adozona.hu
ÍH 2005.83
ÍH 2005.83
A TAGGYŰLÉS ÖSSZEHÍVÁSÁHOZ, ILLETVE A NAPIREND KIEGÉSZÍTÉSÉHEZ FŰZŐDŐ ELTÉRŐ TÖRVÉNYI KÖVETELMÉNYEK
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A cégbíróság 2004. szeptember 20. napjára összehívta az alperes társaság taggyűlését. Napirendi pontként a társasági szerződés módosítása, az ügyvezető munkájának értékelése és KM. tag kérésének teljesítése került meghatározásra. A taggyűlésen a felperes nem vett részt.
A társaság jogi személy tagjának képviselője a taggyűlésen további 8 napirendi pont megtárgyalását javasolta azzal, hogy 5 nappal korábban a javaslatát írásban már postára adta. Ezek között szerepelt az iratőrzés helyéről és ...
A cégbíróság 2004. szeptember 20. napjára összehívta az alperes társaság taggyűlését. Napirendi pontként a társasági szerződés módosítása, az ügyvezető munkájának értékelése és KM. tag kérésének teljesítése került meghatározásra. A taggyűlésen a felperes nem vett részt.
A társaság jogi személy tagjának képviselője a taggyűlésen további 8 napirendi pont megtárgyalását javasolta azzal, hogy 5 nappal korábban a javaslatát írásban már postára adta. Ezek között szerepelt az iratőrzés helyéről és a könyvelő személyéről való határozathozatal, továbbá az ügyvezető visszahívása és új ügyvezető megválasztása.
A felperes keresetet nyújtott be az utóbbi napirendi pontok tárgyában született 2/2004., 3/2004. és 4/2004. határozatok hatályon kívül helyezését kérve. A megyei bíróság a keresetnek helyt adva a megtámadott határozatokat hatályon kívül helyezte és az alperest perköltség viselésére kötelezte. Az ítélet indokolásában kifejtett jogi álláspontja szerint az utóbb felvett napirendi pontok jogszerű megtárgyalásához a Gt. 153. §-ának (3) bekezdésében előírt feltétel, nevezetesen: a napirendi pontok ismertetése legkésőbb 3 nappal a taggyűlés előtt nem valósult meg. A javaslatot tartalmazó, szeptember 15-én postára adott levelet ugyanis a felperes szeptember 27-én, két további tag pedig csak szeptember 29-én kapta meg.
Az ítélet ellen az alperes fellebbezett, annak megváltoztatását és a felperes keresetének elutasítását kérte.
Megismételte az elsőfokú eljárás során is képviselt álláspontját, hogy a taggyűlési meghívó elküldésére irányadó [Gt. 153. § (2) bek.] szabálynál nem lehet szigorúbb a Gt. 153. § (3) bekezdésében foglalt előírás, az "értesítés" azonos tartalmat hordozó kifejezés, mint az "elküldés", tehát a tagoknak nem kellett kézhez venniük az új napirendi pontokat tartalmazó küldeményt. Az alperes azzal, hogy 2004. szeptember 15-én postára adta az újabb megtárgyalásra javasolt napirendi pontokról szóló tájékoztatást, eleget tett a számára előírt törvényi követelményeknek. Ezért a taggyűlés által ezekben a tárgykörökben hozott határozatok jogszerűek.
A fellebbezés nem alapos.
Az alperesi fellebbezésben írt okfejtések nem alkalmasak az elsőfokú bíróság ítéletének a megváltoztatására.
Az elsőfokú bíróság ítéletében a tényállást helyesen állapította meg, abból helytálló jogi következtetéseket vont le, az irányadó jogszabályokat megfelelően alkalmazta, és érdemben is helyes döntést hozott.
A gazdasági társaságokról szóló módosított 1997. évi CXLIV. tv. (Gt.) 152. § (1) bekezdése szerint a taggyűlést - ha e törvény vagy a társasági szerződés másként nem rendelkezik - az ügyvezető hívja össze.
A Gt. 153. § (2) bekezdése rendelkezik arról, hogy a tagokat a napirend közlésével kell meghívni. A meghívók elküldése és a taggyűlés napja között legalább 15 napnak kell lennie.
A 153. § (3) bekezdése írja elő, hogy bármelyik tag jogosult az általa megjelölt napirendi kérdés tárgyalását kérni, ha javaslatát a taggyűlés előtt legalább 3 nappal ismerteti a tagokkal.
Helytállóan állapította meg az elsőfokú bíróság - szemben az alperes fellebbezésében is kifejtett álláspontjával -, hogy a Gt. 153. §-ának (3) bekezdése esetén nem alkalmazható analóg módon a Gt. 153. §-a (2) bekezdésének második mondata.
A taggyűlés összehívása kapcsán a Gt. 152. § (1) bekezdésének, valamint a Gt. 153. § (1) és (2) bekezdésének egybevetéséből megállapítható, hogy a hangsúly az összehíváson van. A Gt. 153. § (2) bekezdésének az a kitétele, hogy "a napirend közlésével" csupán azt a szabályt fogalmazza meg, hogy a meghívóban fel kell tüntetni a napirendi pontokat is. Az összehívás törvényességének ellenőrzését teszi könnyebbé az a kisegítő szabály, amely nem teszi kötelezővé annak vizsgálatát, hogy ténylegesen megkapta-e mindenki a meghívót, hanem elegendőnek tekinti, ha a meghívók elküldése és a taggyűlés napja közt legalább 15 nap eltelik. Ezt az egyszerűbb követelményt igazolja az is, hogy a taggyűlés a Gt. 151. §-ának (2) bekezdése értelmében általános szabályként határozatképes, ha a törzstőke legalább fele, vagy a leadható szavazatok többsége képviselve van.
Ehhez képest speciális esetet képez az, ha a tagok egy része utóbb kíván új, a meghívóban nem szereplő napirendi pontot megtárgyalni a taggyűlésen.
Ezt vagy a Gt. 18. §-ának (3) bekezdésében írt, igen szigorú szabály betartása mellett érheti el - azaz a legfőbb szerv ülésén valamennyi tagnak jelen kell lennie, és egyhangúan hozzá kell járulniuk, hogy az új, javasolt napirendi kérdés megtárgyalásra kerüljön -, vagy a Gt. 153. §-ának (3) bekezdésében írtak betartásával, azaz a taggyűlés előtt legalább 3 nappal ismertetnie kell a tagokkal azt. A Gt. 18. §-ának (3) bekezdésében írtakhoz képest a Gt. 153. §-ának (3) bekezdése jóval enyhébb előírást fogalmaz meg: nem kell, hogy valamennyi tag ehhez hozzá is járuljon, elég, ha megismeri a javasolni kívánt új napirendi pontokat. A Gt. 7. §-ának (1) bekezdésében megfogalmazott általános érvényű rendelkezés is ezt az értelmezést erősíti, amikor a nyilatkozat megtételére, illetve a cselekmény elvégzésére - igaz, a határidő kérdése kapcsán - előírja, hogy haladéktalanul … "a címzett tudomására kell hozni".
Nem hagyható figyelmen kívül, hogy a gazdasági társaságokról szóló 1997. évi CXLIV. tv. szóhasználatának nyelvtani értelmezésén túl a jogintézmény célja, és speciális jellege is az elsőfokú ítéletben kifejtett, és az ítélőtábla által elfogadott álláspontot támasztja alá.
Mindezekre figyelemmel az ítélőtábla az elsőfokú bíróság ítéletét helybenhagyta.