adozona.hu
AVI 2001.11.136
AVI 2001.11.136
Az Art. 37. §-ának (1) és (2) bekezdésében írt nyilatkozattételi kötelezettség nem az adózónak a saját ügyében teendő nyilatkozataira, hanem harmadik személy adókötelezettségeire vonatkozik (1990. évi XCI. tv. 37. §)
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az elsőfokú bíróság az alperes határozatát az elsőfokú határozatra is kiterjedően hatályon kívül helyezte. Döntése indokolása szerint az elsőfokú adóhatóság az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény (Art.) 60. §-ának (7) bekezdése, valamint a pénzügyminiszter irányelve alapján a felperest az 1996. adóévben szerzett jövedelme felhasználásáról szóló nyilatkozat 15 napon belül való előterjesztésére hívta fel, mivel az 1996. évi személyi jövedelemadó bevallásában az egyéni vállalkozásából ...
Mivel a felperes nyilatkozattételi kötelezettségét elmulasztotta, az elsőfokú adóhatóság az 1998. évi február hó 18. napján kelt határozatával - az Art. 74. §-ának (13) bekezdés c) pontjára utalással - 30 000 Ft mulasztási bírsággal sújtotta; a felperes fellebbezése folytán eljárt alperes az 1998. évi május hó 29. napján kelt másodfokú határozatával az elsőfokú határozatot helybenhagyta. Döntése indokolása szerint a felhívott jogszabályok alapján a felperes mulasztási bírsággal való sújtása jogszerű volt, mert a nyilatkozattételi kötelezettség elmulasztásával az adóellenőrzést akadályozta.
A felperes keresetében az alperesi határozatok hatályon kívül helyezését az Art. 60. §-ának (7) bekezdésének téves alkalmazására hivatkozással.
Az elsőfokú bíróság keresetnek helyt adó ítélete indokolásában kifejtettek szerint az Art. 37. §-ának (1) és (4) bekezdése értelmében, illetőleg az Art. 60. §-ának (7) bekezdése folytán a felperes bírsággal való sújtása azért nem volt jogszerű, mert az alperesi adóhatóság nem harmadik személy, hanem a saját adókötelezettségével kapcsolatos nyilatkozattételre hívta fel a felperesi ügyfelet, és a felhívás alapját képező rendelkezés a kötelezettség elmulasztása esetére nem a bírság kiszabása jogkövetkezményt, hanem becslési eljárás lefolytatását helyezte kilátásba.
Utalt arra is, hogy az Art. 37. §-ának (4) bekezdése értelmében azért sem volt kiszabható a bírság, mert az alperes a felhívásban nem a bírság kilátásba helyezésével kötelezte az ügyfél felperest.
Az ítélet ellen előterjesztett fellebbezésében az alperes az elsőfokú ítélet megváltoztatását és a felperes keresetének elutasítását arra hivatkozással kérte, hogy a téves tájékoztatás önmagában a bírság, mint jogszerű következmény kiszabásának akadályát nem képezhette, és az Art. 60. §-ának (7) bekezdése értelmében nyilatkozattételre felhívott ügyfél mulasztása folytán a bírság kiszabása az Art. 74. §-ának (13) bekezdés c) pontja alapján jogszerű volt.
A felperes ellenkérelmében az elsőfokú ítélet helybenhagyását kérte.
A Legfelsőbb Bíróság az elsőfokú bíróság ítéletét helybenhagyta.
Az elsőfokú bíróság a helyesen és hiánytalanul megállapított tényállásból okszerű jogi következtetéseket vont le, jogi álláspontjával a másodfokú bíróság mindenben egyetértett.
Az Art. 74. §-ának (13) bekezdés c) pontja alapján a vállalkozási tevékenységet nem folytató magánszemélyek 100 000 Ft, más adózók több százezer forintig terjedő mulasztási bírsággal sújthatók, ha a nyilatkozattétel elmulasztásával (tanúvallomás jogosulatlan megtagadásával) vagy más módon az ellenőrzést akadályozzák.
Az adóhatóság a perbeli esetben az Art. 60. §-ának (7) bekezdése alapján hívta fel nyilatkozattételre a felperest. E jogszabályhely szerint a pénzügyminiszter évente irányelvben kötelezi az állami adóhatóságot, hogy azokat az adózókat hívja fel az adóbevallást követően a bevallásban közölt adatok kiegészítésére, akiknek a bevallott jövedelme nem éri el a mindenkori minimálbérre, a tevékenység gyakorlásának körülményeire, a területi és szakmai sajátosságokra figyelemmel kialakított összeghatárokat. Ha pedig a magánszemély valótlan, hiányos bevallást, vagy nyilatkozatot tesz, vagy a nyilatkozattételt elmulasztotta [Art. 60. § (3) bekezdés d) pontja] a magánszemélyt az állami adóhatóság a bevallást követően arra hívja fel, hogy az adóévben szerzett összes jövedelem (bevétel) felhasználásáról tegyen nyilatkozatot. Az adóhatóság megvizsgálja, hogy e nyilatkozatban megjelölt felhasználásra a magánszemélynek a bevallott jövedelme és egyéb forrása nyújthatott-e elegendő fedezetet. Amennyiben a felhasználáshoz a bevallott jövedelem és egyéb forrás nem adhatott elégséges fedezetet, vagy a magánszemély - az adóhatóság külön felhívására - a nyilatkozatban foglaltakat hitelt érdemlően nem igazolja, az adóhatóság a magánszemély adóalapját olyan összegben állapítja meg, amely a tevékenység jellegére, az eset összes körülményeire tekintettel valószínűsíthető. Az adóalap megállapításánál a (6) bekezdésben foglaltak szerint kell eljárni. A (6) bekezdés pedig az adóalap becsléssel való megállapítására vonatkozó rendelkezéseket tartalmazza.
Tévedett az alperes, amikor fellebbezésében az Art. 37. §-ában foglaltakra utalással kérte elutasítani a felperes keresetét. Az Art. 37. §-ának (1) bekezdése szerint ugyanis az adózó nyilatkozattételre kötelezhető az általa ismert, illetve nyilvántartásban szereplő olyan adatról, tényről körülményről, amely a felhívásban megnevezett, vele szerződéses kapcsolatban állt vagy álló adózó kötelezettségének, adóalapjának vagy költségvetési támogatásának megállapítását, illetve ellenőrzését szolgálja. Az Art. 37. §-ának (2) bekezdése szerint továbbá a 37. § (1) bekezdés alá nem tartozó magánszemély az általa ismert, illetve nyilvántartásában szereplő olyan adatról, tényről, körülményről, amely a vele szerződéses kapcsolatban állt vagy álló adózó kötelezettségének, adójának, adóalapjának vagy költségvetési támogatásának megállapítását, illetve ellenőrzését teszi lehetővé, az adóhatóság felhívására tanúvallomást köteles tenni. E jogszabályi rendelkezések megfogalmazásából egyértelműen kitűnik, hogy e nyilatkozattételi (tanúvallomási) kötelezettség mint adókötelezettség nem az adózónak a saját ügyében teendő nyilatkozataira, hanem harmadik személy adókötelezettségére vonatkozik.
Az Art. 74. §-ának (13) bekezdés c) pontjában rögzített - az alperesi álláspont szerint a felperesi bírságolást megalapozó - ellenőrzés kifejezés pedig, az előzőekben részletesen kifejtettekből következően, nyilvánvalóan nem a nyilatkozattételre felhívott magánszemély ellenőrzésére, hanem a vele szerződéses kapcsolatban állt vagy álló adózó ellenőrzésére és ezen adózó ellenőrzésének akadályozására utal. A Legfelsőbb Bíróság álláspontja szerint tehát az Art. 60. §-ának (7) bekezdése szerinti nyilatkozat elmulasztása esetén ez okból sem alkalmazható a 74. § (13) bekezdés c) pontja szerinti bírság.
Az Art. 60. §-ának (7) bekezdése szerinti nyilatkozattétel elmulasztása törvényi felhatalmazás hiányában bírság kiszabását nem vonhatja maga után, hanem a fent kifejtettek értelmében becslés alkalmazásának alapját képezheti.
Mindezek folytán a Legfelsőbb Bíróság mint másodfokú bíróság a megyei bíróság érdemben helytálló elsőfokú ítéletét a Pp. 253. §-ának (2) bekezdésében foglaltak alapján helybenhagyta. (Legfelsőbb Bíróság Kf. II. 28. 556/1999.)