EH 2006.1475

A közút forgalmának korlátozását a környezetvédelmi hatóság csak kezdeményezheti, annak elrendelésére a közút kezelője jogosult [12/1983. (V. 12.) MT rendelet 10. §, 14. §; 1957. évi IV. tv. 7. §; 1995. évi LIII. tv. 31. §; 1988. évi I. tv. 14. § és 10/D. §].

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az elsőfokú környezetvédelmi hatóság panaszbejelentés alapján forgalomszámlálással egybekötött helyszíni közlekedési zajméréseket végzett, amelynek eredményét vizsgálati jegyzőkönyvben rögzítette, majd határozatával kötelezte a felperest - mint közútkezelőt - a nagyközség belterületén áthaladó országos közúthálózatba tartozó utakra vonatkozóan forgalomkorlátozó intézkedés megtételére, a következők szerint: a nagyközség belterületén K. irányából a Bajcsy-Zsilinszky Endre út, B. és T. irányából...

EH 2006.1475 A közút forgalmának korlátozását a környezetvédelmi hatóság csak kezdeményezheti, annak elrendelésére a közút kezelője jogosult [12/1983. (V. 12.) MT rendelet 10. §, 14. §; 1957. évi IV. tv. 7. §; 1995. évi LIII. tv. 31. §; 1988. évi I. tv. 14. § és 10/D. §].
Az elsőfokú környezetvédelmi hatóság panaszbejelentés alapján forgalomszámlálással egybekötött helyszíni közlekedési zajméréseket végzett, amelynek eredményét vizsgálati jegyzőkönyvben rögzítette, majd határozatával kötelezte a felperest - mint közútkezelőt - a nagyközség belterületén áthaladó országos közúthálózatba tartozó utakra vonatkozóan forgalomkorlátozó intézkedés megtételére, a következők szerint: a nagyközség belterületén K. irányából a Bajcsy-Zsilinszky Endre út, B. és T. irányából a Kossuth Lajos út, D. irányából a T. út, valamint a B. tér közúti forgalmára vonatkozóan a 7,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó tehergépkocsik behajtásának állandó jellegű korlátozását írta elő.
A fellebbezés folytán eljárt alperes az elsőfokú határozatot helybenhagyta.
Az elsőfokú környezetvédelmi hatóság panaszbejelentés alapján eljárva határozatával a felperest - mint közútkezelőt - az 5. számú főút D. és D.-S. lakótelepek melletti teljes szakaszára vonatkozóan kötelezte forgalomkorlátozó intézkedés megtételére oly módon, hogy a D. és D.-S. nagyközség lakóterületei mellett Budapest főváros, valamint Ö., I. és Ú. nagyközségek irányából az 5. számú I. rendű országos főút közúti forgalmára vonatkozóan a 7,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó tehergépkocsik behajtásának állandó jellegű korlátozását írta elő.
A fellebbezés folytán eljárt alperes határozatával az elsőfokú határozatot helybenhagyta, majd döntését határozattal kiegészítette.
A felperes keresetében az alperesi határozatok hatályon kívül helyezését kérte.
A bíróság jogerős ítéletével a felperes keresetét elutasította.
Az ítélet indokolása szerint a zaj- és rezgésvédelemről szóló 12/1983. (V. 12.) MT rendelet (a továbbiakban: R.) 14. § (1) bekezdése, 10. § (3) bekezdése, továbbá a környezetvédelemről szóló 1995. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.) 8. § (1) és (2) bekezdése alapján a környezetvédelmi hatóság jogszerűen írt elő forgalomkorlátozást.
Hangsúlyozta, hogy a hivatkozott jogszabályok kötelezővé teszik a felperes számára, hogy intézkedéseket tegyen a határértéket jelentősen túllépő zaj, illetve rezgés csökkentésére. A környezetvédelmi hatóság ennek megfelelően járt el.
A jogerős ítélet ellen a felperes terjesztett elő felülvizsgálati kérelmet, amelyben annak hatályon kívül helyezését és a közigazgatási határozatok hatályon kívül helyezését kérte.
Álláspontja szerint a környezetvédelmi hatóságot eljárás-kezdeményezési jog illeti meg a zajcsökkentés érdekében, forgalomkorlátozást azonban nem írhat elő; azzal ugyanis az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény (a továbbiakban: Áe.) 5. § (1) és (7) bekezdése, 7. § (1) bekezdésébe ütköző hatáskörelvonást valósítana meg a közlekedési hatósággal szemben.
Hangsúlyozta, hogy a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Köztv.) 34. § (2) bekezdése értelmében a közút forgalmi rendjét a közút kezelője alakítja ki.
Hivatkozott az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet (a továbbiakban: Közr.) 2. § (1) bek. és 3. § (6) bekezdésében foglaltakra, valamint mellékletének 34.1 pontjára.
Utalt arra, hogy időközben a térségben működő gazdálkodó szervezetek, fuvarozók érdek-képviseleti szervezete, továbbá a város polgármestere beadványai alapján a megyei közlekedési felügyelet az elrendelt forgalmi korlátozást enyhítette.
Az alperesi beavatkozó ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályában való fenntartását kérte, hangsúlyozva, hogy a forgalomkorlátozó intézkedést nem az alperes vezette be, csupán annak megtételére kötelezte a felperest.
A felülvizsgálati kérelem alapos.
A Ktv. 31. § (1) bekezdése értelmében a környezeti zaj és a rezgés elleni védelem kiterjed mindazon mesterségesen keltett energia-kibocsátásokra, amelyek kellemetlen, zavaró, veszélyeztető vagy károsító hang-, illetve rezgésterhelést okoznak.
Az Áe. 5. § (1) bekezdése értelmében a közigazgatási szerv hatáskörét jogszabály állapítja meg.
Az Áe. 7. § (1) bekezdése előírja, hogy a közigazgatási szerv hatáskörét az eljárás minden szakaszában hivatalból vizsgálja.
Az R. 10. § (3) bekezdése szerint a zaj- és rezgésvédelmi követelmények teljesítése érdekében út, vasútvonal, polgári repülőtér létesítése, a forgalmi viszonyok lényeges és tartós megváltozását eredményező felújítása, korszerűsítése során a környezetvédelmi hatóság zaj-, illetőleg rezgéscsökkentő létesítmények berendezések alkalmazását írhatja elő.
Az R. 14. § (1) bekezdése szerint meglévő út, vasútvonal, polgári repülőtér forgalma által okozott - az új létesítményekre megengedett zaj-, illetőleg rezgésterhelési határértéket jelentősen túllépő zaj, illetve rezgés csökkentésére az üzemeltetőnek forgalomszervezési és egyéb intézkedéseket kell tennie. Ilyen intézkedések megtételét a környezetvédelmi hatóság is kezdeményezheti, továbbá a 10. § (3) bekezdésében foglaltakat is alkalmazhatja.
A közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Közl. tv.) 14. § (1) bekezdés a) pontja szerint a közút lezárására vagy forgalmának korlátozására a közút kezelője, a közúton folyó munka, a közút állagának védelme, a közúti forgalom biztonsága miatt jogosult.
A Közl. tv. 10/A. § (1) bekezdése szerint az országos közúthálózatba tartozó főutak lakott területen belüli teljes szakaszán, vagy annak egy részén a település lakókörnyezetének védelme érdekében a közút kezelője - a területi közlekedési hatóság, mint a hatáskörrel rendelkező közlekedésrendészeti szerv állásfoglalása ismeretében - a 7,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó tehergépkocsik behajtását - időszakos vagy állandó jelleggel - korlátozhatja, és a célforgalmi közlekedést megengedő szabályozást vezethet be, a következő feltételek együttes fennállása esetén:
a) a korlátozást a települési önkormányzat kezdeményezi,
b) a korlátozás alá eső útszakasz helyett rendelkezésre áll az adott település egészének, vagy egy részének elkerülését lehetővé tevő - az országos közúthálózatba tartozó, a korlátozással érintett útszakasszal legalább azonos teherbírású, és összességében lakott területet rövidebb szakaszon érintő - útszakasz.
A 10/A. § (2) bekezdése kimondja, hogy a települési önkormányzat az intézkedés megtételét zaj- és rezgésterhelésre, vagy a veszélyes légszennyezettség mértékére vonatkozó, annak készítésére jogosult szakértő véleménye birtokában kezdeményezheti abban az esetben, ha a szakértői vélemény szerint a mért értékek az emberi egészségre és környezetre ártalmas - külön jogszabályban megállapított - határértéket meghaladják.
A felülvizsgálati kérelem helyesen hivatkozott arra, hogy a környezetvédelmi hatóságnak eljárásában az Áe. 7. § (1) bekezdésében foglaltak alapján vizsgálnia kellett az Áe. 5. § (1) bekezdésében meghatározott hatásköre fennálltát.
A jogerős ítélet a környezetvédelmi hatóság hatáskörét az R. 14. § (1) bekezdése, 10. § (3) bekezdése, illetve a Ktv. 8. § (1) bekezdésének előírására alapozta.
A Legfelsőbb Bíróság álláspontja szerint a jogerős ítélet téves jogi álláspontra helyezkedett, amikor a hivatkozott jogszabályi rendelkezések alapján a környezetvédelmi hatóság hatáskörét állapította meg. A Ktv. 8. § (1) és (2) bekezdése ugyanis a környezethasználóra vonatkozó kötelezettséget állapít meg, nem pedig a környezetvédelmi hatóság hatáskörét rögzíti, míg az R. 10. § (1) bekezdése és 14. § (1) bekezdése a környezetvédelmi hatóságot kizárólag zaj- és rezgéscsökkentő létesítmények, berendezések alkalmazásának előírására jogosítja fel.
Az R. 14. § (1) bekezdése meglévő út forgalma által okozott határértéket jelentősen túllépő zaj, illetve rezgés csökkentése érdekében a környezetvédelmi hatóságot arra hatalmazza fel, hogy forgalomszervezési és egyéb intézkedéseket kezdeményezzen. Az alperes által helybenhagyott elsőfokú határozatok azonban nem intézkedést kezdeményeztek, hanem a felperest - mint közútkezelőt - forgalomkorlátozó intézkedés megtételére kötelezték oly módon, hogy a forgalomkorlátozás módját is határozottan előírták.
A Közl. tv. 14. § (1) bekezdés a) pontja és a Közl. r. 10/A. § (1) bekezdése értelmében a közút forgalmának korlátozására a közút kezelője rendelkezik hatáskörrel.
A fentiekre figyelemmel a felülvizsgálati kérelem helyesen mutatott rá arra, hogy a környezetvédelmi hatóság túllépte a jogszabályban meghatározott hatáskörét, amikor intézkedés kezdeményezése helyett a felperest intézkedésre kötelezte.
A bíróság téves jogi álláspontra helyezkedett, amikor a környezetvédelmi és közúti közlekedési jogszabályok összevetéséből ezzel ellentétes következtetésre jutott; ezért a Legfelsőbb Bíróság a Pp. 275. § (4) bekezdése alapján a jogerős ítéletet hatályon kívül helyezve a jogszabályoknak megfelelő határozatot hozott, és az alperes határozatait - az elsőfokú környezetvédelmi hatósági határozatokra kiterjedően - hatályon kívül helyezte.
(Legf. Bír. Kfv. IV. 37.032/2006.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!

Válassza az Ön számára legkedvezőbb előfizetési csomagajánlatunkat!

start
max
prémium kredit
Adózóna
365 napos előfizetés
Különszámok A különszámok
digitálisan is elérhetők!
A különszámok
digitálisan is elérhetők!
HVG Adó 2025
HVG TB 2025
HVG Munkajog 2025
Éves garantált kreditpontok
(minimum 16+16+2)

Éves garantált kreditpontok (minimum 16+16+2)

    Az Adózóna Prémium Kredit vagy Extra csomagok megrendelésével egy tetszőleges személy garantált minimum 16+16+2 kreditpont megszerzésére jogosult a System Media Kft-nél. 2025-ös elszámolási évre szóló kreditpontok.

X
Az előfizetési időszakban megrendezett Adózóna webináriumok

Az előfizetési időszakban megrendezett Adózóna webináriumok

    Az Adózóna Max, Prémium-Kredit és Extra csomagok tartalmazzák az Adózóna által szervezett valamennyi webináriumot, amely az előfizetés időszakában kerül meghirdetésre.

    Ízelítőként 2024 rendezvényei:

    • IFRS-változások: új standardok és módosítások
    • Adóellenőrzésről érthetően
    • Mesterségesintelligencia-szabályozás az EU-ban (AI Act)
    • eÁfa 2024: a digitális adózás új korszaka
    • Foglalkoztatás 2024-ben: munkajogi, munkavédelmi változások

    2023 rendezvényei:

    • Nemzetközi adózás és munkajog – fókuszban a külföldi kiküldetések
    • EPR-kötelezettség: új előírások gyártókra, forgalmazókra és logisztikai szolgáltatókra
    • Visszaélés-bejelentési szabályok és gyakorlati teendők
    • EPR-kötelezettség: közeledik az első bevallás
    • Visszaélés-bejelentési szabályok, teendők
X
Ár (nettó + 27% Áfa)
* Az előfizetés éves díja egyösszegben fizetendő!
3 500 Ft + áfa / hó*
éves díj 41 990 Ft + áfa* (bruttó: 53 327 Ft)
4 333 Ft + áfa / hó*
éves díj 51 990 Ft + áfa* (bruttó: 66 027 Ft)
5 583 Ft + áfa / hó*
éves díj 66 990 Ft + áfa* (bruttó: 85 077 Ft)
Megrendelem Részletek

A START előfizetéshez az alábbi szolgáltatásokat biztosítjuk

  • » 365 napos adozona.hu hozzáférés:
  • » Hasznos, gyakorlatias cikkek adózási és azzal összefüggő területekről
  • » Kérdés-Válasz szolgáltatás és az archívum használata
  • » Napi és heti hírlevelek valamint VálaszAdó havi adózási magazin a legizgalmasabb szakmai hírekről, törvényváltozásokról
  • » Jogszabályok szakértői kommentárjai
  • » Törvényjavaslatok és azok indokolása
  • » Praktikus kalkulátorok az adózás, számvitel és TB területeiről
  • » Eseménynaptár
  • » Időgép funkcióval ellátott online jogtár (adózás, számvitel, társadalombiztosítás, társasági jog, munkajog, vámjog és devizajog területeken)
  • » Jogesetek, bírósági határozatok
X
Megrendelem Részletek

A MAX előfizetéshez az alábbi szolgáltatásokat biztosítjuk

  • » 2025-ös HVG Adó-különszám
  • » 2025-ös HVG Tb-különszám
  • » Valamennyi az előfizetési időszakban meghirdetett Adózóna webinárium
  • » 365 napos adozona.hu hozzáférés:
  • » Napi és heti hírlevelek valamint VálaszAdó havi adózási magazin a legizgalmasabb szakmai hírekről, törvényváltozásokról
  • » Hasznos, gyakorlatias cikkek adózási és azzal összefüggő területekről
  • » Kérdés-Válasz szolgáltatás és az archívum használata
  • » Jogszabályok szakértői kommentárjai
  • » Törvényjavaslatok és azok indokolása
  • » Praktikus kalkulátorok az adózás, számvitel és TB területeiről
  • » Eseménynaptár
  • » Időgép funkcióval ellátott online jogtár (adózás, számvitel, társadalombiztosítás, társasági jog, munkajog, vámjog és devizajog területeken)
  • » Jogesetek, bírósági határozatok
X
Megrendelem Részletek

A PRÉMIUM KREDIT előfizetéshez az alábbi szolgáltatásokat biztosítjuk

  • » 2025-ös HVG Adó-különszám
  • » 2025-ös HVG Tb-különszám
  • » 2025-ös HVG Munkajog-különszám
  • » Garantált 16+16+2 kreditpont a 2025-ös kreditpontszerzési évre
  • » Valamennyi az előfizetési időszakban meghirdetett Adózóna webinárium
  • » 365 napos adozona.hu hozzáférés:
  • » Napi és heti hírlevelek valamint VálaszAdó havi adózási magazin a legizgalmasabb szakmai hírekről, törvényváltozásokról
  • » Hasznos, gyakorlatias cikkek adózási és azzal összefüggő területekről
  • » Kérdés-Válasz szolgáltatás és az archívum használata
  • » Jogszabályok szakértői kommentárjai
  • » Törvényjavaslatok és azok indokolása
  • » Praktikus kalkulátorok az adózás, számvitel és TB területeiről
  • » Eseménynaptár
  • » Időgép funkcióval ellátott online jogtár (adózás, számvitel, társadalombiztosítás, társasági jog, munkajog, vámjog és devizajog területeken)
  • » Jogesetek, bírósági határozatok
X
14 napig ingyen Kipróbálom Kipróbálom
Kipróbálom
Ha most rendel, garantáltan öné az Ingatlanügyletek a gyakorlatban kiadvány és a HVG Munkajog 2025 konferenciára szóló 40%-os kedvezménykupon!
Az ajánlat a 2025. április 1-je és 29-e között megrendelt és 2025. május 8-áig befizetett előfizetésekre vonatkozik.Részletek »

Kreditpont: Ha ön az Adózóna Prémium Kredit csomagra fizet elő, akkor egy tetszőleges személy további 16+16+2 kreditpont megszerzésére jogosult. Részletek »
Ezeken a helyeken várhatók NAV-razziák a héten
Ezeken a helyeken várhatók NAV-razziák a héten

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) honlapjának közlése szerint 2025 15. hetében az alábbi helyeken lesznek adóhatósági helyszíni ellenőrzések. A közzétett információ nem zárja ki,...

Lehetséges-e a nyugdíjazást követően további szolgálati időt szerezni?
Lehetséges-e a nyugdíjazást követően további szolgálati időt szerezni?

Öregségi nyugdíjasnak van-e lehetősége arra, hogy további szolgálati időt, magasabb ellátást szerezzen, illetve a korhatár előtti ellátásban szolgálati járandóságban részesülő meg...

Özvegyi nyugdíj
Özvegyi nyugdíj

Özvegyi nyugdíj

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.

Körbevezetjük a megújult Adózónán!

Kattintson a gombra, és megmutatjuk, hol találja az oldal főbb funkcióit.

MégseTovább
Jogszabályok és jogi segédletek

Ide kattintva könnyedén kereshet a közteherviseléssel kapcsolatos jogszabályok, NAV-, illetve APEH-tájékoztatók, egyéb hivatalos szabályozási dokumentumok között! Könnyen elérheti innen a legfontosabb jogszabályokat is.

MégseTovább
Kalkulátorok A-tól Z-ig

Kalkulátorainkat megújítottuk, de a számítások továbbra is megbízhatóak, szakértőink ellenőrizték. Előfizetőink saját eredményeiket elmenthetik, könnyedén kinyomtathatják.

MégseTovább
Segítség a gyakorlatban!

Tekintse át, mások milyen kérdésekre keresik a választ, és mit tanácsoltak szakértőink. Előfizetőként Ön is kérdéseket tehet fel, amelyre rövid időn belül személyre szabott válasz születik.

MégseTovább
Határidők és szakmai események tára

Folyamatosan frissülő naptár szolgáltatásunk segít utánanézni a befizetési, bevallási, adatszolgáltatási határidőknek, megtalálja a részleteket, tájékoztatást kap konferenciákról, oktatásokról. Előfizetőink e-mailben is kérhetnek emlékeztetőt.

MégseTovább
Aktuálisabb témáink

Kategóriáink mintegy rovatként gyűjtik magukba szakmai cikkeinket, egyéb tartalmainkat. A jobb szélső linkre kattintva megtalálja további kategóriáink listáját is.

MégseTovább
Mi történt, amióta legutóbb nálunk járt...

Rendszeres látogatóként ezekre az ikonokra kattintva megtalálja a legutóbbi itt járta óta keletkezett cikkeinket, a közelgő eseményeket, vagy előfizetőnkként az Önnek szóló személyes üzenetek listáját.

MégseTovább
Legyen partnerünk!

Ha regisztrál nálunk és igénybe veszi előfizetőknek biztosított szolgáltatásainkat, számos hasznos funkcióval segítjük szakmai munkáját a mindennapokban. Ide kattintva tájékozódhat, miért érdemes előfizetővé válni!

Tovább