak csak az előlegről szóló számla áll rendelkezésére. Megismételte a keresetében kifejtett jogi álláspontját is. Hangsúlyozta, hogy a számla módosított szerződés szerinti kijavítása az adóhatóság miatt hiúsult meg.
Az alperes ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályában fenntartását kérte.
A Legfelsőbb Bíróság a megyei bíróság 7. számú ítéletét hatályában fenntartotta.
A megyei bíróság ítéletében megállapított tényállás helyes, az alperes eljárása és határozata megfelelt az eljárási szabályoknak és a jogvita eldöntésére irányadó anyagi jogszabályi rendelkezéseknek. Az ügy eldöntése szempontjából releváns tényállás a felek között nem volt vitatott, a számla "munkaruha gyártási előleg" címén került kibocsátásra. E számla képezte az adóvizsgálat tárgyát, mivel ez volt a bevallás alapja. A számla az 1998. október 30-ai vállalkozási szerződés alapján 1998. október 30-án került kiállításra. Az 1998. október 30-i számla az 1998. október 31-i szerződésnek megfelelően helyesbítésre, javításra nem került. Helyesbítés, javítás egyébként is csak annak dátumával szerepeltethető a könyvelésben, a szerződés-módosítás pedig automatikusan nem jelenti a korábbi szerződés szerinti számla sztornírozását, helyesbítését, javítását. Az adóellenőrzés megkezdése után, annak időtartama alatt számlakorrekciót elvégezni nem lehet [Art. 51. § (1) bekezdése], a gazdasági eseményről kiállított bizonylat téves könyvelése az adójogi jogkövetkezmények alól nem mentesít. A per tárgyát képező előleg számlának más az adójogi megítélése a tekintetben, hogy felszámított adóként, avagy levonható adóként lehet-e figyelembe venni, ezért az alperes eljárása megfelelt az Art. 1. § (3) bekezdésében foglaltaknak, és nem sértette meg az Art. 1. § (5) bekezdésében rögzített rendelkezést sem. Az adóhatóságnak szakértőt nem kellett kirendelnie, mivel az ügyben eldöntendő kérdés jogkérdés volt.
A felperes az adó-visszaigénylést az Áfa. tv. 48. § (4) bekezdésének a) pontjára alapítottan kérte. E törvényhely értelmében pedig az adóhatóság az adó-visszaigénylési kérelmet akkor teljesíti, ha a 28. és 29. §-ban meghatározott adómérték alá tartozó termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás összesített adóalapja az adóév elejétől az adóéven belül göngyölítetten eléri, vagy meghaladja az alanyi adómentesség választására jogosító 2 000 000 Ft összeghatárt. A felperesnek tehát a számla alapján az Áfa. tv. 17. § (1) bekezdése értelmében a fizetendő áfát érvényesítenie kellett. Ez az összeg azonban mint előleg az adó visszaigénylési jogosultság eléréséhez nem volt beszámítható, a felperesnek pedig a vizsgálattal érintett bevallási időszakban más bevétele nem volt, így adó-visszaigénylési jogosultságát jogszabálysértően alapította az Áfa. tv. 48. § (4) bekezdésének a) pontjára. Azt pedig maga a felperes sem vitatta, hogy a visszaigénylési jogosultsága más törvényhely alapján [Áfa. tv. 48. § (4) bekezdésének b) pontja] sem nyílt meg. A felperes ugyanis a tárgyi eszköz ellenértékét nem fizette meg.
A Legfelsőbb Bíróság azt állapította meg, hogy a felülvizsgálni kért határozat nem sért eljárási szabályt, anyagi jogszabályoknak megfelel, ezért azt a Pp. 275/A. § (1) bekezdése alapján hatályában fenntartotta. (Legfelsőbb Bíróság Kfv. IV. 35.712/2000.)