adozona.hu
EH 2006.1565
EH 2006.1565
A környezetvédelmi követelmények megváltozása alapot ad a kiadott működési engedély megváltoztatására [1995. évi LIII. tv. 79. §].
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A felperes a 373. helyrajzi számú ingatlanon engedély alapján 1997-óta baromfinevelő telepet működtet. A területen kialakított létesítményre mintegy 40 000 baromfi számára az alperes elsőfokú szerve kikötésekkel környezethasználati engedélyt adott. Az alperes határozatával ezt a döntést hatályon kívül helyezte és az egységes környezethasználati engedély iránti kérelmet elutasította. Határozatában a levegőtisztasági szempontokra, valamint az I. r. alperesi beavatkozó nemleges másodfokú szakhat...
A perbe a szakhatósági állásfoglalást adó szerv és a tevékenységgel érintett területen működő helyi önkormányzat az alperes pernyertességének előmozdítása végett beavatkozott.
A megyei bíróság jogerős ítéletével a támadott határozatot az elsőfokú határozatra is kiterjedően hatályon kívül helyezte és a közigazgatási határozatot hozó szervet új eljárásra kötelezte. Indokolása szerint az alperes megsértette a felperes által a keresetben hivatkozott jogszabályokat, mert határozata meghozatalához a tényállást kellő mértékben nem tisztázta. Kifejtette, hogy utólagos jogszabály-módosítás folytán a felperes részére kiadott engedély alapján folytatott tevékenység nem tiltható meg.
Az ítélet ellen az I. r. alperesi beavatkozó nyújtott be felülvizsgálati kérelmet, melyben az ítélet hatályon kívül helyezésével a kereset elutasítását kérte. Álláspontja szerint az alperes az előterjesztő jogszerű szakhatósági állásfoglalásának megfelelően törvényes határozatot hozott, amikor a folyamatban levő eljárásban számon kérte a hatályos jogszabályok alkalmazását a felperestől. Hivatkozott az Alkotmánybíróság határozataira, melyekben kifejtett álláspont szerint a tulajdonjog korlátozása közérdekből megengedhető, a településrendezés pedig közérdek. A tevékenység gyakorlásának engedélyezése folyamatos jogviszonyt hoz létre, melyet a jogszabályok változásához kell igazítani.
Az alperesi beavatkozó felülvizsgálati kérelmében jogszabálysértésként az Áe. 42. §-a (1) bekezdésének megsértésére hivatkozott.
Az ítélet ellen az alperes csatlakozó felülvizsgálati kérelmet nyújtott be, melyben egyetértett a felülvizsgálati kérelemben foglaltakkal.
A felperes ellenkérelmet és csatlakozó felülvizsgálati kérelmet nyújtott be, melyben a jogerős ítélet hatályában fenntartását az Alkotmányra, a jogalkotási törvényre, hivatkozva arra tekintettel kérte, hogy az általa folytatott tevékenységet illetően a helyi önkormányzat jogellenesen alkotott olyan szabályokat, melyeket alkalmazva keletkeztek reá nézve sérelmes kötelezettségek.
Az I. r. alperesi beavatkozó felülvizsgálati kérelme megalapozott, a felperes csatlakozó felülvizsgálati kérelme nem alapos.
A megyei bíróság helyesen foglalt állást a felperes azon kereseti kérelemnek elutasításáról, amely szerint az alperes nem hozhatott volna kérelmet elutasító döntést, mivel az eljárás hivatalból indult. Az alperes valóban téves szóhasználattal tagadta meg a környezethasználati engedély kiadását, mivel a törvény megkülönbözteti a hivatalból folytatott, illetve a kérelemre indult eljárások során hozott határozatokat.
Ugyancsak helyesen döntött a megyei bíróság az I. r. alperesi beavatkozó hatáskörének megállapítása tekintetében is. A megyei közigazgatási hivatal jogszabályban biztosított hatáskörében eljárva adott szakhatósági állásfoglalást. Ezekben a kérdésekben a Legfelsőbb Bíróság mindenben osztotta a megyei bíróság jogerős ítéletében kifejtett álláspontját.
Tévedett ugyanakkor a megyei bíróság a szakhatósági állásfoglalás jogszabálysértésének megállapításakor. A környezetvédelmi követelmények változása szükségessé teszi a környezet igénybevételével, veszélyeztetésével, illetve környezetszennyezéssel járó tevékenységek felülvizsgálatát és a jogszabályokban előírt intézkedések megtételét. Erre adnak felhatalmazást a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.) környezetvédelmi felülvizsgálatra vonatkozó rendelkezései. A Ktv. 79. §-a pedig széles körű jogosítványokat biztosít a környezetvédelmi hatóságnak a korábban akár jogszerűen folytatott tevékenységek feltételekhez kötésére, illetve megtiltására is. Megjegyzi a Legfelsőbb Bíróság, hogy törvényi felhatalmazás alapján önkormányzati rendelet is állapíthat meg környezetvédelmi szabályokat.
A Ktv. 74. §-ának (1) bekezdése szerint a felügyelőség az érdekeltet tevékenysége környezetre gyakorolt hatásának feltárása érdekében - teljes körű vagy részleges - felülvizsgálatra kötelezheti a 73. § (1) bekezdésében meghatározott esetben, továbbá kötelezi, ha környezetveszélyeztetést, illetve környezetszennyezést észlel. Ezen a rendelkezésen alapult az alperes határozata, mely a fenti indokokat alapul véve jogszerű volt.
Mindezekre figyelemmel nem sértett jogszabályt a megyei közigazgatási hivatal szakhatósági állásfoglalása, az mindenben megfelelt az önkormányzati rendelet és a helyi építési szabályzat előírásainak. Az állásfoglalás nem sértette a felperes jóhiszeműen szerzett és gyakorolt jogát sem, mivel nem visszamenőlegesen, hanem a jövőre nézve tartalmazott szakhatósági véleményt, mely hatályos jogszabályon alapult.
A konkrét jogszabály alkotmányellenességének vizsgálata nem a jelen perben eljáró bíróság, hanem az Alkotmánybíróság hatáskörébe tartozik.
Az alperes csatlakozó felülvizsgálati kérelmét a Legfelsőbb Bíróság hivatalból elutasította, mert a Pp. 274. §-a (3) bekezdése alapján alkalmazandó 244. § (1) bekezdése szerint csatlakozó felülvizsgálati kérelmet a felülvizsgálati kérelmet benyújtó fél ellenfele nyújthat be, mely feltételnek az alperes csatlakozó felülvizsgálati kérelme nem felelt meg.
A Legfelsőbb Bíróság ezt a beadványt ezért észrevételként bírálta el.
A fentiek alapján a Legfelsőbb Bíróság az elsőfokú bíróság ítéletét hatályon kívül helyezte és a felperes keresetét elutasította.
(Legf. Bír. Kfv. III. 37.291/2006.)